Vaihtovivut rattiin?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #1

    Vaihtovivut rattiin?

    Onko joku asentanut noita Mersun vipuja/paddleja rattiin? Minä tilasin tuollaiset ja olisi tarkoitus asennella "lähiaikoina". Tuolla kuvia ja juttua:
    Take the wheel out of the car Remove the Airbag Make a template of the paddle Mark the template on the wheel And start to cut?!?!? Drill 2 holes, 1 for the cable and one for the screw to hold the paddle in place Test fit Bring the wires in the center Test fit and adjust to make it straight Remove


    Kiinnostaisi myös tehdä tuohon logiikka jolla nuo menee päälle D-asennossa. Netistä löytyi yksi tuollainen systeemi jossa painettiin molempia paddleja jolloin Sport-mode meni päälle/pois mutta sitä pitäisi mielestäni kehittää vielä hiukan lisää. Onko teistä joku jo tehnyt tuollaista?
    E39 528iA
  • Zoui
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 6350
    • Tampere

    #2
    Tämä myös kiinnostaa, oma seiska on bemarin omalla nappivaihde ratilla, niin tuo d -> s vaihto olisi kätevä lisä.
    Elämä on pihakivestä.

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3450
      • Janakkala

      #3
      Kuka noita jaksaa painella???
      Ihan kiva "tuninki" lisä jos tuollaiset sattuu olemaan, mutta ei noilla kyllä mitään tee kun automaatti osaa vaihtaa fiksusti ilman tuollaisia turhakkeita
      Eri asia sitten jossain sportti kilpuri pelissä ja autossa jossa olisi vaikka SMG loota...

      Ja olisihan tonkin tarinan autoon voinut kytkennät/ryöstöt vaihdekepille toteuttaa hiukan fiksumminkin kun ilmastointi teipillä.
      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Minä haluaisin tuohon sellaisen logiikan, että sport menisi päälle kun koskee paddleen, lähinnä siis down-paddleen. Silloin laatikko yleensä vaihtaa jo yhden pykälän pienemmälle ja sitten vaan toinen down-painallus vielä pienempään.

        Tietty siihen voisi kehittää jotain muutakin... Sellainenkin toiminto voisi olla (mikä kai on uusissa BMW-malleissa) että laatikko palaa takaisin D-asentoon jos paddleja ei käytä pidempään. Tai vaihtoehtoisesti se voisi palata sport-asentoon, pois manuaali-asennosta.
        E39 528iA

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by Spetke View Post
          Kuka noita jaksaa painella???
          Ihan kiva "tuninki" lisä jos tuollaiset sattuu olemaan, mutta ei noilla kyllä mitään tee kun automaatti osaa vaihtaa fiksusti ilman tuollaisia turhakkeita
          Minä jaksan painella niitä, varsinkin jos siihen tekisi tuon D:lle palaavan logiikan.
          Käyttöä olisi joka päivä, laatikko käyttää aivan liian isoa vaihdetta monissa tilanteissa joissa haluaisin hetkellisesti nopeaa kaasuvastetta mutta en kuitenkaan halua käyttää kickdownia.
          E39 528iA

          Comment

          • Spetke
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 3450
            • Janakkala

            #6
            Originally posted by TJJ View Post
            joissa haluaisin hetkellisesti nopeaa kaasuvastetta mutta en kuitenkaan halua käyttää kickdownia.
            Silloin on voimaa liian vähän
            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by Spetke View Post
              Silloin on voimaa liian vähän
              Se on kyllä tiedossa, mutta paddlet tulee paljon halvemmaksi kuin 335i...
              E39 528iA

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                #8
                Aika mielenkiintoinen projekti. Alkoi jo vähän kiinnostamaan, mutta pystyyköhän tuota edes tekemään normaali kolmipuolaseen sport rattiin? Ei taida sellaista slipringiä löytyä tuohon minkä kautta saisi johdot vedettyä?

                Miten TJJ meinasit logiikan toteuttaa, että vivuista saisi myös sport asennon päälle ja takaisin D:lle?
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by markok View Post
                  Aika mielenkiintoinen projekti. Alkoi jo vähän kiinnostamaan, mutta pystyyköhän tuota edes tekemään normaali kolmipuolaseen sport rattiin? Ei taida sellaista slipringiä löytyä tuohon minkä kautta saisi johdot vedettyä?

                  Miten TJJ meinasit logiikan toteuttaa, että vivuista saisi myös sport asennon päälle ja takaisin D:lle?
                  Kyllä pystyy, tuohon käytetään slipringiä joka on tarkoitettu ratinlämmityksellä tai SMG:llä varustetulle autolle. Minulla kun on 2/99 tehty auto, niin menee hiukan vaikeammaksi koska nuo lämmityksen piuhat ei mene spiraalissa vaan slipringissä on erilliset kontaktipinnat ja niiden taakse tulee "hiilet" tuota varten. Joten on vielä epäselvää onnistuuko se noiden kautta vai ei...

                  Logiikan osalta siksi sitä täällä (olisi tosin pitänyt kirjoittaa yleisalueelle koska sama koskee myös E46, E53 ja E38 malleja) kysyinkin jos joku olisi jo tehnyt tuon tai osaisi tehdä tuon jollain mikrokontrollerilla. Jos minä tuon teen, niin teen sen logiikkapiireillä reikälevylle eikä lopputulos silloin ole mikään huippuhieno... Sport-asento vaatii vain laatikon ohjainboksin yhden nastan maadoituksen, siinä ei mekaanista liikettä tarvita.

                  Lähinnä siinä pitää vaan miettiä tuon logiikkaa ja ilmeisesti tuo vaatii suojauksen ettei tuota saa päälle muulloin kuin D-asennossa. Siis jos painat paddlea esim. R-asennossa ja sport menee päälle, niin mitä tapahtuu? Ehkä ei mitään tai sitten jotain melko ihmeellistä... Eli pitää ottaa laatikon led-merkkivaloista ohjaus jotta tuo tietää missä asennossa keppi on.

                  Tässä netistä löytämäni ohjauspiiri joka siis menee päälle/pois kun molempia paddleja painaa yhtä aikaa. Tuo on hyvin asiallisen näköinen piirilevy mutta logiikasta puuttuu tuo D:lle paluu (joka pitäisi vielä olla käyttäjän muokattavissa) ja pelkällä paddlella sport-tilan aktivointi.

                  E39 528iA

                  Comment

                  • JutiM5
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2008
                    • 328
                    • K-system

                    #10
                    Amis meininkiä voiko turhempaa enää olla? mites ois tuohon lisäksi vielä inva kaasu?
                    E39 M-sport 530da vm03
                    Vw ransuportteri vm03

                    ex:E39 ACS5 3.0d vm02 E39 530da E39 528i touring E60 530da M-sport vm05 E39 530dm M-sport vm02
                    E34 525i vm90
                    E34 525i vm89

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      #11
                      Originally posted by JutiM5 View Post
                      Amis meininkiä voiko turhempaa enää olla? mites ois tuohon lisäksi vielä inva kaasu?
                      Näytä mulle ykskin amis joka sais tuon funtsittua ja tehtyä ihan ite...

                      Eihän tuo ylettömän tarpeellinen ole, mutta pakko ihailla joidenkin innovatiivisuutta ja kykyä funtsia ja kokeilla tällaisia juttuja.

                      Inva-kaasu lienee helpommin toteutettavissa
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • JutiM5
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2008
                        • 328
                        • K-system

                        #12
                        Originally posted by BeamR View Post
                        Näytä mulle ykskin amis joka sais tuon funtsittua ja tehtyä ihan ite...

                        Eihän tuo ylettömän tarpeellinen ole, mutta pakko ihailla joidenkin innovatiivisuutta ja kykyä funtsia ja kokeilla tällaisia juttuja.

                        Inva-kaasu lienee helpommin toteutettavissa
                        Ratti vaihteet+ e39 "rivakasti" vaihtava steppi:think:think Niin no voihan ne olla hakusessa (osaavat amikset tuohon hommaan):think:think
                        E39 M-sport 530da vm03
                        Vw ransuportteri vm03

                        ex:E39 ACS5 3.0d vm02 E39 530da E39 528i touring E60 530da M-sport vm05 E39 530dm M-sport vm02
                        E34 525i vm90
                        E34 525i vm89

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by JutiM5 View Post
                          Ratti vaihteet+ e39 "rivakasti" vaihtava steppi:think:think Niin no voihan ne olla hakusessa (osaavat amikset tuohon hommaan):think:think
                          Ei noissa tilanteissa, joissa paddlet minulla olisivat käyttökelpoiset, mitään DSG:n vaihtonopeutta tarvita.
                          Joku amiksen elektroniikkalinjan kaveri olisi varmaan juuri oikea suunnittelemaan ja tekemään tuon piirilevyn.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by TJJ View Post
                            Kyllä pystyy, tuohon käytetään slipringiä joka on tarkoitettu ratinlämmityksellä tai SMG:llä varustetulle autolle. Minulla kun on 2/99 tehty auto, niin menee hiukan vaikeammaksi koska nuo lämmityksen piuhat ei mene spiraalissa vaan slipringissä on erilliset kontaktipinnat ja niiden taakse tulee "hiilet" tuota varten. Joten on vielä epäselvää onnistuuko se noiden kautta vai ei...
                            Slipring ja "hiilet" saapui ja kyllä noiden kautta saa nuo signaalit kytkettyä. Joten seuraavaksi vaan ratti irti ja paddlen reikiä tekemään. Ehkä jo ennen juhannusta saan tuon tehtyä...
                            E39 528iA

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

                              #15
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Slipring ja "hiilet" saapui ja kyllä noiden kautta saa nuo signaalit kytkettyä. Joten seuraavaksi vaan ratti irti ja paddlen reikiä tekemään. Ehkä jo ennen juhannusta saan tuon tehtyä...
                              Olikos sulla jo ennestään monitoimiratti? Mikä oli tämän uuden slipringin varaosanumero? Mikäli ymmärsin oikein näitä RealOEM:stä katsellessa niin näyttäisi kaikki slipringit sopivan ristiin eri ratteihin kun vaan valmistusajankohta täsmää. Mietin vaan kun omassa ei ole monitoimirattia niin jos laittaisi normaalin monitoimiratin slipringin niin sillähän varmaan saisi nämä kontaktit tehtyä. Jokos sulla on paddletkin hommattuna?
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              Working...
                              X