Mielenkiintoista lukea välillä ihan oikeaa asiaa kun tuli sellainenkin henkilö kertomaan kuka tietää mistä puhuu, kiitoksia tiedosta WSE1
Näillä mennään:
Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
MB c124 230CE -90 "Badboy"
MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
Pääsääntöisesti kaikki ballasteista aiheutuvat häiriöt johtuvat virransyöttöjohtimiin siirtyvistä korkeataajuuskomponenteista ja kuormituksen nopeasta pulssimuotoisesta vaihtelusta. Emc on kohtuullisen pieni ja suurin osa siitäkin esiintyy ballastista lähtevien johtimien ympäristössä.
Mistähän tuo sitten voi johtua, että relesarjankin päässä ballasti aiheuttaa lcm:n sekoamisen? Kiertääkö se häiriöpulssi koko virtajärjestelmän läpi lcm:lle?
Pääsääntöisesti kaikki ballasteista aiheutuvat häiriöt johtuvat virransyöttöjohtimiin siirtyvistä korkeataajuuskomponenteista ja kuormituksen nopeasta pulssimuotoisesta vaihtelusta. Emc on kohtuullisen pieni ja suurin osa siitäkin esiintyy ballastista lähtevien johtimien ympäristössä.
Mulla oli koekäytössä relejohtosarja, jossa +12V johtimessa oli konkka, eikä se auttanut mittariston sekoiluun. Vasta kun maadoitin ballastin kuoret, ongelmat hävisivät.
Eihän konkat ole koskaan ideaalisia, mutta voiko tästä vetää johtopäätöksen, että käyttämäni konkka oli vääräntyyppinen, koska se päästi "häiriöt" läpi johtoa pitkin akulle ja sieltä mittaristolle ?
1000mikroF konkalla jännitenotkahdus oli enää noin kaksi volttia (jännite tipahti syttymishetkellä reilu kymmeneen volttiin)
Halpojen ballastien suunnittelussa tuskin lienee häiriösuojaus kovinkaan suurella prioriteetilla. Näinollen korkeataajuisten signaalien muodostuminen (johtuen lähinnä ballastin hakkurivirtaosan ensiöpiiristä) ballastin sähkönsyöttöjohtimiin on mahdollista. Releistetty kytkentä aiheuttaa sen että korkeataajuskomponetti menee siihen pisteeseen mistä releen syöttö on otettu ja sitäkautta tietysti myös kaikkiin samaa potentiaalia oleviin pisteisiin vaimentuen toki, ei samalla tavoin kuin tasajännite vaimenisi, vaan korkeataajuinen häiriösignaali käyttäytyy enemmänkin radioaaltojen kulkuun kaapeleissa verrattavalla tavalla. Suurenkin kondensaattorin ongelma on siinä että vaikkakin se estää jännitenotkahduksen se ei varsinaisesti ole kovinkaan hyvä suodattava komponetti korkeille taajuuksille. Sen rinnalle kytketty muutaman pikofaradin kondensaattori toimisi paremmin tässä tehtävässä. Parhaaseen suodatukseen tarvittaisiin usemapi näitä pikkukondensaattorieta joiden välillä johdot kulkisivat ferriittirenkaan kautta silmukalla. Hyvin suunniteltujen ja rakennettujen ballastien kanssa tälläinen viritys on kuitenkin tarpeeton kun häiriön syntymistä ehkäistään jo lähtöpisteessä.
[QUOTE=Samppae39;2597625]Mistähän tuo sitten voi johtua, että relesarjankin päässä ballasti aiheuttaa lcm:n sekoamisen? Kiertääkö se häiriöpulssi koko virtajärjestelmän läpi lcm:lle?
Vielä itse ongelmaan. Parina aamuna on räpsähtänyt erinäisiä varotusvaloja mittaristossa, kun on valot sytyttänyt. Ainakin moottorin vikavalon ja ovien aukiolon merkkivalot on vilahtanu. Että ei se ihan ongelmaton ole vielä relesarjankaan kanssa, mutta kyllä tuon kans jo pärjää./QUOTE]
Vaikuttaa siltä että häiriötä on tullut lähinnä can väylään jonkun siihen liittyvän ohjainyksikön kautta. Väylän tukkiva häiriö estää todellisen liikenteen läpimenon aiheuttaen erinäisiä omituisuuksia auton toiminnassa.
Mistähän tuo sitten voi johtua, että relesarjankin päässä ballasti aiheuttaa lcm:n sekoamisen? Kiertääkö se häiriöpulssi koko virtajärjestelmän läpi lcm:lle?
Vielä itse ongelmaan. Parina aamuna on räpsähtänyt erinäisiä varotusvaloja mittaristossa, kun on valot sytyttänyt. Ainakin moottorin vikavalon ja ovien aukiolon merkkivalot on vilahtanu. Että ei se ihan ongelmaton ole vielä relesarjankaan kanssa, mutta kyllä tuon kans jo pärjää./QUOTE]
Vaikuttaa siltä että häiriötä on tullut lähinnä can väylään jonkun siihen liittyvän ohjainyksikön kautta. Väylän tukkiva häiriö estää todellisen liikenteen läpimenon aiheuttaen erinäisiä omituisuuksia auton toiminnassa.
Voisiko olla mahdollista, että lcm:ssä olisi häikkää, vaikkakin se toimii halogeeneilla ongelmitta, vai oliko ongelmien aiheuttajan pelkästään nuo ballastit, jotka jollain tavoin sotki lcm:n toimintaa?
Voisiko olla mahdollista, että lcm:ssä olisi häikkää, vaikkakin se toimii halogeeneilla ongelmitta, vai oliko ongelmien aiheuttajan pelkästään nuo ballastit, jotka jollain tavoin sotki lcm:n toimintaa?
Tuskin. Mutta kun kerran kun et haluannut palauttaa balastin että tarkistaisin sen, niin eikö välähtänyt päässä että voisit kokeilla vaihtaa balastit ristiin ja katsoa siirtyykö ongelma toisella puolella?
Toki...on selvä että olet päättänyt että se on ballastin vikaa niin mitä turhaa jauhata asiasta....
Viviendo en Lahiti
BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
Vw Corrado vr6
Voisiko olla mahdollista, että lcm:ssä olisi häikkää, vaikkakin se toimii halogeeneilla ongelmitta.
Ei ole LCM:ssä vikaa jos kaikki toimii oikein halogeneilla...
Eikä ballastissakaan varmasti ollu mitään varsinaista vikaa, 530d vaan on herkkä häiriöille ja OEM ballastit on häiriösuojattu siten ettei ongelmia ilmene!
Jos toinen ballasti maksaa vaikkapa 40€ ja toinen 340€ niin onhan niissä eroa, suurimmassa osassa autoja erolla ei ole mitään merkitystä mutta poikkeuksellisen herkissä on, ei se sen suurempaa avaruustekniikkaa taida olla
Minusta vialliseksi epäilty ballasti kuitenkin kannattaisi ehdottomasti palauttaa EPDM:lle testattavaksi kun herra on halukas sitä testaamaan koska ethän samppae39 siinä mitään menetä :think
Tämähän antaa myyjästä oikein positiivisen mielikuvan kun on kiinnostunut asiakkaan ongelmasta...
Näillä mennään:
Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
MB c124 230CE -90 "Badboy"
MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
Halpojen ballastien suunnittelussa tuskin lienee häiriösuojaus kovinkaan suurella prioriteetilla. Näinollen korkeataajuisten signaalien muodostuminen (johtuen lähinnä ballastin hakkurivirtaosan ensiöpiiristä) ballastin sähkönsyöttöjohtimiin on mahdollista. Releistetty kytkentä aiheuttaa sen että korkeataajuskomponetti menee siihen pisteeseen mistä releen syöttö on otettu ja sitäkautta tietysti myös kaikkiin samaa potentiaalia oleviin pisteisiin vaimentuen toki, ei samalla tavoin kuin tasajännite vaimenisi, vaan korkeataajuinen häiriösignaali käyttäytyy enemmänkin radioaaltojen kulkuun kaapeleissa verrattavalla tavalla. Suurenkin kondensaattorin ongelma on siinä että vaikkakin se estää jännitenotkahduksen se ei varsinaisesti ole kovinkaan hyvä suodattava komponetti korkeille taajuuksille. Sen rinnalle kytketty muutaman pikofaradin kondensaattori toimisi paremmin tässä tehtävässä. Parhaaseen suodatukseen tarvittaisiin usemapi näitä pikkukondensaattorieta joiden välillä johdot kulkisivat ferriittirenkaan kautta silmukalla. Hyvin suunniteltujen ja rakennettujen ballastien kanssa tälläinen viritys on kuitenkin tarpeeton kun häiriön syntymistä ehkäistään jo lähtöpisteessä.
Tuskin. Mutta kun kerran kun et haluannut palauttaa balastin että tarkistaisin sen, niin eikö välähtänyt päässä että voisit kokeilla vaihtaa balastit ristiin ja katsoa siirtyykö ongelma toisella puolella?
Toki...on selvä että olet päättänyt että se on ballastin vikaa niin mitä turhaa jauhata asiasta....
Halusin kysymyksellä asiasta viimesen päälle tietävän kommenttia tuosta lcm:n vikamahdollisuudesta.
Ja oisin minä sen ballastin voinut lähettääkin,jos sinun suhtautumisesi asiaan olisi ollut hieman asiakaspalveluhenkisempää. Tuntui vaan siltä, että relesarja auttaa ja sen jälkeen vika lcm:ssä. Ballastin vika tuntui olevan sinun mielestä poissuljettu vaihtoehto. Toki ymmärrän senkin, että sunkin mitta täyttyy jos toinen kyselee vähän väliä jotakin jne. mutta itteppähän olet ammattisi valinnut. Ja tuolla pakkasessa ei hirveesti viitti ylimäärästä kikkailla autokatoksessa, sitä on saanut tehdä jo muutenkin. Ja minä tavallisena sählääjänä, kuten asian ilmaisit, epäilin, että tuo ballasti olisi aiheuttanut jonkun häiriön tuohon kuskin puolen systeemiin, niin en viittinyt sitten kokeilla sitä toiselle puolen, että se sotkisi senkin, koska aiemmin toimineet ballastitkaan ei enää toiminut. Tämä on vaan spekulaatiota. Ainoa syy miksi vielä kiinnostaisi tietää onko ballasti viallinen, on se että voisin hyvin mielin myydä ne eteenpäin ja uudella omistajalla ei tulisi sen kanssa ongelmia. Mutta olen jo polttanut sillat sinun suuntaan, joten nuolen haavani ja jatkan elämää eteenpäin halogeeneilla
Ja sovitaanko, että jätetään nämä toisten syyttelyt yms. meidän kahden väliset kiemurat pois täältä julkiselta forumilta? Koitetaan keskittyä itse asiaan, jos mahdollista.
Ja sovitaanko, että jätetään nämä toisten syyttelyt yms. meidän kahden väliset kiemurat pois täältä julkiselta forumilta? Koitetaan keskittyä itse asiaan, jos mahdollista.
Fiksuhan toimii juuri näin
Näillä mennään:
Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
MB c124 230CE -90 "Badboy"
MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
Fine by me, mutta todettakoon että herran kynnys "spekuloida" julkisisesta asioista on nähtävästt matalampi kun varsinaisesti ottamalla asiasta selvää suorittamalla varsin simpelli proseduurin. Mutta hei, thats the internet.
Viviendo en Lahiti
BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
Vw Corrado vr6
Fine by me, mutta todettakoon että herran kynnys "spekuloida" julkisisesta asioista on nähtävästt matalampi kun varsinaisesti ottamalla asiasta selvää suorittamalla varsin simpelli proseduurin. Mutta hei, thats the internet.
Sä se et malta pitää turpaas kiinni. Jos sulla ei oo enää muuta annettavaa tähän keskusteluun, muuta ku entisen asiakkaasi arvostelemista. Pannaan koko keskustelu lukkoon. Asia tuli selväks. Auto toimii, mä oon tyhmä ja sinä oot pirun kova ammattilainen.
Tosiaan, topinki lukkoon en jaksa tuota VanOksen rallatusta enää.
Sä se et malta pitää turpaas kiinni. Jos sulla ei oo enää muuta annettavaa tähän keskusteluun, muuta ku entisen asiakkaasi arvostelemista. Pannaan koko keskustelu lukkoon. Asia tuli selväks. Auto toimii, mä oon tyhmä ja sinä oot pirun kova ammattilainen.
Tosiaan, topinki lukkoon en jaksa tuota VanOksen rallatusta enää.
Ärsyttävä eikö niin ettei kuka tahansa vaan nielee mikä tahansa tason syytöksia, pahoittelen. Itse en aloittanut arvostelu kiertua, vaan joku muu. Minullakin on oikeus puolustautua itseni.
Niin, nyt asia taso jo lähenee sähköpostiviestisin "tasoon" joten jos et ole vieläkään valmista tekemään asiaan eteen varsinaista tutkimusta, niin nauti halogeenien valovoimasta. Have a nice day.
Voisiko olla mahdollista, että lcm:ssä olisi häikkää, vaikkakin se toimii halogeeneilla ongelmitta, vai oliko ongelmien aiheuttajan pelkästään nuo ballastit, jotka jollain tavoin sotki lcm:n toimintaa?
Tietenkään en voi tietää minkä sukupolven LCM autossasi on mutta vanhemmissa toimii pääteasteena bts425/6 http://www.datasheetcatalog.org/data...s/BTS425L1.pdf ja uudemmissa nämä on korvattu hybridipiirillä.
Kuten datalehdestä näkee komponentin sisäinen suojaus ja diagnostiikka on varsin hyvä, mutta toki nämäkin vikaantuvat lähinnä lämmetessään liikaa (varsinkin vasemman puolen pitkän ohjain jolle on varattu huonoin kohta jäähdytyslevyssä...).
Epätodennäköistä on että komponentin antaman virran raja-arvot olisivat muuttuneet mutta toki tähänkin on pieni mahdollisuus olemassa. Todennäköisesti kuitenkin valomoduulisi on ehjä koska pääsääntöisesti komponentitn tuhoutuminen silloin kuin se tapahtuu on sen verran totaalinen että kyseisen valon toiminta lakkaa kokonaan, korjaantuu taas toki uusimalla komponetti. Muihin valomoduulin komponetteihin ballasteilla ei ole vaikutusta.
Comment