Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 starttaa mutta ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kill3
    Newbiemmer
    • Apr 2008
    • 24
    • Kajaani

    E39 starttaa mutta ei käynnisty

    Eli kyseessä E39 520i vm. 1996.
    Tuossa Uudenvuoden tietämillä tuli pihassa kuunneltua musiikkia auto sammuksissa. Seuraavana päivänä sitte koitin starttailla, mutta akku tyhjänä. Sitte koitettii toyotan räpsystä antaa apuvirtaa mut silti tuntu ettei jaksa startata. Eilen sitte kävin ostamassa uuden akun, starttaa mutta ei kännisty. Välillä koitti pikkusen hörähdellä, mut ei niin ei...
    Vikakoodit luin eikä anna mitään.

    Mutta voisiko vika olla kampiakselin asentotunnistimessa? Tai bensan saanti puolella?

    Nii ja bensaaki on kyllä tankissa.
    BMW E39 520 -96
  • peltone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 8092
    • Willähde

    #2
    E30 316 -87
    E91 325i -06
    E61 530d -06
    F10 520d -14
    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

    Comment

    • scheisse
      BTCF Honorary Member
      • Apr 2007
      • 2798
      • Kauhajoki

      #3
      kokeile koputella sitä bensapumppua ja starttaa.. ..ja tilaa varuulta jo uus pumppu hajoaa se kuitenkin kohta jos sitä ei ole jo vaihdettu

      Ajettu n.230-248tkm?
      Last edited by scheisse; 05-01-2012, 10:01.
      - f30 330e M-Sport , -16
      - e36 3.2 M3 cabrio individual

      Comment

      • ämsport
        Bimmer Rookie
        • Jun 2011
        • 118
        • Pori

        #4
        Onko mahdollisesti käynyt kylmänä vain hetken,jonka jälkeen koitit käyntiin vasta seuraavana päivänä.Jos näin,niin anna sahan vain laulaa mutta ei liian pitkiä startteja kerralla max.n 30sek.

        Comment

        • +Jompp3-
          Bimmer Rookie
          • Jul 2011
          • 47
          • Mikkeli

          #5
          Omasta autosta kosahti kans bensapumppu 220tkm kohdilla. Ja bensapumpun kopistelulla voi hetkeksi koittaa antaa ensiapua. 90e luokkaa tais olla uus.
          -e39 523i
          -Yamaha R1

          Comment

          • R.I.P
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 235
            • Varsinainen Suomi

            #6
            sulake

            Saako pumppu virtaa, eli suriseeko takapenaali kuin siskon sauva?

            Tsekkaa takalootassa (jos sedan) oleva sulakepoksi, ja sieltä bensapumpun sulake. Jos ei sulakkeessa vikaa, onko sulakepesä tai -kampa ja sen pohja ehjä?

            Kävipä niin että hinurilla vietiin oma pois hesen drive-inistä, kun oli sulakepesä hajalla ja motti ei saanu pensaa kuin satunnaisesti. Tartti kiersi kyllä hyvin ja sillä ja vaihteella nytkytin pois jonosta kanssa-autoilijoita häiritsemästä...
            Vasta marmoritiskin huoltamossa, kaikkea muuta kokeiltuaan, joku hoksasi tuon vian. Olivat jo tilaamassa uutta pumppua yms.

            Ei oo kyllä mitään hajua kuinka tuo on hajalle mennyt, vanhuuttaanko?
            BMW. Flugzeugmotoren mit vier Rädern dran.

            Comment

            • luikas
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2004
              • 644
              • Oulu area

              #7
              Jatketaan tähän topikkiin, moottori M54B30 ei lähe käyntiin bensansuodattimen vaihdon jälkeen. Olisiko syynä paineen karkaaminen polttoaineletkuista? Vanhan suodattimen irrottamisvaiheessa moottorin puoleisista letkuista tuli aika reippaalla paineella lämmintä bensaa, ja tankin puolen letkuista valumalla viileämpää bensaa. Nyt siis uusi suodatin paikoillaan, eikä edes lupaa startata, tulpat ovat kuivat.

              Ideoita?? Vikakoodeja ei toistaiseksi ole päästy lukemaan.

              Tässä kyseinen operaatio
              Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
              Past:
              F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
              F31 318d xdrive -14
              F07 530d GT-11
              E90 330xda LCI -09
              E70 X5 3,0sd M-Sport -07
              E39 530d M-Sport -03
              E39 530iA M-Sport -02
              E39 528i -97
              E30 320i -88

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9988
                • KVLA

                #8
                Originally posted by luikas View Post
                Jatketaan tähän topikkiin, moottori M54B30 ei lähe käyntiin bensansuodattimen vaihdon jälkeen. Olisiko syynä paineen karkaaminen polttoaineletkuista? Vanhan suodattimen irrottamisvaiheessa moottorin puoleisista letkuista tuli aika reippaalla paineella lämmintä bensaa, ja tankin puolen letkuista valumalla viileämpää bensaa. Nyt siis uusi suodatin paikoillaan, eikä edes lupaa startata, tulpat ovat kuivat.

                Ideoita?? Vikakoodeja ei toistaiseksi ole päästy lukemaan.

                Tässä kyseinen operaatio
                Kyllä se ilmaa itse itsensä,kun laittaa virrat päälle pari kertaa.Siis jos kaikki on laitettu oikein ja mitään ei ole rikki,sekä suodatin oikeasti siihen kuuluva.Pyöriihän se Bensapumppu varmasti,kun laittaa virrat päälle?Ja mikäli vika on pumpussa tai joku muu mekaaninen vika asennuksissa,niin niistä ei kyllä tule vikakoodiakaan.

                Comment

                • luikas
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2004
                  • 644
                  • Oulu area

                  #9
                  Ainoa mikä tuli mieleen on että oisin laittanu epähuomiossa 2 tuloletkua ristikkäin eli väärille paikoille.
                  Tuohan on ihan tarkistettavissa, mutta miten bensapumppu olisi tuossa yhteydessä itsekseen lopettanut toimintansa, kun ennen suodattimen vaihtoa toimi kuten pitääkin, eikä ole koskaan oikutellutkaan... :think

                  Irroitin takapenkin istuinosan muttei sieltä kyllä surinaa kuulunut... siis jos se pumppu penkin alla sijaitsee.
                  Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                  Past:
                  F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                  F31 318d xdrive -14
                  F07 530d GT-11
                  E90 330xda LCI -09
                  E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                  E39 530d M-Sport -03
                  E39 530iA M-Sport -02
                  E39 528i -97
                  E30 320i -88

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 9988
                    • KVLA

                    #10
                    Jos bensa ei pääse "kiertämään" oikein voi liian suuri "vastapaine" mahdollisesti polttaa benspumpun sulakkeen.Siis sen,joka löytyy takakontin sulakerasiasta.

                    Comment

                    • luikas
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 644
                      • Oulu area

                      #11
                      Kaikki sulakkeet ja releet toimii niinku pitääki ja autoki lähti käyntiin, letkut vaan oli tosiaan menny ristiin epähuomiossa. 2 tuloletkua on samankokosia, mutta lähtöletkut erikokosia. Kiitos mukana arvanneille
                      Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                      Past:
                      F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                      F31 318d xdrive -14
                      F07 530d GT-11
                      E90 330xda LCI -09
                      E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                      E39 530d M-Sport -03
                      E39 530iA M-Sport -02
                      E39 528i -97
                      E30 320i -88

                      Comment

                      • piritek2
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2009
                        • 87
                        • Oulu

                        #12
                        E39 523i (tuplavanos) -00 ei käynnisty. Starttaa kyllä hyvin. Syksyllä vaihdettu Beisanin tiivisteet Vanokselle.

                        Luin vikakoodit ja näytti Burn Failure kaikissa sylintereissä ja 1,2 Lambdaa. Nettiä selailemalla selvis että nuo viittaa separaattoriin. Siellä olikin vikaa kun öljyn paluuputki oli kokonaan tukossa ja venttiilikopan tiivisteen välistä tuli öljyä pakosarjan päälle. Alipaineletku separaattorilta oli myös rikki. Uudet alkuperäiset eristetyt huohotinputket ja separaattori nyt vaihdettu ja alipaineletku kunnossa. Nollasin vikakoodit ja ne ei eka startin jälkeen uusiutunut (aiemmin uusiutui heti eka sartin jälkeen). Kokeiltiin hinata käyntiin, mutta eipä lähtenyt. Ei myöskään starttaamalla.

                        Bensapumpun rele vaihdettu uuteen. Sulakkeet 17 ja 31 (bensapumpun) uudet.

                        Kakkossylinterin tulpan irrotin ja ei ollut märkä, eikä sylinteritilassa ollut öljyä. Tulpat vaihdettu kesällä ja antaa kipinää.

                        Entinen omistaja on vaihtanut uuden bensapumpun (antoi vanhan matkaan). Kun virrat laittaa päälle en silti kuule (osaa erottaa) bensapumpun surinaa taka-akselin tienoolta.

                        edit: 5000km ajettu merkitön bensapumppu oli leikannut kiinni. Vanha Pierburgin bensapumppu kiinni ja eka startista käyntiin. Lieko bensapainesäätimen rikkinäinen alipaineletku edes auttanut bensapumpun rikkoutumista...
                        Last edited by piritek2; 04-03-2012, 18:17.

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9138
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by piritek2 View Post
                          Bensapumpun rele vaihdettu uuteen. Sulakkeet 17 ja 31 (bensapumpun) uudet.

                          Entinen omistaja on vaihtanut uuden bensapumpun (antoi vanhan matkaan). Kun virrat laittaa päälle en silti kuule (osaa erottaa) bensapumpun surinaa taka-akselin tienoolta.
                          Aktivoi bensapumpun rele diagnostiikalla, releen naksahduksen ja pumpun toiminnan pitäisi hyvin kuulua. Vaikka pumppu olisi hiljattain vaihdettu, vika saattaa olla pumpun johtoliitoksissa tankin puolella.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Kill3
                            Newbiemmer
                            • Apr 2008
                            • 24
                            • Kajaani

                            #14
                            Itsellä selvisi ongelma ku päivä hallilla porukalla ihmeteltiin.. elikkäs homma oli niin yksinkertainen, että polttoainemittari sekoili jostain syystä tai sitten oli kertynyt vodaa tankkiin. 10 litra bensaa nii pikkustartin jälkee jysähti käyntiin.. Noloa
                            BMW E39 520 -96

                            Comment

                            • Ironic32
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2010
                              • 148
                              • Finland

                              #15
                              Lainataan topiccia. E39 528iA 01/1996 275tkm jätti sitten lähtemättä käyntiin. Aamulla n. 40km motariajoa sateella ja sitten hyvin ilmastoituun parkkihalliin n. 8 tunniksi. Sitten starttaamaan ja auto lähti käyntiin, mutta sammui heti. Tämän jälkeen ei enää yrittänytkään käyntiin.

                              Ajanhetkellä ajotk. näytti bensan riittävän n. 90km ajoon (olen ajanut joskus paljon kuivemmaksikin). 10 litraa kaadettiin lisäksi kanisterista 98:a, mutta ei apua.

                              Vaihdettuja osia (viimeisen 40tkm / 1,5v sisään):

                              - Tulpat, ilmansuodatin 12/11
                              - Kampiakselin asentotunnistin 01/12
                              - Polttoainepumppu + suodatin 01/12
                              - Pa-pumpun rele 01/12
                              - Nokka-akselin asentotunnistin 02/12
                              - Pa-siirtopumppu (left sucking jet hässäkkä tankin kuskinpuolelle) 08/12
                              - Uusi 80Ah akku 12/12 ja pyörittää nytkin todella iloisesti.

                              Päälle sitten normihuollot + suodattimet.

                              INPA aktivoi pa-pumpun, eli rele naksahtaa ja pumppu alkaa surisemaan. Vikakoodeja ei anna, mutta ecun shadow memoryyn antaa liitteen mukaisen virheilmon:

                              ASC/MSR/EML interface not ok

                              jossa ihmetyttää Engine temperature -arvo = -48 C (kone on ollut siis 8h n. 9 asteen lämpötilassa.

                              Olisiko jotain apuja, mitä yrittäisi seuraavaksi vaihtaa / tutkia (lämpöanturi?) / Inpan arvoja avuksi?
                              Attached Files
                              Last edited by Ironic32; 24-04-2013, 19:58. Reason: lisätty infoa
                              E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                              -------------------------------------
                              Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎