Announcement

Collapse
No announcement yet.

530DA nakuttaa ja kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Metsäläinen
    Newbiemmer
    • Jan 2012
    • 4
    • Kauniainen

    530DA nakuttaa ja kolisee

    Kone on alkanut nakuttaa / säkättää tyhjäkäynnillä ja veto päällä ääni kovenee. Yli 3000rpm ääni muuttuu kolinaksi / rolinaksi. Ääni on sivistynyt pintakaasulla, mutta nakutus / kolina alkaa heti kun kaasuun koskee.

    Castrolin Edge 5w-30 öljyä käytetty ja nyt ajettu 165tkm. EGR on blokattu tulppaamalla kellon alipaineletku. Vikakoodeja aiheeseen liittyen ei ole ja suuttimien arvot +/- 2 sisällä.

    Onko kenelläkään vinkkejä mistä vikaa etsiä?
  • Eiwan
    Bimmer Rookie
    • Nov 2010
    • 40
    • Ilmajoki

    #2
    Toivotaan ettei ole samaa tautia kuin omassa autossani (´00 530D). Aluksi siitä kuului vain lähes sivistyneen oloinen nakutus, joka nousi kierrosten mukaan. Ajan myötä se alkoi kalkattaa enemmän ja reippaammissa kiihdytyksissä lähellä punarajaa ääni muuttui kovaksi rätinäksi ja tuntui että koko kone räjähtää. Rauhallisesti ajaessa koneen käytös oli normaalia, ääntä lukuunottamatta. Vika saatiin korjaamolla lopulta paikallistettua alakertaan, jonka jälkeen laitoin koneen paloiksi. Muutama laakeri oli hyvinkin heikon näköisessä kunnossa. Viitossylinterissä oli kunnon naarmut ja mäntä myös kulunut käyttökelvottomaksi. Nelossylinterissä oli miedompaa kulumaa. Jako oli myös melko lailla pielessä.

    Varmaan kannattaa tutkia ja yrittää sulkea pois nokat ja hydrot. Sieltä varmaan voisi aiheutua saman tyyppistä ääntä. Youtubesta muistaakseni löytyi jotain videoita laakerivaurioisen 530d:n äänestä, jos haluaa vertailla.

    Comment

    • jkan
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2007
      • 320
      • uusikaupunki

      #3
      Kiertokangen laakerit voivat olla vaihtokunnossa.

      Meinaan omassa vastaavassa autossa oli samanlaista vikaa ja muistaakseni 2 ja 5 pytyn laakerit oli aivan valmiit
      Vikakoodien lukua,Lasien tummennukset, Pienet teippaustyöt, Kolhujen korjauksia PDR tekniikalla sekä pieniä remontti/huoltotöitä. Puh:0408355900

      Comment

      • Santtu Repo
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 229
        • Siuntio

        #4
        Paljon autolla ajettu?
        E39 BMW 530D TOURING M-SPORT INDIVIDUAL -04, 2023->
        E39 BMW M5 -02, 2022->
        C4 CORVETTE 35TH ANNIVERSARY -88, 1996–>
        E64 BMW 645CIA CABRIOLET -05, 2012–>
        DODGE DART 225CID -73 (uudesta asti) 1973-->
        FENDT TOPAS 560 -11 2021->

        Comment

        • Metsäläinen
          Newbiemmer
          • Jan 2012
          • 4
          • Kauniainen

          #5
          Originally posted by Santtu Repo View Post
          Paljon autolla ajettu?
          Ajettu 165tkm.

          Comment

          • djs^
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2009
            • 1177
            • Mikkeli

            #6
            Originally posted by Metsäläinen View Post
            Ajettu 165tkm.
            Noinkohan on kuitenkaan? onko suomiauto vai uitettu?
            Omalla autolla tuli 360tkm justiin täyteen. Ainoa ääni kuuluu kiihdytyksessä. Ja turbo vinkuu normaalia enemmän. Kuulee jalkakäytävälläkin että nyt tulee bemari ohi
            EX :
            -E36 316
            -E36 325
            -E39 523
            -E39 530dA M-Sportx2
            -E60 525dA M-Sport x2
            -E60 545i Matte white
            -E53 x5
            -E91 3xx

            Comment

            • Jube
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 9636
              • ...

              #7
              Ensiksi kannattaa ottaa selvää kuuluuko ääni ala vai yläkerran kierroksien tiheydellä ja sitten lähteä hakemaan vikaa :think
              Näillä mennään:
              Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
              BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
              BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
              BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
              MB c124 230CE -90 "Badboy"
              MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

              Comment

              • Metsäläinen
                Newbiemmer
                • Jan 2012
                • 4
                • Kauniainen

                #8
                Auto on ruotsista soittokierroksella tarkistettujen lasiliikkeen huoltoleimojen kanssa, ainakin haluan uskoa, että kaikki on mittarissa...

                Aamun pakkasilla tuli esille uusia ääniä - moottori jurisee ja ei tahdo vetää kunnolla vaikka viisari on jo noussut vartin verran. Puolen tunnin ajon jälkeen jurina hävisi ja vedot parani. Jurina kuulostaa vähän kuin pakoputki ottaisi runkoon kiinni tai kone ei hengittäisi.

                Ylä/alakerta taajuudet on hyvä tipsi, tarkistetaan hetimmiten.

                Comment

                • Jube
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 9636
                  • ...

                  #9
                  Kyllä tuo omakin 450tkm ajettu "lätkyttää" tyhjäkäynnillä ja varsinkin pakkasella kiihdytettäessä kuuluu räplätystä mutta mitä sitten?
                  Samat äänet siitä on kuulunu viimeiset 60tkm eli olen tullut siihen tulokseen että niinkauan hyvä kun ääni kuuluu, sitten kun heittää kuulumasta niin kannattaa olla huolissaan
                  Ei sille mitään voi, aika kuluu ja e39 dieselit alkavat olla jo vanhoja ja suurin osa 300tkm --> ajettuja eikä niistä enään uusia saa tekemälläkään

                  Vaikka korjausarvot ovat inhimillisissä rajoissa niin omassa tapauksessani epäilen silti suutinta äänen aiheuttajaksi, suutinremppaakin kysyin kerran diesel pajalta ja 170€/suutin sanoivat hinnaksi jos irtosuuttimet vie niin antaapa kalkattaa ja hajoaa jos hajoaa, ei se elämä siihen lopu
                  Tuolla jotain juttua suutinhommista:
                  Last edited by Jube; 03-02-2012, 20:58.
                  Näillä mennään:
                  Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                  BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                  BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                  BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                  MB c124 230CE -90 "Badboy"
                  MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                  Comment

                  • kätsä
                    Newbiemmer
                    • Jan 2011
                    • 8
                    • finland

                    #10
                    Originally posted by Metsäläinen View Post
                    Kone on alkanut nakuttaa / säkättää tyhjäkäynnillä ja veto päällä ääni kovenee. Yli 3000rpm ääni muuttuu kolinaksi / rolinaksi. Ääni on sivistynyt pintakaasulla, mutta nakutus / kolina alkaa heti kun kaasuun koskee.

                    Castrolin Edge 5w-30 öljyä käytetty ja nyt ajettu 165tkm. EGR on blokattu tulppaamalla kellon alipaineletku. Vikakoodeja aiheeseen liittyen ei ole ja suuttimien arvot +/- 2 sisällä.

                    Onko kenelläkään vinkkejä mistä vikaa etsiä?
                    Kolina diesilissä ei ikinä ole hyvä juttu. Itse epätoivoissa kokeilisin Red lineä tankkiin ja Fortet koneeseen. Voipi olla, että siihen loppuu koko koneen meno, mutta voi jopa korjaantuakin. Et ainakaan menetä mitään ennen koneen avausta.

                    Comment

                    • schwarze
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 2017
                      • Kangasala

                      #11
                      Ei tämmöstä subjektiivista ongelmaa voi etänä hoitaa järkevästi mitenkään :think Jaa arvaamalla, no sanotaan vaikka, että imusarjan läppä on mennyt koneeseen tai moottorin tukikumi on sippi.
                      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                      Comment

                      • Jube
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 9636
                        • ...

                        #12
                        Kovasti kiinnostaisi kuulla perusteltua teoriaaa siitä miten moottorin tukikumi säksättää/naputtaa tyhjäkäynnillä ja aiheutaa voimakasta metallista räplätystä/kolinaa kiihdytyksessä :think
                        Alipaine ohjatustihan noiden jäykkyys säätyy mutta ei ne kyllä em. ääniä aivan helposti aiheuta
                        Last edited by Jube; 04-02-2012, 00:09.
                        Näillä mennään:
                        Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                        BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                        BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                        BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                        MB c124 230CE -90 "Badboy"
                        MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                        Comment

                        • jms-btcf
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 696
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Jube View Post
                          Kovasti kiinnostaisi kuulla perusteltua teoriaaa siitä miten moottorin tukikumi säksättää/naputtaa tyhjäkäynnillä ja aiheutaa voimakasta metallista räplätystä/kolinaa kiihdytyksessä :think
                          En osaa antaa teoreettista selitystä - mutta viallinen tukikumi aiheutti omassa e39:ssä kiihdytyksessä (lähinnä kiihdytys niin että samalla käännytään oikealle tai vasemmalle) epämääräisiä ääniä joita voisi pitää jopa räplätyksenä ja/tai kolinana tai näiden yhdistelmänä.
                          Metsäläisen oireet silti kyllä viittaa luetun perusteella johonkin muuhun kuin hajonneisiin tukikumeihin...
                          e61 535d

                          Comment

                          • schwarze
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 2017
                            • Kangasala

                            #14
                            Originally posted by jms-btcf View Post
                            En osaa antaa teoreettista selitystä - mutta viallinen tukikumi aiheutti omassa e39:ssä kiihdytyksessä (lähinnä kiihdytys niin että samalla käännytään oikealle tai vasemmalle) epämääräisiä ääniä joita voisi pitää jopa räplätyksenä ja/tai kolinana tai näiden yhdistelmänä.
                            Metsäläisen oireet silti kyllä viittaa luetun perusteella johonkin muuhun kuin hajonneisiin tukikumeihin...
                            Näin. Mielestäni tuota ääntä kannattaa kuunteluttaa paikallisesti, joko moottoritekniikkaa tuntevalla harrastajalla tai korjaamolla. Lukitsen vastauksen
                            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                            Comment

                            • -juzzi-
                              BTCF Member
                              • May 2004
                              • 527
                              • Klaukkala

                              #15
                              Itsellä tiedossa yksi 450tkm ajettu laite, ei ikinä avattu moottoria ja ei ylimääräisiä ääniä, Erikoista jos noilla kilsoilla menis laakerit vielä, ellei sitten joskus ajettu liian vähillä öljyillä tai sitten ollut jo todella pitkä vaihtoväli.
                              530XD F11 M-Sport + Omega 4.0 24V + E91 Turbo +Monza GSE
                              https://www.instagram.com/juzzi1984/

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎