Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 Sylkee nesteet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lunideth
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 80

    e39 Sylkee nesteet

    Eli ensimmäiseksi kerron että olen käyttänyt hakua ja lukenut kaikki threadit.

    Itse ongelmaan. Omistan e39 535iA vm. 97 bemarin jossa oon M62B35 moottori eli 3,5l V8 bensakäyttöinen.

    Noin kuukausu sitten ajelin ja mitään ongelmia ei ollut. No yhtenä päivänä ajoin noin 50km (kotka - kouvola) kävelen autosta pois ja kaikki on ok. Aamulla kun tulen auton luokse huomaan että sen alla on vitullinen lammikko. Haistoin, maistoin ja totesin että jäähdytysnestettähön siinä on.
    Lisäsin nestettä (matui vain noin desi vaikka lammikko oli vitullinen) ja öljyä koneeseen.
    Ennen öljyn lisäystä kun antoi koneen käydä nestettä alkoi valumaan ilmausruuvista (paisuntasäiliön korkin vieressä). Öljyn lisäyksen jälkeen nestettä ei valunut joten oletin että öljyä oli liian vähän ja kone kävi liian kuumana ja siitä liian paljon painetta.
    Noo testasin ja kaikki oli ok.

    2 päivän päästä ajoin takaisin 50km ja kaikki oli ok. Noo aamulla kun kävelen auton luokse niin alla on taas vitullinen lammikko ja ilmausruuvi räjähti huitsin nevadaan.
    Kysyin asiantuntujoilta ja etsin forumista vikaa. Ilmeni että vesipumppu. No tilasin pumpun (olin töissä ja vasta tänään pääsin vaihtamaan sen). Pumpun tilasin autosapapaskasta 176€ ja koska olen pässi niin unohdin tilata termarin.
    Purkasin vanhan ja se näytti ehjältä!!!!!! Ainut mikä pisti silmään oli että kaikki tiivisteet oli paskoja ja ihme että ei vuotaneet... eli pumpun tiiviste ja kaksi jotka menevät alumiiniputkiin. Ja pumpun llakeri on vissiin vähän huono se ei ainakaan pyöri niin hyvin kuin uusi.
    Eli voiko vika olla sittenkin termarissa????
    Ajoin autolla noin 20km testiajon ja toinen letku (vasen) lämpeni ja toinen ei (oikea). Oletin että lämpötila ei ollut tarpeeksi kova vielä isommalle vesikierrokselle joten ajoin lisää ja molemmat letkut olivat lämpimät toinen saatanan kuuma ja toinen kylmempi, mutta lämmin eli jäähdytin toimii.

    Nii sellinen vielä että vanhassa ilmausruuvissa ei ollut tiivisterengasta ja uudessa jonka ostin oli. Ja ihme juttu on se että mittarin mukaan lämpö ei nouse yli normaalin missään vaiheessa eikä ajotietokone mussuta mitään (en tiedä osaako se mussuttaa ylilömpötilasta).

    Onko jollakin mitään hyvää ideaa missä voisi olal vika???? Niin ja kun vaihdoin uuden pumpun niin nestettä lisäsin noin 7l. Ja auto lämpenee.

    PS.
    Unohdin mainita että en tiedä johtuuko että liian vähän nestettä vai mistä mutta kun kone oli kylmä niin lisäsin siihen tarvittavan määrän nestettä (paisuntasäiliön kelluvan "mittarin" mukaan). Ajoin että kone lämpeni avasin paisuntasäiliön ja se oli noin 1cm alle normiksen.. noo lisäsin lisäää nestettä ja ajoin lisää. Avasin korkin ja taas nestettä on 1cm alle normaalin vaikka kun kone on kuuma sen kelluvan tikun pitäisi olla ihan ylhäällä.... Ihme juttu en uskalla lisätä nestettä lisää ettei paisuntasäiliö tms halkeaisi.
    Last edited by Lunideth; 01-09-2011, 20:46.
    ..::Bmw & Metal Forever::..
  • Lunideth
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 80

    #2
    Eli toinen ongelma on ratkennut. Olin ilmannut huonosti järjestelmän ja sen takia nesteet nousi pintaan kun avasin ilmausruvin ja katosivat kun pistin sen kiini. Ilmasin kunnolla ja nyt kaikki toimii kunnolla.

    Kysymys:
    Millä lämpötilalla autoni termari toimii???? Kun purkasin sen niin ainut mitä siinä luki oli "105" mutta eihän se voi olla oikein että se toimii 105 celsius asteella????? Tietääkseni termareissa pitäisi lukea tomintalämpötila ja tuo oli ainut mitä siinä luki.
    ..::Bmw & Metal Forever::..

    Comment

    • Lunideth
      Bimmer Rookie
      • Apr 2007
      • 80

      #3
      Nyt auto on alkanut sylkemään nesteet ajon aikana.
      Nesteet oli kunnossa kun lähdin ajamaan ja kun olin ajanut noin 40km niin ajotietokone alkoi herjaamaan että "tarkista nesteen pinta" ajoin kotiin ja kun avasin konepellin niin huomasin että nesteet vuotavat molemmista päistä eli vasemmalta puolelta paisuntasäiliön korkista ja oikealta puolelta huohotus letkusta (kun autoa katsotaan edestä).
      Mikä hitto voi olla vikana???
      ..::Bmw & Metal Forever::..

      Comment

      • Tonto!
        BTCF Member
        • Jul 2010
        • 205
        • Hausjärvi

        #4
        Originally posted by Lunideth View Post
        Nyt auto on alkanut sylkemään nesteet ajon aikana.
        Nesteet oli kunnossa kun lähdin ajamaan ja kun olin ajanut noin 40km niin ajotietokone alkoi herjaamaan että "tarkista nesteen pinta" ajoin kotiin ja kun avasin konepellin niin huomasin että nesteet vuotavat molemmista päistä eli vasemmalta puolelta paisuntasäiliön korkista ja oikealta puolelta huohotus letkusta (kun autoa katsotaan edestä).
        Mikä hitto voi olla vikana???
        Vuotaako se siitä oikelta semmosesta ysikymppi muovisesta kulmaliittimestä?
        e39 523iA -97
        e87 120d -10
        e30 M-tech II v8 cabrio -93
        Ex e30 325 "M-tech I" cabrio -88
        Ex e30 325 M-tech II m52 -89
        Ex e60 530i -03
        Ex e39 528 Touring -97
        Ex e39 540iA -97
        Ex e36 328 Coupe -96
        Ex e34 535 -91

        Comment

        • Risto113
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 1204
          • GrassLake

          #5
          Termostaatti on 105-asteinen.
          Ei kiehu, koska on paineistettu järjestelmä & glykoli-vesi seoksen kiehumispiste on korkeampi.

          Comment

          • Lunideth
            Bimmer Rookie
            • Apr 2007
            • 80

            #6
            Originally posted by Tonto! View Post
            Vuotaako se siitä oikelta semmosesta ysikymppi muovisesta kulmaliittimestä?
            Joo sillein minä ymmärrän. Kun avaa konepellin ja katsoo niin syyläri on märkä molemmilta puolilta. Ja syylärin kiinnike (tai mikä lie oikea nimi sellainen muovi hömpätys joka on ruuvilla ylhäältä kiinni syylärin molemmissa yläkulmissa) on märkä eli se vuotaa jostain ylhäältä. Ja kun katsoo syylärin kekselle ylhäällä niin se on aivan kuiva joten päättelin että syyläri vuotaa jostain kulmista.
            Korkista oli helppo nähdä sen vuotavan koska siinä näkyy mistä se vuotaa. Mutta mistä se todellissudessa vuotaa toisesta päästä on vain arvaus. Syyläri on vuosi sitten ostettu autosalpa:sta.
            ..::Bmw & Metal Forever::..

            Comment

            • Lunideth
              Bimmer Rookie
              • Apr 2007
              • 80

              #7
              Originally posted by Risto113 View Post
              Termostaatti on 105-asteinen.
              Ei kiehu, koska on paineistettu järjestelmä & glykoli-vesi seoksen kiehumispiste on korkeampi.
              Hmmm sellainen kysymys että vaatiiko se jotain erikoista jäähdytysnestettä vai riittääkö sille tavallinen jota myydään huoltoasemilla?
              ..::Bmw & Metal Forever::..

              Comment

              • Will_E39
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 920
                • Seinäjoki

                #8
                Originally posted by Lunideth View Post
                Hmmm sellainen kysymys että vaatiiko se jotain erikoista jäähdytysnestettä vai riittääkö sille tavallinen jota myydään huoltoasemilla?
                tavallinen käy
                e39 520ia-96

                Comment

                • Lunideth
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2007
                  • 80

                  #9
                  Tässä on valokuva ja punaisilla ympyröillä on merkattu kohdat joissa on märkää ja joista vuotaa ajon aikana.



                  PS. "Will E39" kiitos tiedosta
                  Last edited by Lunideth; 27-09-2011, 17:25.
                  ..::Bmw & Metal Forever::..

                  Comment

                  • Jakuza
                    BTCF Member
                    • Nov 2006
                    • 516
                    • Brisbane

                    #10
                    Originally posted by Lunideth View Post
                    Nyt auto on alkanut sylkemään nesteet ajon aikana.
                    Nesteet oli kunnossa kun lähdin ajamaan ja kun olin ajanut noin 40km niin ajotietokone alkoi herjaamaan että "tarkista nesteen pinta" ajoin kotiin ja kun avasin konepellin niin huomasin että nesteet vuotavat molemmista päistä eli vasemmalta puolelta paisuntasäiliön korkista ja oikealta puolelta huohotus letkusta (kun autoa katsotaan edestä).
                    Mikä hitto voi olla vikana???
                    Ei tietoa kasikoneesta yleisesti, mutta viallisista paisarin korkeistahan on ollut kyllä juttua foorumilla. Eli siis korkki ei päästä paineita pihalle vaan järjestelmään alkaa kertyä ylipainetta ja tämähän sitten pukkaa pihalle siitä heikoimmasta kohdasta. Ja korkkihan ei paljoa maksa.

                    Comment

                    • Lunideth
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2007
                      • 80

                      #11
                      Originally posted by Jakuza View Post
                      Ei tietoa kasikoneesta yleisesti, mutta viallisista paisarin korkeistahan on ollut kyllä juttua foorumilla. Eli siis korkki ei päästä paineita pihalle vaan järjestelmään alkaa kertyä ylipainetta ja tämähän sitten pukkaa pihalle siitä heikoimmasta kohdasta. Ja korkkihan ei paljoa maksa.
                      Joo sen olen ajatellut vaihtaa mutta mites sitten toinen puoli josta vuotaa??? Jos vuotaisi vain korkista niin asia olisi todella selvä, mutta se toinen vuoto onkin se joka ihmetyttää eniten. Ja jännää että korkki vuotaa ajon aikana. Luulisi että suurin paine on silloin kun on sammuttanut koneen ja jäähdytysneste palaa kierrosta.
                      ..::Bmw & Metal Forever::..

                      Comment

                      • juki85
                        Bimmer Rookie
                        • May 2009
                        • 150
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Lunideth View Post
                        Joo sen olen ajatellut vaihtaa mutta mites sitten toinen puoli josta vuotaa??? Jos vuotaisi vain korkista niin asia olisi todella selvä, mutta se toinen vuoto onkin se joka ihmetyttää eniten. Ja jännää että korkki vuotaa ajon aikana. Luulisi että suurin paine on silloin kun on sammuttanut koneen ja jäähdytysneste palaa kierrosta.
                        Omaa koslaa (M52TU) käytin vesipumpun ja termarin vaihdossa, jonka yhteydessä huoltamo oli rikkonut tuon kuvassasi oikealla olevan muovisen 90 asteen kulman, eli josta menee ylivuotoputki paisarille. Olivat liimanneet sen kasaan ja kesti ajaa 200km matkan, jonka jälkeen sylkäsi tuosta ko. kohdasta nesteet ulos. Omassa autossani meni koko syyläri vaihtoon, koska oli murjottu senverran pahasti tuo ylivuotoputken lähtö.

                        Käsittääkseni mikäli syyläri on alkuperäinen sen muovikulman voi vaihtaa, jos vaikka sattuu vuotamaan.
                        BMW G21 320e xDrive

                        Comment

                        • Jakuza
                          BTCF Member
                          • Nov 2006
                          • 516
                          • Brisbane

                          #13
                          Originally posted by Lunideth View Post
                          Joo sen olen ajatellut vaihtaa mutta mites sitten toinen puoli josta vuotaa??? Jos vuotaisi vain korkista niin asia olisi todella selvä, mutta se toinen vuoto onkin se joka ihmetyttää eniten. Ja jännää että korkki vuotaa ajon aikana. Luulisi että suurin paine on silloin kun on sammuttanut koneen ja jäähdytysneste palaa kierrosta.
                          Itsellä ainakin oli syyläri haljennut juurikin tuolta kuskin puolen paluuletkun kohdilta. Ainakin kutoskoneen kohdalla taitaa olla melko tyypillistä. Kannattaa varmaa vuodon ilmetessä hieman heilutella sitä paluuletkun kohtaa ja tutkia mista vuotaa. Tosin itsellä heilutellessa syyläri halkesi lisää ja veden tulo viisinkertaistui kesken matkan (mutta sain diagnosoitua siis vuotokohdan).

                          Comment

                          • Tonto!
                            BTCF Member
                            • Jul 2010
                            • 205
                            • Hausjärvi

                            #14
                            Originally posted by juki85 View Post
                            Omaa koslaa (M52TU) käytin vesipumpun ja termarin vaihdossa, jonka yhteydessä huoltamo oli rikkonut tuon kuvassasi oikealla olevan muovisen 90 asteen kulman, eli josta menee ylivuotoputki paisarille. Olivat liimanneet sen kasaan ja kesti ajaa 200km matkan, jonka jälkeen sylkäsi tuosta ko. kohdasta nesteet ulos. Omassa autossani meni koko syyläri vaihtoon, koska oli murjottu senverran pahasti tuo ylivuotoputken lähtö.

                            Käsittääkseni mikäli syyläri on alkuperäinen sen muovikulman voi vaihtaa, jos vaikka sattuu vuotamaan.
                            Omasta (m62b44) kusi nesteet just tuolta oikeella olevasta kulmaliittimestä! Ja ei, sitä ei saa varaosana.. Eikä auttanu omat patentitkaan. Uuden syylärin hommasin ja nyt pitää!
                            e39 523iA -97
                            e87 120d -10
                            e30 M-tech II v8 cabrio -93
                            Ex e30 325 "M-tech I" cabrio -88
                            Ex e30 325 M-tech II m52 -89
                            Ex e60 530i -03
                            Ex e39 528 Touring -97
                            Ex e39 540iA -97
                            Ex e36 328 Coupe -96
                            Ex e34 535 -91

                            Comment

                            • Lunideth
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2007
                              • 80

                              #15
                              Mietin tässä sellaista että voisiko vika olla termarissa? Eli se ei toimi ja sen takia nesteet ylikuumenee, järjestelmään tulee liikaa paineita ja sen takia nesteet karkaa jokaisesta paikasta.
                              Mielestäni on aika outoa, että yhtäkkiä ajon aikana hajoaa sekä korkki, että 90 kympin liitiin (eli molemmat mestat joita nesteet pääsee pois).
                              Vtun 105 astetta... mitenköhän termarin toimivuuden voisi itse tarkistaa???? No ei varmaan mitenkään....
                              Last edited by Lunideth; 28-09-2011, 10:25.
                              ..::Bmw & Metal Forever::..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎