Moi,
Auto on E39 520IA, M54B22-moottorilla ja 5-vaihteisella steptronicilla. Ajettu ~221tkm, jäähdytysnesteet ja vesipumppu vaihdettu noin 190tkm kohdalla.
Vähän kuvausta tilanteesta:
Normaalisti kesää/talvea auto on lämmennyt 2km maantien ja 4km moottoritiellä ajon jälkeen niin että lämpömittari on pystyssä, obd-portin kautta luettuna moottorin jäähdytysnesteen lämmöt tuolloin 75c. Tässä kohdalla myös automaattilaatikko on lukinnut momentinmuuntimen.
Tässä vajaa kuukausi sitten huomasin että olin ajellut motaria jo 10km, ja lämppärin neula ei vieläkään ollut pystystyssä, ja rupesin seuraamaan asiaa. Ja tosiaan, moottoritielle noustessa moottorin lämmöt obd:n kautta luettuna on reilu 50c, ja heti kun moottoritienopeus (~110kmh) on saavutettu, loota lyö momentinmuuntimen lukkoon. Normaalisti tämä lukitus on siis tapahtunut vasta kun moottorin lämpömittari on noussut sinne ylös normaalilämmön kohdalle.
Kokeilin tuossa sitten että onko hidas lämpeneminen seurausta tuosta aikaisesta muuntimen lukittumisesta ja ajelin eräs aamu nelosella motaria, kierrosten ollessa siellä missä normaalisti muuntimen ollessa lukitsematta, mutta ihan yhtä hitaasti se silti lämpeni. Vasta n. 10km moottoritiellä ajon jälkeen jäähdytysneste oli siellä 75c:ssä.
Olen pitänyt tuota kapulaa kiinni obd-liitännässä ja seuraillut lämpöjä nyt muutenkin. ajaessa ne nousee tuonne 90c pintaan, ja seilailevat luokilla 88-105c. Tuo 105c tuli kun olin hetken parkissa kaupan pihassa tyhjäkäynnillä... siitä se laski ripeästi 98c:hen, josta lähti taas nousemaan kohti 105c lukemaa laskeakseen uudelleen 98c luokille.
Ja tässä sitten ne kyssärit:
- Onko vinkkejä mikä tässä mättää? Ensimmäinen ajatus on että jumitteleeko termostaatti auki/kiinni, mutta jos se olisi syynä niin miten hemmetissä se tuo laatikko osaisi sitten lyödä itsensä lukkoon heti motarille tullessa, jäämättä odottelemaan moottorin lämpiämistä?
- Missä lämmöissä tuon normaalisti pitäisi pyöriä tyhjäkäynnillä paikallaan käyttämällä, onko tuo 105c vielä normaaleissa rajoissa? Pitäisikö tuon laskea "flektin käynnistyttyä" alemmas kuin tuo 98c mihin se mulla näytti laskevan? Vanhoihin autoihini verrattuna tuo 98-105c sahausväli tyhjäkäynnillä vaikuttaa himpun lämpimänpuoleiselta.
- Autossa on ollut jo muutaman vuoden tuota huohotinongelmaa, tai siis öljy muodostaa sitä "kylmälimaa", joka ilmeisesti ahdistaa huohotusta ja öljyä sit tihkuu venttiilikopan tiivisteen välistä aina silloin tällöin, pieniä määriä. Voiko tämä olla oire moottorin riittämättömästä lämpiämisestä, ja mistä siihen voisi etsiä apua? Talvella ajelen aina munuaiset tukittuna.
- Onko tämä kaikki vain korvien välissä? "Antaa muuntimen lukittua milloin sille sopii, ja autokin lämpenee ajallaan"?
Auto on E39 520IA, M54B22-moottorilla ja 5-vaihteisella steptronicilla. Ajettu ~221tkm, jäähdytysnesteet ja vesipumppu vaihdettu noin 190tkm kohdalla.
Vähän kuvausta tilanteesta:
Normaalisti kesää/talvea auto on lämmennyt 2km maantien ja 4km moottoritiellä ajon jälkeen niin että lämpömittari on pystyssä, obd-portin kautta luettuna moottorin jäähdytysnesteen lämmöt tuolloin 75c. Tässä kohdalla myös automaattilaatikko on lukinnut momentinmuuntimen.
Tässä vajaa kuukausi sitten huomasin että olin ajellut motaria jo 10km, ja lämppärin neula ei vieläkään ollut pystystyssä, ja rupesin seuraamaan asiaa. Ja tosiaan, moottoritielle noustessa moottorin lämmöt obd:n kautta luettuna on reilu 50c, ja heti kun moottoritienopeus (~110kmh) on saavutettu, loota lyö momentinmuuntimen lukkoon. Normaalisti tämä lukitus on siis tapahtunut vasta kun moottorin lämpömittari on noussut sinne ylös normaalilämmön kohdalle.
Kokeilin tuossa sitten että onko hidas lämpeneminen seurausta tuosta aikaisesta muuntimen lukittumisesta ja ajelin eräs aamu nelosella motaria, kierrosten ollessa siellä missä normaalisti muuntimen ollessa lukitsematta, mutta ihan yhtä hitaasti se silti lämpeni. Vasta n. 10km moottoritiellä ajon jälkeen jäähdytysneste oli siellä 75c:ssä.
Olen pitänyt tuota kapulaa kiinni obd-liitännässä ja seuraillut lämpöjä nyt muutenkin. ajaessa ne nousee tuonne 90c pintaan, ja seilailevat luokilla 88-105c. Tuo 105c tuli kun olin hetken parkissa kaupan pihassa tyhjäkäynnillä... siitä se laski ripeästi 98c:hen, josta lähti taas nousemaan kohti 105c lukemaa laskeakseen uudelleen 98c luokille.
Ja tässä sitten ne kyssärit:
- Onko vinkkejä mikä tässä mättää? Ensimmäinen ajatus on että jumitteleeko termostaatti auki/kiinni, mutta jos se olisi syynä niin miten hemmetissä se tuo laatikko osaisi sitten lyödä itsensä lukkoon heti motarille tullessa, jäämättä odottelemaan moottorin lämpiämistä?
- Missä lämmöissä tuon normaalisti pitäisi pyöriä tyhjäkäynnillä paikallaan käyttämällä, onko tuo 105c vielä normaaleissa rajoissa? Pitäisikö tuon laskea "flektin käynnistyttyä" alemmas kuin tuo 98c mihin se mulla näytti laskevan? Vanhoihin autoihini verrattuna tuo 98-105c sahausväli tyhjäkäynnillä vaikuttaa himpun lämpimänpuoleiselta.
- Autossa on ollut jo muutaman vuoden tuota huohotinongelmaa, tai siis öljy muodostaa sitä "kylmälimaa", joka ilmeisesti ahdistaa huohotusta ja öljyä sit tihkuu venttiilikopan tiivisteen välistä aina silloin tällöin, pieniä määriä. Voiko tämä olla oire moottorin riittämättömästä lämpiämisestä, ja mistä siihen voisi etsiä apua? Talvella ajelen aina munuaiset tukittuna.
- Onko tämä kaikki vain korvien välissä? "Antaa muuntimen lukittua milloin sille sopii, ja autokin lämpenee ajallaan"?
Comment