Mistäköhän mahtaa johtua, että e39 sporttinahkojen persegrillit tuntuvat alkavan lämmetä vasta, kun auto on lämmennyt tarpeeksi lämpöiseksi?
Oireet:
Penkinlämmittimet toimivat kesällä normaalisti, eli perse alkaa lämmetä kun nappulaa painaa.
Kun ilmat kylmenevät (~0°C) perse alkaa lämmetä vasta esim 10min ajon jälkeen
Nyt yli -10°C pakkasilla penkit alkavat lämmetä siine vaiheessa, kun on ajanut Järvenpäästä Espooseen noin 40min.
Elikkä mitä kylmempi, sitä suurempi viive lämmityksen alkamisessa.
Toisekseen, molemmat penkit toimivat täysin identtisesti.
Molemmista penkinlämppäreistä tulee juurikin samaa vikakoodia, muistaakseni open-circuittia näyttää inpa.
Lämppärit alkavat kuitenkin aina toimia lopuksi.
En keksi mitään järkevää selitystä paitsi lämpölaajeneminen? Tietääkö joku penkinlämmittimien toiminnasta tarkemmin ja keksisi järkevän selityksen ilmiölle? Onko tätä havainnut kukaan muu? Onko joku kuullut asiasta?
PS. Ja lisäksi aina samat housut eli pelkät farkut välissä eli ei ole siitä kiinni.
Oireet:
Penkinlämmittimet toimivat kesällä normaalisti, eli perse alkaa lämmetä kun nappulaa painaa.
Kun ilmat kylmenevät (~0°C) perse alkaa lämmetä vasta esim 10min ajon jälkeen
Nyt yli -10°C pakkasilla penkit alkavat lämmetä siine vaiheessa, kun on ajanut Järvenpäästä Espooseen noin 40min.
Elikkä mitä kylmempi, sitä suurempi viive lämmityksen alkamisessa.
Toisekseen, molemmat penkit toimivat täysin identtisesti.
Molemmista penkinlämppäreistä tulee juurikin samaa vikakoodia, muistaakseni open-circuittia näyttää inpa.
Lämppärit alkavat kuitenkin aina toimia lopuksi.
En keksi mitään järkevää selitystä paitsi lämpölaajeneminen? Tietääkö joku penkinlämmittimien toiminnasta tarkemmin ja keksisi järkevän selityksen ilmiölle? Onko tätä havainnut kukaan muu? Onko joku kuullut asiasta?
PS. Ja lisäksi aina samat housut eli pelkät farkut välissä eli ei ole siitä kiinni.
Comment