Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 523i 1996 Päästöongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • devil_zxz
    Newbiemmer
    • Feb 2012
    • 9
    • Suomi

    BMW 523i 1996 Päästöongelma

    Hei elikkäs olis tälläne 1996vm 290tkm ajettu Bmw 523i joka ei päässy leimasta päästöjen takia.

    Arvot:

    Tyhjäkäynnillä
    Co% 3.5
    Co2 12.2
    HC 202
    O2 0.3

    Päästöt Kierroksilla
    Co% 3.8
    Co2: 12.7
    HC 204
    O2 0.1
    Lambda 0.9

    Autoon on vaihdetti katti, ilmanmassaanturi ja lambda. Ite veikkaisin että huohotin tukossa, imuvuoto, tulpat tai sytytysennakko pielessä. Haitarissa oli silmällä juuri ja juuri nähtäviä pieniä halkemia, uskaltasko sitä kokeilla jesarilla teipata ennen leimaa? Aikasemmi lukenu täält erittäin hyviä neuvoja ja toivoisin saavani täältä oikean vastauksen! Pikaset vastaukset ois hyvä!
    Last edited by devil_zxz; 01-03-2012, 22:29. Reason: Sekava taulukko. Korjaus.
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Originally posted by devil_zxz View Post
    Haitarissa oli silmällä juuri ja juuri nähtäviä pieniä halkemia, uskaltasko sitä kokeilla jesarilla teipata ennen leimaa?
    No ei kun haet uuden. Jos epäilet huohotinta laita sekin putkineen uusiksi.

    Comment

    • Night-Wind
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 1534
      • 02

      #3
      Kai ajoit katit kuumiksi ennen katsastusta? Entisessä kärryssä meni vasta tokalla läpi, kun menin kylmää autoa näyttämään.
      ex: BMW E38 735iA -97
      ex: MB W211 E200CDI -03
      ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
      ex: BMW E39 528iA -96
      ex: MB W126 300SE -89
      ex: BMW E34 525iAT -95
      ex: BMW E36 316iA -91

      Comment

      • Yyz
        Bimmer Rookie
        • Jan 2009
        • 151
        • Pirkkala

        #4
        Tarkasta vielä separaattorin kalvo ja huohotinputkisto. Ei taida teippi tiivistää tarpeeksi jos kumissa on pieniä halkeemia, eli uusi putki tilalle.
        Sytytysennakkoon et voi vaikuttaa mitenkään.
        Last edited by Yyz; 02-03-2012, 21:55.

        Comment

        • devil_zxz
          Newbiemmer
          • Feb 2012
          • 9
          • Suomi

          #5
          Niin sen verran vielä lisään, että auto nykii n2000. kierroksilla tasaisella kaasulla. En usko, että tämä koskee päästö asiaa mutta lisätään tänne kuitenkin.

          Niin ja huohottimen putki on uusittu huomasin kun kattelin että uudelta näytti ja tarratkin kiinni. Öljykorkin ku avasin nii näyttää siltä että alkaisi muodostumaan vaahtoa että klönttistä mustaa sisällä. Öljyt ovat kuitenkin ruskeat ( vaihdettu vähän aikaa sitten).
          Last edited by devil_zxz; 06-03-2012, 22:04.

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14504
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Bmw Master View Post
            No ei kun haet uuden. Jos epäilet huohotinta laita sekin putkineen uusiksi.
            Teipata ei tosiaan kannata. Uusi maksoi hurjat 12e.

            Mutta kyllä tuossa saa olla aika rajut halkeamat että näkyy. Tuossa omassa autossa tuo putki oli halkeamilla joka paikasta. Varsinki klemmareiden alta pitkät ratkeamat ja myös itse haitariosassa. Päästöt oli silti hyvät eikä muutakaan ongelmaa. Tuli silti vaihdettua ennalta ehkäsevästi.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA (2.8l) '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by devil_zxz View Post
              Hei elikkäs olis tälläne 1996vm 290tkm ajettu Bmw 523i joka ei päässy leimasta päästöjen takia.

              Arvot:

              Tyhjäkäynnillä
              Co% 3.5
              Co2 12.2
              HC 202
              O2 0.3

              Päästöt Kierroksilla
              Co% 3.8
              Co2: 12.7
              HC 204
              O2 0.1
              Lambda 0.9

              Autoon on vaihdetti katti, ilmanmassaanturi ja lambda. Ite veikkaisin että huohotin tukossa, imuvuoto, tulpat tai sytytysennakko pielessä. Haitarissa oli silmällä juuri ja juuri nähtäviä pieniä halkemia, uskaltasko sitä kokeilla jesarilla teipata ennen leimaa? Aikasemmi lukenu täält erittäin hyviä neuvoja ja toivoisin saavani täältä oikean vastauksen! Pikaset vastaukset ois hyvä!
              Iksikin läpireikä siinä haitariputkessa ja päästöt ovat kuvatun kaltaiset.
              Eli AINA päästöongelmissa hoidetaan ne imuvuodot ENSIN 100%:sti pois, ennen kuin vaihdellaan katteja tai mitään muuta ko.ongelmaan täysin epäoleellista.
              98%...eli 98 tapausta sadasta!!!... BMW kutoskoneiden päästöongelmista johtuu imuvuodoista, joten ehkä aloitamme ongelman ratkaisun sieltä päästä.
              Varsinkin kun se on halpaa, verrattuna turhiin kattiremontteihin.
              Se toki joissain rajatapauksissa voi aina sekin auttaa hetken, mutta seuraavassa katsastuksessa "vika on taas kuitenkin päällä".
              Eli unohdetaan nyt ne jesarit ja sijoitetaan pari kymppiä uusiin putkiin+letkuihin ja käydään konttorilla ottamassa nollapäästöt. .

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Lisätään hemin kirjoitukseen vielä, että joskus pitkään imuvuotoisena ollutta autoa saa huudattaa hyvän tovin että katista palaa karsta pois joka sinne on kertynyt viallisena ajaessa, sekä lambdakorjaus hakeutuu takaisin kohdalleen. Jos auto on jatkuvasti ollut kunnossa, ei mitään lämmittelyjä tarvita vaan hyväksytty lappu tulee käyntilämpöisestä autosta samantien kun pillin tökkää putkeen. Jopa yli 400tkm ajetusta V8:sta josta toinen katti on aikaa sitten karannut kuoristaan...
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by Cell View Post
                  Lisätään hemin kirjoitukseen vielä, että joskus pitkään imuvuotoisena ollutta autoa saa huudattaa hyvän tovin että katista palaa karsta pois joka sinne on kertynyt viallisena ajaessa, sekä lambdakorjaus hakeutuu takaisin kohdalleen. Jos auto on jatkuvasti ollut kunnossa, ei mitään lämmittelyjä tarvita vaan hyväksytty lappu tulee käyntilämpöisestä autosta samantien kun pillin tökkää putkeen. Jopa yli 400tkm ajetusta V8:sta josta toinen katti on aikaa sitten karannut kuoristaan...
                  Juuri näin.
                  Eli mikäli moottori ei imuvuodon seurauksena tuota kateille reaktiokelpoisia palokaasuja pitkiin aikoihin ja kattien kennosto nokeentuu, pitää kiulua huudattaa hartaasti ja pitkään että katin saa taas hetkeksi toimimaan.
                  Näin siis vain silloin että ollaan kuitenkin imuvuotojen ja siis katin toimintaikkunan suhteen "hilkulla".
                  Eli että kovilla kierroksilla kone kuitenkin tuottaa vielä reaktiokelpoisia pakokaasuja katille.
                  Katti siis toimii on/off periaatteella vain hyvin tarkoin rajatussa toimintaikkunassa jossa lämpötila ja juuri oikeanlaatuinen pakokaasu käynnistävät pelkistyseaktion, eli se ei ole mikään "suodatin", vaan katti joko toimii tai ei toimi.
                  Pienillä imuvuodoilla katin siis vielä saa "toimimaan"/toimintaikkunan sisälle kovilla kierroksilla, kovilla lämmöillä ja noet pois "huudattamalla", mutta jos näin pitää tehdä, on joka tapauksessa vika moottorin tuottamissa pakokaasuissa, ei itse katissa.
                  Katit itsessään kestää jopa miljoonan kilometrin ajosuoritteen, mikäli se mekaanisesti pysyy ehyenä.
                  Itse asiassa, niiden mekaaninenkin hajoaminen useimmiten johtuu juuri imuvuodoista, jolloin moottorin käydessä laihalla, myös pakolämmöt nousee niin paljon että katin elementti "sulaa" irti kuoresta.
                  Tärinä lopulta pikkuhiljaa murentaa katin elementin putkiston tukkeeksi ja tällöinkin pelkällä katin vaihdolla korjataan vain oireet, ei itse syytä, joka on siis isompi tai pienempi imuvuoto.

                  Comment

                  • devil_zxz
                    Newbiemmer
                    • Feb 2012
                    • 9
                    • Suomi

                    #10
                    Entinen omistajahan on noita vaihdellu. Tänään kuuntelin että kuulostaisi että autossa voisi olla sytytysvikaa esim. 1 sylinteri pimeenä äkkiihän sen tarkastaa tulpista. Voisi selittää nykimisen.

                    Comment

                    • Timelord
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 504
                      • Loimaa

                      #11
                      Originally posted by devil_zxz View Post
                      Entinen omistajahan on noita vaihdellu. Tänään kuuntelin että kuulostaisi että autossa voisi olla sytytysvikaa esim. 1 sylinteri pimeenä äkkiihän sen tarkastaa tulpista. Voisi selittää nykimisen.

                      Pakko kysyä, minkä värinen sun yksilös on? Ja jos musta niin onko sporttisisustalla, talvipyörät 17" style 32:lla? Ettei vaan olisi oma exä vuoden takaa...:think
                      W201 2,5D
                      W123 280ce
                      E21 316
                      ex-E60 530ia
                      ex-E53 4,4i
                      ex-E39 523i
                      ex-E34 520ia
                      ex-E21 318i

                      Comment

                      • devil_zxz
                        Newbiemmer
                        • Feb 2012
                        • 9
                        • Suomi

                        #12
                        ei oo sun kärrys ei oo musta

                        Comment

                        • Timelord
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 504
                          • Loimaa

                          #13
                          Originally posted by devil_zxz View Post
                          ei oo sun kärrys ei oo musta
                          Luojan kiitos, alkoi omatunto jo soimaamaan että niinkö heikkoja noi tarvikekatit on.
                          Itellä joskus piti katti vaihtaa kun oli alkuperäisestä katista sisuskalut irronneet ja meni päästöistä rimaa hipoen läpi. Pientä nykimistäkin oli ajoittain havaittavissa ja tuntomerkit iän/ koneenkin puolesta sopi...
                          W201 2,5D
                          W123 280ce
                          E21 316
                          ex-E60 530ia
                          ex-E53 4,4i
                          ex-E39 523i
                          ex-E34 520ia
                          ex-E21 318i

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by devil_zxz View Post
                            Entinen omistajahan on noita vaihdellu. Tänään kuuntelin että kuulostaisi että autossa voisi olla sytytysvikaa esim. 1 sylinteri pimeenä äkkiihän sen tarkastaa tulpista. Voisi selittää nykimisen.
                            Niin "Sylinteri pimeänä" kuin se sytytysvikakin johtuu siitä IMUVUODOSTA.
                            Toki, jos nyt haluat sen kanssa välttämättä leikkiä/näperrellä, niin siitä sitten vaan.

                            Comment

                            • devil_zxz
                              Newbiemmer
                              • Feb 2012
                              • 9
                              • Suomi

                              #15
                              Eipä tässä parempaakaan tekemistä ku auto vasta 3vko päästä tieliikennekäyttöön otto

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎