memebuy23buy

E39 530D ostamassa. mitä tarkistaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 530Da03
    BTCF Member
    • Jan 2014
    • 106
    • Keski-Suomi

    #16
    Jäleenmyynnin kannalta ei varmaan ole merkitystä onko tuollaisessa autossa 3-4v päästä 400tkm vai 500tkm.

    Mitä olen omien autojen kanssa pistänyt merkille ei tuossa 300-370 tkm välillä mitään erikoista remonttia ole esiintynyt. Perus kulutus osia niveliä jarruja ja iskunvaimentimia.

    Korkeapaine pumppu näistä varmaan kaikista särkyy ennen tuota puolta miljoonaa, eli jos ostaa 300tkm ajetun niin ei ehkä tarvitse sitä vaihtaa, tai sitten pitää (kahteen vaihtanut toisessa 330tkm, toisessa taisi olla jtn 470tkm, kolmannella ajettu 370tkm ja alkuperäinen paikallaan)

    Turbo varmaan kanssa toinen asia jonka vaihto kannattaa huoltohistoriasta selvittää. Niitähän on laitettu jo 200tkm ajettuihin autoihin ja jos ostaa 400tkm ajetun niin kerkeää se huonolla tuurilla särkyä uudelleen ennen puolta miljoonaa.
    E39 530Da Touring -03
    E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
    E39 525Da Touring -00
    E39 530D Touring -99

    Comment

    • lj123
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2015
      • 1215
      • Lohja

      #17
      Ok, perusosat nyt aina kuluu. Muutamia turbon tai askinvaihto tehtyjä tuolla nettiautossa välillä näkyykin.

      Lastuttamatonta itse ajattelin ensisijassa katsoa, jos sillä nyt kestoon on isoa vaikutusta on. Kesäautossa on kuitenkin sen verran tehoa, että talvella jaksaa ajaa pienemmälläkin tehomäärällä töihin.

      Mitähän noiden turbojen ja pumppujen vaihto karkeasti voisi maksaa?
      E39 M5 -99
      F11 530d Xdrive -14

      Comment

      • kihe
        Bimmer Rookie
        • Sep 2011
        • 174
        • Joensuu

        #18
        Originally posted by lj123 View Post
        Mitähän noiden turbojen ja pumppujen vaihto karkeasti voisi maksaa?
        Siirtopumppu (Pierburg) siinä 140-200e kantturoissa (pelkkä osa siis). Vaihto melko lailla helppo myös itse suorittaen: auton alta sähköinen liitin ja pari letkua irti muovimaskien alta ja uusi tilalle.
        Turbon vaihdon hintahaarukka taisi olla melko iso, koska Suomessa eivät taida "virallisesti" Garret-valtuuteituilla korjailla/kunnosteta, mutta korjattunakin vissiin saa kun sopiva paja löytyy. Ulkomailta sitten korjattua turboa vaihto-osana myös monen hintaista. Tietäjät lisäilköön hintoja / laatuja yms.

        Comment

        • Jii_Koo
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2013
          • 785
          • Jkl

          #19
          Itsellä osui tähän mennessä kalleimmat hommat juuri vähän 300tkm jälkeen. Näitä olivat ilmajousituksen pussit (ainoastaan touringissa), useammat suuttimet, paluuputket ja muut pienet dieselvuodot paikkailtiin, sekä hehkut vaihdettiin. Tällöin poistettiin myös imusarjan läpät. Vesipumppu porsi heti perään. Tuolloin osan tein itse, osan liikkeessä ja muistaakseni alle kahden touhutonnin selvittiin kaikesta.

          Turbon alipaineletkujen uusimisella ja Diesel-järjestelmän Forte-huuhtelulla ja suodattimen vaihdolla oikeastaan menty sen jälkeen tuonne 360tkm huitteille. Rahaa huoltamiseen mennyt ehkä se 300€ *koputtaa puuta*

          Ja se on tosiaan sanottava, että niin laatikko, kuin turbokin toimivat moitteettomasti. Molemmat alkuperäisiä siis, laatikkoon huoltokirjan mukaan pari kertaa vaihdeltu öljyt.
          Siirtopumppujen vaihtoa varmaan sit seuraavaksi luvassa, ei mitään akuuttia.

          Myyntihinta tuskin noilla kilometreilla tulee parin-kolmen vuoden päästä hirveästi laskemaan, varsinkaan jos autossa on vähänkään varusteita.
          Last edited by Jii_Koo; 29-01-2016, 14:48.
          '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

          Comment

          • Agio
            Bimmer Rookie
            • Nov 2010
            • 58
            • Tampere

            #20
            Originally posted by jaykayarel View Post
            Itsellä osui tähän mennessä kalleimmat hommat juuri vähän 300tkm jälkeen. Näitä olivat ilmajousituksen pussit (ainoastaan touringissa).....
            Ilmajouset voi olla myös sedanissa. Kohtuu harvinaista toki, mutta mahdollista.
            BMW 730DA -06
            Ex-BMW 530dA Touring -02
            Ex-BMW 523iA -97

            Comment

            • 530Da03
              BTCF Member
              • Jan 2014
              • 106
              • Keski-Suomi

              #21
              Originally posted by jaykayarel View Post
              Itsellä osui tähän mennessä kalleimmat hommat juuri vähän 300tkm jälkeen. Näitä olivat ilmajousituksen pussit (ainoastaan touringissa), useammat suuttimet, paluuputket ja muut pienet dieselvuodot paikkailtiin, sekä hehkut vaihdettiin. Tällöin poistettiin myös imusarjan läpät. Vesipumppu porsi heti perään. Tuolloin osan tein itse, osan liikkeessä ja muistaakseni alle kahden touhutonnin selvittiin kaikesta.
              Noista suuttimista ei oikein pysty mitään varmaa sanomaan ainakaan omalla kokemuksella. Niitä alkaa särkymään 200tkm ja jotkut kestää 450tkm. Varmaan vaikuttaa niin moni asia, suurinpana varmaan polttoaineen puhtaus/laatu.

              Nykyään taitaa kuitenkin noiden commonrail suuttimien kunnostus onnistua ihan hyvin tuloksin ja kohtuu hintaa, mutta tietysti vähintään samanhintaista kuin tuo korkeapainepumppu remontti.

              Vesipumppuja ei ole vielä tarvinnu yhtään vaihtaa. Luulin jo että joku osa bemarissa on luja
              E39 530Da Touring -03
              E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
              E39 525Da Touring -00
              E39 530D Touring -99

              Comment

              • Bmw Dreamer
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 2762
                • Kouvola

                #22
                Originally posted by Agio View Post
                Ilmajouset voi olla myös sedanissa. Kohtuu harvinaista toki, mutta mahdollista.
                Ja ei toki kaikissa touringeissakaan ole, facelifteissä on vasta kaikissa toukissa, vanhemmissa lisävaruste?
                BMW 520d Touring '06 314tkm
                BMW 530D Touring '99 552tkm
                BMW 320da Touring '02 427tkm
                Volvo V70 D5 '02
                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                Case IH 5140 Maxxum

                Comment

                • rectum
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2009
                  • 85
                  • Lahti

                  #23
                  Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                  Ja ei toki kaikissa touringeissakaan ole, facelifteissä on vasta kaikissa toukissa, vanhemmissa lisävaruste?
                  Mulla on faceliftissä rautajouset :think
                  E61 535 tiisseli M-sport -06
                  E36 325i coupe -93
                  +paljon muita merkkejä...

                  Comment

                  • hietase
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2012
                    • 576
                    • Espoo

                    #24
                    Ilmajousitus on vakiovaruste facelift 530i ja 540i touringeissa. Dieselissä lisävaruste.

                    Comment

                    • lurkki3
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 657
                      • ylivieska

                      #25
                      Originally posted by Night-Wind View Post
                      Tarkistat että on manuaali vaihteisto.
                      Muuta ei tarvi tarkastaa.lujia vehkeit�
                      E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
                      Bagged e32
                      Ex E61 525d m-sport -06
                      Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
                      Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

                      Comment

                      • lj123
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2015
                        • 1215
                        • Lohja

                        #26
                        Automaatti on kaikista riskeistä huolimatta oltava, vuosien jälkeen olen noin 1,5 vuotta ajanut manuaalilla ja tuolla pk-seudun ruuhkissa ei ole kiva.

                        Hyviä kokemuksia olen kuullut, siksi e39 on listan kärjessä. Kyllä joku 530i kävisi myös, laskureiden mukaan mun kilometreillä aika sama kustannus kuin dieselissä.

                        Ja kyllähän tuolla M5:llä ne muutama sata kilsaa mitä ehdin ajaa ennen lumia näytti mm. sen, että noin vanhakin on todella paljon hiljaisempi ja laadukkaampi kuin uusi Octavia. Kaksi täysin uutta autoa on nyt ollut, eikä siitä mitään saa enää irti että ajaa uudella autolla.
                        E39 M5 -99
                        F11 530d Xdrive -14

                        Comment

                        • Hezman
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2012
                          • 708
                          • Jyväskylä

                          #27
                          Originally posted by lj123 View Post
                          Automaatti on kaikista riskeistä huolimatta oltava, vuosien jälkeen olen noin 1,5 vuotta ajanut manuaalilla ja tuolla pk-seudun ruuhkissa ei ole kiva.

                          Hyviä kokemuksia olen kuullut, siksi e39 on listan kärjessä. Kyllä joku 530i kävisi myös, laskureiden mukaan mun kilometreillä aika sama kustannus kuin dieselissä.

                          Ja kyllähän tuolla M5:llä ne muutama sata kilsaa mitä ehdin ajaa ennen lumia näytti mm. sen, että noin vanhakin on todella paljon hiljaisempi ja laadukkaampi kuin uusi Octavia. Kaksi täysin uutta autoa on nyt ollut, eikä siitä mitään saa enää irti että ajaa uudella autolla.
                          On laadukas ja miellyttävä auto, kunhan huollot ja remontit on tehty myös alkuperäistä laatua vastaavilla tuotteilla. E39 alkaa olla jo aika vanha, joten remonttia on ja tulee olemaan joka tapauksessa vaikka kuinka hyvää yksilöä etsisi. Ja toiseksi, vika tapauksista ei kannata etukäteen murehtia, netistä löytyy kyseiseen automalliin ohjeita remppaan ku remppaan.
                          Eli huoltohistoriaan kannattaa tutustua huolella. Markkinoilta kun varmasti löytyy alkuperäis kuntoisia sekä octavian tasoisia, mätänetin osista kasattuja kyhäelmiä!

                          Auto kuume tulee yleensä 2-3 vuoden jälkeen edellisen ostosta, ainakin itellä mennyt suurinpiirtein niin. Poikkeuksen sääntöön on tehnyt nykyinen E39, joka ollut nyt reilut 6 vuotta. Eikä aikomustakaan vaihtaa mihkään.

                          Comment

                          • SwampHog
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2011
                            • 43
                            • Nokia

                            #28
                            Originally posted by Hezman View Post
                            On laadukas ja miellyttävä auto, kunhan huollot ja remontit on tehty myös alkuperäistä laatua vastaavilla tuotteilla. E39 alkaa olla jo aika vanha, joten remonttia on ja tulee olemaan joka tapauksessa vaikka kuinka hyvää yksilöä etsisi. Ja toiseksi, vika tapauksista ei kannata etukäteen murehtia, netistä löytyy kyseiseen automalliin ohjeita remppaan ku remppaan.
                            Eli huoltohistoriaan kannattaa tutustua huolella. Markkinoilta kun varmasti löytyy alkuperäis kuntoisia sekä octavian tasoisia, mätänetin osista kasattuja kyhäelmiä!

                            Auto kuume tulee yleensä 2-3 vuoden jälkeen edellisen ostosta, ainakin itellä mennyt suurinpiirtein niin. Poikkeuksen sääntöön on tehnyt nykyinen E39, joka ollut nyt reilut 6 vuotta. Eikä aikomustakaan vaihtaa mihkään.
                            Hyviä autoja nuo e39:t on. Itellä D530 ja +100tkm kokemusta ko pelistä.

                            Hakkaa nyky corollat, voorttit ja ranskikset mennen tullen varusteilla, mukavuudella ja tehoilla.
                            Omasta mielstä ota ehottomasti 3.0 Diisseli tai 3.0 bensa ja siihen automaatti kylkeen. En ole ajanut manuaalia, mutta ei kyllä kiinnosta tuo askin vatkaaminen yhtään kun kakkosauto on manuaali..

                            Hiljanen sisältä, kitkoilla menee talvella ihan sukkasillaan, ei kuulu kun huminaa. Tietysti tuplalasit lisävarusteena auttaa myös pitämään suhinat moottoritienopeuksissa pois kabiinista ;p
                            Kesäksi otat Contin Sportit, niin menee kesällähin ilman tärinöitä ja rengasmeluja.
                            Ronkeli rengastuksesta, pysyttele valmistajan vanteissa ja tuumakoossa, niin ei tule ongelmia.

                            Kuluvia osia vaihdettu, vesipuppua, pyöränlaakeri, alatukivarsia, reaktiotankoja, hehkut yms sälpettä mitä nyt menee kaikista autoista. Osat kannattaa ostaa KL varaosista tai Ebay:stä, ei mitään Mätänetin mantorautaa kannata käyttää, joudut vaan vuoden päästä tekemään saman rempan uudelleen..

                            Ainoa mikä yllätti oli DSC -boksin kyrvähtäminen (tyyppi/suunnitteluvika) siitä tuli 300€ damage ebay.com:sta. Samoten Airbag -boksi piti vaihtaa (50€) ja senkin sain käytettynä Ruotsista.
                            Imusarja halkes kovassa kiihdytyksessä, mutta senkin sai käytettynä 120€ Saksasta

                            Ei tuo nyt huonosti noille kilometreille ja ite kun on rassannu kuntoon niin ei ole tarvinu maksaa miljoonaa riistofirmoille.

                            Ovet ruostuu noista kaikista ja takaluukun johdot ruosteinneen on yleinen ongelma. Liekkö ruosteettomia yksilöitä olekkaan 300tkm luokassa ja suolateillä liotettuna..? Joku joka on ite korjannu jälkeen ja maalannu, voi löytyä.

                            Jos omin käsin korjailee, varsin edukas peli ajella.

                            Jos jokakerta kiikuttaa huoltoon Autokeskukselle, pitää olla paksuhko lompakko, että pysyy auto kunnossa.

                            Dieselvero on myös 700€ vuodessa, että se voi myös karsia potentiaalisia ostajia pois..

                            Ainoa mikä on herättäny vähän autokuumetta on uudenpi Quatro tai E61 bemari, mutta en vaihtais ikänä takasin noihin +200tkm ritsoihin

                            Munpuolesta joku muu saa ajella Mondeot, Vectrat ja Passatit ihan rauhassa loppuun..
                            E39 530d -01, Peugeot 406 2.0 ST

                            Comment

                            • ts18056
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2010
                              • 276
                              • Joroinen

                              #29
                              Originally posted by SwampHog View Post
                              Ainoa mikä on herättäny vähän autokuumetta on uudenpi Quatro tai E61 bemari, mutta en vaihtais ikänä takasin noihin +200tkm ritsoihin

                              Munpuolesta joku muu saa ajella Mondeot, Vectrat ja Passatit ihan rauhassa loppuun..
                              Kovasti samat tuntemukset, paljon vähemmän ajettuja ritsoja on saanut joka katsastuksessa korjailla, mutta niin se vaan kolmesataa ajettu Bemari meni huomautuksitta läpi.
                              E39 525i -01
                              ex 750iL -96

                              Comment

                              Working...
                              X