Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sisätilan puhallin lakkasi toimimasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lasjus
    Newbiemmer
    • Dec 2010
    • 5
    • Kouvola

    Sisätilan puhallin lakkasi toimimasta

    Arvon foorumistit,

    täällä voisi olla tietoa mistä kannattaisi lähteä liikkeelle troubleshootingissa:

    Viikonlopun jäljiltä käynnistelin autoa ja lähdin töihin. Oli pirun kostea keli (taivaan täydeltä räntää), ja hetken ajeltuani ihmettelin että minkä ihmeen takia vääntää ikkunoita huuruun, mitä ei yleensä milloinkaan tapahdu... painoin nappia että saisi puhalluksen tuulilasille, mutta silloin huomasin että ei tapahdu mitään - Puhallusta ei tule mistään suunnasta millään tavalla.

    Laite ja säädöt (äänen perusteella kääntää säätöjen mukaan ilmanohjaussuuttimia) toimivat ihan normaalisti muuten, mutta puhallusta ei lainkaan + kun painan ilmastointi-nappia ei valo syty kuten normaalisti syttyisi.

    Ensimmäisen tuli mieleen hanskalokeron sisällä olevien sulakkeiden mutta sulakkeet näytti olevan kunnossa. Onko foorumisteilla hajua että millä tavalla hanskalokeron takana olevat 75 ja 76 sulakkeet vaikuttaa tuohon?


    Minkäänlaisia erityisiä ääniä ei ole tuolta järjestelmästä tullut, niin vähän mietin että noinkohan se sitten tuosta viikonlopun jäljiltä pamahtaa laakista hajalle... Perusmaanantai.

    Hyviä ideoita mistä lähteä liikkeelle selvityksessä?


    Auto on E39 530i automaatti-ilmastoinnilla.
    --------------------------
    BMW E39 530iA -02
    Ex Audi a4b5 - 95
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16390
    • Leppävirta

    #2
    "Siili"eli etuvastus vaihtoon apukuskin jalkotilasta niin jo puhaltaa taas. Tästä löytyy kyllä searchilla juttua lisää.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E32 Diamantscwharz 750iL '94

    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • NokiLeka
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2341
      • Eurajoki

      #3
      Saattaa olla koko puhallin kaput, siis mikäli sikäli ei puhalla missään asennossa? Yleensä siili-vika ilmenee humppaamisena, eli puhallin puhaltelee mitä sattuu. Mutta siilistä on halvempi aloittaa, puhaltimen moottori on hiukan arvokkaampi kapistus.
      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

      Comment

      • Haju69
        Administrator
        • Nov 2005
        • 16390
        • Leppävirta

        #4
        Originally posted by NokiLeka View Post
        Saattaa olla koko puhallin kaput, siis mikäli sikäli ei puhalla missään asennossa? Yleensä siili-vika ilmenee humppaamisena, eli puhallin puhaltelee mitä sattuu. Mutta siilistä on halvempi aloittaa, puhaltimen moottori on hiukan arvokkaampi kapistus.
        Omakohtaisesta kokemuksesta E39 autom. ilmastointi mykistyi täysin aivan kertalaakista. Siili oli viallinen.
        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
        E32 Diamantscwharz 750iL '94

        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

        Comment

        • Lasjus
          Newbiemmer
          • Dec 2010
          • 5
          • Kouvola

          #5
          Puhallusta ei lainkaan

          Hep,

          Ei tullut puhallusta missään asennossa millään tavalla.
          Tuossa kun ajelin 80km/h, niin tuli tuosta keskikonsolista pikkasen tavaraa, mutta ei voi puhallukseksi sanoa.

          Ei tosiaan ole mitään oireillut missään vaiheessa, millään tavalla en ole huomannut että selvästi puhalluksen taso olisi erityisesti "hyppinyt" ajon aikana ylösalas.

          Motonetistä tsiigasin että siellä kahden tyyppistä siiliä tarjolla:

          Lämmitysl vastus BMW-E39 48-8656 E39 Esivastus (ei taakse) [1995 - 2003] 59.90 €

          Lämmitysl vastus BMW-E39 TAAKSE 48-8763 E39 Esivastus TAKAmatkustamon puhaltimelle (jos autossa etu- ja takailmastointi) [1995 - 2003]

          Tässä ei ole takana ainakaan muuta kuin keskikonsolissa sellanen perusrullasäätimet, eli taitaapi olla kyseessä tuo ensimmäinen osa?

          Ennen isompia remppoja kyllä mielellään eka testailen tuota siilin vaihtoa, josko skulaisi. Foorumilta lukemani perusteella ei ole mitään herkkua vaihtaa koko moottoria, saati viedä se korjaamolle vaihdettavaksi - saa varmaan ottaa muovisäkillisen euroja mukaan...
          --------------------------
          BMW E39 530iA -02
          Ex Audi a4b5 - 95

          Comment

          • Haju69
            Administrator
            • Nov 2005
            • 16390
            • Leppävirta

            #6
            Tässä vielä kuvallinen ohje vaihtohommaan.

            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
            E32 Diamantscwharz 750iL '94

            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

            Comment

            • Lasjus
              Newbiemmer
              • Dec 2010
              • 5
              • Kouvola

              #7
              Kumpi osa

              Kumpikohan osa se näistä olisi?

              Epäilisin ensimmäistä (Minulla Sedani + takana ei muuta kuin säätö"rullat" keskikonsolissa)

              Lämmitysl vastus BMW-E39 48-8656 E39 Esivastus (ei taakse) [1995 - 2003] 59.90 €

              Lämmitysl vastus BMW-E39 TAAKSE 48-8763 E39 Esivastus TAKAmatkustamon puhaltimelle (jos autossa etu- ja takailmastointi) [1995 - 2003]

              Kiitoksia ohjeista Haju69, taitaapi olla tälläisen pikkasen rähmäkäpälänkin vaihdettavissa tuo osanen noilla ohjeilla.

              Ps. Tsiigasin hanskalokeron takana olevista sulakkeista toisen (toista en saanut irti) eli matkustamonpuoleisen sulakkeen ja vaikutti olevan kunnossa. Toisen sulakkeen osalta kun en saanut irti niin luovutin... Mutta sen kokoisen sulakkeen perässä on varmaan jotain muutakin kuin pelkkä puhallin - joten varmaan jossain jotain lakkaisi toimimasta jos siinä olisi häikkää? Melkosen vaikeassa paikassa ne sulakkeet...
              --------------------------
              BMW E39 530iA -02
              Ex Audi a4b5 - 95

              Comment

              • Haju69
                Administrator
                • Nov 2005
                • 16390
                • Leppävirta

                #8
                Originally posted by Lasjus View Post
                Kumpikohan osa se näistä olisi?

                Epäilisin ensimmäistä (Minulla Sedani + takana ei muuta kuin säätö"rullat" keskikonsolissa)

                Lämmitysl vastus BMW-E39 48-8656 E39 Esivastus (ei taakse) [1995 - 2003] 59.90 €

                Lämmitysl vastus BMW-E39 TAAKSE 48-8763 E39 Esivastus TAKAmatkustamon puhaltimelle (jos autossa etu- ja takailmastointi) [1995 - 2003]

                Kiitoksia ohjeista Haju69, taitaapi olla tälläisen pikkasen rähmäkäpälänkin vaihdettavissa tuo osanen noilla ohjeilla.

                Ps. Tsiigasin hanskalokeron takana olevista sulakkeista toisen (toista en saanut irti) eli matkustamonpuoleisen sulakkeen ja vaikutti olevan kunnossa. Toisen sulakkeen osalta kun en saanut irti niin luovutin... Mutta sen kokoisen sulakkeen perässä on varmaan jotain muutakin kuin pelkkä puhallin - joten varmaan jossain jotain lakkaisi toimimasta jos siinä olisi häikkää? Melkosen vaikeassa paikassa ne sulakkeet...
                Itse kyllä ostaisin joko merkkiliikkeestä tai KL-varaosilta.

                http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...air_condition/ osa 3 lienee sinun autoosi täsmäävä, tuosta osanumero ja soitto KL-varaosaan... Nettisivuja ei kannata selata.
                LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                E32 Diamantscwharz 750iL '94

                E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                Comment

                • NokiLeka
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2341
                  • Eurajoki

                  #9
                  Originally posted by Haju69 View Post
                  Omakohtaisesta kokemuksesta E39 autom. ilmastointi mykistyi täysin aivan kertalaakista. Siili oli viallinen.
                  Mulla on e46:ssa menossa kolmas siili
                  Normaalisti alkanut puhaltimen humppaamisella ja tosiaankin puhaltelee aivan mitä sattuu, mutta puhaltaa kuitenkin. Ja totteli pois sekä täysillä käskyjä, mutta ei muita. Nyt on ollut sitä vikaa ettei välillä puhalla ollenkaan ja välillä taas toimii lähes normaalisti ja koska vaihdoin viimeksi siilin 3 viikkoa sitten, niin itse taidan kokeilla seuraavaksi puhaltimen moottoria, koska joku niitä etuvastuksia syö..

                  Mutta pahoittelut, meni hiukan ohi aiheesta, neuvona kuitenkin aloittajalle mikäli siilin vaihto ei auta.
                  "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                  Comment

                  • Haju69
                    Administrator
                    • Nov 2005
                    • 16390
                    • Leppävirta

                    #10
                    Originally posted by NokiLeka View Post
                    Mulla on e46:ssa menossa kolmas siili
                    Normaalisti alkanut puhaltimen humppaamisella ja tosiaankin puhaltelee aivan mitä sattuu, mutta puhaltaa kuitenkin. Ja totteli pois sekä täysillä käskyjä, mutta ei muita. Nyt on ollut sitä vikaa ettei välillä puhalla ollenkaan ja välillä taas toimii lähes normaalisti ja koska vaihdoin viimeksi siilin 3 viikkoa sitten, niin itse taidan kokeilla seuraavaksi puhaltimen moottoria, koska joku niitä etuvastuksia syö..

                    Mutta pahoittelut, meni hiukan ohi aiheesta, neuvona kuitenkin aloittajalle mikäli siilin vaihto ei auta.
                    Oletkos mistä ostanut siilit?
                    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                    E32 Diamantscwharz 750iL '94

                    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                    Comment

                    • NokiLeka
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2341
                      • Eurajoki

                      #11
                      Kaks ensimmäistä harakiriliikkeestä ja viimisen marmorilta. Ja tuo viiminenkin meni viikossa paskaksi, joten epäilen että vika löytyy jostain muualta.
                      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                      Comment

                      • tigu
                        BTCF Member
                        • May 2006
                        • 945
                        • Oulu

                        #12
                        Omassa autossa täysin samat oireet kuin topicin aloittajalla.Ja siilin vaihto ei auttanut asiaa.

                        Minkä hintanen tuo puhallin mahtaa olla?
                        -e21 m50-

                        Comment

                        • Lasjus
                          Newbiemmer
                          • Dec 2010
                          • 5
                          • Kouvola

                          #13
                          Taas skulaa

                          Tapahtui ensimmäisenä päivänä huuruisista ikkunoista,

                          ja puhaltimen ylösnousemus tapahtui. Yhtä nopeasti kuin lakkasi toimimasta, niin puhallin palasi takaisin elävien pariin.
                          Puhkuu ja puhaltaa normaalisti, eikä hyppele voimakkuudessa tai muuta kummallista.

                          Aika mystistä. Täytyy tässä tsiigailla tilannetta, ja heittää uusi siili paikoilleen jos uudestaan tulee. Ainakin itse puhallin toimii, mikä on jollain tavalla helpottavaa, kun ei taida mikään pieni urakka olla...

                          Kiitoksia tietoiskuista foorumistit!
                          --------------------------
                          BMW E39 530iA -02
                          Ex Audi a4b5 - 95

                          Comment

                          • tigu
                            BTCF Member
                            • May 2006
                            • 945
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Lasjus View Post
                            Tapahtui ensimmäisenä päivänä huuruisista ikkunoista,

                            ja puhaltimen ylösnousemus tapahtui. Yhtä nopeasti kuin lakkasi toimimasta, niin puhallin palasi takaisin elävien pariin.
                            Puhkuu ja puhaltaa normaalisti, eikä hyppele voimakkuudessa tai muuta kummallista.

                            Aika mystistä. Täytyy tässä tsiigailla tilannetta, ja heittää uusi siili paikoilleen jos uudestaan tulee. Ainakin itse puhallin toimii, mikä on jollain tavalla helpottavaa, kun ei taida mikään pieni urakka olla...

                            Kiitoksia tietoiskuista foorumistit!
                            Mulla tekee samaa..puolipäivää toimii..kaks kolmepäivää mykkänä..taas toimii hetken.Luulen silti että puhaltimessa jotain hämminkiä.Ja itselle tosiaan sen siilin vaihdoin ilman tuloksia
                            -e21 m50-

                            Comment

                            • NokiLeka
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2341
                              • Eurajoki

                              #15
                              Tota omakin tällä hetkellä tekee, eli välillä toimii lähes normaalisti ja välillä ei puhalla ollenkaan. Siilin vaihdon jälkeen toimi kolme päivää.. Mulla on listalla puhaltimen moottori, jos sen vaihtais purkuosaan ja katsois mitä tekee. Uusi maksaa ainakin e46:een 350e korvilla marmorilta.
                              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎