Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 528i nykii/pätkii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nikke89
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 34
    • Tampere

    e39 528i nykii/pätkii

    -96 vuoden 528 on jo vuoden oirellut välillä alaväännön totaalisena katoamisena muutaman sekunnin ajaksi ja todella heikolla kaasuun vastaavuudella, kierrokset jäävät myös vähän "huutamaan" esim vaihteita vaihtaessa.

    No nämä kaasuun vastaavuusongelmat on useampikin huoltoliike nimennyt ominaisuuksiksi eikä vioiksi.

    Tänään väännöt puoli ja täydellä kaasulla kuitenkin katosivat käytännössä kokonaan, selkeästi pahenee mitä enemmän moottori lämpenee, alkaa ajoittaisella pätkimisellä ja loppujen lopuksi ei uskalla ajaa koska moottori nykii ja täristää niin paljon että tuntuu että se räjähtää?

    3,5k on palanut vuoden sisään tämän auton korjauksiin joten arvostaisin kanssakirjoittajien apuna sen sijaan että maksan vian etsimisestä 110e/h jollekkin kahvilla istujalle. Kiitos jo etukäteen!
  • Korpraali
    BTCF Member
    • Nov 2009
    • 524
    • Turku

    #2
    Eikö anna vikakoodia? :think
    BMW F30 335i xDrive ///M-Sport Individual

    Ex: BMW E60 535d LCI ///M-Sport Individual, BMW E60 535d ///M-Sport, E39 535i ///M-Sport, E39 528i

    Comment

    • Nikke89
      Bimmer Rookie
      • Jan 2010
      • 34
      • Tampere

      #3
      Originally posted by Korpraali View Post
      Eikö anna vikakoodia? :think
      Tämä selviää huomenna, mutta mitään vikakoodia ei ainakaan tuosta huonosta kaasuun vastaavuudesta/huutamisesta anna.

      Comment

      • opTA
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2011
        • 924
        • Suomi

        #4
        Originally posted by Nikke89 View Post
        alaväännön totaalisena katoamisena muutaman sekunnin ajaksi ja todella heikolla kaasuun vastaavuudella.. ..moottori nykii ja täristää..
        Tämä on vain arvailua mutta sinneppäin, jos olisi kuitenkin jotain idean poikasta tai hyötyä..
        -Bensapumppu alkaa olla lopuillaan..?
        -Venttiileissä jotain feelua..?
        -Tärinä voi johtua että olisi yksi pytty pois pelistä tai menossa huonoksi. (tämä oli syynä ex 535i:ssani, kävi 5½ pytyllä vähän väliä tyhjäkäynnillä ravisti niin *piip* kuin olisi ollut isokin muskelikone)
        -Kampi-/nokka-akselin asentotunnistin on syynä esim. tyhjäkäynnillä koneen sammumiseen ilman vikakoodeja mutta myös ajossa tapahtuu selkeä tehon katkos sekä hetken ajan oleva väännön puute.

        ..niin ja onko automaatti/manuaali vaihteisto? Mikäli automaatti, niin turbiini, momentinmuunnin/tms. selittäisi myös heikon väännön (kuin turbo vehje ilman turboa, eli liikkuu kyllä mutta kiihtyvyys mopoauto luokkaa)

        Comment

        • Nikke89
          Bimmer Rookie
          • Jan 2010
          • 34
          • Tampere

          #5
          Manuaali on kysessä, ja korostan että tyhjäkäyntiä käy ihan ok, ongelmat alkavat kun kone lämpenee ja on ns. veto päällä.

          Comment

          • majgul
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2008
            • 891
            • Oulu

            #6
            Itsellä oli samanlaista vikaa, syylliseksi osoittautu tulpat ja puolat, taisi puola lyödä läpi. Kun anto enemmän kaasua niin auto alko täristämään ja vääntö oli kateissa. Nämä olet jo kyllä varmaan tarkistanut, mutta sanotaan kuitenki jos näin ei olekkaan.

            Comment

            • julli75
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2008
              • 302
              • lpr

              #7
              tarkista onko syylärissä tarpeeksi vettä,vähän aikaa sitten samanlaisten ongelmien kanssa painiessa selvisi että hävitti vettä letkuliitoksesta ja vedet oli vähissä,kone saa väärää lämpötila tietoa kun kaksi anturia antaa tietoa ristiin.kone oli kyllä m50b25 mutta lämpöanturithan toimivat molemmissa koneissa samanlailla.

              Comment

              • Tertsoni
                Bimmer Rookie
                • Dec 2009
                • 145
                • Satakunta

                #8
                Ittellä oli yks puola rikki ja nyki reilusti ja tehoton, mutta nuo mitä nyt sanoit, viittaa nokka.akselin asentoanturiin. Itte vaihdoin tuon ja alko taas toimimaan, eikä näyttäny vikakoodia anturille puolalle sen sijaan anto.

                Ja kampiakselin-anturi voi myös oireilla vastaavasti, niistä löytyy aika paljo juttua täällä..
                sigpic
                EX: e46 316, e38 740, e39 525tds, e38 750, e39 528, e92 325d

                Comment

                • Nikke89
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2010
                  • 34
                  • Tampere

                  #9
                  Auto tuli ainakin osittain tänään kuntoon pelkästään tulppien vaihdolla. Tämän siitä saa kun edelliset omistajat ei euroakaan autoon sijoita.

                  Tuo totaalinen väännön katoaminen esim. kun 2 vaihteella lähtee liikkeelle silti esittäytyi lähes heti korjaamolta lähdön jälkeen. Hassu juttu kun käyttää kytkimen pohjassa ja kokeilee uudestaan niin lähtee vallan mainiosti.

                  Vikakoodia antoi vain 3. sylinterin sytytyksestä.

                  Comment

                  • majgul
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2008
                    • 891
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Nikke89 View Post
                    Auto tuli ainakin osittain tänään kuntoon pelkästään tulppien vaihdolla. Tämän siitä saa kun edelliset omistajat ei euroakaan autoon sijoita.

                    Tuo totaalinen väännön katoaminen esim. kun 2 vaihteella lähtee liikkeelle silti esittäytyi lähes heti korjaamolta lähdön jälkeen. Hassu juttu kun käyttää kytkimen pohjassa ja kokeilee uudestaan niin lähtee vallan mainiosti.

                    Vikakoodia antoi vain 3. sylinterin sytytyksestä.
                    Jep, eli niinkuin sanoin tuossa aikasemmin --> Tulpat ja puolat luultavasti syyllisiä. Tai no sinun tapauksessa varmaan 1 puola. Voipi olla että lyö läpi.

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1836
                      • Kotona/Poissa

                      #11
                      Originally posted by majgul View Post
                      Jep, eli niinkuin sanoin tuossa aikasemmin --> Tulpat ja puolat luultavasti syyllisiä. Tai no sinun tapauksessa varmaan 1 puola. Voipi olla että lyö läpi.
                      Puolien sijaan saattaa riittää että uusii vaan ne ns. tulpan hatut, eli sen sytytystulpan päälle tulevan tötterö osan. Ne löystyy vanhemmiten ja kipinän siirtyminen tulppiin heikkenee.

                      Tulee halvemmaksi uusia n. 10-20 euroa / kpl maksavat tulpan hatut kuin koko sytytyspuolayksikkö. Ainakin näihin M52 koneisiin kun niitä saa erikseen.

                      Minun E39:ssa (523i -96) uudet tulpanhatut poistivat satunnaiset rykimiset varsinkin Boschin tulpilla. Nykyisin on sama on Bosch vai NGK tms, hienosti vetää puhtaasti jo tyhjäkäynnin pinnasta.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • Nikke89
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2010
                        • 34
                        • Tampere

                        #12
                        Ei varsinaisesti kuulu ketjun otsikon alle, mutta samapa tuo vaikka ihmettelen täällä tämän kyseisen Saksan ylpeyden saloja.

                        Auton kaasuun vastaavuus on todella huono, kun kaasua painaa niin kierrosten nousu ja lasku on kuin hidastetusta filmistä(vrt.aiemmat omistamani Bmw:n bensakutoset).

                        Tämän lisäksi erityisesti koneen lämmettyä aina kun vaihdetta vaihtaakseni laitan kytkimen pohjaan esim 2k, kytkimen pohjaan laitettuani kierrokset sen kuin jatkavat nousuaan johonkin 2300 nurkille, eli jää hetkeksi huutamaan, ja tämä ei ole mikään kaasu/kytkin ajoituskysymys, huutaa samalla tavalla vaikka pitäisin puoli sekuntia väliä kaasupolkimen nostossa/kytkimen painamisessa. Kytkin ei muuten oireile mitenkään pahemmin luistamalla, ja on tehnyt tätä jo 1,5 vuotta, välillä pahemmin ja välillä vähemmän.

                        Likaista kaasuläppää joku korjaamo epäili mutta eipä muuttunut mikään muu kuin tilin saldo.

                        Comment

                        • Janzu
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2005
                          • 483
                          • Vantaa

                          #13
                          Originally posted by Nikke89 View Post
                          Ei varsinaisesti kuulu ketjun otsikon alle, mutta samapa tuo vaikka ihmettelen täällä tämän kyseisen Saksan ylpeyden saloja.

                          Auton kaasuun vastaavuus on todella huono, kun kaasua painaa niin kierrosten nousu ja lasku on kuin hidastetusta filmistä(vrt.aiemmat omistamani Bmw:n bensakutoset).

                          Tämän lisäksi erityisesti koneen lämmettyä aina kun vaihdetta vaihtaakseni laitan kytkimen pohjaan esim 2k, kytkimen pohjaan laitettuani kierrokset sen kuin jatkavat nousuaan johonkin 2300 nurkille, eli jää hetkeksi huutamaan, ja tämä ei ole mikään kaasu/kytkin ajoituskysymys, huutaa samalla tavalla vaikka pitäisin puoli sekuntia väliä kaasupolkimen nostossa/kytkimen painamisessa. Kytkin ei muuten oireile mitenkään pahemmin luistamalla, ja on tehnyt tätä jo 1,5 vuotta, välillä pahemmin ja välillä vähemmän.

                          Likaista kaasuläppää joku korjaamo epäili mutta eipä muuttunut mikään muu kuin tilin saldo.
                          Kiertääkö rajoittajalle asti eli yli 6k?

                          Oma -96 528i tekee juuri samalla tavalla, mutta riippumatta koneen lämmöistä eli kierrokset laskee aavistuksen viivellä. Hyvin ärsyttävä piirre, kun vaihtaa vaihdetta isommalle nopeasti, niin aiheuttaa pienen nykäyksen. Purkailin viikonloppuna tyhjäkäyntiventtiilin irti autosta, puhdistin sen ja kaasuläpän rungon sekä asc-läpän rungon kunnolla, kumpikaan läppä ei juminut mitenkään vaan napsahtaa terhakkaasti kiinni/auki, vaihdoin haitariputken ja tutkin muitakin letkuja imuvuotojen toivossa. No sen verran helpotti, ettei tuota nykäystä enää tule nopeasti isommalle vaihtaessa, mutta silti tuntuu kestävän sekunnin pidempään ennenkuin kierrokset lähtee laskuun kun vertaa työkaverin samanikäiseen 523:een ja toisen kaverin samanikäiseen 328:iin. Tehot ja väännöt tuntuvat kyllä olevan tallella ja käytettävissä nokka- ja kampiakselin antureiden vaihdon jälkeen.

                          Tulpat, venttiilikopan tiiviste, huohotin vaihdettu ja nyt nuo viime viikonlopun työt..ei suhise, mutta on tullut fiksaatio jostain imuvuodosta, sitä sen on pakko olla.

                          Tämä ohje kannattaa lukea.
                          Last edited by Janzu; 18-04-2012, 10:54.

                          Comment

                          • Nikke89
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2010
                            • 34
                            • Tampere

                            #14
                            Kyllä kiertää sen mitä pitääkin, tehot ei kuitenkaan ole ihan tallella ja ottaa semmosia ihme "piikkejä" kiihdytyksessä.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Nikke89 View Post
                              Kyllä kiertää sen mitä pitääkin, tehot ei kuitenkaan ole ihan tallella ja ottaa semmosia ihme "piikkejä" kiihdytyksessä.
                              Imuvuotohan se. Mikähän kone/tekniikka/vuosimalli on kyseessä?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎