Announcement

Collapse
No announcement yet.

530iA ei käynnisty ( VIKA LÖYTYNYT! )

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SJHP44
    Bimmer Rookie
    • Apr 2009
    • 86
    • PKS

    530iA ei käynnisty ( VIKA LÖYTYNYT! )

    Syitä voi olla monia, mutta...

    Viime lauantaina käynnistyi, mutta kävi huonosti. Sytytti samalla moottorivalon (keltainen). Itsellä ei ole laitteita, joten vikakoodit ja niiden nollaukset ei onnistu. Käytin kuitenkin akunnapoja irti parikymmentä minuuttia, mutta ei vaikutusta. Kone tosin kävi normaalisti, mutta moottorivalo edelleen taulussa.

    Maanantaina piti sitten lähteä töihin. Auto tulille, kävi sekunnin pari pirun tuskaisesti ja sammui sitten. Tämän jälkeen kone ei edes lupaile. Pyörittelee itekseen. Vielä toissapäivänä kuulosti, että ei edes normaalisti, mutta äskön kokeillessani ainoastaan käynnistyminen uupui... bensaa pitäisi tankissa olla sen verran mitä tarvii.

    Olisiko jollakulla (varmasti on, mutten tunne ketään) koodilaitteita Klaukkalan lähistöllä? Ei oikein ole hinausmahdollisuuksiakaan...

    Ideoita?
    Last edited by SJHP44; 29-02-2012, 17:49.
    e39 530iA M-Sport -00 Titansilber
  • mijuko
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2010
    • 951
    • ۩□□۩

    #2
    Iso imuvuoto(CCV, haitariputket, venakopantiiviste), tulpankoloissa öljyä, bensapumppu, suodatin, anturi vika(O2, nokka-akseli), bensaa pitäisi tankissa olla sen verran mitä tarvii?
    Tärinöistä ja käynnistymättömyyksistä saa tosi pitkän listan, eli ne vikakoodit on pakko lukea ellei silmämääräisellä takastuksella havaitse mitään vikaa...
    Last edited by mijuko; 24-02-2012, 15:13. Reason: lisäys

    Comment

    • SJHP44
      Bimmer Rookie
      • Apr 2009
      • 86
      • PKS

      #3
      Nonniin, koodit luettu. Suuret kiitokset vielä Muurahaiselle nopeasta avusta.

      Oireitten ja koodien perusteella vika haarukoituu akselille polttoainejärjestelmä.

      Illalla muutama litra menovettä lisää tankkiin ja katotaan auttaako. Bensapumppu saattaa olla tiensä päässä tai sitten ei...
      e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

      Comment

      • SJHP44
        Bimmer Rookie
        • Apr 2009
        • 86
        • PKS

        #4
        Eipä ollut bensan määrästä kiinni. Mykkä on edelleen.

        Bensapumpun sulakkeet ok, samoin rele naksahtaa lupaavasti peräkontissa.
        Pumppu pitää ääntä avainta käännettäessa sen muutaman sekunnin ajan. Tosin en osaa sanoa, onko ääni terve vai ei. Keskivahvaa jurinaa

        Hypoteettisesti, voisiko bensansuodatin olla niin tukossa, että estää syötön kokonaan vai meneekö pumppu vaihtoon?

        Moreover, onko porukalla kokemuksia tarvikepumpuista? Eli tekevätkö saman kuin kolme kertaa kalliimmat OEM osat? Yritän TAAS saada halvalla hyvää...

        EDIT: Jos jollakulla on vielä ideoita, mikä muu vika polttoainejärjestelmässä voi olla, niin kaikki informaatio otetaan kiitollisuudella vastaan... Marmorilta hankittuna uusi pumppu ja suodatin huitelevat siellä 450 euron tuntumassa.
        Last edited by SJHP44; 25-02-2012, 13:28.
        e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          #5
          Mikä vikakoodi tarkalleen oli ja millä laitteistolla luettu? Jos kunnollisella testerillä (esim. Inpa) on koodit luettu niin hieman tarkempaa tietoa pitäisi tulla kun kerran vikavalokin on syttynyt. Näillä tiedoilla on vielä aika vaikea lähteä vikaa arvailemaan.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • SJHP44
            Bimmer Rookie
            • Apr 2009
            • 86
            • PKS

            #6
            Inpalla luettu ja ainoa relevantti vika oli 2. sylinterin "misfire". Tältä pohjalta vikaa mietittiin nimenomaan polttoainejärjestelmään, koska sieltä ei käsittääkseni ko. laitteelle koodeja tule.

            Imusarjan letkut ja tulpat, huohotin ja kaikki nokkien ja kampiakselin anturit uusittu reilun vuoden sisällä. Sytytyspuolella toki voisi vika olla, mutta kuten sanottua, sieltä olisi ainakin pitänyt tulla jotain muutakin kuin yhden pytyn misfire-koodi...
            e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

            Comment

            • SJHP44
              Bimmer Rookie
              • Apr 2009
              • 86
              • PKS

              #7
              Lisää infoa...

              Irrotin äskön polttoainesuodattimen etummaisen letkun suodattimen vaihtoa varten.

              Kun virrat laittoi päällle ( avain kakkosasentoon ) bensaa tuli kyllä suodattimen läpi varsin reippaasti koko pumpun kolmen sekunnin hurinan aikana. Ei nyt mitään kärcher -painesuihkua, mutta reilusti kuitenkin.

              Eli: Onko pumppu ( ja suodatin ) siis edelleen ok, ja lähdetääkö vikaa nyt kuitenkin hakemaan sytytyspuolelta? Tulisiko bensan "suihkuta" suodattimen moottorin puoleisesta päästä pumpun käydessä, vai riittääkö tuo em.? Pahoittelut tyhmistä kysymyksistä. Sitä vaan on vielä tällainen nyyppä näissä(kin) asioissa.
              Vikakoodeista ei tosiaan muuta aiheeseen liittyvää löytynyt...
              e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

              Comment

              • mijuko
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2010
                • 951
                • ۩□□۩

                #8
                Ootkos nyt kurkannu sinne 2.pytyn kohdalle... eli tulppa, puola,maadoitus ja suojakumi tai onko siellä kolossa öljyä.
                Ja oliko auto esim. rinteessä/kallellaan lähes tyhjällä tankilla kun ei käynnistynyt?
                Ruiskusuutin tai sen liitin?

                Pakko se imuvuotokin tähän vielä työntää...(ehkä 85% varmuudella...100% on Hemin hommia)
                Last edited by mijuko; 25-02-2012, 20:32. Reason: lisäys

                Comment

                • SJHP44
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2009
                  • 86
                  • PKS

                  #9
                  mijuko: En ole päässyt tulppien päitä kurkkimaan, kun ei näköjään ollutkaan tuolla pakissa tulppa-avainta kiesus...

                  Auto oli/on katoksessa vatupassissa pituus ja leveyssuunnassa. Tankissa reilu kymmenen litraa bensaa.

                  Tuon yksittäisen pytyn tulppa/puola ongelman ei luulisi aiheuttavan koko koneen mykistymistä? kö? Korjatkaa viisaammat.
                  Ruiskusuuttimesta en osaa sanoa. Pystyykö sitä tarkistamaan "kotikonstein" purkamatta koko mottia? En ole ikinä suuttimen kanssa pelaillut.

                  Kiitos mijuko panoksestasi. Kaikki apu on tervetullutta ja otetaan kiitollisuudella vastaan. Hyviä ideoita, joista varsinkin tuo ruisku voisi hyvinkin olla ongelman aiheuttaja... Jos bensa kerran tulee suodattimesta ulos, niin ruiskuhan viallisena taitaa olla seuraava varteenotettava syötön estäjä?

                  Imuvuotoa en vielä tässä vaiheessa lähtisi etsimään. ( Ja usean päivän & €uron jälkeen tulen nöyränä poikana kertomaan, että siellä oli vika )
                  Last edited by SJHP44; 25-02-2012, 21:14.
                  e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

                  Comment

                  • mijuko
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2010
                    • 951
                    • ۩□□۩

                    #10
                    Tuossa omassa ollut samaan aikaan imuvuoto, öljyä tulpankolossa+vuotava venakopantiiviste ja vanostiivisteiden aiheuttama kierrosten notkahdus kylmänä sammuttanut auton parkkipaikalle >> ja saanut sahata käyntiin jonkin aikaa (peläten mitä kauheimpia vikoja)

                    Comment

                    • slickwill
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2010
                      • 39
                      • vantaa

                      #11
                      Auttaako mitään jos starttaa kaasu pohjassa, jos on esim tulpat kastunu?
                      Kehonsiirtovälineitä: Dodge Ram 2500, '06 busa ja vääräuskoisten iloksi Taunus turboprokkis
                      Vikakoodinlukua Vantaan suunnalla, myös pienet korjaukset onnistuu.

                      Comment

                      • Muurahainen
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Kävin nuo koodit silloin lukemassa ja oli oikein harvinaisen siisti lista.
                        Misfire in cylinder 2 ja yksi kpl abs anturin herjoja.

                        Pumppu kyllä omaan korvaan kuulosti todella kovaääniseltä.

                        Olisikohan tässä nyt se kuuluisa liimaventtiili? En itse ole ikinä kyseistä vikaa ole päässyt todistamaan mutta senhän pitäsi korjautua ihan sillä kun saa vaikka kaapeleiden avulla startattua oikein pitkästi.

                        Jos yksi puola/suutin/tulppa olisi rikki eikö 530 osaisi kuitenkin käydä viidellä?

                        Edit: niin ja rpm näkyy startatessa livedatassa joten kampianturit yms kuosissa.
                        Last edited by Muurahainen; 26-02-2012, 15:35.

                        Comment

                        • SJHP44
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2009
                          • 86
                          • PKS

                          #13
                          Originally posted by Muurahainen View Post
                          Kävin nuo koodit silloin lukemassa ja oli oikein harvinaisen siisti lista.
                          Misfire in cylinder 2 ja yksi kpl abs anturin herjoja.

                          Pumppu kyllä omaan korvaan kuulosti todella kovaääniseltä.

                          Olisikohan tässä nyt se kuuluisa liimaventtiili? En itse ole ikinä kyseistä vikaa ole päässyt todistamaan mutta senhän pitäsi korjautua ihan sillä kun saa vaikka kaapeleiden avulla startattua oikein pitkästi.

                          Jos yksi puola/suutin/tulppa olisi rikki eikö 530 osaisi kuitenkin käydä viidellä?
                          Samaa minäkin mietin, että luulis tuon kuitenkin käyntiin lähtevän.

                          Kyllähän tuo välillä ihanmelkeinlähes lähti käyntiin, kun oikein pitkään sahasi. Nyt tosin akkukin on antautumispisteessä, joten kaapeleilla uutta elämää. Voisi tuota tosiaan kokeilla.... Mitä tuo "liimaventtiili" käytännössä tarkoittaa?
                          e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Siis ilmeisesti venttiilit jäävät jotenkin jumiin lyhen käynnin jälkeen.

                            En tosin itse ole tätä missään nähnyt mutta kuulut olen. Muut jotka tästä paremmin tietävät voivat hieman valaista.

                            Comment

                            • _nixu_
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 8972
                              • Kellokoski

                              #15
                              Vois olla liimautuminen kyseessä. Tulpat kastuneet samalla ja nyt ei starttaa? Tulpat irti ja kuivaus/vaihto?
                              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎