Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n tankkaus/tankki ongelma.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • J.P.H
    Bimmer Rookie
    • Mar 2011
    • 30
    • Turku

    E39:n tankkaus/tankki ongelma.

    E39 530D. Auto ollut itsellä vasta noin 3kk ja tankkaus on koko aikana ollut yhtä tuskaa ja vaikka olen lukenut ja kokeillut pistoolin asennon vaihtamisista, niin mitään vaikutusta ei ole! Automaatista kun tankkaa niin aikaraja tulee aina vastaan ja siinä vaiheessa yleensä tankkiin saanut lorotettua n.25-30l.
    Voisiko tällä olla yhtäläisyyttä seuraavaan vikaan, joka ilmeni kesälomareissulla, kun olin ajanut täydestä tankista n.850km, niin yhtäkkiä auto hyytyi tienposkeen ja mittari näytti vielä että tankissa olisi n.25l. Tankin korkista kun kuuntelin, niin kuuli selvästi että tankki on tyhjä ja pumppu hörppi ilmaa. Auto hinattiin bensa-asemalle, tankki täyteen, hetken starttaus ja tulille...
    Nyt kun olen seurannut salavalikosta tankkien tyhjentymistä niin tyhjenevät suurin piirtein samaa tahtia about 40l asti, jonka jälkeen vasen tankki (eka lukema siinä näytössä) alkaa tyhjenemään nopeammin kuin oikea tankki (toinen lukema näytössä), joka alkaa pysymään n.25l tuntumassa. Foorumilla joku oli laittanut että ei väliä, kunhan oikeassa tankissa on vaan ainetta niin voi ajella... Ajelin sitten täällä nurkissa tankkia tyhjemmäksi niin hyytyi taas kun tankissa oli n.15l jäljellä niimpä taas tankki täyteen ja tulille! Nyt ei juuri viitsi alle puoleen tankkiin ajella kun siihen toimii normaalisti.
    Voiko pelkästään tankin pumppu oireilla moisesti vai mikä mättää??? Vaiko joku tankin yhdysputki tukkessa??? Vähän tuli nyt pitkästi selitetyä mutta toivottavasti joku osaisi antaa vinkkiä.... Puslat menee vaihtoon kun kerkee, että auton alle on menoa niin onko siellä mitään mitä voisi tankin hyväksi tehdä?
    Last edited by J.P.H; 02-08-2011, 22:54.
  • väiski525
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2010
    • 2572
    • Vantaa

    #2
    Originally posted by J.P.H View Post
    E39 530D. Auto ollu itsellä vasta n.3kk ja tankkaus on koko aikana ollu yhtä tuskaa ja vaikka kuinka olen lukenut pistoolin asennon vaihtamisista niin mitään vaikutusta ei ole, automaatista kun tankkaa niin aikaraja tulee aina vastaan ja siinä vaiheessa yleensä tankkiin saanut lorotettua n.25-30L eli voisiko tällä olla yhtäläisyyttä seuraavaan vikaan joka ilmeni kesäloma reissulla kun olin ajanut täydestä tankista n.850km niin yhtäkkiä auto hyytyi tien poskeen ja mittari näytti vielä että tankissa oli n.25l. Tankin korkista ko kuuntelin niin kuuli selvästi että tankki tyhjä kun pumppu hörppi ilmaa ja eikun hinaus asemalle, tankki täyteen ja hetken starttaus ja tulille... Nyt kun seurannut salavalikosta tankkien tyhjentymistä niin tyhjenee suurin piirtein samaa tahtia about 40l asti jonka jälkeen vasen tankki (eka lukema siinä näytössä) alkaa tyhjenemään ja oikea tankki (toka lukema näytössä) alkaa pysymään n.25l tuntumassa, vasen tankki menee nollaan ja silti kulkee ja foorumilla joku oli lalittanut että ei väliä kunhan oikeassa tankissa on vaan ainetta niin voi ajatella... Ajelin sitten täällä nurkissa tankkia tyhjemmäksi niin hyyty taas kun tankissa oli n.15l ja taas tankki täyteen ja tulille... Nyt ei juuri viitsi alle puoleen tankkiin ajella kun siihen toimii normaalisti... Voiko pelkästään tankin pumppu oireilla moisesti vai mikä mättää??? Vaiko joku tankin yhdysputki tukkessa??? Vähän tuli nyt pitkästi selitetyä mutta toivottavasti joku osaisi antaa vinkkiä.... Puslat menee vaihtoon kun kerkee että auton alle on menoa niin onko siellä mitään mitä voisi tankin hyväksi tehdä? :think
    heitäs pari kappalejakoa niin tuosta siansaksasta saa selkoa omat silmät ainakin rupee harittamaan ettei jaksa loppuun asti lukea
    - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

    - MB s205 220cdi -15
    - Volvo s80 2.5t -07
    - mb s211 280cdi -08
    - e46 320i -03
    - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
    - e46 320d Individual "m-sport" -04
    - e39 525i -01

    Comment

    • parssinen
      Newbiemmer
      • Apr 2010
      • 11
      • Lahti

      #3
      Originally posted by J.P.H View Post
      E39 530D. Auto ollut itsellä vasta noin 3kk ja tankkaus on koko aikana ollut yhtä tuskaa ja vaikka olen lukenut ja kokeillut pistoolin asennon vaihtamisista, niin mitään vaikutusta ei ole! Automaatista kun tankkaa niin aikaraja tulee aina vastaan ja siinä vaiheessa yleensä tankkiin saanut lorotettua n.25-30l.
      Tähän tankausongelmaan meikäläisen kokemuksia kahden E39 530d:n jälkeen: molemmissa on ollut sama tankkausongelma, ei meinaa mennä dieseliä tankkiin vaan pistooli katkoo jatkuvasti ja pitää varovasti "heruttaa".

      Lukisten erilaisten pistooliasentojen kokeilujen jälkeen parhaaksi keinoksi osoittautui tämänlainen rituaali:

      1) muovirahan näyttämisen jälkeen odota rauhassa niin kauan, että pumppu saa tehtyä alkuvalmistelut niin, että sieltä alkaa tulla tankkauksen aloittamishetkellä täydellä teholla litkua

      2) pistooli reilusti sisään ja vedä sitä hieman ulos ja paina pistoolin perä mahdollisimman alas

      3) tässä kaiken a ja o, aloita tankkaus painamalla "liipaisin"/kahva täysin pohjaan ja pidä se pohjassa koko ajan.

      4) vältä ABC asemia (muutenkin kuin hinnan takia), niissä on ainakin meikäläisen yksilöille kaikista paskimmat/herkimmät pumput, ne katkoivat pahiten.
      E39 530dA tour. -02
      ex:
      E39 525iA tour. -02
      E39 530da tour. -99
      E61 535da M-sport -04
      E39 530da tour. M-sport -02

      Comment

      • Esal
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1344
        • Lempäälä

        #4
        Originally posted by J.P.H View Post
        Nyt kun olen seurannut salavalikosta tankkien tyhjentymistä niin tyhjenevät suurin piirtein samaa tahtia about 40l asti, jonka jälkeen vasen tankki (eka lukema siinä näytössä) alkaa tyhjenemään nopeammin kuin oikea tankki (toinen lukema näytössä), joka alkaa pysymään n.25l tuntumassa. Foorumilla joku oli laittanut että ei väliä, kunhan oikeassa tankissa on vaan ainetta niin voi ajella... Ajelin sitten täällä nurkissa tankkia tyhjemmäksi niin hyytyi taas kun tankissa oli n.15l jäljellä niimpä taas tankki täyteen ja tulille! Nyt ei juuri viitsi alle puoleen tankkiin ajella kun siihen toimii normaalisti.
        Voiko pelkästään tankin pumppu oireilla moisesti vai mikä mättää??? Vaiko joku tankin yhdysputki tukkessa???
        Kyllähän se tankkipumppu toimii, kun vasen tyhjenee ensin. Mutta se voi olla jo niin lopussa ettei sen tuotto pysty enään siirtämään kaikkea tuolta vasemmalta, eli jättää esim. tuon 15l sinne. Sen jälkeen alkaa oikea tyhjetä ja loppuu mittarin mukaan ennen aikojaan, salavalikon mittarissa tuo 15l kumminkin pitäisi näkyä.
        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

        Comment

        • J.P.H
          Bimmer Rookie
          • Mar 2011
          • 30
          • Turku

          #5
          Ok, eli vasen tankki siis kuuluukin tyhjetä ensin? Eikä molempien samanaikaisesti? Noh pitää varmaan ottaa kannu mukaan ja ajella sillä nyt ihan rohkeesti tankkia tyhjemmäksi ja seurata sieltä salavalikosta tiheemmin.

          Täällä nurkkajossa pystyi ajamaan aina mittarin melkeen nollille, niin sen takia ihmetytti tuolla tienpäällä hyytyminen, en siis ole reissun jälkeen ajanut enään alle puoleen tankkiin....

          Ja tuohon tankkaukseen niin myös tuota on kokeiltu ja mikään vaan ei toimi/auta! Voiko yksinkertaisesti tankin huohotusputki olla tukkessa, koska eihän se nyt voi tollanen ole voinut uudesta asti olla!? Mistä siihen huohotusputkeen pääsis helpoiten käsiksi? pyörä kotelosta vaiko auton alta? Onko joku putsannut huohotusputkea ja onko siitä ollut mitään hyötyä?

          Kiitos jo vastanneille.

          Comment

          • J.P.H
            Bimmer Rookie
            • Mar 2011
            • 30
            • Turku

            #6
            Tänään sitten tuli ajettua niin pitkälle että mittarissa oli viel 15litraa jäljellä ja auto sammui, salavalikosta katsottuna vasen tankki tyhjä ja oikeassa se 15litraa eikä lähde käymään ja konehuoneesta ku vilkasin ni ilmaa menee putkessa ja penkin alla oleva pumppu pitää surinaa ja tankin korkista kuunneltuna hörppii ilmaa tankista.

            Eli onko se tankissa oleva pumppu nyt tullut tiensä päähän ja se penkin alla oleva pumppu yrittää imeä vasemmasta tankista ainetta ja toimii kunnes oikealta ei enää "läiky" vasemmalle tarpeeksi??? Kun foorumilla lukee asiasta niin että jos tankinpumppu on sökö niin pystyy ajamaan kunhan vain oikealla puolella on riittävästi löpöä, kun taas itellä tuntuu olevan juuri päinvastoin.

            Kannusta kun laitoin 10litraa tankkiin niin lähti käymään ja kun valikosta katsoi niin vasemmalle puolelle oli mennyt muutama litra.

            Comment

            • Omega
              Bimmer Rookie
              • Nov 2006
              • 30
              • Kainuu

              #7
              Itse voisin kuvitella että kun vasemmalle puolelle tuli sulle se muutama litra ni se on sitä paluutavaraa mikä tulee suuttimilta. Eli todellinen vika ois siis siinä tankin pumpussa joka ei jaksa enää pumpata kun löpö käy vähiin. Eli kun hyytyy niin ei vasemmalla ole mitään kun ei sinne ole mistä mitään tullakkaan. Itellä ainaskin joka auto tehny niin että aluksi kun tankki on täynnä niin molemmilla puolilla tietysti saman verran ja kun tankki tyhjenee niin oikealla puolella on suhteessa enemmän.

              Ja tuosta tankkaushommasta vielä että tietysti voi huohotinputki olla myös tukossa mutta mulla vika tuossa 730d oli että tankkausreiän alusta oli tippunut sellainen muovinen lerpukka sinne tankkausputken ensimmäiseen mutkaan ja juminut sinne. Eli tavallaan se ohuempi osa "panta" siitä reiästä oli loppupäästä irronnut. Sen kun sai sieltä noukittua niin alkoi dieseli uppoamaan. Vielä kun pistoolin laittaa niin että ensin kahva alaspäin ja siitä vähän kääntää myötäpäivään niin menee tankki täyteen eikä katkaise kertaakaan.
              MB c270 cdi
              MB c180
              MB 190 2.0 -88
              E38 730d -99
              MB Vito 112 Cdi
              MB S400Cdi L -00
              E38 740iA -94

              Vikakoodien ihmettelyä Kuhmon seudulla. 044-5517444

              Comment

              • Ivar
                Bimmer Rookie
                • Aug 2011
                • 45
                • Vantaa

                #8
                Täällä oli kans samantyyppistä ongelmaa, auto sammui vaikka piti olla vielä 15l jäljellä, tankissa oleva pumppuhan se oli antautunu.

                Letkussa ei ainetta kulkenut ja pumpun päästä kun irrotti letkun, ei sieltä tullut mitään vaikka pumppu pyöri.

                Ei loppujenlopuksi ollut kovin iso homma vaihtaa, mutta ei kannata olla tankki täynnä vaihto-operaation aikana.

                Pelkkä pumppu varaosapuljussa 149e ja pumppu kaikkineen härpäkkeineen laakkosella 330e
                E36 328 Cabrio
                E39 530D

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎