Announcement

Collapse
No announcement yet.

E 39 reagointi sivutuuleen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    #16
    Originally posted by konejotti
    Hemi->Allekirjoitan nuo ylä/vasen tuulisuhinat.Myös tuon matalan yleismelun takia aiheutuvan "muiden" äänien kuuntelun.Jossain muualla näillä sivustoilla olen jo maininnutkin 2000r/min kohalla 3,4 ja 5 vaihteella kuuluvan jurinan,joka välittömästi tulee ja menee kun tuo kierrosalue ohitetaan ja nimenomaan rauhallisessa kiihdytyksessä.Kun tuuppaa reippaammin,niin ääntä ei kuulu.Joku sanoi,että jos on alkuperäinen pakoputki,saattaa kuulemma sieltä resonoida.Tällä viikolla asiaa selvitetään.
    Mistä tuo jurina mielestäsi kuuluu, siis mistäpäin autoa? Onko vaikutusta sillä, että veto on päällä vai pois? eli juriseeko riippumatta siitä painaako kaasua vai ei?

    Comment

    • pommi
      Bimmer Rookie
      • Jul 2004
      • 100
      • Siilinjärvi

      #17
      Sama ongelma/ominaisuus minunkin e39:ssä.
      Eli kun kierrokset on aika tarkkaan 2000rpm,
      niin kuuluu matalataajuinen humina.
      Tunne on kuin vähintään V8 olisi pellin alla jytisemässä.
      Mielestäni ehdottomasti pakoputken aiheuttamaa resonanssia,
      vaikka siellä onkin se resonaattori.
      Ja ilmenee minulla kaupungissa ja maantiellä kun on kevyt veto päällä.
      nyt: Volvo V70 ex: E61 525iA -04, E39 520iA -98, E36 316i compact -97.

      Comment

      • konejotti
        Bimmer Rookie
        • Aug 2004
        • 45

        #18
        Niin,tuo jurina kuuluu siis veto päällä ja takaa.Heti kun kytkimen lyö pohjaan niin loppuu.Paikallisessa korjaamossa todettiin rättinivel,kardaanin tukilaakeri,vetoakselit ja takapyöränlaakerit ok.Mutta kuten todettua,pirssi on menossa bemu-huoltamolle tällä viikolla kuunneltavaksi.Ja vielä kun auto käy paikallaan tyhjäkäyntiä ja siitä pikkuhiljaa nostaa kiekat 2000 ja yli ei kuulu mitään(vaihde vapaalla).
        Pommi->Onko alkuperäinen pakari?Oletko tutkinut asiantuntevassa korjaamossa ja jos olet,mitkä kommentit?paljonko ajettu pirssi ja kauanko olet jurinaa kuunnellut?

        Comment

        • HKM
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2003
          • 427
          • Sipoo

          #19
          kuulostaa jotenkin tutulta. Tuo ääni tulee nimenomaan alakierroksilla.

          HKM
          Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

          BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
          Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
          Ex. E30 318is
          Ex. Jaguar XJR
          Ex. E39

          Comment

          • Robi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 7606
            • Vantaa

            #20
            Jurina about 2000-2500rpm kohdalla...omassa löytyi syy melko helposti. Lämpökilvet pakoputken ympärillä hieman löysät ja mm oikealle käännyttäessä osui pakoputkeen jolloin kuului kovempi jyrinä....uudet prikat lämpökilpien pultinreikien kohdalle ja "ongelma" katosi.

            Ja itse aiheeseen. 205/65-15 on talvella todella väärä valinta E39:iin. Kesällä vielä jotenkuten toimii, mutta mieluummin 225/60-15.
            Omassa olen ajanut talvisin 215/55-16 Nokian NRW, 235/45-17 Good Year Eagle Ultragrip GW2 ja nyt toista talvea Good Year Eagle Ultra Grip GW3 edessä 235/40-18 ja takana 265/35-18. Todella hyvä ajaa. Ei sivutuuliherkkyyttä nimeksikään ja kaikinpuolin hyvä ajaa. Tosin kaikilla ei ole mahdollisuutta 17-18 talvirenkaisiin, mutta kannattaa ehdottomasti ottaa 16 tuumaiset 15 tuumaisten sijaan. :wink:
            Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
            Tiedustelut priva tai 0452210069

            Current
            E61 530d
            E39 530d
            E39 520iA
            E46 330xd
            E28 528i

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Pakko sen verran kuitata että minullapa e39 ei jurista lainkaan... No, kuten Robikin totesi, 15" talvirengas on TODELLA väärä valinta e39:iin. Väitän että se on nykyrenkain myös kesärenkaana väärä valinta e39:iin, joka suhteessa. Ehkä tosiaan 60-sarjaisena, mutta miksi välttämättä tällainen kallis erikoiskoko kun 16":sta löytyy joka tapauksessa parempi hinta/ominaisuus-suhde. Itse olen yhä enemmän ja enemmän vannoutunut 225/45-17" nastallisen talvikumin ystävä.

              Comment

              • pommi
                Bimmer Rookie
                • Jul 2004
                • 100
                • Siilinjärvi

                #22
                Originally posted by konejotti
                Pommi->Onko alkuperäinen pakari?Oletko tutkinut asiantuntevassa korjaamossa ja jos olet,mitkä kommentit?paljonko ajettu pirssi ja kauanko olet jurinaa kuunnellut?
                Auto rekisteröity 4/98 ja ajetttu 107tkm. Ostin kesäkuussa, joten ei nyt ole kuin 7000km takana.
                Minä en ole putkea vaihtanut, mutta jos on tarvinnut vaihtaa niin on luultavasti merkkiliikkeessä tehty (kaikki leimat samasta puljusta).
                Enkä ole missään tutkituttanut, koska ei ole mitenkään kovin häiritsevä.
                Tarkemmin ajatellen jurina on väärä sana kuvaamaan ilmiötä, puhuisin enemmin vaikka huminasta.
                Äänen havaittavuus lisääntyi, kun vaihdoin uudet CVC3 kitkat alle. Ovat sen verran hiljaisemmat kuin edelliset Blizzakit.
                Ja kun nuo kitkat yleensäkin on sieltä hiljaisimmasta päästä renkaina varsinkin tuossa koossa, niin kovin kovasta äänestä ei ole kysymys.

                Tuohon suuntavakavuus- ja rengaskeskusteluun liittyen, minulla kokemusta vain 205/65 15" renkaista.
                Ostaessa alla oli loppuunajetut kesärenkaat, joiden tilalle laitoin nuo Blizzakit viime kesäksi. Nyt alla siis Continental Viking Contact 3.
                Keväällä kun tuli käytyä koeajoilla muutamilla, niin taisi olla saman kokoluokan renkaita niissäkin (nasta- ja kesärenkaita).
                Näillä kokemuksilla en juurikaan eroja ole huomannut ajettavuudessa eri rengasmerkkien ja mallien kesken.
                Uusiin renkaisiin laitoin suoraan maksimipaineet, jotka kuskin oven lapusta vain löytyi (edessä 2.5, takana 3.0. Ihan kohtuu suoraan noilla menee.

                Ajettavuus paranisi aivan varmasti pienemmän profiilin renkailla, mutta pahasta meluallergiasta kärsivänä taidan pysytellä nykyisessä paketissa.
                Nyt kun on ensimmäiset jääkelitkin koettu, niin ei ole kuin hyvää sanottavaa Contin kitkoista.
                nyt: Volvo V70 ex: E61 525iA -04, E39 520iA -98, E36 316i compact -97.

                Comment

                • Kentsu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 1397
                  • Tuusula

                  #23
                  Katsotaanpa saisko jotain kommenttia vanhaan aiheeseen...

                  Itse olen huomannut aivan samoja asioita kuin threadin aloittaja ja samoin rengastus näyttää vaikuttavan sivutuuliherkkyyteen... Samanlaisia kokemuksia on myös Mondeosta (vm. '95) kuin tuolla Keimo mainitsi.

                  Lisätään soppaan vielä suuntavakaus. Oma 200 tkm '97 E39:n alusta "pitäisi" olla kunnossa. Sinne on tullut vaihdettua vajaan parin vuoden aikana eteen mm. koiranluut, hammastanko sekä reaktiotangon puslat. Taakse ainoastaan koiranluut. Mitään dramaattista muutosta ohjautuvuudessa en ole missään vaiheessa havainnut. Katsastuksissa ei ole alustasta tullut palautetta. Rengastus nyt 225/55-16", nelipyöräsuuntaus on tehty. Ajellessani siis eukon Mondeolla olen todennut että se kulkee sinne minne pitää vähemmällä huomiolla kuin oma E39. Mistään suuresta erosta tai E39:n vaeltelusta en kuitenkaan puhuisi, mutta esimerkkinä voisi sanoa että jos Mondeolla ajellessa unohtuu katselemaan maisemia hetkeksi, niin se kulkee edelleen turvallisesti tietä suoraan kun taas Buimurissani täytyy ikään kuin hiukan keskittyä siihen kulkusuuntaan ja haaveilun jälkeen eteen katsoessa voi joskus todeta että auto kulkeekin kohti piennarta / vastaantulijoita.

                  Liekö normaalia? Pitäisikö vaihdella jo enemmälti palikkaa alustaan (vaikka ei ole välyksiä), mm. eteen alatukivarret ja taka-akselin puslia? Itse vähän epäilen noita takapään palikoita... Vai onko totta että vanha Mondeo on myös suuntavakaampi kuin E39?
                  Last edited by Kentsu; 28-03-2007, 08:05. Reason: tarkennusta
                  Ex: 523iA '97, 520iA '89
                  /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    e39:n suuntavakaus alle 120kmh nopeuksissa on hyvää keskitasoa, mutta ei siis lähelläkään sitä mitä joissain muissa merkeissä 60kmh-120kmh nopeusalueella. Eli tuo e39:n alustan "viritys" on baananopeuksissa, jolloin tuollaisessa Suomalaisessa 80-90kmh junnaamisessa e39 ei ole lähellekkään parhaimmillaan ja käyttäytyy juuri noin kuin kentsu sen kuvaili.
                    Toki rengastuksella, sen vannekoolla ja alustan korkeustasolla on merkitys ko.ominaisuuden korrelaatioon, mutta kyse on taas siitä että alustankin rakentamisessa on kyse kompromisseista. Kokonaisuutena e39:n alusta on kuitenkin hienoin mitä Pentti Perusautoilija voi neljällä ovella varustettuna paikallisesta liikkeestä saada.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Originally posted by Kentsu View Post
                      Oma 200 tkm '97 E39:n alusta "pitäisi" olla kunnossa. Sinne on tullut vaihdettua vajaan parin vuoden aikana eteen mm. koiranluut, hammastanko sekä reaktiotangon puslat. Taakse ainoastaan koiranluut.
                      Entä iskunvaimentimet, milloin ne on vaihdettu? Niiden vaihdolla oli minun autossa todella suuri vaikutus sivutuuleen reagointiin ja myös käytökseen kaistanvaihdoissa/uraisilla teillä yms.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7397
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by Kentsu View Post
                        Oma 200 tkm '97 E39:n alusta "pitäisi" olla kunnossa. Sinne on tullut vaihdettua vajaan parin vuoden aikana eteen mm. koiranluut, hammastanko sekä reaktiotangon puslat.
                        Melko vastaava tilanne mun M-alustalla ja autossa on viimetalven jälkeen ollut alla vain 17" renkaita. Siitä huolimatta olen havainnut tuon sivutuulen selvän vaikutuksen suuntavakavuuteen muutaman kerran, mutta en ole osannut pitää sitä vikana tai ongelmana koska muissakin ajamissani autoissa se on tuntunut. Kyseessä on kuitenkin olleet tilanteet joissa sivutuuli on poikkeuksellisen voimakas. Eli luokkaa pari kertaa vuodessa täällä Oulussa.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • Kentsu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 1397
                          • Tuusula

                          #27
                          Originally posted by TJJ View Post
                          Entä iskunvaimentimet, milloin ne on vaihdettu? Niiden vaihdolla oli minun autossa todella suuri vaikutus sivutuuleen reagointiin ja myös käytökseen kaistanvaihdoissa/uraisilla teillä yms.
                          Ei mitään hajua milloin -vai onko koskaan- vaihdettu, ainakin original BMW-teilet ne on. Nuo katsastuksen iskaritestitkin on aika syvältä...
                          Iskarit ja takapään puslat, voisi hyvinkin olla että noista löytyy tuo lievä mutta joskus kovin kiusallinen särmäkkyyden puute.
                          Ex: 523iA '97, 520iA '89
                          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                          Comment

                          • Ileee
                            BTCF Member
                            • Oct 2005
                            • 1025
                            • Espoo

                            #28
                            Itsellä 5cm madallettu keula E39:ssä ja mielestäni tuo on hyvinkin maltillinen sivutuulien kanssa. Esim E60 on mielestäni huomattavasti huonompi sivutuulen kanssa. Toki kokeilemani oli vakioalustalla jolloin tuuli pääsee "vähän" paremmin auton alle huojuttelemaan.
                            __________
                            E92 BMW 335i M-Sport -12

                            "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

                            Comment

                            • mikron
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 2170
                              • Himas

                              #29
                              Vanhaa ketjua lainataan. Tänään tuli ajeltua pitkästä aikaa motaria 120km/h, renkaina Nokian Q -kitkat 225/50-16", alla uudet vakio iskarit ja jouset. Ei meinannut pysyä sivutuulen takia kaistalla sitten millään.

                              Onko muilla vastaavia kokemuksia näillä tuulilla? Itse ajan vähän ja enimmäkseen lyhyttä kaupunkipätkää, siksi tuli vähän yllätyksenä jatkuva ja raju ohjailun tarve.
                              F11 530dA xDrive M-sport -13
                              Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                              Ex: E38 740iA -98
                              Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                              Ex: E39 523i -96
                              Ex: E34 520i -89

                              Comment

                              • touring39
                                BTCF Member
                                • May 2005
                                • 3901
                                • Kaarina

                                #30
                                Sivutuuliherkkyys on vanhan tietämän mukaan riippuvainen ns. aerodynaamisesta kölistä.

                                Eli mitä virtaviivaisempi (eli pieni ilmanvastuskerroin) auto, sen pienempi aerodynaaminen köli, ja sitä kautta sivutuuliherkempi. Laatikonmuotoinen auto tekee niin ison "kölin", että sivutuuli ei ota siihen niin herkästi ja päinvastoin.

                                Kumpi sitten parempi.

                                Tai sitten koko juttu on huuhaata
                                Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                                Ex:
                                e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎