Announcement

Collapse
No announcement yet.

-01 530d jyristää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tuomas S
    Bimmer Rookie
    • Mar 2012
    • 65
    • jarvenpaa

    -01 530d jyristää

    Tuli tuollainen manuaalivaihteinen 530D hankittua ekaksi bemuksi, ja yritinkin jo haulla etsiä vastaavanlaista vikaa, mutta ihan ei tärpännyt. Eli oireet on n. 2200rpm kohdalla tapahtuva epämiellyttävä jyristys. 3:lla n. 60kmh vauhdissa, 4:lla n, 90kmh, ja viitosella 120kmh->. Onko noista mennyt moottorin kumityynyjä, vai voiko kardaanista aiheutua vastaavanlaiset oireet? Ja tosiaan tuntuu että veto päällä jyristää voimakkaammin kuin moottorijarrutuksessa tai kytkin pohjassa.
  • jeepster
    Bimmer Rookie
    • Jan 2012
    • 127
    • uusimaa

    #2
    voisko olla pakoputkiresonanssia?

    Kumityynyjä kai jonkinverran, vikaa vois rajata enemmän moottoriin kuin voimansiirtoon

    Comment

    • Tuomas S
      Bimmer Rookie
      • Mar 2012
      • 65
      • jarvenpaa

      #3
      PAkoputkesta en löytänyt mitään epäilyttävää. Mielestäni tuo jyristys on huomattavasti kovempi kuin mitä pakoputkistosta voisi kuulua. Pitää varmaan nosturilla yrittää käyttää konetta vaihde päällä ja tutkailla...

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9158
        • Oulu

        #4
        Sitä jurrausta tuskin saa esiin nosturilla "ajaessa", koska takapyörillä ei ole vastusta/kuormaa. Toki siinä saa tutkittua kardaanin rättinivelen kunnon ja peräpään vakionopeusnivelen toiminnan Tuolle maksimiväännön kohdalla ilmenevälle jyrinälle on valitettavan monta mahdollista aiheuttajaa. Moottorin tukikumit varmastikin potentiaalisin lähde.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Tuomas S
          Bimmer Rookie
          • Mar 2012
          • 65
          • jarvenpaa

          #5
          Ok. Täytyypä niistä aloittaa. Tuossahan taitaa olla nestevaimennetut tyynyt?

          Ainakin Kahan varaosaselain ilmoittaa että "hydrolaakeri"

          Kiitos vastauksista, ilmoittelen mitä löytyi!

          Comment

          • E.K.
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2010
            • 494
            • Helsinki

            #6
            Eikös ne kumityynyt ollu jotenki alipaineella toimivat. (ei ole omasta menny nii ei oo tullu viel tutkittua)

            Comment

            • deemu79
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2011
              • 453
              • Helsinki

              #7
              Jos se yleisin, eli vasen on menny, ni pitää sellaisen kolauksen vähänkin reippaammin paikaltaan lähdettäessä.
              Vaihdoin -01 530d man. aj.200tkm.
              Siihen menee alipaineletku.
              sigpic
              328i Coupe M-Sport -95

              Comment

              • Tuomas S
                Bimmer Rookie
                • Mar 2012
                • 65
                • jarvenpaa

                #8
                Ok. Pääseekö moottorin tyynyihin miten helposti käsiksi että pystyy toteamaan niiden kunnon? Nosturi on käytössä.

                Comment

                • deemu79
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2011
                  • 453
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by Tuomas S View Post
                  Ok. Pääseekö moottorin tyynyihin miten helposti käsiksi että pystyy toteamaan niiden kunnon? Nosturi on käytössä.
                  Päällepäin naytti ihan ehjältä se vasen; Oli murtunut irti sieltä ylpään pultin juuresta.
                  Konepelti auki, auto ylös, pohjamuovit pois yms. Tukee jollain lankulla moottoria ja laskee nosturia niin mahtuu just ja just se tyyny pois sieltä välistä.
                  sigpic
                  328i Coupe M-Sport -95

                  Comment

                  • Tuomas S
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2012
                    • 65
                    • jarvenpaa

                    #10
                    Noniin tyynyt vaihdettu. Vasen oli rikki, mutta ei mitään vaikutusta jyrinään. Vauhtipyörä sitten varmaan seuraavana listalla, saako näihin kiinteetä pyörää jostain järkevästi? Vai oletteko teettänyt?

                    Comment

                    • sonikk
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 1664
                      • Kerava

                      #11
                      Mulla jyrisi 525i:ssä kardaanin vakionopeusnivel, oli hiukka hankala löytää syyllinen.

                      Comment

                      • Tuomas S
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2012
                        • 65
                        • jarvenpaa

                        #12
                        Kohta alkaa jo Vikakohteet loppumaan. Vaihdettu kumityynyt, vauhtipyörä, kytkin, silmälaakeri ja kardaanin keskityshela. Vakionopeusnivel on käytetty auki, ja ainakin omaan silmään näytti ihan ehjältä, eikä klappia ole mihinkään suuntaan, ja rasvaakin piisasi. Myös vetarit liikkuvat herkästi pitkittäissuunnassa. Mitähän seuraavaksi.. Dampperi? Täytyy varmaan funtsia minkä osan vaihtais viimesenä ja alottaa siitä

                        Comment

                        • Tuomas S
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2012
                          • 65
                          • jarvenpaa

                          #13
                          Täytyykin ottaa tuo vakionopeusnivel vielä tiukempaan syyniin, sitä on muutkin tässä veikanneet. Eihän täällä kellään ole ehjää myynnissä?

                          Comment

                          • Tuomas S
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2012
                            • 65
                            • jarvenpaa

                            #14
                            No nyt on sitten vaihettu toi nivel, vauhtipyörä ja kytkin. Ja tietty siinä ohessa about kaikki alustan nivelet ja iskarit. Mikään ei oo muuttunu, mikä vittu tossa voi vielä jyristää ja tutista, käjetkin aivan rasvassa saatana!

                            Comment

                            • Bmw Dreamer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 2762
                              • Kouvola

                              #15
                              Mitäs on jälellä?

                              Mullaki alkanu vähä jyrisee, eritoten kait kolmosella kiihdytettäessä.
                              Oon miettiny et tarkistais rättinivelen, tukilaakerin ja kattois onko vetarien sisäpäät saanu lisää väljää, ku kolahtaa, varsinkin kun muuttaa suuntaa (pakitettaessa siis eritoten) ja vähä vaihdettakin vaihtaessa.
                              BMW 520d Touring '06 314tkm
                              BMW 530D Touring '99 552tkm
                              BMW 320da Touring '02 427tkm
                              Volvo V70 D5 '02
                              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                              Case IH 5140 Maxxum

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎