Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530dA -02 alkoi täristää kesken kiihdytyksen ja käynti muuttui hyvin epätasaiseks

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • perttu81
    Newbiemmer
    • Mar 2010
    • 6
    • Turku

    E39 530dA -02 alkoi täristää kesken kiihdytyksen ja käynti muuttui hyvin epätasaiseks

    E39 530dA -02, ajettu 250tkm.

    Auto toimi moitteettomasti, kunnes lähdin edellisviikolla kotipihastani kiihdyttämään kevyellä kaasulla. Yhtäkkiä alkoi koko auto täristää rankasti ja käynti muuttui huonoksi. Ei meinaa käynnistyä enää helposti.

    Vikakoodit luettu, ainoa DDE:ltä tullut vikakoodi oli "rough idle speed controller"

    Suutinten korjausarvot olivat 6,4,4,4,4,0 sen jälkeen, kun sain koneen jotenkuten käymään. Suutinten ei kai oikein pitäisi voida hajota yhtäkkiä kaikki kerrallaan.

    Onko kellään ideoita, minkä osan rikkoutumisesta voi moottorin käynti muuttua hetkessä niin, että se alkaa ravistaa koko autoa?
  • duuk
    Moderator
    • Dec 2006
    • 10506
    • Saaressa

    #2
    Originally posted by perttu81 View Post
    E39 530dA -02, ajettu 250tkm.

    Auto toimi moitteettomasti, kunnes lähdin edellisviikolla kotipihastani kiihdyttämään kevyellä kaasulla. Yhtäkkiä alkoi koko auto täristää rankasti ja käynti muuttui huonoksi. Ei meinaa käynnistyä enää helposti.

    Vikakoodit luettu, ainoa DDE:ltä tullut vikakoodi oli "rough idle speed controller"

    Suutinten korjausarvot olivat 6,4,4,4,4,0 sen jälkeen, kun sain koneen jotenkuten käymään. Suutinten ei kai oikein pitäisi voida hajota yhtäkkiä kaikki kerrallaan.

    Onko kellään ideoita, minkä osan rikkoutumisesta voi moottorin käynti muuttua hetkessä niin, että se alkaa ravistaa koko autoa?
    Imusarjan läppä männän päällä..

    duke's garage:
    Suzuki R50
    E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
    M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
    S38 S54 S62

    instagram: _duuk

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4929
      • Kotka

      #3
      Originally posted by duuk View Post
      Imusarjan läppä männän päällä..
      +1 tälle
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • duuk
        Moderator
        • Dec 2006
        • 10506
        • Saaressa

        #4
        Jos näin niin jälki on jotain tälläistä..






        duke's garage:
        Suzuki R50
        E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
        M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
        S38 S54 S62

        instagram: _duuk

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9157
          • Oulu

          #5
          Valitettavasti näin ja todennäköisesti vaihtokone tulee halvemmaksi kuin korjaus, ellei itsellä ole mahdollisuutta tehdä itse koko remonttia. Kannattaa varmaan irrottaa imusarja ja kurkata puuttuuko se ykköspytyn läppä. Mikäli puuttuu, niin peli on selvä.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Diikon
            Bimmer Rookie
            • Jul 2007
            • 48
            • Tampere region

            #6
            Sama vika samanverran ajetussa -02/03 E46 330dA:ssa. Hinuri vei Autokeskukseen, jonka diagnoosi oli 4 suutinta vaihdettava, hehkut ja releet vaihdettava, moottorin tukikumit vaihdettava ja bonuksena pakosarja halki. Hinta-arvio 3700€. Tänään hain auton pois AK:lta korjaamattomana, jolloin avaimia tuonut mekaanikko lisäsi vielä vaihteiston antaneen jonkun plaaplaa2-koodin, eli menisi vielä vaihteistokin uusiksi. Tosin tuo koodi hävisi, eikä palannut koekäytössäkään.
            On niitä siä.
            "Opinions given here are mine... if you don't like them, I have others"

            Comment

            • perttu81
              Newbiemmer
              • Mar 2010
              • 6
              • Turku

              #7
              Läppähän siellä oli

              Kiitokset hyvistä neuvoista.

              Sieltähän se läppä oli irronnut imusarjasta akseleineen ja venttiilit solmussa.
              Sylinterikin sen verran tuosta naarmuttuu, ettei kannattanut lähteä mäntää vaihtamaan ja kantta korjaamaan vaan uusi vaihtokone oli varmaankin järkevin ratkaisu.

              Tilasin sellaisen vaihtokoneen varaosia.comista, jolla toimittajan mukaan oli ajettu 115 tkm. Palvelu oli joustavaa ja nopeaa. Koneesta puuttui luvattu turbo, mutta sain siitä hyvityksenä vanhan turbon runkoa vastaan tehdaskunnostetun, eli uutta vastaavan ahtimen. Muutenkin palvelu toimi hienosti.

              Tarkastin sylinterit suutinten reikien kautta kuituoptisella tähystyslaitteella "borescope" ja luvattu kilometrilukema vaikutti sen perusteella realistiselta. Ei näkyvää kulumista missään. Siispä ei muuta kun kone kasaan ja paikoilleen.

              Sen jälkeen läpät pois ja EGR:n tukkoon niin eipä hajoa enää uudestaan.

              Tuli samalla huollatettua automaattilootan turbiini kun kerran oli auki.

              Kuulostaa ehkä helpolta, mutta kyllä tuohon projektiin upposi omaa aikaa yli 5 työpäivää. Ja kun vapaa-aikaa ei paljoa ole niin useamman kuukauden auto seisoi tallissa.

              Onneksi vihdoin on homma valmis ja auto toimii hienosti.

              Kustannukset:
              -Moottori 2700 €
              -Uudet kampiakselin stefat, imusarjan tiivisteet, venttiilikopan kannen ja suutinten tiivisteet, öljynsuodin, ilmansuodin, jäähdytysnesteet ja öljyt n. 250 €
              -Turbiinin huolto 330 €.

              Yhteensä noin 3280 €

              Liikkeessä teetettynä olisi varmaan tullut vielä pari tonnia extraa työstä, mutta kallis remppa itse tehtynäkin.
              Last edited by perttu81; 21-03-2012, 21:35. Reason: tarkennus

              Comment

              • ///THe
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2009
                • 841
                • Espoo

                #8
                Originally posted by perttu81 View Post
                Kiitokset hyvistä neuvoista.

                Sieltähän se läppä oli irronnut imusarjasta akseleineen ja venttiilit solmussa.
                Sylinterikin sen verran tuosta naarmuttuu, ettei kannattanut lähteä mäntää vaihtamaan ja kantta korjaamaan vaan uusi vaihtokone oli varmaankin järkevin ratkaisu.

                Tilasin sellaisen vaihtokoneen varaosia.comista, jolla toimittajan mukaan oli ajettu 115 tkm. Palvelu oli joustavaa ja nopeaa. Koneesta puuttui luvattu turbo, mutta sain siitä hyvityksenä vanhan turbon runkoa vastaan tehdaskunnostetun, eli uutta vastaavan ahtimen. Muutenkin palvelu toimi hienosti.

                Tarkastin sylinterit suutinten reikien kautta kuituoptisella tähystyslaitteella "borescope" ja luvattu kilometrilukema vaikutti sen perusteella realistiselta. Ei näkyvää kulumista missään. Siispä ei muuta kun kone kasaan ja paikoilleen.

                Sen jälkeen läpät pois ja EGR:n tukkoon niin eipä hajoa enää uudestaan.

                Tuli samalla huollatettua automaattilootan turbiini kun kerran oli auki.

                Kuulostaa ehkä helpolta, mutta kyllä tuohon projektiin upposi omaa aikaa yli 5 työpäivää. Ja kun vapaa-aikaa ei paljoa ole niin useamman kuukauden auto seisoi tallissa.

                Onneksi vihdoin on homma valmis ja auto toimii hienosti.

                Kustannukset:
                -Moottori 2700 €
                -Uudet kampiakselin stefat, imusarjan tiivisteet, venttiilikopan kannen ja suutinten tiivisteet, öljynsuodin, ilmansuodin, jäähdytysnesteet ja öljyt n. 250 €
                -Turbiinin huolto 330 €.

                Yhteensä noin 3280 €

                Liikkeessä teetettynä olisi varmaan tullut vielä pari tonnia extraa työstä, mutta kallis remppa itse tehtynäkin.
                Kerroppa tuosta turbiinin huollosta enemmän? Kuka teki ja vaihdettiinko siis uusi turbiini?
                X5 F15 ///Msport
                CRX 2gen +25psi

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎