Eli ensimmäiseksi kerron että olen käyttänyt hakua ja lukenut kaikki threadit.
Itse ongelmaan. Omistan e39 535iA vm. 97 bemarin jossa oon M62B35 moottori eli 3,5l V8 bensakäyttöinen.
Noin kuukausu sitten ajelin ja mitään ongelmia ei ollut. No yhtenä päivänä ajoin noin 50km (kotka - kouvola) kävelen autosta pois ja kaikki on ok. Aamulla kun tulen auton luokse huomaan että sen alla on vitullinen lammikko. Haistoin, maistoin ja totesin että jäähdytysnestettähön siinä on.
Lisäsin nestettä (matui vain noin desi vaikka lammikko oli vitullinen) ja öljyä koneeseen.
Ennen öljyn lisäystä kun antoi koneen käydä nestettä alkoi valumaan ilmausruuvista (paisuntasäiliön korkin vieressä). Öljyn lisäyksen jälkeen nestettä ei valunut joten oletin että öljyä oli liian vähän ja kone kävi liian kuumana ja siitä liian paljon painetta.
Noo testasin ja kaikki oli ok.
2 päivän päästä ajoin takaisin 50km ja kaikki oli ok. Noo aamulla kun kävelen auton luokse niin alla on taas vitullinen lammikko ja ilmausruuvi räjähti huitsin nevadaan.
Kysyin asiantuntujoilta ja etsin forumista vikaa. Ilmeni että vesipumppu. No tilasin pumpun (olin töissä ja vasta tänään pääsin vaihtamaan sen). Pumpun tilasin autosapapaskasta 176€ ja koska olen pässi niin unohdin tilata termarin.
Purkasin vanhan ja se näytti ehjältä!!!!!! Ainut mikä pisti silmään oli että kaikki tiivisteet oli paskoja ja ihme että ei vuotaneet... eli pumpun tiiviste ja kaksi jotka menevät alumiiniputkiin. Ja pumpun llakeri on vissiin vähän huono se ei ainakaan pyöri niin hyvin kuin uusi.
Eli voiko vika olla sittenkin termarissa????
Ajoin autolla noin 20km testiajon ja toinen letku (vasen) lämpeni ja toinen ei (oikea). Oletin että lämpötila ei ollut tarpeeksi kova vielä isommalle vesikierrokselle joten ajoin lisää ja molemmat letkut olivat lämpimät toinen saatanan kuuma ja toinen kylmempi, mutta lämmin eli jäähdytin toimii.
Nii sellinen vielä että vanhassa ilmausruuvissa ei ollut tiivisterengasta ja uudessa jonka ostin oli. Ja ihme juttu on se että mittarin mukaan lämpö ei nouse yli normaalin missään vaiheessa eikä ajotietokone mussuta mitään (en tiedä osaako se mussuttaa ylilömpötilasta).
Onko jollakin mitään hyvää ideaa missä voisi olal vika???? Niin ja kun vaihdoin uuden pumpun niin nestettä lisäsin noin 7l. Ja auto lämpenee.
PS.
Unohdin mainita että en tiedä johtuuko että liian vähän nestettä vai mistä mutta kun kone oli kylmä niin lisäsin siihen tarvittavan määrän nestettä (paisuntasäiliön kelluvan "mittarin" mukaan). Ajoin että kone lämpeni avasin paisuntasäiliön ja se oli noin 1cm alle normiksen.. noo lisäsin lisäää nestettä ja ajoin lisää. Avasin korkin ja taas nestettä on 1cm alle normaalin vaikka kun kone on kuuma sen kelluvan tikun pitäisi olla ihan ylhäällä.... Ihme juttu en uskalla lisätä nestettä lisää ettei paisuntasäiliö tms halkeaisi.
Itse ongelmaan. Omistan e39 535iA vm. 97 bemarin jossa oon M62B35 moottori eli 3,5l V8 bensakäyttöinen.
Noin kuukausu sitten ajelin ja mitään ongelmia ei ollut. No yhtenä päivänä ajoin noin 50km (kotka - kouvola) kävelen autosta pois ja kaikki on ok. Aamulla kun tulen auton luokse huomaan että sen alla on vitullinen lammikko. Haistoin, maistoin ja totesin että jäähdytysnestettähön siinä on.
Lisäsin nestettä (matui vain noin desi vaikka lammikko oli vitullinen) ja öljyä koneeseen.
Ennen öljyn lisäystä kun antoi koneen käydä nestettä alkoi valumaan ilmausruuvista (paisuntasäiliön korkin vieressä). Öljyn lisäyksen jälkeen nestettä ei valunut joten oletin että öljyä oli liian vähän ja kone kävi liian kuumana ja siitä liian paljon painetta.
Noo testasin ja kaikki oli ok.
2 päivän päästä ajoin takaisin 50km ja kaikki oli ok. Noo aamulla kun kävelen auton luokse niin alla on taas vitullinen lammikko ja ilmausruuvi räjähti huitsin nevadaan.
Kysyin asiantuntujoilta ja etsin forumista vikaa. Ilmeni että vesipumppu. No tilasin pumpun (olin töissä ja vasta tänään pääsin vaihtamaan sen). Pumpun tilasin autosapapaskasta 176€ ja koska olen pässi niin unohdin tilata termarin.
Purkasin vanhan ja se näytti ehjältä!!!!!! Ainut mikä pisti silmään oli että kaikki tiivisteet oli paskoja ja ihme että ei vuotaneet... eli pumpun tiiviste ja kaksi jotka menevät alumiiniputkiin. Ja pumpun llakeri on vissiin vähän huono se ei ainakaan pyöri niin hyvin kuin uusi.
Eli voiko vika olla sittenkin termarissa????
Ajoin autolla noin 20km testiajon ja toinen letku (vasen) lämpeni ja toinen ei (oikea). Oletin että lämpötila ei ollut tarpeeksi kova vielä isommalle vesikierrokselle joten ajoin lisää ja molemmat letkut olivat lämpimät toinen saatanan kuuma ja toinen kylmempi, mutta lämmin eli jäähdytin toimii.
Nii sellinen vielä että vanhassa ilmausruuvissa ei ollut tiivisterengasta ja uudessa jonka ostin oli. Ja ihme juttu on se että mittarin mukaan lämpö ei nouse yli normaalin missään vaiheessa eikä ajotietokone mussuta mitään (en tiedä osaako se mussuttaa ylilömpötilasta).
Onko jollakin mitään hyvää ideaa missä voisi olal vika???? Niin ja kun vaihdoin uuden pumpun niin nestettä lisäsin noin 7l. Ja auto lämpenee.
PS.
Unohdin mainita että en tiedä johtuuko että liian vähän nestettä vai mistä mutta kun kone oli kylmä niin lisäsin siihen tarvittavan määrän nestettä (paisuntasäiliön kelluvan "mittarin" mukaan). Ajoin että kone lämpeni avasin paisuntasäiliön ja se oli noin 1cm alle normiksen.. noo lisäsin lisäää nestettä ja ajoin lisää. Avasin korkin ja taas nestettä on 1cm alle normaalin vaikka kun kone on kuuma sen kelluvan tikun pitäisi olla ihan ylhäällä.... Ihme juttu en uskalla lisätä nestettä lisää ettei paisuntasäiliö tms halkeaisi.
Comment