Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39, 540iA, 1998 (nakutus, bensamittari)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Santtu Repo
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 229
    • Siuntio

    E39, 540iA, 1998 (nakutus, bensamittari)

    Terve,


    Eli olis muutama ongelma otsikon mukaisen (540iA) kanssa.


    1. Kuskin paikalta katsottuna oikeanmuoleisessä osassa konetta (kantta) kuuluu naksutusta. toisella puolella konetta ei mitään ääntä. Itsellä tulisi ensimmäisenä mieleen venttiili välys, näissähän on hydrauliset nostimet, voiko olla että joku nostimista ei pidä välystä oikeana niin rupee naksuttaan. Kierroksia kun nostaa niin ääni mielestäni häviää, joko muun melun sekaan tai sitten kun öljy kiertää kovemmin. Onko kyseiseen moottoriin vaikea vaihtaa nostimet?? Onko kenelläkään kokemuksia.? Muuten auto pelaa hienosti ja vetää hyvin, käy hyvin.

    2. Toinen vika on semmonen että bensa mittari ei toimi, teki kerran sillai että meni nollaan ja range näytti nollaa. Sitten yhtä äkkiä rupes taas toimimaan. nyt ei ole muutamaan kuukauteen toiminut ollenkaan eli näyttää että tankki olisi tyhjä ja ajotietokone että range nolla, vaikka tankki täynnä. Sen verran itse tein että ropasin takapenkin alta tankissa olevia antureita mutta ei tapahtunut mitään. Vinkkejä kaivataan.


    Kiitoksia jo etukäteen.
    E39 BMW 530D TOURING M-SPORT INDIVIDUAL -04, 2023->
    E39 BMW M5 -02, 2022->
    C4 CORVETTE 35TH ANNIVERSARY -88, 1996–>
    E64 BMW 645CIA CABRIOLET -05, 2012–>
    DODGE DART 225CID -73 (uudesta asti) 1973-->
    FENDT TOPAS 560 -11 2021->
  • Jube
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 9636
    • ...

    #2
    Jos auto on -9/98 jälkeen valmistettu niin vanos siellä ruksuttaa, kovaa ajoa --->
    Polttoainemittarin toimintaan en osaa ottaa kantaa :think
    Näillä mennään:
    Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
    BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
    BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
    BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
    MB c124 230CE -90 "Badboy"
    MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

    Comment

    • McBeast
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2007
      • 2998
      • Tallinn

      #3
      Originally posted by Jube View Post
      Jos auto on -9/98 jälkeen valmistettu niin vanos siellä ruksuttaa, kovaa ajoa --->
      Polttoainemittarin toimintaan en osaa ottaa kantaa :think
      Vanoksiin kohdistuvaa ronklotustahan ei tarvitse noteerata mitenkään, nehän paukuttaa tehtaalta ulosajettunakin? Ei taida kuitenkaan..
      Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

      Comment

      • Kiwes
        BTCF Member
        • Nov 2010
        • 707
        • JKL

        #4
        Originally posted by Santtu Repo View Post
        Terve,


        Eli olis muutama ongelma otsikon mukaisen (540iA) kanssa.


        1. Kuskin paikalta katsottuna oikeanmuoleisessä osassa konetta (kantta) kuuluu naksutusta. toisella puolella konetta ei mitään ääntä. Itsellä tulisi ensimmäisenä mieleen venttiili välys, näissähän on hydrauliset nostimet, voiko olla että joku nostimista ei pidä välystä oikeana niin rupee naksuttaan. Kierroksia kun nostaa niin ääni mielestäni häviää, joko muun melun sekaan tai sitten kun öljy kiertää kovemmin. Onko kyseiseen moottoriin vaikea vaihtaa nostimet?? Onko kenelläkään kokemuksia.? Muuten auto pelaa hienosti ja vetää hyvin, käy hyvin.

        2. Toinen vika on semmonen että bensa mittari ei toimi, teki kerran sillai että meni nollaan ja range näytti nollaa. Sitten yhtä äkkiä rupes taas toimimaan. nyt ei ole muutamaan kuukauteen toiminut ollenkaan eli näyttää että tankki olisi tyhjä ja ajotietokone että range nolla, vaikka tankki täynnä. Sen verran itse tein että ropasin takapenkin alta tankissa olevia antureita mutta ei tapahtunut mitään. Vinkkejä kaivataan.


        Kiitoksia jo etukäteen.
        Bensamittarissa luultavasti toinen anturi mykkänä... yleismittari kouraan ja kokeilee --> liittimet irti ja tankin puolen nastoista ohmit. kannattaa tankata auto ennen mittailuja (et on varmasti ainetta molemmin puolin.).

        Tulipa tuossa vielä mieleen, että toimiiko ulkolämpötilamittari ?
        Last edited by Kiwes; 12-01-2012, 14:47. Reason: tarkennusta
        Vikakoodien luku ja nollaus, myös pienet koodaukset onnistuu.
        INPA, BMW Scanner 1.4.0

        Nykynen:E39 530dA tourinki -02
        EX: 316i e46 -02 Touring, 520i e39 -99 + 7 vieraan tallin kikotinta

        Comment

        • Santtu Repo
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 229
          • Siuntio

          #5
          Originally posted by Kiwes View Post
          Bensamittarissa luultavasti toinen anturi mykkänä... yleismittari kouraan ja kokeilee --> liittimet irti ja tankin puolen nastoista ohmit. kannattaa tankata auto ennen mittailuja (et on varmasti ainetta molemmin puolin.).

          Tulipa tuossa vielä mieleen, että toimiiko ulkolämpötilamittari ?


          Ulkolämpömittari toimii, pitääkin ruveta mittailemaan antureita. Ei tullu mitattua kun oli irti, katoin vaan muuten miltä näyttää.
          E39 BMW 530D TOURING M-SPORT INDIVIDUAL -04, 2023->
          E39 BMW M5 -02, 2022->
          C4 CORVETTE 35TH ANNIVERSARY -88, 1996–>
          E64 BMW 645CIA CABRIOLET -05, 2012–>
          DODGE DART 225CID -73 (uudesta asti) 1973-->
          FENDT TOPAS 560 -11 2021->

          Comment

          • Santtu Repo
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 229
            • Siuntio

            #6
            Originally posted by Jube View Post
            Jos auto on -9/98 jälkeen valmistettu niin vanos siellä ruksuttaa, kovaa ajoa --->
            Polttoainemittarin toimintaan en osaa ottaa kantaa :think


            Mielestäni auto on vanhempi jotenka ei sitten vissiin vanosta. Ehkä se sitten on joku nostaja mikä siellä nakuttelee. Pitää koittaa varmaan jotain koneen huutomis aineita ja laittaa paksummat öljyt koneeseen jos loppuis nakutus.
            E39 BMW 530D TOURING M-SPORT INDIVIDUAL -04, 2023->
            E39 BMW M5 -02, 2022->
            C4 CORVETTE 35TH ANNIVERSARY -88, 1996–>
            E64 BMW 645CIA CABRIOLET -05, 2012–>
            DODGE DART 225CID -73 (uudesta asti) 1973-->
            FENDT TOPAS 560 -11 2021->

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Toispuoleinen nakutus voi johtua hajonneesta keskilaahaimestakin. Laahaimesta voi irrota myös pienempiä osia, jolloin meteli ei ole samanlainen kaoottinen kuin koko muovipinnan hajotessa kerralla (joka kuitenkin on huomattavasti yleisempi).

              Viimeisimmässä mitä tuli laiteltua, oli keskilaahaimen muovipinta irronnut ja kiilautunut kuskinpuolen rattaan ja yläkotelon väliin. Meteli ei juurikaan ollut lisääntynyt kun ketju oli kireällä edelleen, mutta apparin puolen jakopään ajoitukset meni perseelleen ja kone kävi todella huonosti. Hajoamistapoja tuntuu siis olevan aika mielikuvituksellisiakin.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Santtu Repo
                BTCF Member
                • Jan 2005
                • 229
                • Siuntio

                #8
                Originally posted by Cell View Post
                Toispuoleinen nakutus voi johtua hajonneesta keskilaahaimestakin. Laahaimesta voi irrota myös pienempiä osia, jolloin meteli ei ole samanlainen kaoottinen kuin koko muovipinnan hajotessa kerralla (joka kuitenkin on huomattavasti yleisempi).

                Viimeisimmässä mitä tuli laiteltua, oli keskilaahaimen muovipinta irronnut ja kiilautunut kuskinpuolen rattaan ja yläkotelon väliin. Meteli ei juurikaan ollut lisääntynyt kun ketju oli kireällä edelleen, mutta apparin puolen jakopään ajoitukset meni perseelleen ja kone kävi todella huonosti. Hajoamistapoja tuntuu siis olevan aika mielikuvituksellisiakin.

                Paha sanoa kun ei ole itsellä niin kokemusta kyseisestä koneesta.. Se tikitys tosiaan on tyhjäkäynnillä tiktiktiktik hitampaa ja nopeutuu samalla kun kierroksia nostaa ja kun tarpeeksi ylhäällä kierrokset niin mielestäni häviää. Kone käy ihan niiku pitääkin ja kulkee hyvin, autolla ajettu just 200tkm ja varmasti kaikki mittarissa. Pitäis varmaan käydä kuunteluttaa ääntä jollain kuka vois tietää mistä tulee.
                E39 BMW 530D TOURING M-SPORT INDIVIDUAL -04, 2023->
                E39 BMW M5 -02, 2022->
                C4 CORVETTE 35TH ANNIVERSARY -88, 1996–>
                E64 BMW 645CIA CABRIOLET -05, 2012–>
                DODGE DART 225CID -73 (uudesta asti) 1973-->
                FENDT TOPAS 560 -11 2021->

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Ei 200tkm ole mikään ihmeellinen aika laahaimen hajoamiselle, kyllä ne jo >300tkm ajetuissa vaihdettu ihan kohtuullisella prosentilla todennäköisyyden kasvaessa 200tkm jälkeen kovaa vauhtia. Ikää näillä on kaikilla jo sen verran, että kilsoista ei voi ihmeitä ennustaa.

                  Tuota keskilaahainasiaa ei voi tarkistaa kuin nappaamalla venakopan auki, tietty äänestä voi arvailla mutta... Helposti syyttävä sormi osoittaa väliketjun kiristimeen, mutta ainakin omasta kokemuksesta ne on todella ongelmattomia kapistuksia.

                  Parin sentin pala pois laahaimen alkupäästä riittää siihen että ketju rapisee metallia vasten, aiheuttamatta mitään muuta oiretta. Missäspäin tämä auto sijaitsee?
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • -KK-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 265

                    #10
                    Mulla myös nakuttaa selkeästi matkustajan puolelta tuo kone. Aikasemmin kun venttiilikopat oli auki, niin huomasin matkustajan puoleisen nokkien välisen ketjun kiristimen olevan löysä kun taas kuskin puolella oli timmi. Jäi epävarmaksi onko tuo kunnossa, etenkin kun vasta öljynpaine sen sitten kait kiristää.

                    Muuten kyllä toimii vielä ok. Odotellaan koska napsahtaa.
                    Attached Files
                    Last edited by -KK-; 12-01-2012, 18:14.

                    Comment

                    • Santtu Repo
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 229
                      • Siuntio

                      #11
                      Originally posted by Cell View Post
                      Ei 200tkm ole mikään ihmeellinen aika laahaimen hajoamiselle, kyllä ne jo >300tkm ajetuissa vaihdettu ihan kohtuullisella prosentilla todennäköisyyden kasvaessa 200tkm jälkeen kovaa vauhtia. Ikää näillä on kaikilla jo sen verran, että kilsoista ei voi ihmeitä ennustaa.

                      Tuota keskilaahainasiaa ei voi tarkistaa kuin nappaamalla venakopan auki, tietty äänestä voi arvailla mutta... Helposti syyttävä sormi osoittaa väliketjun kiristimeen, mutta ainakin omasta kokemuksesta ne on todella ongelmattomia kapistuksia.

                      Parin sentin pala pois laahaimen alkupäästä riittää siihen että ketju rapisee metallia vasten, aiheuttamatta mitään muuta oiretta. Missäspäin tämä auto sijaitsee?



                      Auto sijaitsee pääkaupunkiseudulla lähinnä espoo-siuntio akselilla. Olis kiva ku kävis nätisti eikä kuuluuis mitään nakutusta. Auto ollut 130tkm asti ja nyt sanotaan että viimeisen 10tkm aikana ollut tuo nakutus.
                      E39 BMW 530D TOURING M-SPORT INDIVIDUAL -04, 2023->
                      E39 BMW M5 -02, 2022->
                      C4 CORVETTE 35TH ANNIVERSARY -88, 1996–>
                      E64 BMW 645CIA CABRIOLET -05, 2012–>
                      DODGE DART 225CID -73 (uudesta asti) 1973-->
                      FENDT TOPAS 560 -11 2021->

                      Comment

                      • Timelord
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 504
                        • Loimaa

                        #12
                        Originally posted by -KK- View Post
                        Mulla myös nakuttaa selkeästi matkustajan puolelta tuo kone. Aikasemmin kun venttiilikopat oli auki, niin huomasin matkustajan puoleisen nokkien välisen ketjun kiristimen olevan löysä kun taas kuskin puolella oli timmi. Jäi epävarmaksi onko tuo kunnossa, etenkin kun vasta öljynpaine sen sitten kait kiristää.

                        Omasta M62B44TU:sta kun laahaimia viime kesänä vaihtelin niin pisti silmään sama löysyys. Päättelin että liittyy jotenkin vanokseen koska konetta pyörittäessä välillä oli kireä ja välillä taas löysä, vanos kun tietyn pisteen jälkeen aina pyörähti, miten sen nyt kuvailis, "edelle".
                        W201 2,5D
                        W123 280ce
                        E21 316
                        ex-E60 530ia
                        ex-E53 4,4i
                        ex-E39 523i
                        ex-E34 520ia
                        ex-E21 318i

                        Comment

                        • ptikkala
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 1568

                          #13
                          käytä öljypohja irti ja kato mitä sieltä löytyypi...

                          Comment

                          • Timelord
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2010
                            • 504
                            • Loimaa

                            #14
                            Originally posted by ptikkala View Post
                            käytä öljypohja irti ja kato mitä sieltä löytyypi...
                            Ja kun kaikki ei ole kunnossa sieltä löytyy tällaista:
                            Last edited by Timelord; 07-06-2022, 12:56.
                            W201 2,5D
                            W123 280ce
                            E21 316
                            ex-E60 530ia
                            ex-E53 4,4i
                            ex-E39 523i
                            ex-E34 520ia
                            ex-E21 318i

                            Comment

                            • Santtu Repo
                              BTCF Member
                              • Jan 2005
                              • 229
                              • Siuntio

                              #15
                              Taidan nyt ensimmäiseks saada jonkun kuuntelemaan konetta että onko kyse jakopää puolesta vai jostain nostimesta. Sitten ruvetaan purkaan enemmän jos joku sanoo kun kuulee äänen että vika siellä..
                              E39 BMW 530D TOURING M-SPORT INDIVIDUAL -04, 2023->
                              E39 BMW M5 -02, 2022->
                              C4 CORVETTE 35TH ANNIVERSARY -88, 1996–>
                              E64 BMW 645CIA CABRIOLET -05, 2012–>
                              DODGE DART 225CID -73 (uudesta asti) 1973-->
                              FENDT TOPAS 560 -11 2021->

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎