Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 528i ja INPAN arvot ja epäkohdat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Magirus
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 875
    • Keski-Suomi und Sawo

    E39 528i ja INPAN arvot ja epäkohdat

    Kyseinen sigun potilas siis kärsii raskaasta tyhjäkäynnistä sekä pienestä nykimisestä tasakaasulla kiihdyttäessä. Välillä matka-ajossa kulutus putoaa sinne 6.5l / 100km kun taas yhtäkkiä meno muuttuu raskaaksi ja tasasellakin pyrkii tuonne ~8l / 100km. Joskus myös tuntuu että äkkinäisessä kiihdytyksessä polkaistaessa pedaali pohjaan, ei tapahdu "juuri" mitään kunnes alkaa löysäämään kaasua hiljalleen jolloin yhtäkkiä kone herääkin henkiin ja alkaa tempoa.

    Autoon vaihdettu tyypillisiä osia kuten: venakopan tiivisteet, tulpat, haitariputket, separaattori, letkuja jne. Suuttimet puhdistettu ja tarkastettu viime kesänä. Paikallaan alkuperäinen Siemensin nokka-akselin asentotunnistin.

    Vikakoodeja auto ei siis missään vaiheessa ole jättänyt tai antanut. Pelkästään korvakuulolla kuitenkin tyhjäkäynti on raskasta ja hieman ravistavaa. Myös katsastuksessa HC arvo oli juuri ja juuri rajamailla tyhjäkäynnillä, kierroksilla korjaantui kuitenkin. INPAn antamat live arvotkin kielivät siitä ettei kaikki ole kohdallaan. Ei oikein kuitenkaan tiedä miten ja mistä ongelmaa lähtisi selvittämään kun ei selvää vikaa kuitenkaan ole.

    Seuraavat Inpasta kaapatut kuvat kertovat lienee enemmän(selitykset kuvien alapuolella):


    Arvot tyhjäkäynnillä

    Arvot kierroksilla


    Oxygen sensor voltage 1 & 2 heittelehtivät koko ajan niin pitkään kunnes IMM piuhan irroitti(moottorin lämmöt ei vielä tosin ollut normaalissa kun ei tuossa paikallaan ollessa kerennyt nousta.)


    IMM johto irti

    M47TU E61 520D FamilyWagon -06
    M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
    M20 E30 320i/323i Rooflost -86
    M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


    O: E24 osasia
  • Magirus
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 875
    • Keski-Suomi und Sawo

    #2
    Jatketaanpas yksinpuhelua. Tänään tuli kokeiltua toisella siemens merkkisellä anturilla.

    Paikallaan oleva oli siis vuosimallia -95 ja täysin alkuperäinen (yllätys). Merkinnät Siemens (joku nro. sarja) ja sen jälkeen BMW 1 703 221 mikä taas on sama kun bmwfansin antama osa numero.

    Nyt kokeilussa myöskin Siemensin valmistama anturi mutta ilmeisesti tarvike koska merkinnät pelkästään: Siemens (joku nro. sarja, sama kuitenkin kun alkuperäisessä) mutta ei ollenkaan BMW tekstiä taikka bmw:n omaa osanumeroa..

    Joka tapauksessa erot lähes huomaamattomat alustavasti. Arvot lähes yhtä viturallaan kun tuolla alkuperäisellä (korkeintaan muutaman prosentin heittoja). Lisäksi "spark timing monitoring" välähteli raja-arvojen ulkopuolella välillä myös tyhjäkäynnillä. Perstuntumalla ei parannusta ajaessa, ehkä jopa aaltomaisempi kiihtyvyys (voi kyllä olla korvien välissäkin.)

    Onko noihin tarvike antureihin yhtään luottamista? Soitin hartikaiselle ja uudelle hintaa 120e joten ei tohtisi huvin vuoksi ostaa jos nykyisetkin ehjiä..

    M47TU E61 520D FamilyWagon -06
    M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
    M20 E30 320i/323i Rooflost -86
    M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


    O: E24 osasia

    Comment

    • Hebbu ///M3
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 1627
      • Dallas

      #3
      mulla saattas olla siemenssi kampianturi, käy iveco-mies mutka jos haluat sillä kokeilla.
      Sotkamo Connection

      Comment

      • Magirus
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 875
        • Keski-Suomi und Sawo

        #4
        Jaahas, tuli tänään purettua apulaitteet ja imupuoli huollon vuoksi ja samalla irrottelin tuon kampuran asentoanturin. Yllätys yllätys, edellinen omistaja oli ostanut alkuperäisen tilalle siemensin tarvike anturin. Huomenna tarkoitus taas kasata käytetyllä kampi ja nokka-anturilla jotka siis ovat orkkis kamaa.

        Luojan kiitos muuten että tuli "huvikseen" purettua taas, oli vesipumppu aivan finiitto vaikka ei järin vanha ollu.. tosin sekin tarvike.

        M47TU E61 520D FamilyWagon -06
        M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
        M20 E30 320i/323i Rooflost -86
        M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


        O: E24 osasia

        Comment

        • Magirus
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 875
          • Keski-Suomi und Sawo

          #5
          Noniin, nyt on sitten autossa paikallaan alkuperäinen BMW:n alkuperäinen (käytetty) kampiakselin asentoanturi. Sen verran muutosta tuli auton toimintaan että nokka-akselin asentotunnistimet kummatkin (käytetty orkkis ja tarvike) antavat jatkuvasti vikakoodia. Auto myös tuntuu meleko laiskalta ja meno nykivää. Taitaa nyt sitten paras vaihtoehto olla alottaa sillä että ostaa uuden orkkis nokan anturin ja päivittelee taas että mitä livedata näyttää... Livedata tulokset samaa luokkaa kun ekassa postauksessa.

          M47TU E61 520D FamilyWagon -06
          M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
          M20 E30 320i/323i Rooflost -86
          M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


          O: E24 osasia

          Comment

          • slickwill
            Bimmer Rookie
            • Aug 2010
            • 39
            • vantaa

            #6
            onko tää edenny mihinkää, samat arvot ja oireet itellä, mutta 523i:ssä..
            Kehonsiirtovälineitä: Dodge Ram 2500, '06 busa ja vääräuskoisten iloksi Taunus turboprokkis
            Vikakoodinlukua Vantaan suunnalla, myös pienet korjaukset onnistuu.

            Comment

            • Magirus
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 875
              • Keski-Suomi und Sawo

              #7
              Originally posted by slickwill View Post
              onko tää edenny mihinkää, samat arvot ja oireet itellä, mutta 523i:ssä..
              Autoon on vaihdettu uudet ja alkuperäiset nokan & kampuran tunnistimet. ICV + separaattori käyty läpi ja putsattu sekä imuvuodot ja letkut tutkittu & todettu ehjiksi. Auto käy tyhjäkäyntiä ok ja vetää tasaaseen eikä matkassa 7l/100km enempää vie niin aattelin antaa asian olla muhimassa takaolalla vähän aikaa.. Ei tule mitään järkevää ongelman aiheuttajaa mieleen niin vaikea edetä mihinkään.

              M47TU E61 520D FamilyWagon -06
              M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
              M20 E30 320i/323i Rooflost -86
              M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


              O: E24 osasia

              Comment

              • Magirus
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 875
                • Keski-Suomi und Sawo

                #8
                Nostellaan taas. Ei ole vieläkään tullut vikaa vastaan. Sen tuossa takavaimentimen vaihdon yhteydessä huomasin että pönttö oli täynnä vettä. Voisko joku tarkastaa nuo livedatan arvot "ehjästä" autosta? Että onko tämä nyt joku inpan "ominaisuus" vai mikä tuota vehjettä riivaa?


                Tyhjäkäynnillä. Spark timing monitoring heilahtaa välillä tuonne kuvassa näkyvän asteikon tappiin hetkellisesti. Muuten pysyy nollilla.


                Kierroksilla


                M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                O: E24 osasia

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #9
                  Suosittelen tutustumaan mitä arvot tarkottaa. Inpan raja-arvot ei sen kummemmin tarkoita mitään.
                  Massamittarin lukema nyt on ehkä hieman yläkanttiin mutta lambda-korjauksen arvot aika normaalit, eli se kyllä korjaa jos näyttää vähän pieleen.

                  Sitten unohdit katsoa analog arvot 2 jossa näkyy nokan asento, kato anturoiko se oikein ja toimiiko vanos.
                  Näyttää aika normaalilta muuten.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Magirus
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 875
                    • Keski-Suomi und Sawo

                    #10
                    Originally posted by Supa View Post
                    Suosittelen tutustumaan mitä arvot tarkottaa. Inpan raja-arvot ei sen kummemmin tarkoita mitään.
                    Massamittarin lukema nyt on ehkä hieman yläkanttiin mutta lambda-korjauksen arvot aika normaalit, eli se kyllä korjaa jos näyttää vähän pieleen.

                    Sitten unohdit katsoa analog arvot 2 jossa näkyy nokan asento, kato anturoiko se oikein ja toimiiko vanos.
                    Näyttää aika normaalilta muuten.
                    Jees, kiitoksia tästä. Ekassa postauksessa on myös analog 2 arvot. Uskoisin että samana pysyneet vieläkin mutta täytyy tarkistaa. Onko missään ohjeita noihin arvojen "opiskeluun" ja siihen kuinka niiden pitäisi muuttua esim. kierroksia nostettaessa? Katoin tänään -98 vuosmallin single vanos 523i koneen arvoja jotka oli kyllä aikalailla samaa luokkaa kun omassa 528i:ssa. Testilenkillä toisaalta tuntui mittausten perusteella yhtä pirteälle 523 kun oma 528 joka taas kielii siitä ettei kaikki olisi ok..

                    M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                    M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                    M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                    M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                    O: E24 osasia

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #11
                      Sori tarkoitin analog 3
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        #12
                        Up. Miltäs tämän auton arvot nykyään näyttää?:think
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • Magirus
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2006
                          • 875
                          • Keski-Suomi und Sawo

                          #13
                          Originally posted by janke View Post
                          Up. Miltäs tämän auton arvot nykyään näyttää?:think
                          Ei ole tullut inpalla tutkittua hetkeen.. Tarkoitus olisi joku päivä ajella lämpimäksi ja tutkailla hieman tilannetta. Saa nähdä onko edistystä tapahtunut huonompaa vai parempaan suuntaa, ainaki seuraavia muutoksia on viime kerrasta tapahtunut:

                          - Lambdojen puhdistus pakosarjojen vaihtuessa avarampiin fuldasteelin satseihin. (Lambdat myös tulivat kauemmaksi pakoaukoista vrt. vakio sarjoihin. Vakioihin erona Fuldasteelin sarjoissa jokaiselta sylinteriltä lähtevä putki on mitoitettu saman mittaiseksi kollektorille tullessa, onko siitä sitten hyötyä, sitä en tiedä.)
                          - Separaattorin + huohottimen putken vaihto
                          - IMM:n, imuilman lämpötila anturin, ICV:n yms. puhdistus
                          - Vakio suodatin vaihtunut K&N puhdistettavaan/öljyttävään vapaavirtaussuodattimeen (ei mikään tötterö vaan vakio koteloon tuleva paneelisuodatin.)

                          Täytyy ottaa printscreenit korotetuilla kierroksilla ja tyhjäkäynnillä. Lisäilen ne sitten tänne.

                          M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                          M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                          M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                          M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                          O: E24 osasia

                          Comment

                          • Antsah
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1776
                            • Oulu

                            #14
                            Nuo öljyttävät suodattimet on ainakin hyviä tuhoamaan IMM ennenaikaisesti.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎