Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d -01 ja (kadonneen)ahtopaineiden metsästys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tarke
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 73
    • Ikaalinen

    530d -01 ja (kadonneen)ahtopaineiden metsästys

    Eli tilanne nopeasti tiivistettynä tälläinen: menin Bmw huoltokorjaamoon ihan toisen aiheen vuoksi ja kommellusten jälkeen rasvarape kävi koeajolla ja tuloksena siitä oli turbon poikiminen totaalisesti. Palttiarallaa hyllystähän löytyi 200 tuhatta(?) pyörinyt turbo korvausta vastaan joten paikoilleen.

    Kuulostelin koeajolla että turbo ulvoo hiukan jopa häiritsevästi ja ulina alkaa jo matalilta kierrokselta ja kiihdytettäessä on oikein häiritsevä.
    Itsellä kun ei turboista kokemuksia vielä paljoa ole niin kiinnostaisi tietää ihan yksinkertaisesta että pystyykö ahtimelta tulevaa putkea painamaan läjään jos kierroksia olisi vaikka 3000? Ahtimen ulvonta ei kaiketi koskaan ole hyvä asia, vai kuinka?
  • Omega
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 30
    • Kainuu

    #2
    Eihän se ikinä hyvä ole jos ulisee. Tarkista että eihän vaan oo mikään ahtoputki jääny irti tai jotain koska sillon kyllä kuuluu turbon ääni aika selvään mutta sillon ei myöskään nosta ahtoja. Miten se muuten kuulostaa onko tehot tallessa? Saattaa kyllä olla että on tuo turbo sökö jos siitä ääni kuuluu. Tuohon putken painamiseen en osaa itse sanoa mutta eihän se kyllä jos paikallaan kaasutetaan niin silloin ahtoja paljon nosta että saattaa olla että saa sitä vähän puristettua.
    MB c270 cdi
    MB c180
    MB 190 2.0 -88
    E38 730d -99
    MB Vito 112 Cdi
    MB S400Cdi L -00
    E38 740iA -94

    Vikakoodien ihmettelyä Kuhmon seudulla. 044-5517444

    Comment

    • kalkkuna
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 864
      • vaajakoski

      #3
      Originally posted by tarke View Post
      Eli tilanne nopeasti tiivistettynä tälläinen: menin Bmw huoltokorjaamoon ihan toisen aiheen vuoksi ja kommellusten jälkeen rasvarape kävi koeajolla ja tuloksena siitä oli turbon poikiminen totaalisesti. Palttiarallaa hyllystähän löytyi 200 tuhatta(?) pyörinyt turbo korvausta vastaan joten paikoilleen.

      Kuulostelin koeajolla että turbo ulvoo hiukan jopa häiritsevästi ja ulina alkaa jo matalilta kierrokselta ja kiihdytettäessä on oikein häiritsevä.
      Itsellä kun ei turboista kokemuksia vielä paljoa ole niin kiinnostaisi tietää ihan yksinkertaisesta että pystyykö ahtimelta tulevaa putkea painamaan läjään jos kierroksia olisi vaikka 3000? Ahtimen ulvonta ei kaiketi koskaan ole hyvä asia, vai kuinka?
      Siis mitä ihmettä? Vanha käytetty turbo liikkeen hyllystä??? Onpa ylläri että ulvoo. Ahdot ei paikallaan polkiessa älyttömästi kyllä nouse. Letkuissa kyllä pitäisi olla selkeästi nähtävissä "liikettä" kun kaasua polkee. Juu ja tosiaan ei tarvisisi ulvoa sen turbon.
      VW sharan 1,8T
      e30 318i 4d -89 projekti
      e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

      Comment

      • tarke
        Bimmer Rookie
        • Jan 2009
        • 73
        • Ikaalinen

        #4
        Originally posted by kalkkuna View Post
        Siis mitä ihmettä? Vanha käytetty turbo liikkeen hyllystä??? Onpa ylläri että ulvoo. Ahdot ei paikallaan polkiessa älyttömästi kyllä nouse. Letkuissa kyllä pitäisi olla selkeästi nähtävissä "liikettä" kun kaasua polkee. Juu ja tosiaan ei tarvisisi ulvoa sen turbon.
        No piti saada bilika alle ja olishan se voinut olla ihan hyvä vaan eipä ollut. Pitää hankkia uus.

        Tyhjäkäynniltä kun lisäsi kierroksia niin ensin tuntui tulevan painetta mutta sitten letku taas pehmeni.

        Alunperin menin vikakoodeja tarkistaa mutta tuntui hiukan paissuvan kuin pullataikina.

        Comment

        • väiski525
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2010
          • 2572
          • Vantaa

          #5
          soitat korjaamolle ja vaadit uuden turbon sinne jos ne on sen rikkoneet niin täytyyhän niiden se korvata
          - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

          - MB s205 220cdi -15
          - Volvo s80 2.5t -07
          - mb s211 280cdi -08
          - e46 320i -03
          - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
          - e46 320d Individual "m-sport" -04
          - e39 525i -01

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Originally posted by väiski525 View Post
            soitat korjaamolle ja vaadit uuden turbon sinne jos ne on sen rikkoneet niin täytyyhän niiden se korvata


            Meinaat, että jos koeajolla porsii jotain, se menee automaattisesti jonkun toisen pussista?
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • tarke
              Bimmer Rookie
              • Jan 2009
              • 73
              • Ikaalinen

              #7
              Originally posted by Cell View Post


              Meinaat, että jos koeajolla porsii jotain, se menee automaattisesti jonkun toisen pussista?
              Tää pikkusen kinkkinen juttu kun bilikalla on pyöritelty reilut 440k niin saattaahan tuo oikeasti olla jo vanhuuttansa mennyt kun huoltokirjassa ei tuosta ollut mitään tarinaa. Ei ollu kyllä läpistäkään mainintaa mutta yhdessä laskussa oli suositus uuden imusarjan hankintaan vajaan 400k kohdalla.
              Voipi olla että olin hyväuskoinen näin ekalla kerralla kun nyt apua annettiin kyllä välittömästi mutta otetaan seuraavalla kerralla takaisin(ainakin yritetään). Mutta jos mahdollista niin aina koeajolle ehdottomasti mukaan.

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Eipä sitä ahdinta ajamalla rikki saa, mutta tietty hyvä olla kojiksella mukana niin ei jää ihmeteltävää jos jotain tapahtuu.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • schwarze
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 2017
                  • Kangasala

                  #9
                  Originally posted by Cell View Post
                  Eipä sitä ahdinta ajamalla rikki saa, mutta tietty hyvä olla kojiksella mukana niin ei jää ihmeteltävää jos jotain tapahtuu.
                  Jep. Kilsat nuo urbot ja muutkin kuluttaa, muutamia maanantaikappaleita lukuunottamatta
                  Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                  Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8257
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #10
                    Originally posted by tarke View Post
                    Palttiarallaa hyllystähän löytyi 200 tuhatta(?) pyörinyt turbo korvausta vastaan joten paikoilleen.
                    toivottavasti et montaa markkaa maksanut kun tuo 200tkm aika tarkkaan turbon käyttöikä M57:ssa :think
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • schwarze
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 2017
                      • Kangasala

                      #11
                      Originally posted by peto2 View Post
                      toivottavasti et montaa markkaa maksanut kun tuo 200tkm aika tarkkaan turbon käyttöikä M57:ssa :think
                      Ovvai? Jatkometrejä alkaa olla hälyyttävästi täällä.
                      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8257
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        #12
                        Originally posted by schwarze View Post
                        Ovvai? Jatkometrejä alkaa olla hälyyttävästi täällä.
                        ei oo otantaa kuin parista, ne laukes 205 ja 220tkm lukemissa mutta mitä tällä palstalla oon aihetta seurannu niin ei ne pitkälle oo tuosta menny. ensioire ujellus kunnes lakkaa ahtamasta -> siivet ottaa pesiin kiinni.. tässä kohtaa kannattaa lakata ajamasta ettei ihan hirveesti menisi silppua koneeseen.

                        jos on paljokin yli 200tkm mittarissa alkuperäsellä turbolla niin hankkisin uuden odottamaan.
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Originally posted by peto2 View Post
                          jos on paljokin yli 200tkm mittarissa alkuperäsellä turbolla niin hankkisin uuden odottamaan.
                          Tuolla tyylillä kannattaa sitten hankkia myös laturi, startti, vaihdelaatikko jne.

                          On niissä oikeasti aika paljon hajontaa ja tonnin laaki on vähän kallis kirjahyllyssä.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • schwarze
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 2017
                            • Kangasala

                            #14
                            Originally posted by Cell View Post
                            Tuolla tyylillä kannattaa sitten hankkia myös laturi, startti, vaihdelaatikko jne.

                            On niissä oikeasti aika paljon hajontaa ja tonnin laaki on vähän kallis kirjahyllyssä.
                            Näibbä. Voitas laskee bensamallien konetila uretaania täyteen, jos sattuu tulla imuvuoto...Jne. LOOL!
                            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                            Comment

                            • peto2
                              BTCF Member
                              • Jan 2007
                              • 8257
                              • Järvikylä (Nakkila)

                              #15
                              Originally posted by Cell View Post
                              Tuolla tyylillä kannattaa sitten hankkia myös laturi, startti, vaihdelaatikko jne.

                              On niissä oikeasti aika paljon hajontaa ja tonnin laaki on vähän kallis kirjahyllyssä.
                              vesipumppu, siirtopumppu, ja turbo lienee yleisempiä mutta tosiaan sitä koitin sanoa että 200tkm ajettu turbo on yhtä arvokas kuin rikkinäinen turbo.

                              Originally posted by schwarze View Post
                              Näibbä. Voitas laskee bensamallien konetila uretaania täyteen, jos sattuu tulla imuvuoto...Jne. LOOL!
                              ?
                              ei pala niin helposti kun vaihtaa vuotavan putken/letkun :think
                              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                              ex:
                              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                              Nakkaa privaa jos tarvetta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎