Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i Lämpöhuolia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jax_KiBez
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 2061
    • Pirkanmaa

    E39 523i Lämpöhuolia

    vm. 3/98 523i ja kun ulkona on -2c ja auto on 2h säteilylämmittimessä (Lämpeää n. 10-15c) ja kun ajaa n. 10min moottoritietä niin lämmöt on vasta 70-astetta ja 15-20min päästä on 82-86 mutta heti kun täytyy hiljentää niin putoaa 80-asteeseen lämmöt. Flekti pyörii ihan löysästi eikä tartu, joten olisiko termostaatti ongelmia, lämmintä kuitenkin tulee mutta luulis että lämpeäis näillä keleillä nopeammin, +5 tienoilla lämpeää suht normaalisti n. 20-25min mutta vaatii hidasta ajoa.
    Sanokaas nyt onko jotain muuta mahdollisuutta kuin termostaatti, kuinka nopeasti omanne lämpiää? Niin kylmässä startissa kuin lämmitetyssä?
    Last edited by Jax_KiBez; 14-12-2011, 08:29.
    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

    _____________________________________
    Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
    Tästä mun kaluston showroomiin
    Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
  • Jax_KiBez
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 2061
    • Pirkanmaa

    #2
    Nostetaas, en löytänyt haulla vastaavaa. :think
    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

    _____________________________________
    Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
    Tästä mun kaluston showroomiin
    Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

    Comment

    • Sami_R
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2007
      • 276
      • Kurikka

      #3
      Termostaatin mä ekana vaihtaisin. Oireet viittaa siihen suuntaan että termostaatti olisi jumissa, eikä mene kylmänä kunnolla kiinni. Jäähtyy maantieajossa enemmän koska jäähdyttimen läpi virtaa enemmän ilmaa ja vesi kiertää siellä koko ajan.
      BMW F11 520d -11
      MINI Cooper D -11
      BMW E90 318i -11
      BMW E90 318i -06

      Ex:
      BMW E46 316i -04
      E70 X5 3.0sd M-Sport -08
      E46 325iA -03
      E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

      Comment

      • Jax_KiBez
        BTCF Member
        • Jan 2010
        • 2061
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by Sami_R View Post
        Termostaatin mä ekana vaihtaisin. Oireet viittaa siihen suuntaan että termostaatti olisi jumissa, eikä mene kylmänä kunnolla kiinni. Jäähtyy maantieajossa enemmän koska jäähdyttimen läpi virtaa enemmän ilmaa ja vesi kiertää siellä koko ajan.
        Kiitos, yritän sitten ensiksi tuota. Ainakin kuulostaa loogiselta.
        Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
        Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

        _____________________________________
        Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
        Tästä mun kaluston showroomiin
        Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

        Comment

        • R.I.P
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 235
          • Varsinainen Suomi

          #5
          Termostaattia myös epäilisin.
          Jos termostaatin päädyt vaihtamaan, älä vaan työnnä sinne motonetin kamaa. Marmoritiskillä maksaa tuplat, mutta toimii.

          Pari muuta:
          - Nesteen määrän kylmänä oot varmaan tsekannu?
          - Koska viimeksi vaihdettu?
          - Onko ilmaus tehty huolellisesti? (---> uudelleen ilmaus)

          Ja oma lämpee näin:
          Tolpan nokasta normilämpöseks (mittarin puoliväli "klo 12:00") 5 min.
          Kylmästä lämpimäks (liian kauan) noin 10 - 15 min, riippuen ulkolämpötilasta.
          Last edited by R.I.P; 14-12-2011, 16:01. Reason: lisäys
          BMW. Flugzeugmotoren mit vier Rädern dran.

          Comment

          • Jax_KiBez
            BTCF Member
            • Jan 2010
            • 2061
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by R.I.P View Post
            Termostaattia myös epäilisin.
            Jos termostaatin päädyt vaihtamaan, älä vaan työnnä sinne motonetin kamaa. Marmoritiskillä maksaa tuplat, mutta toimii.

            Pari muuta:
            - Nesteen määrän kylmänä oot varmaan tsekannu?
            - Koska viimeksi vaihdettu?
            - Onko ilmaus tehty huolellisesti? (---> uudelleen ilmaus)

            Ja oma lämpee näin:
            Tolpan nokasta normilämpöseks (mittarin puoliväli "klo 12:00") 5 min.
            Kylmästä lämpimäks (liian kauan) noin 10 - 15 min, riippuen ulkolämpötilasta.
            No tyhmä olin ja kävin hakee just motonetistä termarin kun olen aiemminkin ostanut ja toiminut En kyllä ole termostaateista kuullut huonoa motonetistä, mutta sähköosista ja muista ns. vaatimista osista.

            Nesteen määrä on oikea, vaihdettu varmaan 4kk sitten kun vesipumppu räjähti edellisellä omistajalla, vaihdettu vesipumppu, muttei termostaattia. Ilmauksesta en tiedä miten tehty, mutta lämppäri toimii, eikä mitää oireita ilmakuplaan ole. Kokemuksia M52-ilmauksesta on kesältä eri autosta, joten ainakin termarin vaihdon jälkeen tulee kunnolla ilmattua.

            Mutta jos saan huomenna aikaiseksi tuon vaihdon niin katsotaan.

            BTW Tossa työmatkalla testailin niin lämmöt nousi 47-asteesta 85-een asteeseen 12,5km 110km/h (n. 7min) moottoritieajon jälkeen, ja sitten ajoin rampista ja bussipysäkille niin lämmöt laski 82-asteeseen, konepelti pystyyn, ylävesiletku lämmin ja puoli syyläriä, alavesiletku kylmä. Eli eikös termostaatti silloin vuoda jos sen pitäisi aueta 92-asteessa? Eikös ylävesiletku pysy kylmänä kunnes termari aukeaa?
            Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
            Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

            _____________________________________
            Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
            Tästä mun kaluston showroomiin
            Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

            Comment

            • Janne-90
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 246
              • Naantali

              #7
              Ylävesiletku lämpeää heti kun moottori lämpeää.. alavesiletku lämpeää sitten vasta kun termostaatti auennut kunnolla ja ollut ajossa pidemmän aikaa..

              Itsellä lämpeää webaston kanssa nii muutaman km säteellä ja kylmänä n. 10km. Maantieajoa 80km/h

              Webasto tosin ei lämmitä kuin 50asteeseen että luulen että vika on jossain mutta en tiedä missä..Pitäis lämmetä johonki 75 mielestäni..

              Comment

              • E.K.
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2010
                • 494
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Janne-90 View Post
                Ylävesiletku lämpeää heti kun moottori lämpeää.. alavesiletku lämpeää sitten vasta kun termostaatti auennut kunnolla ja ollut ajossa pidemmän aikaa..

                Itsellä lämpeää webaston kanssa nii muutaman km säteellä ja kylmänä n. 10km. Maantieajoa 80km/h

                Webasto tosin ei lämmitä kuin 50asteeseen että luulen että vika on jossain mutta en tiedä missä..Pitäis lämmetä johonki 75 mielestäni..
                en bensakoneiden termareista tiedä,mut öljypolttimeen motonetti myi alkuperästä termaria (behr -poisviilatulla bmwlogolla).:think

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎