Announcement

Collapse
No announcement yet.

E 39 reagointi sivutuuleen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • konejotti
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 45

    E 39 reagointi sivutuuleen

    Kun viime päivinä on tuullut niin maan perusteellisesti niin huomasin sellaisen homman,että kun ajaa aakeella laakeella(Oulusta kohti etelää) niin auto kulkee kuin juna kaikki metsätaipaleet,mutta kun tulee peltoaukealle niin tuuli huojauttaa autoa selvästi ja joutuu ratista tekemään ohjausliikkeen.Sitten menee taas ok,kunnes tulee tuulenpuuska ja taas joutuu ohjaamaan.Jotenkin sellaista ristikkäisten kulmien huojuntaa.
    Autossa on Gislavedin NF 3 nastat uudet,koko 205/65/15,paineet edessä 2,5 ja takana 2,8.Alusta on vasta laitettu ja iskarit on testin mukaan ok.Myös 4-pyöräsuuntaus tehtiin remontin lopuksi.
    Onko noihin renkaisiin pukattava joku vähintään 3kiloa painetta vai saako tuota asettumaan ollenkaan vai vaadinko autolta liikoja??
    Tämä on eka e 39:ni,aiemmin olen ajellut e 34:lla,joten kokemuksia ei ole.
    Ja huom!Tämä ongelma on siis todella kovalla sivarilla(13-17m/s tuuli).Muissa keleissä ei mitään ongelmaa,auto menee suoraan kuin juna ilman mitään korjausliikkeitä.
  • Rahu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 6464
    • Tuusula

    #2
    Eikös tuo ole kuitenkin ihan normaalia :!: :?: Itse en ainakaan tiedä yhtään sellaista autoa johon tuuli ei osuisi.
    BMW Service
    P.o4oo925441
    [email protected]
    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

    Comment

    • Keimo
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2032
      • Kekkoslovakia

      #3
      Originally posted by Rahu
      Eikös tuo ole kuitenkin ihan normaalia :!: :?: Itse en ainakaan tiedä yhtään sellaista autoa johon tuuli ei osuisi.
      Uusi Mondeo.

      Comment

      • JukkaR
        Bimmer Rookie
        • May 2003
        • 160
        • Vihti

        #4
        Re: E 39 reagointi sivutuuleen

        Originally posted by konejotti
        Kun viime päivinä on tuullut niin maan perusteellisesti niin huomasin sellaisen homman,että kun ajaa aakeella laakeella(Oulusta kohti etelää) niin auto kulkee kuin juna kaikki metsätaipaleet,mutta kun tulee peltoaukealle niin tuuli huojauttaa autoa selvästi ja joutuu ratista tekemään ohjausliikkeen.Sitten menee taas ok,kunnes tulee tuulenpuuska ja taas joutuu ohjaamaan.Jotenkin sellaista ristikkäisten kulmien huojuntaa.
        Autossa on Gislavedin NF 3 nastat uudet,koko 205/65/15,paineet edessä 2,5 ja takana 2,8.Alusta on vasta laitettu ja iskarit on testin mukaan ok.Myös 4-pyöräsuuntaus tehtiin remontin lopuksi.
        Onko noihin renkaisiin pukattava joku vähintään 3kiloa painetta vai saako tuota asettumaan ollenkaan vai vaadinko autolta liikoja??
        Tämä on eka e 39:ni,aiemmin olen ajellut e 34:lla,joten kokemuksia ei ole.
        Ja huom!Tämä ongelma on siis todella kovalla sivarilla(13-17m/s tuuli).Muissa keleissä ei mitään ongelmaa,auto menee suoraan kuin juna ilman mitään korjausliikkeitä.
        Oma kans tekee vastaavaa. Ehkä nuo talvirenkaat vielä pahentaa, tosin en päässyt ajelemaan kesärenkailla tuommoisessa kelissä tänä vuonna.

        Itse luulen, että pitäis olla vakaampi, mutta keväällä ois taas yritys laittaa eibachin alusta alle, että josko tuo rauhoittais. Sittenhän näkee.
        e39 523i -98

        Comment

        • Touring
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2002
          • 1310
          • Järvenpää

          #5
          Originally posted by Keimo
          Originally posted by Rahu
          Eikös tuo ole kuitenkin ihan normaalia :!: :?: Itse en ainakaan tiedä yhtään sellaista autoa johon tuuli ei osuisi.
          Uusi Mondeo.
          Pienempi paha kai tuo tuuli on kuin olla viikottain vaihtamassa vetareita... ja mikäs ihmeauto se tämä mondeo on kun ei tuuli ota siihen ollenkaan, ei sen ympärillä talvella ole varmaan pakkastakaan ja tiet sulaa edestä kun ne näkee että sieltähän tulee mondeo eli ei tarvitse varmaan talvirenkaitakaan käyttää.
          Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
          Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

          Comment

          • Keimo
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2032
            • Kekkoslovakia

            #6
            Originally posted by bmwe30touring
            Originally posted by Keimo
            Originally posted by Rahu
            Eikös tuo ole kuitenkin ihan normaalia :!: :?: Itse en ainakaan tiedä yhtään sellaista autoa johon tuuli ei osuisi.
            Uusi Mondeo.
            Pienempi paha kai tuo tuuli on kuin olla viikottain vaihtamassa vetareita... ja mikäs ihmeauto se tämä mondeo on kun ei tuuli ota siihen ollenkaan, ei sen ympärillä talvella ole varmaan pakkastakaan ja tiet sulaa edestä kun ne näkee että sieltähän tulee mondeo eli ei tarvitse varmaan talvirenkaitakaan käyttää.
            ? okei...sattuiko herkkään penarikohtaan sisimmissä?

            Ajoin tuolla Mondeolla 1,5v ilman vetarin vaihtoja tai ruostetta, ihmeellistä eikö kyllä!? Ohjaus Mondeossa on aivan omaa luokkaansa, siihen ei pääse edes E60 mallit tai uusi Audi A6. Käy ajamassa, niin ymmärrät miksi Tuulilasi totesi esim. Focuksen ohjauksesta "poskettoman hyvä".

            Ei ota tuulet ei, mutta muuten oli laadullisesti aivan onneton. Kun vaihdoin tähän E39:iin, niin ensimmäinen huomio on se, että se suoraan ajo ei ole itsestään selvyys, vaikka niin voisi luulla ainakin Mondeon jälkeen.

            Vaikka kuinka ajaa penarilla, niin täytyyhän sitä nyt vähän osata olla objektiivinen näiden asioiden kanssa.

            Comment

            • hencca
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 815
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by Keimo
              Originally posted by bmwe30touring
              Originally posted by Keimo
              Originally posted by Rahu
              Eikös tuo ole kuitenkin ihan normaalia :!: :?: Itse en ainakaan tiedä yhtään sellaista autoa johon tuuli ei osuisi.
              Uusi Mondeo.
              Pienempi paha kai tuo tuuli on kuin olla viikottain vaihtamassa vetareita... ja mikäs ihmeauto se tämä mondeo on kun ei tuuli ota siihen ollenkaan, ei sen ympärillä talvella ole varmaan pakkastakaan ja tiet sulaa edestä kun ne näkee että sieltähän tulee mondeo eli ei tarvitse varmaan talvirenkaitakaan käyttää.
              ? okei...sattuiko herkkään penarikohtaan sisimmissä?

              Ajoin tuolla Mondeolla 1,5v ilman vetarin vaihtoja tai ruostetta, ihmeellistä eikö kyllä!? Ohjaus Mondeossa on aivan omaa luokkaansa, siihen ei pääse edes E60 mallit tai uusi Audi A6. Käy ajamassa, niin ymmärrät miksi Tuulilasi totesi esim. Focuksen ohjauksesta "poskettoman hyvä".
              Eikös ohjaus tuntuma ole makuasia, itse tykkään enemmän ajaa ilman tehostinta. Ainakin uudessa s80 volvo kulkee suoraan kuin kiskoilla mutta ohjaus on aival liian herkkä. Enpää uudessa mondeossa huomannut mitään "poskettoman hyvää" ohjaustuntumaa, samanlainen kuin melkein kaikki uudet keskiluokan autot. Mutta asiaan, eikös kaikki autot ota sivutuuleen, uudemmissa huomaa vaan "vähemmän" kiitos hyvän alustan
              Praise the lowered, go forth and modify

              Comment

              • Touring
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 1310
                • Järvenpää

                #8
                Tätä juuri meinasin että eikö se ole aivan sama minkälainen se auto on, mutta jos siinä on kylkipintaa niin pakkohan sen on ottaa sivutuuleen.
                Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
                Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

                Comment

                • HKM
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 427
                  • Sipoo

                  #9
                  Re: E 39 reagointi sivutuuleen

                  Kyllä kai noilla viime päivien tuulilla huojuu jokainen kärry, ennen kaikkea "putkesta" aukealle ajettaessa. Tuskinpa Sierrakaan, edes uusin malli noista tilanteista ihan moitteetta selviää. Mutta todettakoon, että minulla ei ole juurikaan positiivista sanottavaa 205/65/15 kokoluokan talvirenkaista E39:n alla, erityisesti tarkoitan kitkarenkaita. Erityisen paskamaista noissa kitkarenkaissa oli "huojunta" ihan normaaliolosuhteissa ja tyynellä kelillä. Ongelman taisi aiheuttaa liian pehmeä lamelli, koska kuluneilla renkailla ongelma lähestulkoon hävisi.

                  Hakkapeliitta Q oli kallis harjoitus. Nyt vaihdoin Continentalin nastarenkaat ja entisiä hieman leveämmät 225/55R16. Sadan kilometrin koeajon jälkeen tuntuu ainakin siltä, että tein ihan hyvän valinnan. Saa nähdä sitten miten noi toimii sohjossa ja polanteissa. Etelä-Suomessa noita polanteista ei kyllä juurikaan ole joten se ei ole mitenkään merkittävä ongelma. Nyt tuolla koslalla on taas ihan hauska ajaa.
                  Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                  BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                  Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                  Ex. E30 318is
                  Ex. Jaguar XJR
                  Ex. E39

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Ensinnäkin tuo e39:n sivutuuliherkkyys on sen OMINAISUUS, ei vika. Kysymys ei ole mistään kylkipinta-alasta pienuudesta tai suuruudesta vaan aerodynaamisesta kompromissista joka korostuu kaikissa nykyisissa pieni-ilmanvastuksellisissa takavetoisissa. On paljon vastaavan kokoisia merkkejä/malleja jotka ovat HUOMATTAVASTIKKIN vähemmän sivutuuliherkkiä kuin e39. Etuvetoisia tosin, ja mm.juuri tuo uusikoppainen mondeo, Audi6, Mazda 6:nen jne. Väyrysmersu on muuten vielä arempi sivutuulelle kuin e39. Paskat takakelkan puslat pahentavat selkeästi tätä e39:n ominaisuutta(mersussa ei niinkään), kuten myös nykyiset pehmeäkylkiset/pintaiset 15" talvipyörät. e39:n alusta on suunniteltu -90 luvun alkupuoliskolla, jolloin rengasfilosofia/tietämys oli suhteellisen paljon erilainen kuin nykyisin. Nykyinen talvirengasminimi onkin e39:ssä selkeästi 16", jolloin kyljestä saadaan hieman matalempi=jäykempi kuin "traktorikorkeutta" hipovilla 205/65-15 renkailla, ilman älyttämiä paineita. Näihin e39:n alle asennettaviin 15" "nuljuksiinhan" suositellaan ihan pokkana yli 3bar:in paineita jotta auto pysyisi nykyisillä "softiksilla" edes tiellä. Joka tapauksessa 20-30 madallus, M5-keula, 16"-17" renkaat ja takakelkan kunnossaolo pienentävät jopa e39:n aavistuksen rasittavaa sivutuuliherkkyyttä.

                    Comment

                    • konejotti
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2004
                      • 45

                      #11
                      Ok,homma alkaa kirkastua.Takakelkan puslat näyttää kyllä myös hyväkuntoisilta. Onhan se toki selvä,ettei mikään auto voi olla täysin tunnoton tuollaisille tuulille.
                      Muuten olen tyytyväinen auton suuntavakavuuteen ja ohjaukseen "normaalikeleissä".Vaikea kuvitella,että joku mondeo on vielä paremman tuntuinen.Täytyy ihan selvittää ajamalla.Volvot ja Audit olen kyllä ajellut.Volvo S80 on sellainen metelipesä nastarenkailla,että ei voi verrata e 39:iin samana vuonnakaan.Audi A6 on jo lähempänä,mutta siinäkin ajomelua on enemmän ja irtokivet paukuttaa älyttömästi lokareihin.
                      Nämä siis sulalla asfaltilla.

                      Comment

                      • Rahu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 6464
                        • Tuusula

                        #12
                        Omassa E39:ssä en ole kyllä huomannut tuota sivutuuli herkkyyttä sen enempää kuin aikaisemmissakaan bemareissani, joten siksi oli mielestäni outo tämä koko topikki mutta ehkä se selittyykin sitten näillä "hemin" teorioilla.
                        BMW Service
                        P.o4oo925441
                        [email protected]
                        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                        Comment

                        • Tumpelo
                          Newbiemmer
                          • Nov 2004
                          • 8
                          • Manse

                          #13
                          Kas kun olikin jo aihe avattu. Nimittäin olen nyt ajellut ekalla bemullani kohta kymppitonnin ja loppuviikosta tuuppasin reilun tuhat kilometriä noissa kovissa tuulissa pohjanmaata.

                          Ihmettelin aluksi kovasti pirssin levottomuutta. Vertailukohtina joista vielä selkeät muistikuvat mm. Saab 9-3 ja 9-5. Varsinkaan jälkimmäinen noista ei juurikaan korjausliikkeitä kovassakaan sivutuulessa tarvinnut. Voipi olla että ekat kunnon loska/lumikelit tuovat vielä lisää uusia piirteitä takavetoautoiluun... Molemmat noista toki ns. uusia autoja verrattuna nykyiseen -96 /130tkm 528:n.

                          Hyviä selityksiä tuossa jo tulikin, itse huomasin että parin sadan km totuttelun jälkeen tuo tuuli ei juurikaan haitannut. Hiukan pitää toki korjailla mutta huojunta pysyi kyllä ihan kurissa kun lakkasi vatkaamasta ruoria tarpeettomasti ja antoi auton vaeltaa "renkaanleveyden" verran.

                          Alla on tuliterät 205/65/15 Pirelli Winter Carvingit, jotka muuten tuntuvat toimivan oikein hyvin niin pidon kuin suuntavakavuudenkin puolesta. Rangaspaineina 2,5 edessä ja 2,8 takana.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Vain konejontille: e39 ei ole päinvastaisista epäilyksistäsi huolimatta mikään ihmeellisen suuntavakaa kiesi. On montakin selkeästi suuntavakaampaa kiesiä kuin e39 vaikka ylempää keskitasoa se onkin. Eri testiraporteissa e39:n suutavakautta on pääsääntöisesti pidetty hyvänä, vaan ei erinomaisena. Kun on joskus päässyt puikottamaan vm.94- Fiat Croma Turbo autobhan modelia, tietää mitä on suuntavakaus....vaikka ikävän kankea se on kaupunkipyörityksessä... Meluahan e39:ssä on todella vähän kuten totesit, eikä nykyäänkään ole kovin montaa hiljaisempaa kiesiä desibeleillä mitattuna. Tähänkin toki sisältyy muutama rasittava ominaisuus. Eli kun yleismelu on saatu niinkin alhaiseksi kuin se oikeastaan voi olla, käy pienetkin "hälyt" helposti hermoon. e39:ssä tuo ylä/vasen tuulisuhina, laakerijurinat ja rengasmeteli rassaa hermoja helpostikkin, vaikka desibeleinä mitaten ne ovatkin todella pieniä. Vastaavat hälyt kuuluu myös takavetoisena e210 "väyrysmersuun", mutta koska siinä sisämeteli on heti traktorista seuraava, ei asia juurikaan häiritse.

                            Comment

                            • konejotti
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2004
                              • 45

                              #15
                              Hemi->Allekirjoitan nuo ylä/vasen tuulisuhinat.Myös tuon matalan yleismelun takia aiheutuvan "muiden" äänien kuuntelun.Jossain muualla näillä sivustoilla olen jo maininnutkin 2000r/min kohalla 3,4 ja 5 vaihteella kuuluvan jurinan,joka välittömästi tulee ja menee kun tuo kierrosalue ohitetaan ja nimenomaan rauhallisessa kiihdytyksessä.Kun tuuppaa reippaammin,niin ääntä ei kuulu.Joku sanoi,että jos on alkuperäinen pakoputki,saattaa kuulemma sieltä resonoida.Tällä viikolla asiaa selvitetään.
                              Mutta vielä itse asiasta.Viime talven ajoin e 34:lla orkkiskokoisilla kitkarenkailla(gislaved soft frost) ja samoissa tuulissa,samalla tiellä putkesta peltoaukealle tullessa tuuli työnsi autoa sivuun hieman,mutta se pysyi sitten siinä.Ei tarvinnut ratista vispata.Tuuli tuntui koko ajan autossa,mutta suunta säilyi.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎