Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d korkeat ahtopaineet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eiwan
    Bimmer Rookie
    • Nov 2010
    • 40
    • Ilmajoki

    E39 530d korkeat ahtopaineet

    Tämmöinen ongelma tuli vastaan, että moottorirempan jälkeen 530d:n ahtopainemittari näyttää 2 barin lukemia ja en tiedä menisikö vielä vähän ylikin, mutta mittarin asteikko stoppaa tuohon, eikä oikein huvita kokeillakaan miten pitkälle se menisi. Olen ymmärtänyt että normipaineet olisivat 1,1. Tässä on kuitenkin aikaisempien omistajien toimesta joku lastu laitettuna ja ennen remonttia paineet nousivat 1,5 bar paikkeille, mikä tuntui mielestäni järkevältä. Nyt kuitenkin jostain syystä tulee paljon hurjempia lukemia. Paineet nousevat mittarin mukaan tasaisesti ja nätisti. Kahdeksankympin vauhdissa ahtaa n. 0,4 bar, ja tyhjäkäynnillä näyttää nollaa.

    Voimasavua ei mielestäni tule mitenkään merkittävästi, voimaa sen sijaan tuntuu olevan oikein hyvin. Pientä suhinaa kuuluu jostain, etenkin kun nostaa kaasun kesken kiihdytyksen. Oikeastaan se kuulostaa enemmän sellaiselta imaisuääneltä. Vikakoodit katsoin Inpalla tyhjäkäynnillä, mutta ajelun jälkeen en ole vielä tarkistanut. Kurkkaan illalla löytyykö sieltä mitään uutta. Jäähdytysnesteen lämpöanturista siellä oli aikaisemmin joku herja.

    Taustana siis että kone oli juuri täysin levällään, laakeroitu, rengastettu ja kansi kunnostettu. Turbo lienee originaali 319tkm ajettu, siihen en kummemmin koskenut. Ahtopainemittarille on joku liitos laitettu egr:n koteloon.

    Saako tuolla vakioahtimella käytännössä noin kovia paineita edes aikaiseksi? Eli voisiko paineen mittauksessa olla joku ongelma? Voisiko olla joku väärä liitäntä alipaineletkuissa? Koneremppaan meni melkoisesti aikaa ja rahaa, joten ei millään viitsisi pistää heti kiertokankia mutkalle tämän takia, jos se nyt jostain syystä oikeasti ahtaisi noin paljon. En vaan oikein keksi mistä tuo ongelma voisi johtua, kun ei näistä turbovehkeistä ole kovin paljon aikaisempaa kokemusta.
  • Esal
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1344
    • Lempäälä

    #2
    Originally posted by Eiwan View Post
    Saako tuolla vakioahtimella käytännössä noin kovia paineita edes aikaiseksi? Eli voisiko paineen mittauksessa olla joku ongelma? Voisiko olla joku väärä liitäntä alipaineletkuissa?
    En tiedä paljonko se tuottaisi, mutta ahtopaineentunnistin imusarjan takana jos saisi tuommoisia lukemia, meno olisi jo katkennut johonkin linkutus-moodiin. Eli menisi vikatilaan yliahdoista. Mikset katso inpalla livedatasta niitä paineita suoraan ahtopainetunnistimelta? Se näyttää sitten vähän saman suuruisia lukemia, kun siitä pitää vähentää vallitseva ilmanpaine, joka esim. nyt n. 1020 hPa.
    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

    Comment

    • Eiwan
      Bimmer Rookie
      • Nov 2010
      • 40
      • Ilmajoki

      #3
      Originally posted by Esal View Post
      En tiedä paljonko se tuottaisi, mutta ahtopaineentunnistin imusarjan takana jos saisi tuommoisia lukemia, meno olisi jo katkennut johonkin linkutus-moodiin. Eli menisi vikatilaan yliahdoista. Mikset katso inpalla livedatasta niitä paineita suoraan ahtopainetunnistimelta? Se näyttää sitten vähän saman suuruisia lukemia, kun siitä pitää vähentää vallitseva ilmanpaine, joka esim. nyt n. 1020 hPa.
      Hyvä ajatus, täytyypä tutkia sieltä lukemat. Inpa-käytössä oleva läppärini on vain sen verran vanha, että saattaa olla hankalaa poimia sieltä niitä lukuja lennosta, kun ruudunpäivitys on todella hidasta. Saakohan niitä kirjattua johonkin lokiin sieltä? En ole ainakaan huomannut siellä sellaista ominaisuutta, mutta en ole toki mikään pro sen softan kanssa, kun on vasta vajaa vuosi BMW-omistajuutta takana.

      Comment

      • Eiwan
        Bimmer Rookie
        • Nov 2010
        • 40
        • Ilmajoki

        #4
        Noniin, vika tuli siinä iltasella ihmetellessä kuntoon. Inpaan oli tullut yksi virheilmoitus korkeasta ahtopaineesta, joten kovin helposti se ei sitä herjaa siitä kirjaa, kun ahdot kävivät useita kertoja melko korkealla testaillessa. Sinänsä mitään muutosta auton käytöksessä ei tuntunut tuosta vikakoodista huolimatta.

        Mutta siis alipaineletkuissahan se ongelma oli. Vaikka mielestäni tarkasti katsoin konetta paikoilleen laittaessani miten ne letkut tulee laittaa, niin olin onnistunut sinne turbon paineenmuuntimelle tai mikä lie (pressure converter) laittamaan letkut väärin päin. Ilmeisesti sen toiminta ei sitten pelannut molempiin suuntiin samalla tavalla ja turbo sai väärää informaatiota. Täytyy sanoa, että onneksi tuossa ruoskassa oli se ahtopainemittari asennettuna, niin ei tullut pienestä virheestä isoa murhetta. Nyt pelittää mukavasti ja ahdot jäävät siihen 1,5 bar paikkeille.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎