Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 jarrupalojen vaihdon jälkeen poljin hieman pehmeä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jube
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 9636
    • ...

    e39 jarrupalojen vaihdon jälkeen poljin hieman pehmeä?

    Elikkäs vaihdoin tänään e39 530d:hen jarrupalat jokanurkkaan, siis ihan perus homma kaikkineen mutta poljin tuntuu hieman ihmeelliseltä?
    Painuu mielestäni syvemmälle mitä ennen jos on ajanut vaikkapa 10km jarruttamatta, ei kuitenkaan painu pohjaan ja jos nopeasti polkaisee niin alkaa kyllä abs rytkyttämään :think

    Toisessa etujarrusatulassa ilmeni sellainen asia kun painoin mäntää sisälle että kuului pientä narinaa ja suojakumet sisälle tuli ilmaa, narinasta huolimatta mäntä painui aivan samalla voimalla mitä toisellakin puolella ja ilma lähti suojakumen alta kun hieman meisselin kärjellä raotti kumea.
    Liekkö sitten normaalia vai ei mutta ei kyllä koskaan ennen ole poljin tuntunut epänormaalilta palojen vaihdon jälkeen

    Onko mahdollista että järjestelmään on päässyt ilmaa jonku satulan tiivisteen läpi, jos niin onko ilmaamisessa jotain ihmeellistä?
    Taakse kun vaihdoin jarruletkun vuosi sitten niin ilmasin kyllä aivan perinteisesti eikä ongelmia ilmennyt...
    Last edited by Jube; 21-01-2012, 21:43.
    Näillä mennään:
    Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
    BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
    BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
    BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
    MB c124 230CE -90 "Badboy"
    MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
  • Antsah
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1776
    • Oulu

    #2
    Taitaa olla väärällä osastolla tämä topic, mutta voisiko oheisista ketjuista olla apua:



    Last edited by Antsah; 22-01-2012, 00:06.

    Comment

    • Jube
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 9636
      • ...

      #3
      Kiitoksia linkeistä!
      Jos jarruihin liittyvä kysymys on osastolla "Alusta, ohjaus, renkaat, jarrut" niin onko se sitten kuinka pahasti väärällä osastolla :think
      Kyseessähän ei ole suoranaisesti mallikohtainen vaan yleinen kysymys siitä voiko järjestelmässä olla esim: ilmaa kyseisen homman jäljiltä?
      Last edited by Jube; 22-01-2012, 01:00.
      Näillä mennään:
      Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
      BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
      BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
      BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
      MB c124 230CE -90 "Badboy"
      MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

      Comment

      • Jube
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 9636
        • ...

        #4
        Ei kenelläkään vastaavia kokemuksia?
        Näillä mennään:
        Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
        BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
        BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
        BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
        MB c124 230CE -90 "Badboy"
        MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Originally posted by Jube View Post
          Kiitoksia linkeistä!
          Jos jarruihin liittyvä kysymys on osastolla "Alusta, ohjaus, renkaat, jarrut" niin onko se sitten kuinka pahasti väärällä osastolla :think
          No ei kovin pahasti. Vähän veteen piirretty viiva minne tällaisen postaa..

          Kyseessähän ei ole suoranaisesti mallikohtainen
          Ei olekkaan
          vaan yleinen kysymys siitä voiko järjestelmässä olla esim: ilmaa kyseisen homman jäljiltä?
          Voiko palojen vaihdon jäljiltä olla ilmaa järjestelmässä.. Ei oikeastaan ellei jokin ole rikki (männän tiiviste käytännössä). Sellaseen olen törmännyt että pedaalituntuma on ollut vähän huono kun jarrupaloista on yksi ollut väärin päin..

          Kokeilisin itte ekana ilmata sen järjestelmän ja sen jälkeen tarkastaisin vuodot. Vuodot löytyy yleensä ihan sillä että polkee jumalattomalla voimalla jarrupedaalia ja sen jälkeen kurkkimaan letkut, ilmaruuvit ja satulan että näkyykö keltaista jossain.

          EDIT: Joka satulassa on jousirauta kunnolla paikallaan , kaikki liukutapit liikkuu OK ja kiertyivät pohjaan / kiristyivät normaalisti?
          EDIT2: Jos järjestelmän ilmaa jarrunesteimurilla, niin se JN säiliön sihti on otettava pois. Imuri kun voi vetää nopeammin nestettä ulos kuin mitä sihti läpäisee, nimim. kokemusta on...
          Last edited by petrolhead; 22-01-2012, 11:17.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Jube
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 9636
            • ...

            #6
            Kyllä kaikki jouset on paikoillaan ja liukutapit kunnossa, itseasiassa kiilotin ja rasvasin kaikki liukutapit palojenvaihdon yhteydessä!

            Täytyy seurata nyt hieman tilannetta, jäi hieman sellainen tunne että toisessa etusatulassa oli jotain häikkää kun narisi mäntää painettaessa ja suojakumin alle tuli ilmaa :think
            Mäntä kuitenkin liikkui takertelematta niin en asiaan sen enempää kiinnittänyt huomiota
            Näillä mennään:
            Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
            BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
            BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
            BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
            MB c124 230CE -90 "Badboy"
            MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by Jube View Post
              Kyllä kaikki jouset on paikoillaan ja liukutapit kunnossa, itseasiassa kiilotin ja rasvasin kaikki liukutapit palojenvaihdon yhteydessä!

              Täytyy seurata nyt hieman tilannetta, jäi hieman sellainen tunne että toisessa etusatulassa oli jotain häikkää kun narisi mäntää painettaessa ja suojakumin alle tuli ilmaa :think
              Mäntä kuitenkin liikkui takertelematta niin en asiaan sen enempää kiinnittänyt huomiota
              Kyllä kyllä. Luin sen. Ilmaa nyt etupää ainakin ja sitten tutkit tuota vuotoa kuten selostin. Siitä se ehkä selkiää.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                E39:n tapauksessa poljin saattaa pehmentyä palojen vaihdon yhteydessä, kannattaa kokeilla ilmausta testerin avustuksella ennen kuin miettii korjaustarvetta. Käynyt itsellekin, eikä vikaa löytynyt ennen eikä jälkeen. Ilmeisesti esipainepumppu (vaimikäsenytoli), jonka otto on ylempänä kuin pääsylinterin, oli imaissut ilmaa nesteiden vähennyttyä palojen kuluessa, ja ilma lähti kiertoon paloja vaihtaessa.

                Tämä muuten tapahtuu ennen valitusta nesteiden vähyydestä, vikakoodiksi tuuppaa SN Control jos ehtii vikavalot vilkkua.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Jube
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 9636
                  • ...

                  #9
                  Tämä taisi olla luulosairautta ja/tai alkukankeutta, nyt 1000km ajeltu ja poljin tuntuu taas aivan normaalilta
                  Näillä mennään:
                  Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                  BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                  BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                  BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                  MB c124 230CE -90 "Badboy"
                  MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                  Comment

                  • Spetke
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 3449
                    • Janakkala

                    #10
                    Ei tuohon ole kuin kaksi vaihtoehtoa.
                    Järjestelmään on voinut päästä ilmaa kun männät on puristettu sisään.
                    Tuohon ei tarvi kun laskea omalla painollaan jarrunestettä läpi (vaikka ½dl per satula) kierros jokaisesta satulasta niin ilma häviää 100% varmuudella.
                    Tai sitten kun jarrulevyt ovat jo kuluneet urille niin uudet palat ei ota niihin kiini täydeltä kitkapinnaltaan ja poljin tuntuu pehmeälle.
                    Tähän ei auta mikään muu kuin ajaminen, jolloin palat kuluu vanhan levyn muotoon.
                    tai vaihtoehtoisesti levyjenkin uusinta.
                    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                    Comment

                    • Jube
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 9636
                      • ...

                      #11
                      Kaikissa levyissä oli pieni pykälä mutta en niitä vaihtanut kun suorat ja muuten siistin näköiset ovat!
                      Vaihto ei olisi pahasta ollut mutta ajellaan nyt yhdet palat vielä kun autollakin on jo menty 450tkm, tiedä koska hajoaa koko pa*ka
                      Näillä mennään:
                      Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                      BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                      BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                      BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                      MB c124 230CE -90 "Badboy"
                      MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                      Comment

                      • Spetke
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 3449
                        • Janakkala

                        #12
                        Originally posted by Jube View Post
                        kun autollakin on jo menty 450tkm, tiedä koska hajoaa koko pa*ka
                        No kyllähän sillä vielä toinen mokoma ajetaan
                        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                        Comment

                        • Jube
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 9636
                          • ...

                          #13

                          No ihmeen luja se on ollut, alkuperäinen turbo, vauhtipyörä, kytkin, koskemattomat suuttimet, värinänvaimennin, vesipumppu, laturi jne. paikoillaan ja vielä ne moittii että e39 530d:stä hajoaa kaikki 200tkm kohdalla
                          Luulis vaan että kohta tulee isompaa vikaa mutta olen päättänyt että ajetaan niin kauan kuin tulee ja sitten purkuun koska +450tkm ajettua ei enään kannata kovin isolla rahalla korjata kun ei sillä rahallista arvoa ole käytännössä lainkaan, käyttöarvo ja siinä kaikki :think
                          Last edited by Jube; 26-01-2012, 18:38.
                          Näillä mennään:
                          Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                          BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                          BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                          BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                          MB c124 230CE -90 "Badboy"
                          MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎