Originally posted by Jarger
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 + navan räjähdepanos
Collapse
X
-
Turvallisuus on hyvä asia enkä ittekkään lähtisi vaikka bäggejä roplaamaan. Kun on kasvanu 124 merssun kansa nii kaikki tuommonen turha 1000e kaapeliin ja paukku (veikkaus koska e60) tuntuu vaan niin turhalta rahanmenolta.
Katkaseeko tuo räjähde muuta kun laturilta, startilta ja lisävirran-anto paikalta virrat pois? Eikö siinä + kengästä lähe vierestä omalla piuhalla virranjako/sulake laatikolle virrat että hätävilkut pelaa jos törmää ja siellähän toiseksi alin taisi bäggeille olla 50a sulake. Vai räjähtääkö se paukku niin että virrat häviää kaikki?Sotkamo Connection
Comment
-
-
Originally posted by Hebbu ///M3 View PostTurvallisuus on hyvä asia enkä ittekkään lähtisi vaikka bäggejä roplaamaan. Kun on kasvanu 124 merssun kansa nii kaikki tuommonen turha 1000e kaapeliin ja paukku (veikkaus koska e60) tuntuu vaan niin turhalta rahanmenolta.
Katkaseeko tuo räjähde muuta kun laturilta, startilta ja lisävirran-anto paikalta virrat pois? Eikö siinä + kengästä lähe vierestä omalla piuhalla virranjako/sulake laatikolle virrat että hätävilkut pelaa jos törmää ja siellähän toiseksi alin taisi bäggeille olla 50a sulake. Vai räjähtääkö se paukku niin että virrat häviää kaikki?
Taitaa siinä 124 mersussa katketa mm.polttoaineensyöttö kun moottori lakkaa pyörimästä ja konehuoneessa kun muutenkin on kolme pientä virrallista "paukkulankaa", ei tulipalonriskiä kolaritilanteessa juuri ole.
Bemarissa kun tahtoo konehuoneessa olla kymmeniä kilometrejä virrallista johtoa vaikka moottori lakkaisi pyörimastakkin, niin hieman kuitenkin eri juttu?
Konehuone ja siis päävirrat pumppuineen katkeaa. Ovet, lasit ja osa sisustan virroista/valoista jää toimimaan (turvallisuuskysymys).Last edited by Hemi; 29-08-2014, 21:53.
Comment
-
-
Ne oli 200d meisseleitä, Kaljan tarjoisin sille joka sen auton tuotantoon hyväksy.
Onko siinä paukkukaapelissa joku jako blokki jossain sitten jos sitä kautta pa-pumppu sammuu? Mulla siis pre-face ja luulin että paksu kaapeli menee vain edellä mainittuihin paikkoihin... Siis akku, laturi,startti ja lisävirtapaikka.Sotkamo Connection
Comment
-
-
No jos sen panoksen nokkakolarissa räjäyttää oikosulku, niin veikkaisin että moottori pysähtyy semmosesta mällistä jo ihan mekaanisestikkin, 70kmh vaihde päällä ja vauhti stoppaa. Pumput pysähtyy jo muutenkin ja paukku suojaa johtojen eristeitä käryämästä, jos siellä se 900A juoksee läpi ja sytyttämästä sitä kautta paloa.
Varmaan hanskalokerossa sulakkeet posahtelee muutenkin ku alkaa etupää kasaan painumaan ilman paukkuakin.Last edited by Hebbu ///M3; 29-08-2014, 23:03.Sotkamo Connection
Comment
-
-
Originally posted by Hebbu ///M3 View PostNo jos sen panoksen nokkakolarissa räjäyttää oikosulku, niin veikkaisin että moottori pysähtyy semmosesta mällistä jo ihan mekaanisestikkin, 70kmh vaihde päällä ja vauhti stoppaa. Pumput pysähtyy jo muutenkin ja paukku suojaa johtojen eristeitä käryämästä, jos siellä se 900A juoksee läpi ja sytyttämästä sitä kautta paloa.
Varmaan hanskalokerossa sulakkeet posahtelee muutenkin ku alkaa etupää kasaan painumaan ilman paukkuakin.
Eli bagiboxi tunnistaa kolaritilanteessa kiihtyvyyden raja-arvon ylittymisestä, laukaisee bagit+vyönkiristäjät ja syöttää sytytysvirran paukun nalliin joka taas ampuu kaapelin poikki katkaisten näin kaikki isot syötöt.
Muutoinhan siellä on mm.peukalonvahvuista kaapelia 3.5m suoraan +100Ah akun navassa ja jos mm.tämä osuu maihin niin tulipalo on varma?
Nimittäin tuo kaapeli kulkee pääosin auton sisäpuolella lattiamattojen alla ja sehän on punahehkuista kuparikankea mikäli konehuoneen päässä tapahtuu törmäystilanteessa oikosulku ja paukkua ei ole.
Aivan varmasti syttyy maton alla oleva paksu superlonikerros ja nopeasti ja siinä kohtaa jos satut olemaan autossa polkimien alla kiinni, voi tulla mieleen että kannattiko tehdä euron patentti ko.kaapeliin?.
Ei se törmäys itsessään välttämättä sammuta moottoria(tämä tosin tässä toisarvoista), eikä ainakaan tee ns.rakenteellisia törmäysvyöhykkeitä virrattomaksi, eli käytännössä ruttaantuvaa konehuonetta, eikä missään tapauksessa katkaise paineisen polttoaineen tuloa konehuoneeseen?Last edited by Hemi; 29-08-2014, 23:30.
Comment
-
-
Originally posted by Hebbu ///M3 View PostAhaa, hehe no sitten se on ihan eriasia...
Joo..."paukkukengässä" on siis kartiollinen pesä johon ohjataan pyropaukusta paine joka avaa ko.liitoksen, joten millään oikosululla ei ko.tekniikassa ole kyse.
Eli tuo kaapelin päässä oleva kartio työntyy ulos 2cm ulos pesästään ja kaapelinpään huullos jää noiden muoviklipsujen taakse/pitelemäksi katkaisten näin kaapeliyhteyden:
Huom.kuvassa näkyy myös molemmat auton sähköjen syöttökaapelit, eli paksumpi päävirta ammutaan poikki ja ne jää mitä tuo ohuempi syöttää, eli ei paljon, mutta mm.oven lukot ja parkkivalot,jne, kaikki mitä tarvitaan törmäyksen jälkeenkin.
Nyt kysyjällähän akunkenkää on joskus irroiteltu kaapelia vääntelemällä ja tuo kartioliitos on nyt auennut(eli kenkä AINA irti vain kenkä/paukkurunkoa vääntämällä, ei kaapelia.Last edited by Hemi; 30-08-2014, 13:17.
Comment
-
Comment