Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 persegrillit eivät toimi pakkasella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jakuza
    BTCF Member
    • Nov 2006
    • 516
    • Brisbane

    e39 persegrillit eivät toimi pakkasella

    Mistäköhän mahtaa johtua, että e39 sporttinahkojen persegrillit tuntuvat alkavan lämmetä vasta, kun auto on lämmennyt tarpeeksi lämpöiseksi?

    Oireet:

    Penkinlämmittimet toimivat kesällä normaalisti, eli perse alkaa lämmetä kun nappulaa painaa.

    Kun ilmat kylmenevät (~0°C) perse alkaa lämmetä vasta esim 10min ajon jälkeen

    Nyt yli -10°C pakkasilla penkit alkavat lämmetä siine vaiheessa, kun on ajanut Järvenpäästä Espooseen noin 40min.

    Elikkä mitä kylmempi, sitä suurempi viive lämmityksen alkamisessa.
    Toisekseen, molemmat penkit toimivat täysin identtisesti.
    Molemmista penkinlämppäreistä tulee juurikin samaa vikakoodia, muistaakseni open-circuittia näyttää inpa.
    Lämppärit alkavat kuitenkin aina toimia lopuksi.

    En keksi mitään järkevää selitystä paitsi lämpölaajeneminen? Tietääkö joku penkinlämmittimien toiminnasta tarkemmin ja keksisi järkevän selityksen ilmiölle? Onko tätä havainnut kukaan muu? Onko joku kuullut asiasta?

    PS. Ja lisäksi aina samat housut eli pelkät farkut välissä eli ei ole siitä kiinni.
  • E.K.
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 494
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by Jakuza View Post
    Mistäköhän mahtaa johtua, että e39 sporttinahkojen persegrillit tuntuvat alkavan lämmetä vasta, kun auto on lämmennyt tarpeeksi lämpöiseksi?

    Oireet:

    Penkinlämmittimet toimivat kesällä normaalisti, eli perse alkaa lämmetä kun nappulaa painaa.

    Kun ilmat kylmenevät (~0°C) perse alkaa lämmetä vasta esim 10min ajon jälkeen

    Nyt yli -10°C pakkasilla penkit alkavat lämmetä siine vaiheessa, kun on ajanut Järvenpäästä Espooseen noin 40min.

    Elikkä mitä kylmempi, sitä suurempi viive lämmityksen alkamisessa.
    Toisekseen, molemmat penkit toimivat täysin identtisesti.
    Molemmista penkinlämppäreistä tulee juurikin samaa vikakoodia, muistaakseni open-circuittia näyttää inpa.
    Lämppärit alkavat kuitenkin aina toimia lopuksi.

    En keksi mitään järkevää selitystä paitsi lämpölaajeneminen? Tietääkö joku penkinlämmittimien toiminnasta tarkemmin ja keksisi järkevän selityksen ilmiölle? Onko tätä havainnut kukaan muu? Onko joku kuullut asiasta?

    PS. Ja lisäksi aina samat housut eli pelkät farkut välissä eli ei ole siitä kiinni.
    On yleensä ruvennu heti lämpenemään,mut eilen parin päivän seisomisen ja lähes olemattoman weba-ajan jälkeen sama tuntemus et kesti ennenku alko lämpeemään.
    Voiko toi laittaa penkit virransäästölle jos muuta virrankulutusta on paljon heti ajoon lähtemisen jälkeen?

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by E.K. View Post
      Voiko toi laittaa penkit virransäästölle jos muuta virrankulutusta on paljon heti ajoon lähtemisen jälkeen?
      Penkin lämmitys katkeaa jos akkujännite on alle 11,4V ja palautuu kun jännite yli 12,2V vähintään 5 sek. ajan. Merkkivalot pysyy silti päällä ja noissa arvoissa on +-0,3V toleranssi.
      E39 528iA

      Comment

      • Jakuza
        BTCF Member
        • Nov 2006
        • 516
        • Brisbane

        #4
        Originally posted by E.K. View Post
        On yleensä ruvennu heti lämpenemään,mut eilen parin päivän seisomisen ja lähes olemattoman weba-ajan jälkeen sama tuntemus et kesti ennenku alko lämpeemään.
        Voiko toi laittaa penkit virransäästölle jos muuta virrankulutusta on paljon heti ajoon lähtemisen jälkeen?
        Tätäkin oon miettiny, kun itellä on tossa toi alimitoitettu 90A laturi. Toihan ei nimittäin tuota tarpeeksi virtaa kaikki härpäkkeet päällä etenkään tyhjäkäynnillä jolloin purkaa akkua. Mutta yleensä tilanne on se että ajelen yksin päiväsaikaan, jolloin sähkölaitteita ei ole kuin lähivalot, puhallin ja kuskin penkin lämppäri. Takalasin lämppäriä ei oikeastaan tule käytettyä kun se haukkaa aika paljon virtaa ja sivupeileistä näkee taakse. Tällä kokoonpanolla latausjännite pysyy ajotietokoneen mukaan kyllä ihan tapissa koko matkan, joten ei pitäisi olla siitä kiinni.

        Yksi lämpötilaan liittyvä tekijä on toki tuo automaattinen puhallin joka kylmemmällä ilmalla puhaltaa isommalla teholla ja pitempään, mutta miksiköhän tuo vaikuttaisi asiaan? hmm... Voisi kokeilla ensi kerralla minimipuhalluksella ajaa koko matkan, että vaikuttaako..

        Ja mites nuo ulkopeilit, säätyykö niissä lämmitysteho ulkolämpötilan mukaan vai onko vakio?

        Vaikuttaakohan lämpötila laturin toimintaan mitenkään?

        Comment

        • Jakuza
          BTCF Member
          • Nov 2006
          • 516
          • Brisbane

          #5
          Originally posted by TJJ View Post
          Penkin lämmitys katkeaa jos akkujännite on alle 11,4V ja palautuu kun jännite yli 12,2V vähintään 5 sek. ajan. Merkkivalot pysyy silti päällä ja noissa arvoissa on +-0,3V toleranssi.
          Mistä mitattuna? Onko kyseessä sama jännitteen arvo minkä ajotietokone näyttää? Sehän on jotakuinkin 0,7V alhaisempi mitä akusta mitattu.

          Ja itsellä tosiaan ei penkit lämpeä vaikka ajotietokoneessa on koko matkan ajan 13,6V. Voisikohan vika tästä huolimatta liittyä tähän jännitteestä johtuvaan katkaisuun? Vai onko se ajotietokoneen lukeman perusteella poissuljettu?

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by Jakuza View Post
            Mistä mitattuna? Onko kyseessä sama jännitteen arvo minkä ajotietokone näyttää? Sehän on jotakuinkin 0,7V alhaisempi mitä akusta mitattu.

            Ja itsellä tosiaan ei penkit lämpeä vaikka ajotietokoneessa on koko matkan ajan 13,6V. Voisikohan vika tästä huolimatta liittyä tähän jännitteestä johtuvaan katkaisuun? Vai onko se ajotietokoneen lukeman perusteella poissuljettu?
            Tuota jännitteen mittauspistettä ei dokumenteissa kerrota. Käsittääkseni sitä tietoa ei kuitenkaan väylässä lähetetä, joten jännite varmaankin tunnistetaan penkinlämmittimien kytkinmodulille tulevasta johdosta. Pitäisi siis mitata siitä jännite kun ongelma on päällä. 7. nasta on tuleva jännite penkinlämmitystä varten ja 13. menee kuskin penkille ja 1. matkustajan. Mutta jännite tulee (eri sulakkeista kuin tuo 7. nasta) myös nastoille 2 ja 23 joten nekin pitäisi mitata, jännitteen tunnistus voikin olla tehty niistä. Voi se vika tietysti olla tuossa nappulapaneelissakin.
            E39 528iA

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by Jakuza View Post
              Ja mites nuo ulkopeilit, säätyykö niissä lämmitysteho ulkolämpötilan mukaan vai onko vakio?
              Peilien teho säätyy tuolla olevan taulukon mukaan:
              E39 528iA

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Originally posted by Jakuza View Post
                Tätäkin oon miettiny, kun itellä on tossa toi alimitoitettu 90A laturi. Toihan ei nimittäin tuota tarpeeksi virtaa kaikki härpäkkeet päällä etenkään tyhjäkäynnillä jolloin purkaa akkua.
                What? Jännite putoaa siis johonkin 12v luokkaan tai alle tyhjäkäynnillä? Kyllä sieltä on ennemminkin laturi finaalissa eikä lataa enää pikkukiekoilla jos noin käy
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Jakuza
                  BTCF Member
                  • Nov 2006
                  • 516
                  • Brisbane

                  #9
                  Originally posted by Cell View Post
                  What? Jännite putoaa siis johonkin 12v luokkaan tai alle tyhjäkäynnillä? Kyllä sieltä on ennemminkin laturi finaalissa eikä lataa enää pikkukiekoilla jos noin käy
                  Jep.. Ei oo laturi finaalissa, itseasiassa se on kertaalleen jo vaihdettukin ja täyskuormalla virrantuotto pihtimittarilla sen 90A. Ja jännite hiipuu... Eli ei meinaa toi 90A riittää. Tohonhan on myös 120A mallia laitettu tehtaalla.

                  Comment

                  • AT_VARE
                    Newbiemmer
                    • Aug 2011
                    • 21
                    • ..........

                    #10
                    ......

                    .........
                    Last edited by AT_VARE; 15-10-2013, 10:04. Reason: ......

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Menettääkö nuo lämmittimet tehoaan ajan myötä? Kun Bemarin penkinlämmittimiä on testeissä kehuttu, mutta mulla ainakin on todella hitaat.

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Menettääkö nuo lämmittimet tehoaan ajan myötä? Kun Bemarin penkinlämmittimiä on testeissä kehuttu, mutta mulla ainakin on todella hitaat.
                        Eihän nuo ainakaan nahkapenkeissä mitkään huippunopeat ole, mutta kyllä niillä pärjää. Noitahan on kahta eri tehoa, 9/98 jälkeen taisi tulla 120W entisen 90W sijaan.

                        Oletko tarkistanut liitokset? Noissa voi hapettua liittimen puristusliitos, siis se nastan takapuoli jossa johto on puristamalla kiinni. Itse kontaktit voi olla täydellisessä kunnossa, mutta noissa puristusliitoksissa hapettumaa/tummumista ja kasvanut vastus joka sitten vaan ajan myötä pahenee kun johdon kuparisäikeet kuumenee. Tutki penkkiin rungosta tulevan liittimen nastat (4 nastaa) ja myös istuin- ja selkäosan lämmittimen liittimet (yht. 8 nastaa).
                        E39 528iA

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎