Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530d ahtopainetunnistimen, ilmamassamittarin ja siirtopumpun vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fastpiksu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2010
    • 1571
    • Kajaani-Paltamo

    e39 530d ahtopainetunnistimen, ilmamassamittarin ja siirtopumpun vaihto

    Moro, kyselisin ohjeita otsikossa mainittujen osien vaihtoon.. Ensikertaa kun vastaavaa olen tekemässä. Kyseessä siis '00 530D.

    Pumppu nyt on varmaan aika helppo vaihtaa, kuskin lattian alta se kumilärpykkä pois, letkut ja liittimet irti, pumppu pois kiinnikkeistään, uus pumppu kaataa täyteen naftaa, paikalleen ja letkut ja liittimet kiinni?

    Ilmamassamittari taitaa olla heti ilmanputsarin vieressä kun purkaa koneen muovit pois, lienee vaan vanha pois ja uus tilalle? Taidan vaihtaa ilmamassamittariin pelkät sisähilut kun varaosia selailin ja sellainenkin näyttäs olevan mahdollista.

    Onkos tässä mitään erityistä huomioitavaa?

    Sitten tämä epäselvin, ahtopaineentunnistin. Olenko ihan hakoteillä jos kuvittelen sen sijaitsevan jossakin koneen takapäässä tulipellin luona (imusarjassa)?

    Tosiaan 17v jantteri kyseisiä hiluja vaihtamassa ja kaikki vinkit ja neuvot ovat enemmän kuin tervetulleita, näitä on varmasti foorumin ukot vaihelleet joten kaikki tieto jakoon vaan. Kiitos jo etukäteen!
    Chevrolet Express van
    Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
    E36 325i group F

    Ex:
    e34 525i
    e34 525tds "superturbo"
    e39 530d M-Sport
  • Soininen
    BTCF Member
    • Nov 2006
    • 1296
    • Kajaani

    #2
    Sen verran tuosta ilmamäärämittarista että en suosittele laittamaan mitään muuta kun kokonaan uuden boschin ilmamäärämittarin. Itse tein virheen ja kokeilin nuita harakiri immejä ja eihän ne kestäneet pitkään. Varaosa liikkeestä saa näitä boschin mittareita puolet huokeammin kun marmoritiskiltä.

    Ahtopainetunnistin on tosiaan siellä suunnalla. On muistaakseni yhdella ruuvvilla kiinni, 5min homma vaihtaa
    E28 "525i" M52 -84
    F11 520d xDrive -16

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4929
      • Kotka

      #3
      Miten päädytty näiden osien vaihtoon?
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • Fastpiksu
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2010
        • 1571
        • Kajaani-Paltamo

        #4
        Juu kiitos! Voinee olla viisain laittaa koko ilmamassamittari.

        Siellä koneen takapuolella näyttäs olevan kaks mutikkaa, joista toisen voisin olettaa olevan ahtopaineentunnistin. Toinen on suunnilleen keskellä autoa moottorin takana ja toinen noin 15cm siitä kuskin puolella. Kuskin puolella oleva on pultattu yhdellä 10mm kannalla olevalla pultilla kiinni. Lieneekö tämä se ahtopaineentunnistin?


        Osat vaihdetaan, koska ne on rikki Auto veti keskiviikkona koulumatkalla jonkun vikatilan päälle eikä ottanu 3000 kierrosta enempää. Wetterin vikakoodinluvussa kertoivat ahtopainetunnistimen olevan rikki/paskaa pullollaan, ja samalla selvisi myös että ilmamassamittari näyttää hevonpersettä. Siirtopumppu on pitäny jo jonkun aikaa melko kamalaa ääntä, joten vaihdetaan ennenkun lopullisesti leviää..
        Chevrolet Express van
        Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
        E36 325i group F

        Ex:
        e34 525i
        e34 525tds "superturbo"
        e39 530d M-Sport

        Comment

        • Fastpiksu
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2010
          • 1571
          • Kajaani-Paltamo

          #5
          Olenko siis väärässä, jos sanon että ahtopaineentunnistin sijaitsee suunnilleen siinä kohtaa, jossa imusarjassa on ne hopeiset koholla olevat "rivat"?
          Semmonen pieni musta mötikkä, johon menee keltasininen, ruskeevihree ja valkonen johto, ja se möykky on pultattu yhellä 10mm kannalla olevalla pultilla semmoseen alumiinilevyyn?
          Chevrolet Express van
          Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
          E36 325i group F

          Ex:
          e34 525i
          e34 525tds "superturbo"
          e39 530d M-Sport

          Comment

          • Fastpiksu
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2010
            • 1571
            • Kajaani-Paltamo

            #6
            Originally posted by Fastpiksu View Post
            Olenko siis väärässä, jos sanon että ahtopaineentunnistin sijaitsee suunnilleen siinä kohtaa, jossa imusarjassa on ne hopeiset koholla olevat "rivat"?
            Semmonen pieni musta mötikkä, johon menee keltasininen, ruskeevihree ja valkonen johto, ja se möykky on pultattu yhellä 10mm kannalla olevalla pultilla semmoseen alumiinilevyyn?
            Purin yllä kuvaillun nippelin irti, ja ahtopainetunnistinhan se On se kun tuommonen pikku mutikka alkaa noin vaan vittuilemaan isolle miehelle!
            Eli ahtopaineentunnistin ja ilmamassamittari helppoja hommia, enää tuo pumppu. Tuskimpa tuo voi olla kovin hankala sekään. Tiistaina saan varmaan osat, eli ensviikolla voi valitettavasti vasta kasata..
            Chevrolet Express van
            Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
            E36 325i group F

            Ex:
            e34 525i
            e34 525tds "superturbo"
            e39 530d M-Sport

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #7
              Jos nyt ensin vaihtaisit pelkästään sen siirtopumpun ja mietitään noita muita sitten tarvittaessa. Tuo 3000 RPM "rajoitin" on aivan tyypillinen matalista siirtopaineista johtuva vika. Uutta pumppua ei tarvi täyttää polttoaineella. Vaihdon jälkeen käännät virrat 2-asentoon, niin pumput käynnistyvät ja järjestelmä ilmautuu. Pumput sammuvat ilman käynnistystä 60 sek. jälkeen. Eli tarvittaessa sama homma heti perään, kunnes konehuoneen puolella kirkkaassa PA-putkessa ei näy enää ilmakuplia.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Fastpiksu
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2010
                • 1571
                • Kajaani-Paltamo

                #8
                Okei, kiitos tästä. Wetterillä kuiten sanovat että tuo 3000rpm rajoitin on juurikin siksi kytkeytyny päälle kun ahtopaineentunnistin on paskaa pullollaan. Olivat käsittääkseni yrittäneet putsata sitä ja kokeilleet toista ahtopaineentunnistinta, jolla oli ilmeisesti toiminu.
                Toki ei varmaan pahaa tekis jos tuo imm näyttäs oikeita arvoja joten lienee sama vaihtaa kaikki tähän samaan konkurssiin..
                Last edited by Fastpiksu; 28-08-2011, 19:35.
                Chevrolet Express van
                Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                E36 325i group F

                Ex:
                e34 525i
                e34 525tds "superturbo"
                e39 530d M-Sport

                Comment

                • Fastpiksu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2010
                  • 1571
                  • Kajaani-Paltamo

                  #9
                  Tähän mennessä ilmamassamittari ja ahtopaineentunnistin vaihdettu, ei mitään vaikutusta asiaan. Täytyy toivoo että siirtopumpun vaihdolla alkaa toimimaan.

                  Kun kaikki osat on vaihdettu, niin voiko olla ettei kierrä yli 3000 ennenkuin vikakoodit on nollattu? Vai?
                  Chevrolet Express van
                  Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                  E36 325i group F

                  Ex:
                  e34 525i
                  e34 525tds "superturbo"
                  e39 530d M-Sport

                  Comment

                  • Fastpiksu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2010
                    • 1571
                    • Kajaani-Paltamo

                    #10
                    Sehän toimii! Kiitos kaikille neuvoista! Pumpun vaihdolla ratkesi..
                    Chevrolet Express van
                    Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                    E36 325i group F

                    Ex:
                    e34 525i
                    e34 525tds "superturbo"
                    e39 530d M-Sport

                    Comment

                    • E.K.
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2010
                      • 494
                      • Helsinki

                      #11
                      Neljän edellisen viestin opetus?

                      Niinpä. Olenkin monesti huomannut tulevan huomattavasti edullisemmaksi uskoa täällä annettuja neuvoja ja jättää korjaamoiden arvaukset omaan arvoonsa.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎