Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Ohjaustehostin huutaa kuin viimeistä päivää ja ilmaus ongelma?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • öpel
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 253
    • ??????

    E39 Ohjaustehostin huutaa kuin viimeistä päivää ja ilmaus ongelma?

    Vaihdoin ohjaustehostimeen nesteet, kun olivat niin paksua mustaa tavaraa, mutta ei olisi ilmeisesti kannattanut, sillä parin päivän päästä vaihdosta alkoi tuollainen vastenmielinen ulina tehostimesta:
    Video: http://www.youtube.com/watch?v=iU0y6p2vg3s&hd=1

    Video kuvaa hyvin oireen. Tehostin huutaa kokoajan ainakin jonkin verran, mutta vähänkin ohjaukseen koskettaessa, kuten videolla auton ollessa paikallaan, alkaa melko voimakas huuto. Video kuvattu ajon jälkeen, eli paikat on lämpimät. Ääni ei muutu mitenkään auton lämmetessä.

    Tehostimessa on uudet oikeat nesteet (Motonet, vastaa CHF 11S) ja nestettä on riittävästi.
    Viikonlopun 600km ajon aikana nestepinta ei laskenut, neste ei myöskään kupli säiliössä.

    Nyt olisi jälleen aika asiantuntevien vinkkien, että missä vika?
    Last edited by öpel; 09-01-2012, 10:58.
    BMW 523i E39 MY1999
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    #2
    Kyllähän ilmasit järjestelmän kunnolla..eli tyhjäkäynnillä laidasta laitaan muutaman kertaa ja sitten nestetason takistus..saattaa jäädä ilmakupla jonnekin pumpun tienoille ja neste ei kierrä..

    Toki myös pumppu on saattanut saada siipeensä ja oli hiljainen paksulla töhnällä ja nyt kun uudet öljyt niin ääntää. Silloin vaihtoehtona on uusi pumppu.
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

    Comment

    • öpel
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 253
      • ??????

      #3
      Ilmasin hyvin ja tehostin oli hiljaa heti nesteiden vaihdon jälkeen. Tosiaan vasta myöhemmin alkoi pitämään ääntä. Tehostus toimii, ohjaus on kevyt eikä pistä hanttiin, mutta ääni on järkyttävä.

      Enhän siis tiedä mitään tehostimen sisäisestä sielunelämästä, mutta voisihan tuo olla mahdollista, kun ajattelin itsekin, että jos vanha pumppu on jo hieman väljä ja nyt kun sai uutta ohutta nestettä, niin ei tykkää. Mutta onko 180tkm ajettu muka jo loppu? Pumpustako tuo ääni siis tulee, ei sieltä ohjausvaihteelta?
      Pitäisikö sinne laittaa ATF nesteet? Sehän on paksumpaa.

      Onko jotain mitä voisi vielä kokeilla?
      BMW 523i E39 MY1999

      Comment

      • maukka86
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2006
        • 490
        • Pirkanmaa

        #4
        Kyllä pahasti pelkään, että uusi pumppu on ainoa lääke tähän vaivaan.

        Oma auto (e46 320i) piti aivan samanlaista mouruamista, kun tehostimen pumppu oli väljä. Tehostus toimi silti normaalisti, mutta ääni oli aivan hirveä. Omassa autossa ääni tosin alkoi pikkuhiljaa voimistumaan, eikä tullut yhtäkkiä. Suosittelen samalla uusimaan tehostimen säiliön, sillä säiliössä oleva sihti saattaa olla melko tukossa.
        f22 220i

        Comment

        • peto2
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2007
          • 8267
          • Järvikylä (Nakkila)

          #5
          Originally posted by öpel View Post
          Ilmasin hyvin ja tehostin oli hiljaa heti nesteiden vaihdon jälkeen. Tosiaan vasta myöhemmin alkoi pitämään ääntä. Tehostus toimii, ohjaus on kevyt eikä pistä hanttiin, mutta ääni on järkyttävä.

          Enhän siis tiedä mitään tehostimen sisäisestä sielunelämästä, mutta voisihan tuo olla mahdollista, kun ajattelin itsekin, että jos vanha pumppu on jo hieman väljä ja nyt kun sai uutta ohutta nestettä, niin ei tykkää. Mutta onko 180tkm ajettu muka jo loppu? Pumpustako tuo ääni siis tulee, ei sieltä ohjausvaihteelta?
          Pitäisikö sinne laittaa ATF nesteet? Sehän on paksumpaa.

          Onko jotain mitä voisi vielä kokeilla?
          kyllä noissa yleensä pitäis atf:ää olla.. itellä on ollu yksi auto joka on chf:ää tarvinnu ja siinä oli hydraulinen tasonsäätö.. mutta korkissa kyllä lukee että mitä siellä pitäs olla.
          Last edited by peto2; 09-01-2012, 00:22.
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14502
            • Oulu

            #6
            ATF:ää pitäis tosiaan melko varmasti olla.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA (2.8l) '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Jos korkissa luki ATF, niin laita sinne tuota:


              Mutta eikös tuossa ollut (jos nyt oikein näin videosta) vihreä korkki? Ei sinne silloin ATF:ää pidä laittaa ellet puhdista koko systeemiä ensin.
              E39 528iA

              Comment

              • öpel
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 253
                • ??????

                #8
                Vihreä korkki jossa sanotaan CHF 11S
                BMW 523i E39 MY1999

                Comment

                • öpel
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 253
                  • ??????

                  #9
                  Tuosta ilmaamisesta vaikea kysymys.

                  Missä menee pieleen, kun auto on keula ylhäällä ja alan kääntelemään rattia moottori sammutetuna, niin muutaman ratin veivaamisen jälkeen neste tulee yli säiliöstä? Eli lähinnä kun ratti lähestyy ääriasentoaan vasemmalle tai oikealle, niin näen konepellin välistä kuinka nestepinta kohoaa.

                  Nyt jos isken koneen käyntiin, niin se imaisee nesteet sisäänsä (ja tehostimen paha ääni pysyy samana) ja pystyn veivaamaan rattia vaikka miten ilman että nestepinta nousee, mutta jos jälleen jatkan kääntelyä kone sammutettuna, niin nesteet tulee väistämättä yli muutaman ratin kääntelyn jälkeen.
                  Last edited by öpel; 09-01-2012, 11:23.
                  BMW 523i E39 MY1999

                  Comment

                  • öpel
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 253
                    • ??????

                    #10
                    Uusi pumppu vaihdettu, nyt toimii eikä huuda enää.
                    Purin vanhan pumpun ja syy ylimääräiselle äänelle löytyi helposti. Ihme että tuo yleensä pumppasi enää mitään. Samalla vaihdoin ohjaustehostimen nestesäiliön, jossa suodatin sisällä eikä vaihdettavissa ilman koko säiliön uusimista, suodatin oli aika kiitettävästi tukossa. Se vähän mitä tiedän siipipumpuista on että nuo sylinterin seinämät kuuluisi olla sileät eikä tuollaisia koloja täynnä.
                    Tuos sylinteri on irtonainen eli pumpun saisi korjattua vain heittämällä siihen uuden sylinteriosan. Myydäänkö noihin varaosia jossain?
                    Tosimies tietenkin sorvaisi itselleen uuden



                    BMW 523i E39 MY1999

                    Comment

                    • tenzo
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2011
                      • 79
                      • Kemi

                      #11
                      Eikö e39:iin saa vaihdettua erikseen ohjaustehostimen suodatinta? Onko näissä tosiaan joku kiinteä sihti siellä säiliössä? Melko outoa jos ei oo erillistä suodatinta, ku meil on ollu perheessä ainostaan Mersuja (W123, W124, W201, W203), ja tää mun Bemari on eka muun merkkinen kampe niin noissa tähtikeuloissa on kaikissa ollu suodatin jonka on voinu vaihtaa. Luulin et tässäkin ois. Ymmärrän et jossain riisikipossa ei oo vaihdettavaa suodatinta mut et ei ees BMW:ssä oo semmosta
                      Nissan Qashqai 1.3 DIG-T DCT Tekna+ -19 Black J11B
                      EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black J11
                      EX.MB E280 CDI TA Elegance -05 Tanzanite Blue Metallic S211
                      EX. BMW 520i -97 Schwarz II
                      E39
                      EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit W201

                      Comment

                      • öpel
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 253
                        • ??????

                        #12
                        Originally posted by tenzo View Post
                        Eikö e39:iin saa vaihdettua erikseen ohjaustehostimen suodatinta? Onko näissä tosiaan joku kiinteä sihti siellä säiliössä? Melko outoa jos ei oo erillistä suodatinta, ku meil on ollu perheessä ainostaan Mersuja (W123, W124, W201, W203), ja tää mun Bemari on eka muun merkkinen kampe niin noissa tähtikeuloissa on kaikissa ollu suodatin jonka on voinu vaihtaa. Luulin et tässäkin ois. Ymmärrän et jossain riisikipossa ei oo vaihdettavaa suodatinta mut et ei ees BMW:ssä oo semmosta

                        Luit oikein, muttei se montaa kymppiä maksa uusi nestesäiliö puhtaalla filtterillä, eikä sitä ehkä tarvii ihan joka huollossa vaihtaa.
                        BMW 523i E39 MY1999

                        Comment

                        • tenzo
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2011
                          • 79
                          • Kemi

                          #13
                          Juu onneks sitä ei tarvi ihan joka välis vaihella, mut ite oppinu et missä on öljyä niin siellä on myös vaihdettava suodatin...
                          Nissan Qashqai 1.3 DIG-T DCT Tekna+ -19 Black J11B
                          EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black J11
                          EX.MB E280 CDI TA Elegance -05 Tanzanite Blue Metallic S211
                          EX. BMW 520i -97 Schwarz II
                          E39
                          EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit W201

                          Comment

                          • stemuli
                            Newbiemmer
                            • Oct 2012
                            • 2
                            • Pirkkala

                            #14
                            Mouruntaa

                            Itselläni -00, e39 ja alkoi nyt pitämään kanssa tuollaista mouruntaa kun ohjausta kääntelee auton ollessa käynnissä. Pahimmillaan ääni on silloin kun ajat moottoritielle jyrkkään ramppiin kylmällä koneella. Mutta suoraan mentäessä ääntä ei kyllä juuri kuule. Voisiko vika tosiaan olla tossa pumpussa ja täytyy varmaan ihan bmw.ltä suoraan se tilata kun ei taida motonetin hyllystä löytyä muistatteko yhtään mitä ne on tullu kustantaan!? :think

                            Comment

                            • Clavurion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 9159
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by stemuli View Post
                              Itselläni -00, e39 ja alkoi nyt pitämään kanssa tuollaista mouruntaa kun ohjausta kääntelee auton ollessa käynnissä. Pahimmillaan ääni on silloin kun ajat moottoritielle jyrkkään ramppiin kylmällä koneella. Mutta suoraan mentäessä ääntä ei kyllä juuri kuule. Voisiko vika tosiaan olla tossa pumpussa ja täytyy varmaan ihan bmw.ltä suoraan se tilata kun ei taida motonetin hyllystä löytyä muistatteko yhtään mitä ne on tullu kustantaan!? :think
                              Kannattaa nyt kuitenkin ensin tarkistaa nestemäärä.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎