Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n kolina/helinä hitaissa nopeuksissa kuopissa ja nimismiehenkiharassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JPS01
    Newbiemmer
    • Dec 2010
    • 29
    • Oulu

    #16
    Itekkin vaihtelin aluksi vaan koiranluut, iskarin yläpäänlaakerit ja kallistuksenvakaajan puslat. Kävin läpi jarruja ja muita paikkoja mihin löysin vinkkejä täältä, mut ei kolinat hävinnyt.

    Voihan ne varmaan olla esim. koiranluut jotka kolisee tai joku muu yksittäinen osa, mut itellä ei ainakaan ollut mielenkiintoa alkaa enempää vaihteleen osia yksitellen, helpommalla pääsee ku vaihtaa kerralla kaikki, ja kyllähän ne itelläkin lähemmäs 200tkm ajetussa autossa oli aikalailla loppuunajetut kaikki puslat ja nivelet varsissa.

    Comment

    • Komu
      BTCF Member
      • Sep 2004
      • 1040
      • Nurmijärvi

      #17
      Jarrusatulan pultit kierroksen liian löysällä.
      Nyt ix m60 2024

      ex:E70 X5 40d + F31 330d
      Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
      Myyty tämäkin335d E91 perheauto
      Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996

      Comment

      • sonikk
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 1664
        • Kerava

        #18
        Originally posted by väiski525 View Post
        jos laahaa jarrulevyyn niin koko kaupunki kääntyy katsomaan
        Ootko varma ettei aiheuttaja ollut se adonis kuskinpenkillä?

        Joopajoo, ihan saman roplotuksen kanssa täälläkin on tuskailtu jo vuoden päivät, on sitä aina välillä tutkittu mutta ei oikein mitään löytynyt. Koiranluut ja iskarin yläpäät vaihdettu mun aikana, kaikki muu sitten n. vuosi aiemmin. Hiljenee juurikin jarruttaessa, oma(kin) veikkaus on reaktiotangon pusla. Eipä tosta kesällä juuri haittaa ole kun ei täällä maalla mitään mukulakivikatuja ole, mutta jeesus saatana mitä kolkotusta se piti heti kun ensilumi oli tamppautunut uran pohjalle semmoiseksi röpelöksi.

        Comment

        • merbau
          Bimmer Rookie
          • Jun 2010
          • 130
          • Pälkäne

          #19
          Ei tuo kalusto etupään osalta ole ihan samankaltainen kuin aloittajalla (523 vs oma 540), mutta reaktiotangon pusla omasta aiheutti jarruttaessa pauketta ja napsahtelua etuoven alle, sikäli kun tuon äänen nyt pystyi paikallistamaan. Missään nimismiehenkiharoissa ei ääntä kuulunut. 523:ssa reaktiotanko (tension strut) kiinnittyy runkoon etupyörän eteen, kun tuossa omassa kiinnittyy runkoon etupyörän taakse.

          Threadin aloittajan mainitsema kolina omassani johtui kuluneista raidetangon päistä, ja vastaa kyllä aloittajan kuvausta äänimaailman suhteen: hitaissa nopeuksissa ja pienessä tärinässä, esim. pysäköintihallin betonilattian poikittaissaumat. Myös ohjauksen keskitangon ulommaisten nivelien väljyys (+mahdollisesti apusimpukan hela) saattoi vaikuttaa. Eli omassa ei ole raidetankoa.

          Tuo nimismiehen kiharoissa ilmennyt kolina oli kyllä hankala paikantaa, koska mm. rattiin ei vielä tuntunut vetelyä. Yhtenä vaihtoehtona oli vielä iskarin yläpään laakerit, mutta niitä en vielä vaihtanut, kun saatiin kuntoon noilla yllämainitulla ohjauspään osien rempalla.
          540iA -00 M-sport
          Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

          Comment

          • Ha2
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1786
            • Oulu

            #20
            Originally posted by JPS01 View Post
            Itekkin vaihtelin aluksi vaan koiranluut, iskarin yläpäänlaakerit ja kallistuksenvakaajan puslat.
            Millainen homma on vaihtaa kallistuksenvakaajan puslat eteen? Auton alla kattelin, että voisi olla helppokin homma, mutta haluaisin vielä varmistaa, että onko näin. Tarviiko purkaa mitään muuta pois haitolta?

            Kannattaako laittaa powerflexit, jos autossa on kaikki muu vakiota? Kokemuksia?

            On vissiin aika lopussa mulla nuo puslat, koska pystyin kädellä liikuttelemaan vakaajaa. Ei ihme, että kolisee niin pirusti. Kaikki muut tuonne etupäähän onkin jo jossain vaiheessa vaihdettu.
            Last edited by Ha2; 19-12-2011, 12:30.
            E61 525d LCI

            Comment

            • R.I.P
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 235
              • Varsinainen Suomi

              #21
              Joo-o, etupään helinän/kolinan kanssa on ihmetelty ja kiroiltu myös useaan otteeseen.

              Ensin kantsii kopsutella ne jarru(suoja?)kilpien kivekset pois ja kokeilla loppuuko helinä sillä.

              Tietäisköhän viisaammat saako nuo kilvet ***tuun eli poistettua kokonaan vai aiheuttaako poisto jotain muita komplikaatioita?
              (kun se kives jumiutuu kilven ja levyn väliin, on kirskuminen tod vittumaista ja on kohtuu noloa ajaa autolla, joka kuulostaa siltä kuin olis leikkaamassa kiinni... onneks on mustat lasit )

              Jos helinät/kolinat jatkuu kilpien koputtelun jälkeen ni sitte, kuten moni jo kirjoittanutkin, etupään liikkuvat ja liikkumattomat tukivarret ym. puslineen vaihtoon (ite vaihdatutin eteen Meylen Heavy Duty:t, niiltä osin kuin Schmiedmann.comista sai). Muistaakseni koko etupään satsi n. 300€ luokkaa.

              Yks juttu jota ei oo mainittu vielä tässä ketjussa, on iskarit. Millasessa kunnossa ne on?
              Omakohtaisesti luulin että kyseessä puslat/tukivarret tjms. joka etuoikella taannoin kolisi, mutta se olikin etuoikea iskari josta nesteet/kaasut pihalla - ihmetystä herätti se että ajossa en tätä tuntenut.
              (tosin sillon oli vakiojouset ja -iskarit)

              Mahdollista välystä iskarin yläpään laakerissa en oo tähän päivään mennessä vielä kokeillut/testannut/todennut, mutta sitä pitää kai seuraavan iskarinvaihdon yhteydessä ronkkia.
              BMW. Flugzeugmotoren mit vier Rädern dran.

              Comment

              • JPS01
                Newbiemmer
                • Dec 2010
                • 29
                • Oulu

                #22
                Originally posted by Ha2 View Post
                Millainen homma on vaihtaa kallistuksenvakaajan puslat eteen? Auton alla kattelin, että voisi olla helppokin homma, mutta haluaisin vielä varmistaa, että onko näin. Tarviiko purkaa mitään muuta pois haitolta?

                Kannattaako laittaa powerflexit, jos autossa on kaikki muu vakiota? Kokemuksia?
                En tiiä millanen homma vaihtaa nuo vakaajan puslat, ku vaihdatin ne ja iskarin yläpäänlaakerit korjaamolla... Löysin silloin jonkilaista ohjetta vaihtoon täältä, mut ei sattunu nyt löytymään nopeella ettimisellä.

                Itelläkin meni Powerflexisit vakaajaan ja ei kyllä ole huonoa sanottavaa noista, tosin ei mulla ole kokemustakaan ku aikaisemmin paikalla olleista väsähtäneistä orkkispuslista

                Comment

                • öpel
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 253
                  • ??????

                  #23
                  Päivitystä.
                  Kolina siis tulee selvästi kun hitaassa (alle 20 km/h) nopeudessa ajaa vasemman eturenkaan kuoppien yli. Kolinan saa myös kuuluviin kun oikea eturengas kuopissa, mutta se vaatii paljon suuremmat kuopat. Lieväkin jarruttaminen lähes täysin lopettaa kolinan.

                  Touhusin auton alla. Päätin irrottaa koiranluun pois sekä pyöräntuennasta että kallistuksenvakaajasta. Ilman kallistuksenvakausta autoa voi ajaa (kallisteleepa hyvin eikä hallittavuuskaan ole kaikkein helpoin) ja siten suuri suunnitelmani oli halvalla testata josko kolina olisi sieltä suunnalta lähtöisin. Sitten nopea testiajo, kolina ei muuttunut yhtään Yksi vikakohde eliminoitu, veikkaan että jokin siellä ohjauksessa on väljä.

                  Koiranluu takaisin kiinni, mutta tässävaiheessa se päätti antautua ja pullautti kumin pihalle eikä pysy kumi paikallaan vaikka sen siihen takaisin asettaakin.

                  Eli tuo pitää vaihtaa ennemmin tai myöhemmin. Se kumpi riippuu siitä että meneekö tuo katsastuksesta läpi, onko tietoa??

                  BMW 523i E39 MY1999

                  Comment

                  • E.K.
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2010
                    • 494
                    • Helsinki

                    #24
                    Originally posted by öpel View Post
                    Päivitystä.
                    Kolina siis tulee selvästi kun hitaassa (alle 20 km/h) nopeudessa ajaa vasemman eturenkaan kuoppien yli. Kolinan saa myös kuuluviin kun oikea eturengas kuopissa, mutta se vaatii paljon suuremmat kuopat. Lieväkin jarruttaminen lähes täysin lopettaa kolinan.

                    Touhusin auton alla. Päätin irrottaa koiranluun pois sekä pyöräntuennasta että kallistuksenvakaajasta. Ilman kallistuksenvakausta autoa voi ajaa (kallisteleepa hyvin eikä hallittavuuskaan ole kaikkein helpoin) ja siten suuri suunnitelmani oli halvalla testata josko kolina olisi sieltä suunnalta lähtöisin. Sitten nopea testiajo, kolina ei muuttunut yhtään Yksi vikakohde eliminoitu, veikkaan että jokin siellä ohjauksessa on väljä.

                    Koiranluu takaisin kiinni, mutta tässävaiheessa se päätti antautua ja pullautti kumin pihalle eikä pysy kumi paikallaan vaikka sen siihen takaisin asettaakin.

                    Eli tuo pitää vaihtaa ennemmin tai myöhemmin. Se kumpi riippuu siitä että meneekö tuo katsastuksesta läpi, onko tietoa??

                    maksaa uusintakatsastus samanverran ku toi nivel?:think

                    Comment

                    • öpel
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 253
                      • ??????

                      #25
                      Ratkaistu

                      Ja niin lähti kolinat vaihtamalla reaktiotanko. En olisi arvannut että se siitä tuli, kun välystä ei havainnut vaikka kuinka reuhtoi ja repi isoja lukkopihtejä käyttäen auton ollessa maassa ja pukeilla. Mutta toisaalta tuo havainto että jarruttaminen poistaa kolinan viittasi juuri reaktiotankoihin jotka ottavat pituussuuntaiset voiman komponentit vastaan ja eliminoi välykset. Eli siellä sitä välystä oli, mutta käsivoimin tai rautakangella sitä ei tuntunut. Nyt bemari on kuin oikea limusiini kun ei alusta eikä mikään muukaan ääntele.

                      BMW 523i E39 MY1999

                      Comment

                      • creative 22
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 560
                        • Alavus

                        #26
                        Originally posted by öpel View Post
                        Ja niin lähti kolinat vaihtamalla reaktiotanko. En olisi arvannut että se siitä tuli, kun välystä ei havainnut vaikka kuinka reuhtoi ja repi isoja lukkopihtejä käyttäen auton ollessa maassa ja pukeilla. Mutta toisaalta tuo havainto että jarruttaminen poistaa kolinan viittasi juuri reaktiotankoihin jotka ottavat pituussuuntaiset voiman komponentit vastaan ja eliminoi välykset. Eli siellä sitä välystä oli, mutta käsivoimin tai rautakangella sitä ei tuntunut. Nyt bemari on kuin oikea limusiini kun ei alusta eikä mikään muukaan ääntele.

                        Näin.Onneksi et heti tilaillut siihen mitään hammastankoja...Hyvä että tuli kuntoon
                        Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                        Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                        BMW Freude Am Fahren

                        Comment

                        • Mad_Mike
                          BTCF Member
                          • Apr 2009
                          • 177
                          • Oulun seutu

                          #27
                          Originally posted by Ha2 View Post
                          Millainen homma on vaihtaa kallistuksenvakaajan puslat eteen? Auton alla kattelin, että voisi olla helppokin homma, mutta haluaisin vielä varmistaa, että onko näin. Tarviiko purkaa mitään muuta pois haitolta?
                          Aika simppeli homma kun nostaa keulan ylös ja vaihtaa. Vänkärin puolella se on ahtaampi, mutta saa vaihdettua purkamatta muuta.
                          530XD LCI M-Sport

                          ex E39 530iA M-Sport
                          ex E39 530dAT

                          Comment

                          • Ha2
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 1786
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by Mad_Mike View Post
                            Aika simppeli homma kun nostaa keulan ylös ja vaihtaa. Vänkärin puolella se on ahtaampi, mutta saa vaihdettua purkamatta muuta.
                            Joo niinhän tuo oli. Kuskin puoli tosi helppo ja vänkärin puolella sai hinman puljata sitä metallipantaa ja kumia irti ja uusia paikalleen johtuen siitä, että siellä on sellainen pelti haitolla.

                            Nostin koko keulan pukkien varaan, irrotin molemmilta puolilta renkaat sekä koiranluut vakaajista. Pannan pultit 6 mm kuusiokolokannalla ja mutterit on 13 mm. Irrotin myös tuo yllä mainitsemani pellin kiinnitykset apukuskin puolelta. Se oli kiinni kahdella 7 mm kannalla olevalla ruuvilla. Toinen ruuveista piti paikallista ja avata käsikopelolla. Pelti on niin monimutkainen ja vaikeassa paikassa, että ei kannata alkaa kokonaan irrottamaan pois paikoiltaan. Riitti kun irrotti kiinnitysruuvit, niin sitä peltiä sai liikuteltua sen verran, että vakaajan puslan pantoineen sai pois ja uuden puslan ja pannan asennettua.

                            Remontti kyllä kannatti. En tosiaan löytänyt väljyyksiä tukivarsien tai raidetankojen nivelistä, mutta kolina oli ihan JÄRKYTTÄVÄ. Nyt lähti kaikki kolinat pois vakaajan puslien vaihdolla. Suosittelen kyllä muutenkin vajaan 10 v vanhoihin E39:eihin tuota hommaa. Myös ajokäytös ja ajettavuus muuttui ihan radikaalisti parempaan suuntan.

                            Ostin pulsat marmoritiskiltä, koska autossani on S227A sporttialusta, johon ei oikein löytynyt vakaajan puslia tarvikeliikkeistä. Sporttialustan vakaaja on 24 mm ja normaalialustan 22,5 mm. Puslat maksoivat rapiat 40 € BMW Club Finnlandin alennuksella.
                            Last edited by Ha2; 01-01-2012, 13:23.
                            E61 525d LCI

                            Comment

                            • Samppae39
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2009
                              • 1652
                              • Vähäkyrö

                              #29
                              Originally posted by Ha2 View Post
                              Joo niinhän tuo oli. Kuskin puoli tosi helppo ja vänkärin puolella sai hinman puljata sitä metallipantaa ja kumia irti ja uusia paikalleen johtuen siitä, että siellä on sellainen pelti haitolla.

                              Nostin koko keulan pukkien varaan, irrotin molemmilta puolilta renkaat sekä koiranluut vakaajista. Pannan pultit 6 mm kuusiokolokannalla ja mutterit on 13 mm. Irrotin myös tuo yllä mainitsemani pellin kiinnitykset apukuskin puolelta. Se oli kiinni kahdella 7 mm kannalla olevalla ruuvilla. Toinen ruuveista piti paikallista ja avata käsikopelolla. Pelti on niin monimutkainen ja vaikeassa paikassa, että ei kannata alkaa kokonaan irrottamaan pois paikoiltaan. Riitti kun irrotti kiinnitysruuvit, niin sitä peltiä sai liikuteltua sen verran, että vakaajan puslan pantoineen sai pois ja uuden puslan ja pannan asennettua.

                              Remontti kyllä kannatti. En tosiaan löytänyt väljyyksiä tukivarsien tai raidetankojen nivelistä, mutta kolina oli ihan JÄRKYTTÄVÄ. Nyt lähti kaikki kolinat pois vakaajan puslien vaihdolla. Suosittelen kyllä muutenkin vajaan 10 v vanhoihin E39:eihin tuota hommaa. Myös ajokäytös ja ajettavuus muuttui ihan radikaalisti parempaan suuntan.

                              Ostin pulsat marmoritiskiltä, koska autossani on S227A sporttialusta, johon ei oikein löytynyt vakaajan puslia tarvikeliikkeistä. Sporttialustan vakaaja on 24 mm ja normaalialustan 22,5 mm. Puslat maksoivat rapiat 40 € BMW Club Finnlandin alennuksella.
                              Minkälaisissa tilanteissa tuo kolina tuli?

                              Comment

                              • Ha2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 1786
                                • Oulu

                                #30
                                Joka ainoassa epätasaisuudessa. Railot, töyssyt, montut, nimismiehen kihara yms. yms. Jopa silloin, kun muuten oli tasaista mutta eturenkaat joutu eri tasalle eli tilanne, jossa vakaajaan tulee vääntöä. Mulla oli ne puslat niin loppu, että pystyin kädellä liikuttamaan 5-10 mm etu-taka suunnassa vakaajaa, kun renkaat olivat ilmassa.
                                E61 525d LCI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎