Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 525ia ( M54 ) kylmäkäynnistys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fatbastard
    Bimmer Rookie
    • Apr 2008
    • 50
    • Naantali

    E39 525ia ( M54 ) kylmäkäynnistys

    Löytyykö viisautta mystisen tuntuiseen probleemaan kolmeysin kanssa.

    Kyseessä 2002 525ia ( alle 160tkm ) joka pelaa kaikin puolin täydellisesti pakkasen puolella käynnistystä lukuunottamatta.

    Tänään -5 lämpötilassa startista vääntämällä kone tuntui käynnistyvän sekunniksi, mutta sammuu itsestään saman tien. Auto ollut n 1,5-2h lohkolämppärissä ( tiedä sitten toimiiko vastus ). Auton saa aina käymään kaasua painamalla startissa, kunhan pitää kierrokset 10 sec tms. ylhäällä. Sama probleema toistuu kun kelit kunnolla pakkasen puolella, tämä ihmetyttää vain koska aiemmat M52 koneiset ovat lähteneet joka kerta laakista käyntiin ja muistaisin että aikaisempi M54B22 olisi lähtenyt myöskin ilman kaasun runnomista.

    Kaikki huollot on tehty, 0W40 litkut ( alle 10tkm ) ja vikavaloja ei pala minkäänlaisia. Normaalia M54 toimintaa vai löytyykö joku "helppo vika" lähteä tarkistamaan ?
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8972
    • Kellokoski

    #2
    Vikakoodit lukuun ja veikataan nokan tunnistinta :think
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • Enliz
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 1503
      • Espoo

      #3
      Tosiaan vikakoodit lukuun, jäi huomaamatta oleellinen puute itsekkin luulen vian olevan nokka/kampinakselin tunnistimesssa
      Last edited by Enliz; 07-02-2012, 08:58.
      now: Mercedes Benz 350e AMG
      ex: f30 320i M-Sport
      ex: e46 320i M-Sport II
      ex: e46 330Ci Cabriolet M-Sport II
      ex: e36 316i Compact
      ex: e39 530i M-Sport
      ex: e46 320Cd M-Sport II

      Comment

      • Esko
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 11707
        • Kouvola

        #4
        Tarkista samalla se haitarikumin kunto maffin ja imusarjan välistä, kun kilometrit alkaa olla aika otolliset sen repeilylle (etsitään siis halkeamia). Veljen M54:een uusin juuri tuon ja teki ihan samaa näillä kovilla pakkasilla ettei jaksanut pysyä käynnissä kylmänä.

        Comment

        • fatbastard
          Bimmer Rookie
          • Apr 2008
          • 50
          • Naantali

          #5
          Kiitoksia vinkeistä

          Nokkatunnistinta jotenkin arvelin takaraivosta kanssa, mutta eikös sen kanssa pitäisi tulla probleemia kelistä riippumatta ja vaikuttaa käyntiin muutenkin ?

          Täytyy keksiä koodienlukupaikka Turkkusen lähistöltä ( parissa nopeasti soitetussa korjaamossa parin viikon jono ... )

          Kumiletku näyttää varsin fressiltä, lieneekö vaihdeltukin ....

          Comment

          • fatbastard
            Bimmer Rookie
            • Apr 2008
            • 50
            • Naantali

            #6
            Originally posted by fatbastard View Post
            Nokkatunnistinta jotenkin arvelin takaraivosta kanssa, mutta eikös sen kanssa pitäisi tulla probleemia kelistä riippumatta ja vaikuttaa käyntiin muutenkin ?

            Täytyy keksiä koodienlukupaikka Turkkusen lähistöltä ( parissa nopeasti soitetussa korjaamossa parin viikon jono ... )

            Kumiletku näyttää varsin fressiltä, lieneekö vaihdeltukin ....
            Ei ainakaan vikakoodeja löytynyt, lisää ideoita ? Eikös kummankin tunnistumen pitäisi näkyä OBD:ssä ?

            Comment

            • Risto113
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 1204
              • GrassLake

              #7
              kumiletku näyttää aina päällepäin hyvältä, mutta kun sen irroittaa ja katsoo alapuolelta, saattaa yllättyä...

              Eli ota käteen se sieltä, ja tutki repeämiä alapuolelta, pienten putkien haarakohdista.

              Comment

              • fatbastard
                Bimmer Rookie
                • Apr 2008
                • 50
                • Naantali

                #8
                Originally posted by Risto113 View Post
                kumiletku näyttää aina päällepäin hyvältä, mutta kun sen irroittaa ja katsoo alapuolelta, saattaa yllättyä...

                Eli ota käteen se sieltä, ja tutki repeämiä alapuolelta, pienten putkien haarakohdista.
                Kävin tuon kohtuullisen/melkoisen tarkasti läpi ( niin hyvin kun käden saa väliin ), ja tosiaan väittäisin letkua "uudehkoksi" joten uskaltaisin jo väittää ettei se voi olla ongelman aiheuttaja. Myöskään testeri ei näyttänyt alan korjaamolla merkkejä imuvuodoista kierrättäessä yms.

                Vika eteenee sen verran että nyt auto ei yritä nostaa kierroksia kylmänä tyhjäkäynnillä korkeammaksi, vaan heti kaasusta päästäessä laskee ne 600-700rpm kieppeille. Siis ryyppy rikki vai jokin moottorinohjauspuolen vika ehkä ?

                Comment

                • Esko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 11707
                  • Kouvola

                  #9
                  Originally posted by fatbastard View Post
                  Kävin tuon kohtuullisen/melkoisen tarkasti läpi ( niin hyvin kun käden saa väliin ), ja tosiaan väittäisin letkua "uudehkoksi" joten uskaltaisin jo väittää ettei se voi olla ongelman aiheuttaja. Myöskään testeri ei näyttänyt alan korjaamolla merkkejä imuvuodoista kierrättäessä yms.

                  Vika eteenee sen verran että nyt auto ei yritä nostaa kierroksia kylmänä tyhjäkäynnillä korkeammaksi, vaan heti kaasusta päästäessä laskee ne 600-700rpm kieppeille. Siis ryyppy rikki vai jokin moottorinohjauspuolen vika ehkä ?
                  Ei niitä halkeamia/reikiä löydä irroittamatta sitä haitarikumia (2-osainen). Saattaa herjata tyhjäkäyntisäädintä, kun imuvuodot pääsee pahaksi, muuten ei näe mitään. Mutta jos tosiaan olet sitä mieltä, että haitarikumi on uusittu, niin sitten muiden imuvuotojen kimppuun.

                  Tuossa veljen auton haitarikumi, joka näytti päällisin puolin ehjältä, mutta totuus oli hieman toinen.

                  Comment

                  • fatbastard
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2008
                    • 50
                    • Naantali

                    #10
                    Originally posted by Esko View Post
                    Ei niitä halkeamia/reikiä löydä irroittamatta sitä haitarikumia (2-osainen). Saattaa herjata tyhjäkäyntisäädintä, kun imuvuodot pääsee pahaksi, muuten ei näe mitään. Mutta jos tosiaan olet sitä mieltä, että haitarikumi on uusittu, niin sitten muiden imuvuotojen kimppuun.

                    Tuossa veljen auton haitarikumi, joka näytti päällisin puolin ehjältä, mutta totuus oli hieman toinen.
                    Ohhoh, onpa hurjan kokoinen reikä ... Otetaanpas vielä irti asti varoiksi kuitenkin.

                    Ahokkaan testerissä käydessä arvot kierroksillakin kunnossa, noin paha imuvuoto luulisi kyllä näkyvän tietty niissäkin ...

                    Mikä muu simppeli ratkaisu voisi diagnostisoida tyhjäkäynnin tasoa ( joka tosiaan kylmänäkin tuntuu jäävän 600-800rpm kieppeille ) ?

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎