Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n kolina/helinä hitaissa nopeuksissa kuopissa ja nimismiehenkiharassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7456
    • Oulu

    #31
    Kesällä ei ollut kolinat merkittävä ongelma, mutta nyt kun epätasaista jäätä alla niin onhan tuo ajelu taas välillä hirveää.

    Tarttis varmaan omaan autoon vaihtaa/vaihdattaa taas kerran reaktiotangot ja tuskin noitten kallistuksenvakaajien puslien vaihdostakaan haittaa olisi. Ehkä ois parempi keksiä jostain (Saksasta?) joku isompi setti tukivarsia ja tehdä/teettää kerralla isompi remontti.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • creative 22
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2005
      • 560
      • Alavus

      #32
      Originally posted by R.I.P View Post
      Joo-o, etupään helinän/kolinan kanssa on ihmetelty ja kiroiltu myös useaan otteeseen.

      Ensin kantsii kopsutella ne jarru(suoja?)kilpien kivekset pois ja kokeilla loppuuko helinä sillä.

      Tietäisköhän viisaammat saako nuo kilvet ***tuun eli poistettua kokonaan vai aiheuttaako poisto jotain muita komplikaatioita?
      (kun se kives jumiutuu kilven ja levyn väliin, on kirskuminen tod vittumaista ja on kohtuu noloa ajaa autolla, joka kuulostaa siltä kuin olis leikkaamassa kiinni... onneks on mustat lasit )

      Jos helinät/kolinat jatkuu kilpien koputtelun jälkeen ni sitte, kuten moni jo kirjoittanutkin, etupään liikkuvat ja liikkumattomat tukivarret ym. puslineen vaihtoon (ite vaihdatutin eteen Meylen Heavy Duty:t, niiltä osin kuin Schmiedmann.comista sai). Muistaakseni koko etupään satsi n. 300€ luokkaa.

      Yks juttu jota ei oo mainittu vielä tässä ketjussa, on iskarit. Millasessa kunnossa ne on?
      Omakohtaisesti luulin että kyseessä puslat/tukivarret tjms. joka etuoikella taannoin kolisi, mutta se olikin etuoikea iskari josta nesteet/kaasut pihalla - ihmetystä herätti se että ajossa en tätä tuntenut.
      (tosin sillon oli vakiojouset ja -iskarit)

      Mahdollista välystä iskarin yläpään laakerissa en oo tähän päivään mennessä vielä kokeillut/testannut/todennut, mutta sitä pitää kai seuraavan iskarinvaihdon yhteydessä ronkkia.
      Mites nuo Schmiedin alustan osat, minkä firman kamaa ovat, siis jos ei erikseen tilaa Meyle Hd-laatua?Suht edulliselta vaikuttavat..Ei kai vaan mitään "intian delphiä" ole tarjolla?
      Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

      Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

      BMW Freude Am Fahren

      Comment

      • Samppae39
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2009
        • 1652
        • Vähäkyrö

        #33
        Originally posted by Ha2 View Post
        Joka ainoassa epätasaisuudessa. Railot, töyssyt, montut, nimismiehen kihara yms. yms. Jopa silloin, kun muuten oli tasaista mutta eturenkaat joutu eri tasalle eli tilanne, jossa vakaajaan tulee vääntöä. Mulla oli ne puslat niin loppu, että pystyin kädellä liikuttamaan 5-10 mm etu-taka suunnassa vakaajaa, kun renkaat olivat ilmassa.
        Mulla ei mielestäni tule niinkään nimismiehenkiharoissa/röpelössä, mutta hiukka isommissa tuntuis tulevan esim hidastetöyssyissä. Nuo puslat on kyllä ainoat, joita ei ole jo kertaalleen vaihdettu. Alatukivarsien puslissakin näkyy kyllä jo pieniä murtumisen jälkiä, että voi tosin olla missä vaan.

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          #34
          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          Kesällä ei ollut kolinat merkittävä ongelma, mutta nyt kun epätasaista jäätä alla niin onhan tuo ajelu taas välillä hirveää.

          Tarttis varmaan omaan autoon vaihtaa/vaihdattaa taas kerran reaktiotangot ja tuskin noitten kallistuksenvakaajien puslien vaihdostakaan haittaa olisi. Ehkä ois parempi keksiä jostain (Saksasta?) joku isompi setti tukivarsia ja tehdä/teettää kerralla isompi remontti.
          Täällä myös havaittavissa selvää kolinaa vasemmalta edestä nyt pöperökeleillä kun tiet on tosi epätasaiset. Kesällä ei kyllä huomannut mitään. Oikealta puolen ei minusta kolise.

          Kaverin Lanceriin tuli joskus vaihdettua nuo vakaajien puslat. Niistä lähtee yllättävän äänekäs kolahtelu kun ovat väljät. Äänen perusteella ei olisi uskonut puslasta johtuvaksi. Katsastusmies oli muistaakseni tuolloin huomauttanut, että ääni tulee noista puslista ja näihän se oli.
          Last edited by Antsah; 03-01-2012, 07:54.

          Comment

          • toperi
            Bimmer Rookie
            • Aug 2007
            • 105

            #35
            Mahdollista välystä iskarin yläpään laakerissa en oo tähän päivään mennessä vielä kokeillut/testannut/todennut, mutta sitä pitää kai seuraavan iskarinvaihdon yhteydessä ronkkia.[/QUOTE]


            itsellä ollut etuiskarien yläpuolen kiinnitysmutterit löysällä ja ikävän kolinan aiheuttivat. oli hankala löytää kun onvathan ne esillä abaut ensimmäisenä kun konepellin avaa

            pulttipyssyllä kiristys ja avot.

            Comment

            • zwerg666
              Newbiemmer
              • Sep 2010
              • 4
              • Oulu

              #36
              Mukulakivillä ajettaessa kuluuvaa kolinaa itekkin haeskelin ja iskarin yläpään laakerithan ne lopulta oli. Molemmat puolet väljänä vaikka ääni kuulosti tulevan vaan kuskinpuolelta.

              Comment

              • R.I.P
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 235
                • Varsinainen Suomi

                #37
                Originally posted by creative 22 View Post
                Mites nuo Schmiedin alustan osat, minkä firman kamaa ovat, siis jos ei erikseen tilaa Meyle Hd-laatua?Suht edulliselta vaikuttavat..Ei kai vaan mitään "intian delphiä" ole tarjolla?

                Schmiedin edullisimmat voivat olla jostain vinkuintiasta. Yritän pitäytyä Meyle, Lemförder, ATP, tms. "tunnettu valmistaja" - linjalla niin kauan kuin kukkaro sallii.

                Tosin nykypäivänä tunnetun valmistajan leima/logo tuotteessa ei siitä välttämättä sen parempaa tee - voi hyvin olla että ne tulee samasta tehtaasta, vain eri kilvin varustettuna.

                Perustelin ittelleni että jos on HD:ta alla niin vaihtoväli pitenee.

                Saksan eBaystä saa tilattua settejä (4-, 6-, 8-, 12-, 18-osasia) ja kallein setti oli n. 640 €, mutta siinä oli sitten vissiin kaikki vaihdettavissa olevat. Rahti voi olla jo aikamoinen menoerä tommoselle läjälle.
                4-osainen , 18-osainen setti
                BMW. Flugzeugmotoren mit vier Rädern dran.

                Comment

                • Antsah
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1776
                  • Oulu

                  #38
                  Ei tuolta autoteile55 ole rahdit suomeen kuin 23,90e, riippumatta paketin koosta. Tuolta autoteilesta tulee osat tosi nopeasti, itse tilannut pari kertaa ja samana päivänä on jopa lähtenyt paketti toimitukseen kun on ebaysta ostanut.

                  Itse en vain ole yhtään varma nykyään, että onko nuo meylen osat hintansa väärtit. Ainakin e46:n alatukivarren isot kumipuslat oli ihan yhtä huonoja kuin muillakin valmistajilla.
                  Last edited by Antsah; 10-01-2012, 22:21.

                  Comment

                  • Kessuu
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2010
                    • 50
                    • Kouvola

                    #39
                    EDIT: Siirsin asiaan kuuluvan otsikon alle

                    Comment

                    • sonikk
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 1664
                      • Kerava

                      #40
                      Tulipa vihdoin selvyys omiinkin kolinoihin. Reilun vuoden sitä kuuntelin, aina välillä tutkittiin ja vaihdeltiin mm. yläpään laakerit ja koiranluut eikä missään näkynyt tai tuntunut väljää mutta reaktiotangon pusla se oli. En ensin uskonut kun tuo oli vasta reilun vuoden ikäinen Meylen HD kun roplotus alkoi.

                      Nyt kun sais vielä ton kardaanista (?) johtuvan tärinän kuriin niin kelpais ajella. Niin ja vanosremppa tietysti, jarrut joka nurkkaan, venakopan tiiviste, kompuran ryynien kuivaus, ja..niin.

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        #41
                        Itsellä tuo kolahtelu tulee selvästi vasemmalta puolelta edestä. Nyt kun pakkasta oli aamulla -18 astetta niin kuuluu selvemmin. Tiedä sitten onko syyllinen reaktiotanko, koiranluut vai ne vakaajan puslat.

                        Pitäisi vähän tutkiskella. Itse vähän suunnittelin jos vaihtaisi etu- ja takapäähän powerflexin puslat vakaajiin. Onko kokemusta?

                        Comment

                        • ismopetteri
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2004
                          • 71
                          • Turku

                          #42
                          Originally posted by sonikk View Post
                          Tulipa vihdoin selvyys omiinkin kolinoihin. Reilun vuoden sitä kuuntelin, aina välillä tutkittiin ja vaihdeltiin mm. yläpään laakerit ja koiranluut eikä missään näkynyt tai tuntunut väljää mutta reaktiotangon pusla se oli. En ensin uskonut kun tuo oli vasta reilun vuoden ikäinen Meylen HD kun roplotus alkoi.

                          Nyt kun sais vielä ton kardaanista (?) johtuvan tärinän kuriin niin kelpais ajella. Niin ja vanosremppa tietysti, jarrut joka nurkkaan, venakopan tiiviste, kompuran ryynien kuivaus, ja..niin.
                          Hah, kuulostaapa lista tutulta Vanos-rempan onneksi jaksoin tehdä 190tkm tienoilla ja hyvä tuli. Kilsoja nyt 199tkm. Raidetanko käsittääkseni vaihdettu aikanaan jo Saksan päässä takuuna alle 100tkm ajettuna...

                          Millainen sulla tuo tärinä on? Itellä ilmenee välillä tärinää lähinnä kylmänä liikkeelle lähdössä. Joskus auttaa jos antaa vähän enemmän kaasua, joskus täristää silloinkin. Lämpimänä ei täristä. Mitä kumilaippoja kardaanissa on vaihdettavissa ja mitä sieltä pitää vaihtaa? Mitä maksaa, onko paha jne.?

                          Etupään alustaremppaa tuntuu olevan tiedossa myös. Vaikka kaikki sanookin että vaihda kaikki kerralla, taidan silti kuitenkin ensi alkuun vaihtaa pelkät rt:n puslat. Uskon että on paljon pienempi ja helpompi remppa kuin vaihtaa kaikki tukivarret.

                          Omassakin oleva kolina on kuvattavissa aivan samalla tavalla -> reaktiotangon puslat vaihtoon. Tulevaisuudessa sitten jos oireet jatkuu niin kaikki loputkin tukivarret vaihtoon. Ihan pelkästään vaivan säästön takia ala heti kaikkea vaihtaamaan ennaltaehkäisevästi jos niissä ei vikaa selkeästi ole.

                          Pitää pitää kuitenkin nuo yläpäänlaakerit ja kaikki etupään nivelet kuitenkin mielessä, kuten myös iskarit ja jouset... ja jarrut ja takapään puslat. Onneksi on edes jouset takana
                          E61 523i Touring -09

                          Comment

                          • sonikk
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 1664
                            • Kerava

                            #43
                            Eli kiihdyttäessä ja moottorijarrutuksella täristää koko autoa. Tasavauhtia menee nätisti, ja tärinää kulkee käsi kädessä nopeuden kanssa eli on voimansiirrossa laatikon jälkeen.

                            Vaihdatin myös takakelkan isot puslat kun olivat finaalissa, vähensi tota tärinää selvästi mutta varsinainen syy on muualla.

                            Ei kai noi kardaanin nivelet tai tukilaakeri mitään kovin pahoja oo vaihtaa, hieman joutuu purkamaan kun mm. putkisto edessä. Se tasanopeusnivel tms mikä on ennen perää on vissiin aika arvokas.

                            Comment

                            • ismopetteri
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2004
                              • 71
                              • Turku

                              #44
                              Offtopic jo:
                              Mulla ei mitään tärinää tosiaan muutoin kun kylmänä liikkeelle lähdössä. Välillä tuntui että auttoi kun mosaa oli lohkolämppärillä lämmitetty. Tuntuu oudolta että vain kylmänä tärrää...

                              Ennen Vanos-remppaa ajattelin että puuttuva alavääntö saattaisi aiheuttaa voiman loppumista alakierroksilla mutta eipä oire täysin poistunut silläkään, liikkeelle lähtö helpottui kyllä.

                              Alla myös E39 525i Touring -02, manuaali vaan ei M-sport
                              E61 523i Touring -09

                              Comment

                              • _nixu_
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 8974
                                • Kellokoski

                                #45
                                Originally posted by ismopetteri View Post
                                Hah, kuulostaapa lista tutulta Vanos-rempan onneksi jaksoin tehdä 190tkm tienoilla ja hyvä tuli. Kilsoja nyt 199tkm. Raidetanko käsittääkseni vaihdettu aikanaan jo Saksan päässä takuuna alle 100tkm ajettuna...

                                Millainen sulla tuo tärinä on? Itellä ilmenee välillä tärinää lähinnä kylmänä liikkeelle lähdössä. Joskus auttaa jos antaa vähän enemmän kaasua, joskus täristää silloinkin. Lämpimänä ei täristä. Mitä kumilaippoja kardaanissa on vaihdettavissa ja mitä sieltä pitää vaihtaa? Mitä maksaa, onko paha jne.?

                                Etupään alustaremppaa tuntuu olevan tiedossa myös. Vaikka kaikki sanookin että vaihda kaikki kerralla, taidan silti kuitenkin ensi alkuun vaihtaa pelkät rt:n puslat. Uskon että on paljon pienempi ja helpompi remppa kuin vaihtaa kaikki tukivarret.
                                Kaikki sanoo tai ainakin minä sanon että vaihdata kaikki kerralla eteen. Sen tein tuohon nykyisin sonikin autoon tuossa 190tkm kohdalla ja väljää oli myös jokaisessa pallonivelessä. Nekin huomasi vasta kun pyöritteli irti otettuja varsia. Eli pelkät rt puslat voi mennä ihan hukkaan jos pallonivelet on kuitenkin jo välykselliset.

                                Tuon auton uudet kolinat johtui luultavasti siitä että välissä ollut omistaja oli ajanut kovassa vauhdissa toisen puolen monttuun. Jotain sinne oli uusittu mutta ilmeisesti rt jätetty silloin vaihtamatta?
                                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎