Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540ia -96, lambda arvo pielessä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw1994
    Bimmer Rookie
    • Mar 2010
    • 77
    • Espoo

    E39 540ia -96, lambda arvo pielessä?

    Elikkä mikähän otsikon mukaisessa autossa voisi olla vikana kun kaikki muut arvot on ihan ookoo, mutta ainut arvo mikä ylittyy on lambda arvo. Auton arvot olivat päästömittauksessa seuraavanlaiset:

    1/min 700
    % vol CO 0,023
    % vol CO2 14,22
    % vol 02 2,10
    ppm vol HC 52
    Lambda 1,097
    % vol COvrai 0.024

    1/min 2620
    % vol CO 0,034
    % vol CO2 14,37
    % vol 02 1,86
    ppm vol HC 45
    Lambda 1,085
    % vol COvrai 0.035

    Autossahan on kaksi lambda anturia ? ovatko ne samoja eli jos ostan uudet niin samat lambdat käy ? vikakoodeja autossa ei ole, muutenkin tekniikka todella hyvässä kunnossa, ei imuvuotoja, massamittari ehjä yms.
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Originally posted by bmw1994 View Post
    vikakoodeja autossa ei ole, muutenkin tekniikka todella hyvässä kunnossa, ei imuvuotoja, massamittari ehjä yms.
    Veikkaan, että joku noista ei täyty. Jos sieltä molemmat lambdat olis pimeänä, siitä tulis kyllä jo koodi. Maffi tai imuvuoto on ihan hyvä alkuarvaus
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Slazha
      BTCF Member
      • Nov 2004
      • 2284
      • Joensuu/Syvyys

      #3
      happea tuntus olevan ehkä hivenen liikaa, joten imuvuoto tai pakoputki vuoto voisi olla mahdollinen, maffista jää yleensä vikakoodi ellei ole ihan siinä ja rajoilla että jää raja-arvojen sisään
      Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
      E36 318is class II, e30 turpo

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Originally posted by Slazha View Post
        maffista jää yleensä vikakoodi ellei ole ihan siinä ja rajoilla että jää raja-arvojen sisään
        Maf-koodia ei saa ennen kuin massamittarista palaa piiri poikki. Sitä ennen tulee lambdan seossäädön ylitykset ym. jotka voi johtua muustakin.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Slazha
          BTCF Member
          • Nov 2004
          • 2284
          • Joensuu/Syvyys

          #5
          Originally posted by Cell View Post
          Maf-koodia ei saa ennen kuin massamittarista palaa piiri poikki. Sitä ennen tulee lambdan seossäädön ylitykset ym. jotka voi johtua muustakin.
          eikös tule koodia jos todellinen mittarin läpi kulkeva massamäärä on x-määrän verran pienempi kuin pyydetty massamäärä? vaikeesti selitetty vai oonko ihan hakoteillä?

          Edit: nuo seossäädön ylitykset kyllä tulevat tosiaan ensin
          Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
          E36 318is class II, e30 turpo

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Originally posted by Slazha View Post
            eikös tule koodia jos todellinen mittarin läpi kulkeva massamäärä on x-määrän verran pienempi kuin pyydetty massamäärä?
            Noup, bensakoneissa ei edes ole ilmamäärän pyyntiä.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Slazha
              BTCF Member
              • Nov 2004
              • 2284
              • Joensuu/Syvyys

              #7
              Originally posted by Cell View Post
              Noup, bensakoneissa ei edes ole ilmamäärän pyyntiä.
              ok, just tuossa tulikin mieleen että sehän olikin vag konsernin diesel mistä tuli kateltua näitä
              Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
              E36 318is class II, e30 turpo

              Comment

              • Bouma
                Bimmer Enthusiast
                • May 2007
                • 3108
                • Tampere

                #8
                Katit paskana, vuotoa näyttäisi olevan ja itsellä M52TU:sta kun oli katit halki niin päästöt oli aika samanmoiset. Imuvuoto melkein nostaisi HC:tä enemmän "ehkä".:think
                MB CLS-12 350CGI AMG

                MYSTINEN.FI

                Comment

                • bmw1994
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2010
                  • 77
                  • Espoo

                  #9
                  juu katit on kuin uudet, imuvuotoja ei ole, täytynee mittaa uudestaan siten että tukkii pöntön toisen ulostulon

                  Comment

                  • Bouma
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2007
                    • 3108
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by bmw1994 View Post
                    juu katit on kuin uudet, imuvuotoja ei ole, täytynee mittaa uudestaan siten että tukkii pöntön toisen ulostulon
                    Mistä sen näkee että katit on kuin uudet?:think Mistä tiedät ettei ole tukossa/paskana, ei olisi uusi juttu M60 kohdalla...
                    MB CLS-12 350CGI AMG

                    MYSTINEN.FI

                    Comment

                    • ockelbo4500
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 923
                      • Sotkamo--Oulu

                      #11
                      Miksi rikkinäinen katti nostaisi lambda arvoa :think

                      Itse epäilisin lähinnä pakoputkivuotoa lambdan jälkeen.
                      BMW E84 X1 18dXdrive -14

                      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                      Ex, E46 320 d Touring -01
                      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                      Comment

                      • bmw1994
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2010
                        • 77
                        • Espoo

                        #12
                        juu eli näkeehän sen siitä kun hc arvo on noin hyvä ja o2 arvo putosi 0,5:n kun tukki takapöntön toisen ulostulon ja työnsi syvälle se letkun =)

                        Comment

                        • jonne
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2006
                          • 248
                          • Rusko

                          #13
                          Originally posted by bmw1994 View Post
                          Elikkä mikähän otsikon mukaisessa autossa voisi olla vikana kun kaikki muut arvot on ihan ookoo, mutta ainut arvo mikä ylittyy on lambda arvo. Auton arvot olivat päästömittauksessa seuraavanlaiset:

                          1/min 700
                          % vol CO 0,023
                          % vol CO2 14,22
                          % vol 02 2,10
                          ppm vol HC 52
                          Lambda 1,097
                          % vol COvrai 0.024

                          1/min 2620
                          % vol CO 0,034
                          % vol CO2 14,37
                          % vol 02 1,86
                          ppm vol HC 45
                          Lambda 1,085
                          % vol COvrai 0.035

                          Autossahan on kaksi lambda anturia ? ovatko ne samoja eli jos ostan uudet niin samat lambdat käy ? vikakoodeja autossa ei ole, muutenkin tekniikka todella hyvässä kunnossa, ei imuvuotoja, massamittari ehjä yms.

                          Asia ei liity mitenkään lambda-anturiin vaan siihen, että happiarvot ovat koholla ja laskennallisesti tulee virheellinen lambda-arvo. Lievä pakoputkivuoto tai imupuolen vuoto aiheuttaa tämän tilanteen.
                          Kierroksilla hapen pitäisi pudota johonkin 0,5%:n tienoille jotta lambda-lukema saataisiin "kuriin".
                          Mikä laulaen tulee, se tulee.

                          BMW E39 M5, vm. 2002

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎