Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 520IA lämpenee hitaasti, tomaatti lukitsee aikaisin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • toukopouko
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 162
    • Oulu

    E39 520IA lämpenee hitaasti, tomaatti lukitsee aikaisin

    Moi,

    Auto on E39 520IA, M54B22-moottorilla ja 5-vaihteisella steptronicilla. Ajettu ~221tkm, jäähdytysnesteet ja vesipumppu vaihdettu noin 190tkm kohdalla.

    Vähän kuvausta tilanteesta:
    Normaalisti kesää/talvea auto on lämmennyt 2km maantien ja 4km moottoritiellä ajon jälkeen niin että lämpömittari on pystyssä, obd-portin kautta luettuna moottorin jäähdytysnesteen lämmöt tuolloin 75c. Tässä kohdalla myös automaattilaatikko on lukinnut momentinmuuntimen.

    Tässä vajaa kuukausi sitten huomasin että olin ajellut motaria jo 10km, ja lämppärin neula ei vieläkään ollut pystystyssä, ja rupesin seuraamaan asiaa. Ja tosiaan, moottoritielle noustessa moottorin lämmöt obd:n kautta luettuna on reilu 50c, ja heti kun moottoritienopeus (~110kmh) on saavutettu, loota lyö momentinmuuntimen lukkoon. Normaalisti tämä lukitus on siis tapahtunut vasta kun moottorin lämpömittari on noussut sinne ylös normaalilämmön kohdalle.

    Kokeilin tuossa sitten että onko hidas lämpeneminen seurausta tuosta aikaisesta muuntimen lukittumisesta ja ajelin eräs aamu nelosella motaria, kierrosten ollessa siellä missä normaalisti muuntimen ollessa lukitsematta, mutta ihan yhtä hitaasti se silti lämpeni. Vasta n. 10km moottoritiellä ajon jälkeen jäähdytysneste oli siellä 75c:ssä.

    Olen pitänyt tuota kapulaa kiinni obd-liitännässä ja seuraillut lämpöjä nyt muutenkin. ajaessa ne nousee tuonne 90c pintaan, ja seilailevat luokilla 88-105c. Tuo 105c tuli kun olin hetken parkissa kaupan pihassa tyhjäkäynnillä... siitä se laski ripeästi 98c:hen, josta lähti taas nousemaan kohti 105c lukemaa laskeakseen uudelleen 98c luokille.

    Ja tässä sitten ne kyssärit:
    - Onko vinkkejä mikä tässä mättää? Ensimmäinen ajatus on että jumitteleeko termostaatti auki/kiinni, mutta jos se olisi syynä niin miten hemmetissä se tuo laatikko osaisi sitten lyödä itsensä lukkoon heti motarille tullessa, jäämättä odottelemaan moottorin lämpiämistä?
    - Missä lämmöissä tuon normaalisti pitäisi pyöriä tyhjäkäynnillä paikallaan käyttämällä, onko tuo 105c vielä normaaleissa rajoissa? Pitäisikö tuon laskea "flektin käynnistyttyä" alemmas kuin tuo 98c mihin se mulla näytti laskevan? Vanhoihin autoihini verrattuna tuo 98-105c sahausväli tyhjäkäynnillä vaikuttaa himpun lämpimänpuoleiselta.
    - Autossa on ollut jo muutaman vuoden tuota huohotinongelmaa, tai siis öljy muodostaa sitä "kylmälimaa", joka ilmeisesti ahdistaa huohotusta ja öljyä sit tihkuu venttiilikopan tiivisteen välistä aina silloin tällöin, pieniä määriä. Voiko tämä olla oire moottorin riittämättömästä lämpiämisestä, ja mistä siihen voisi etsiä apua? Talvella ajelen aina munuaiset tukittuna.
    - Onko tämä kaikki vain korvien välissä? "Antaa muuntimen lukittua milloin sille sopii, ja autokin lämpenee ajallaan"?
    - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)
  • Esal
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1344
    • Lempäälä

    #2
    Sen kummemmin tuntematta ko. moottori+laatikko yhdistelmää, tuohon momentinmuuntimen lukitumiseen voi vaikuttaa nimenomaan vaihdelaatikon öljyjen lämpötila, joka lämpenee edelleen ajossa kuin ennenkin?
    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

    Comment

    • toukopouko
      Bimmer Rookie
      • Jan 2006
      • 162
      • Oulu

      #3
      Originally posted by Esal View Post
      Sen kummemmin tuntematta ko. moottori+laatikko yhdistelmää, tuohon momentinmuuntimen lukitumiseen voi vaikuttaa nimenomaan vaihdelaatikon öljyjen lämpötila, joka lämpenee edelleen ajossa kuin ennenkin?
      Joo, itse asiassa mietin tätäkin - ja nimenomaan niin että lämpeneekö tuo laatikko jostain syysta nyt nopeampaa kuin normaalisti.

      Muistelen kuitenkin forumilta lukeneeni että tuo laatikko luistattaa tahallaan kunnes moottori on lämmin, ja omat empiiriset havainnotkin tukevat tätä. Olen nääs monta monituista kertaa todistanut tuossa (miltei metrilleen) samalla kohtaa moottoritiellä tapahtuvaa lämpömittarin keskivälin saavutusta ja samanaikaista laatikon lukittumista. Tuossa tilanteessa olen jo pari km ajellut yleensä vakionopeudensäädin päällä ja se tosiaan on tuntunut tuossa lukittuneen juuri kun moottori saavuttaa 75c.

      Olisi hienoa jos joku asiasta faktoja omaava voisi kertoa mitkä tuon lukittumisen ehdot on. Tai edes että kuulostaako nuo lämmöt (98-105c sahaus tyhjäkäynnillä ~15c lämmössä) normaalilta?
      - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7425
        • Oulu

        #4
        Mullahan ei ole M54, joten siltä osin ehkä ei pitäis edes vertailla, mutta itse en ole kyllä nähny 105°C lämpöjä koskaan salavalikosta. Yleensä siinä 92-94°C välissä ajossa pyörineet.

        EDIT: M54-koneenkin termostaattien asteista on juttua tässä threadissa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=211399 . Ja tuolla joku oli linkannut tähän E85-koppaisen dokkariin, jossa mainitaan 103°C termari M54B25/M54B30:n osalta: http://www.bmwclub.lv/files/04b_MS45_DME_Part_3.pdf . Toisaalta TJJ:n mukaan sellaista termaria ei kuitenkaan osanumeron mukaan tuossa ole. Silti noin M54B30:n on joillain käyneet yli 100°C lämmöissä rauhallisessa ajossa.
        Last edited by Petri.Kekkonen; 06-09-2011, 10:35.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • TKGL
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2009
          • 260
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          Mullahan ei ole M54, joten siltä osin ehkä ei pitäis edes vertailla, mutta itse en ole kyllä nähny 105°C lämpöjä koskaan salavalikosta. Yleensä siinä 92-94°C välissä ajossa pyörineet.

          EDIT: M54-koneenkin termostaattien asteista on juttua tässä threadissa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=211399 . Ja tuolla joku oli linkannut tähän E85-koppaisen dokkariin, jossa mainitaan 103°C termari M54B25/M54B30:n osalta: http://www.bmwclub.lv/files/04b_MS45_DME_Part_3.pdf . Toisaalta TJJ:n mukaan sellaista termaria ei kuitenkaan osanumeron mukaan tuossa ole. Silti noin M54B30:n on joillain käyneet yli 100°C lämmöissä rauhallisessa ajossa.
          Minähän se linkittelijä olin. En ole tänä kesänä lämpöjä seurannut. Talvella ne tosiaan kävi usein +100 asteen lämpätiloissa kaupunkiajossa. Mitään ongelmia ei ole ollut.

          Olis kyllä kiva saada selvyys tohon 103 asteen termari mysteeriin.

          Comment

          • Moosmann
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 711
            • AnssiKela-tallit

            #6
            Löytyköhän tähän lämpeämis ongelmaan koskaan selvyyttä. Oma m54 tuntuu myös lämpiävän todella hitaasti ja laatikko ei lukitse. Vesipumppu ja termari juuri vaidettu orkkista vastaaviin tarvikkeisiin. :think
            E30 336i diamantschwarz metallic -88
            E39 525iA Touring kalaharibeige metallic Edition Exclusive -04
            Volvo V60 fusion red metallic R-design -22
            Toyota Corolla vvt-i automatic black metallic -03

            ex:
            -VW Passat Variant Tsi Highline -18
            -Toyota Avensis Premium Touring -16
            -Skoda Octavia Combi -14
            -e36 frozen bronze "m3" touring -95
            -VW Golf Variant -05
            -e36 316i Touring -98
            -e38 728ia -96
            -e30 316 (18i)-83
            -e30 323i -84
            -A sorsa sedan -87

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by Moosmann View Post
              Löytyköhän tähän lämpeämis ongelmaan koskaan selvyyttä. Oma m54 tuntuu myös lämpiävän todella hitaasti ja laatikko ei lukitse. Vesipumppu ja termari juuri vaidettu orkkista vastaaviin tarvikkeisiin. :think
              Näissä ei muuta syytä hitaalle lämpenemiselle ole kuin termostaatti. Eli se termari ei toimi kunnolla, jos lämpenee hitaasti. Mitä se hitaasti lämpeneminen nyt tarkemmin tarkoittaa tässä tapauksessa? Paljonko ne lämmöt on ja minkälaisen ajon jälkeen?
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Moosmann
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 711
                • AnssiKela-tallit

                #8
                Originally posted by HTK12 View Post
                Näissä ei muuta syytä hitaalle lämpenemiselle ole kuin termostaatti. Eli se termari ei toimi kunnolla, jos lämpenee hitaasti. Mitä se hitaasti lämpeneminen nyt tarkemmin tarkoittaa tässä tapauksessa? Paljonko ne lämmöt on ja minkälaisen ajon jälkeen?

                Aamulla -2 pakkasella, lohkolämppärissä 1,5h olleena, niin vasta 10km kehä3 ajon jälkeen lämpömittari suoraan ylös, jossa kuuluu olla. Eli eikös sillon ole saavutettu se pystyasennon minimi about 75 astetta. Lämmintä tulee tulee kabiiniin mielestäni ok. Koneena M54b25
                E30 336i diamantschwarz metallic -88
                E39 525iA Touring kalaharibeige metallic Edition Exclusive -04
                Volvo V60 fusion red metallic R-design -22
                Toyota Corolla vvt-i automatic black metallic -03

                ex:
                -VW Passat Variant Tsi Highline -18
                -Toyota Avensis Premium Touring -16
                -Skoda Octavia Combi -14
                -e36 frozen bronze "m3" touring -95
                -VW Golf Variant -05
                -e36 316i Touring -98
                -e38 728ia -96
                -e30 316 (18i)-83
                -e30 323i -84
                -A sorsa sedan -87

                Comment

                • Wespa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2016
                  • 1838
                  • Karjaa

                  #9
                  Ei tuo nyt niin kauhean erikoiselta kuulosta ainakaan jos vertaan omaan M54-koneiseen kolmossarjalaiseen, se Defan säteilijä on kuitenkin aika onneton peli oikeaan lohkolämppäriin tai letkulämppäriin verrattuna. Maskisuoja toki voisi auttaa asiaa jo paljon.
                  E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                  Porsche 944 -86 (DE)
                  Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                  Comment

                  • Moosmann
                    BTCF Member
                    • Apr 2003
                    • 711
                    • AnssiKela-tallit

                    #10
                    Originally posted by Wespa View Post
                    Ei tuo nyt niin kauhean erikoiselta kuulosta ainakaan jos vertaan omaan M54-koneiseen kolmossarjalaiseen, se Defan säteilijä on kuitenkin aika onneton peli oikeaan lohkolämppäriin tai letkulämppäriin verrattuna. Maskisuoja toki voisi auttaa asiaa jo paljon.

                    Ehkä mulla vaan sitten aika kultaa muistot, kun nämä olivat uusia ja ei katsellut mittarin neulaa ja sen kohoamista Se on totta, että maskisuoja varmasti auttaisi tai viskon pois jättä talveksi. Vaihdoin uuden viskon ja melkoisen kovaa sekin puhaltaa jo heti kylmänä, toki rauhottuu vähän lämmetessään, mutta silti..
                    E30 336i diamantschwarz metallic -88
                    E39 525iA Touring kalaharibeige metallic Edition Exclusive -04
                    Volvo V60 fusion red metallic R-design -22
                    Toyota Corolla vvt-i automatic black metallic -03

                    ex:
                    -VW Passat Variant Tsi Highline -18
                    -Toyota Avensis Premium Touring -16
                    -Skoda Octavia Combi -14
                    -e36 frozen bronze "m3" touring -95
                    -VW Golf Variant -05
                    -e36 316i Touring -98
                    -e38 728ia -96
                    -e30 316 (18i)-83
                    -e30 323i -84
                    -A sorsa sedan -87

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎