Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 528 Kansiremontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raimo Petäjä
    Newbiemmer
    • Apr 2012
    • 23
    • Helsinki

    E39 528 Kansiremontti

    Hei,

    Olen aloittamassa kansiremonttia otsikon mukaiseen ajoneuvoon. Auto on vuodelta 1996, ja moottorina on M52B28. Ohjeina Alfamerin korjausopas.

    Kirjan mukaan työssä tarvitaan BMW erikoistyökaluja. Pitääkö paikkansa? Löysin seuraavat tarvittavat työkalut numerokoodeineen:

    113240 nokka-akselin lukitustyökalu

    115490 työkalu ketjupyörän kääntöä varten

    114220 ruuviholkki ketjukiristin

    112300 Miksi tätä nyt kutsuisi?

    Mikäli erikoistyökalut tosiaan ovat tarpeellisia, olisin halukas lainaamaan/vuokraamaan niitä, jos niitä joltain sattuu löytymään.

    Onko muuten mitään vinkkejä tähän hommaan? Meneekö jokin helposti pieleen? Kannattaako tuossa rempassa uusia jotain muutakin samalla, kun kerran kansi on auki?

    Olen tilaamassa pakettina uuden sylinterikannen venttiileinen ja jousineen Saksasta. Pakettiin lisään luonnollisesti myöskin tiivistesarjan ja uudet kannenpultit. Ovatko nuo venttiilit yleensä hiottu/sovitettu sylinterikanteen valmiiksi noissa uusissa?
    Last edited by Raimo Petäjä; 17-04-2012, 01:28.
  • JD
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1195
    • Espoo

    #2
    Originally posted by Raimo Petäjä View Post
    Hei,

    Olen aloittamassa kansiremonttia otsikon mukaiseen ajoneuvoon. Auto on vuodelta 1996, ja moottorina on M52B28. Ohjeina Alfamerin korjausopas.

    Kirjan mukaan työssä tarvitaan BMW erikoistyökaluja. Pitääkö paikkansa? Löysin seuraavat tarvittavat työkalut numerokoodeineen:

    113240 nokka-akselin lukitustyökalu

    115490 työkalu ketjupyörän kääntöä varten

    114220 ruuviholkki ketjukiristin

    112300 Miksi tätä nyt kutsuisi?

    Mikäli erikoistyökalut tosiaan ovat tarpeellisia, olisin halukas lainaamaan/vuokraamaan niitä, jos niitä joltain sattuu löytymään.

    Onko muuten mitään vinkkejä tähän hommaan? Meneekö jokin helposti pieleen? Kannattaako tuossa rempassa uusia jotain muutakin samalla, kun kerran kansi on auki?

    Olen tilaamassa pakettina uuden sylinterikannen venttiileinen ja jousineen Saksasta. Pakettiin lisään luonnollisesti myöskin tiivistesarjan ja uudet kannenpultit. Ovatko nuo venttiilit yleensä hiottu/sovitettu sylinterikanteen valmiiksi noissa uusissa?
    Tästä saat enemmän apua kuin Alfamerin karsituista kirjoista:


    Erikoistyökaluista mikään ei ole pakollinen, mutta niillä saa oikean lopputuloksen pienimmällä vaivalla.

    113240 nokka-akselin lukitustyökalu
    - tällä varmistetaan että nokka-akselit ovat täsmälleen oikeassa asennossa kun Vanosrattaaat ajoitetaan kohdalleen => muutkin välineet käy jolla varmistat nokka-akseleiden päässä olevat neliötasot samansuuntaisiksi kannen ylätasoon nähden. Teräsviivaimilla ja suorakulmilla yms. tehtävissä, mutta hitaampaa.

    115490 työkalu ketjupyörän kääntöä varten
    -ihan turha, käsin kääntyy.

    114220 ruuviholkki ketjukiristin
    -tällä varmistat että jakopäänketju on kireällä kun ajoitat Vanosrattaat niin ei tule heittoa ajoitukseen => voi painaa jollakin muullakin ,askartelu vie jonkin verran aikaa.

    112300 Miksi tätä nyt kutsuisi?
    -Listalta puuttui kampiakaselin lukitus, olisiko se? Startin alapuolella on reikä johon tappi työnnetään niin kampiakseli lukittuu ykk-asentoon ajoitusta varten. => voi tehdä itsekin, oliskohan ollut 10mm reikä vauhtipyörässä ja kotelossa pari milliä suurempi... sellainen porrastettu tappi pitää vauhtipyörän hölskymättä paikallaan.

    Helpointa tietysti jos joku vuokraa ajoitustyökalut, on paljon helpompaa kuin itse viritellä.
    Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
    https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

    Comment

    • atte.o
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2009
      • 894
      • haukipudas

      #3
      Kampiakselin lukitustappi 10mm lohkon kohalta ja 8mm vauhtipyörältä. Nokka-akseleitten kans kannattee olla tarkkana jotkut ovat saanu niitä poikki kiristäessä.
      E61 M-sport

      Comment

      • Raimo Petäjä
        Newbiemmer
        • Apr 2012
        • 23
        • Helsinki

        #4
        Suurkiitos nopeista vastauksista! Täytyy siis yrittää etsiä ajoitustyökaluja. Vielä pitäisi saada tietää noiden uusien venttiilien sopivuudesta uuteen kanteen suoraan, vai tuleeko niitä hioa sopiviksi? Mitenköhän yleensä on ollut asian laita? :think

        Comment

        • Raimo Petäjä
          Newbiemmer
          • Apr 2012
          • 23
          • Helsinki

          #5
          Kiitos myöskin tuosta linkistä! Osoittautuu varmasti hyödylliseksi!

          Comment

          • JD
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 1195
            • Espoo

            #6
            Originally posted by atte.o View Post
            Nokka-akseleitten kans kannattee olla tarkkana jotkut ovat saanu niitä poikki kiristäessä.
            Kaikki on varmaan mahdollista, mutta luulisi kyllä sen 6mm pultin katkeavan ennemmin kuin 2cm paksuinen nokka-akseli. Tai kierteiden hajoavan. Hirmuvoimilla kuitenkin pikkupulttia on joutunut punnertamaan sallittuun momenttiin nähden...

            Etenkin kansiremontissa on kuitenkin momenttiavain ainoa työkalu jolla kaikki paikat kiristetään, muita vaihtoehtoja ei edes ole huolelliselle remontille, käsivarainen arvailu ei kannata. Kansiremontissa tarvitaan iso ja pieni momenttiavain, pikkupulteille riittää hyvinkin pieni ja herkkä.
            Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
            https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Saako kysyä, miksi olet kansiremonttia tekemässä?
              Siis sillä kysäisen kun kuitenkin näistä suurin osa BMW:n M52 ja erityisesti M52TU/M54 moottorien kohdalla tehdään lopulta turhaan(en siis väitä että nyt olisi näin, siksi kysyn)?

              Comment

              • 2bar..ahhh
                BTCF Honorary Member
                • Nov 2004
                • 3351
                • haapavesi

                #8
                toden näköisesti ventiilit sopivat jos kansi on kasattu..
                mut jos ovat irralaan niin silloin läppäys riittänee...
                eli ventiili hionta.
                seetiin tussilla kolomeen kohtaan jäläki ja pikkaisen pyöräyttää venaa ja jos se poistaa tasaisesti tussin jäljen niin ok.
                €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                Comment

                • 2bar..ahhh
                  BTCF Honorary Member
                  • Nov 2004
                  • 3351
                  • haapavesi

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Saako kysyä, miksi olet kansiremonttia tekemässä?
                  Siis sillä kysäisen kun kuitenkin näistä suurin osa BMW:n M52 ja erityisesti M52TU/M54 moottorien kohdalla tehdään lopulta turhaan(en siis väitä että nyt olisi näin, siksi kysyn)?
                  samaa olin kanssa kysymässä....
                  €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                  Comment

                  • atte.o
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2009
                    • 894
                    • haukipudas

                    #10
                    Originally posted by JD View Post
                    Kaikki on varmaan mahdollista, mutta luulisi kyllä sen 6mm pultin katkeavan ennemmin kuin 2cm paksuinen nokka-akseli. Tai kierteiden hajoavan. Hirmuvoimilla kuitenkin pikkupulttia on joutunut punnertamaan sallittuun momenttiin nähden...

                    Etenkin kansiremontissa on kuitenkin momenttiavain ainoa työkalu jolla kaikki paikat kiristetään, muita vaihtoehtoja ei edes ole huolelliselle remontille, käsivarainen arvailu ei kannata. Kansiremontissa tarvitaan iso ja pieni momenttiavain, pikkupulteille riittää hyvinkin pieni ja herkkä.
                    Pitkä nokka niin kiristys järjestys tärkeää ja kiristää pikkuhiljaa kaikkia kerralla. Sitä meinasin.
                    E61 M-sport

                    Comment

                    • Raimo Petäjä
                      Newbiemmer
                      • Apr 2012
                      • 23
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Saako kysyä, miksi olet kansiremonttia tekemässä?
                      Siis sillä kysäisen kun kuitenkin näistä suurin osa BMW:n M52 ja erityisesti M52TU/M54 moottorien kohdalla tehdään lopulta turhaan(en siis väitä että nyt olisi näin, siksi kysyn)?
                      Olen rajannut aika lailla vaihtoehtoja pois. Vaihdettu on esimerkiksi jäähdytin paisuntasäiliöineen, vesipumppu, termari/kotelo, kiertovesipumppu...

                      Auto puskee sylinteripaineita väärälle puolelle. Onhan se kai mahdollista, että pelkkä kansipahvi olisi kärähtänyt. Tämä ilmeisesti näissä aika epätodennäköistä.

                      Comment

                      • JD
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 1195
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by Raimo Petäjä View Post
                        Olen rajannut aika lailla vaihtoehtoja pois. Vaihdettu on esimerkiksi jäähdytin paisuntasäiliöineen, vesipumppu, termari/kotelo, kiertovesipumppu...

                        Auto puskee sylinteripaineita väärälle puolelle. Onhan se kai mahdollista, että pelkkä kansipahvi olisi kärähtänyt. Tämä ilmeisesti näissä aika epätodennäköistä.
                        Koeponnistus irtokannelle koneistamossa kertoo totuuden, maksaa alle satasen. Tuon ikäisen auton kannen kunnostus on ihan kannattava toimenpide huoltomielessäkin, turha se ei ole missään tapauksessa jos tekee sille täyshuollon.

                        Olen tehnyt kahteen samanlaiseen kansiremontin, kansi koneistamoon jossa kansi koeponnistettiin, tasohiottiin ja tarkistettiin & hiottiin kaikki venttiilit, maksoi noin 400€.
                        Isompaa vikaa ei ollut, mutta sitten olikin taas kaikki kunnossa ja käynti tasaista kun jokainen venttiilikin pelaa niinkuin pitääkin.
                        Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                        https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                        Comment

                        • slickwill
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2010
                          • 39
                          • vantaa

                          #13
                          Nokat ei yleensä katkea kiristettäessä vaan käynnistäessä, pitkä nokka joten jos kiristää väärin niin jää jännitettä. Helpoin tässä ilman erikoistyökalua on kiristää nokat siten, että kääntää varttikierroksen kerrallaan jokaisen pukin muttereita, näin nokka asettuu paikoilleen tasaisesti.
                          Muita mihin kannattaa varautua on, että lohkon kierteet joutuu tekemään uusiksi. kierteet kannattaa putsata kierretapilla, ja omalla kohdalla jo tämä säästi ylimääräiseltä purkamiselta, kun oli kierteet huonona.
                          Kehonsiirtovälineitä: Dodge Ram 2500, '06 busa ja vääräuskoisten iloksi Taunus turboprokkis
                          Vikakoodinlukua Vantaan suunnalla, myös pienet korjaukset onnistuu.

                          Comment

                          • BMWFW24
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 276
                            • Jämsä

                            #14
                            Originally posted by Raimo Petäjä View Post
                            Olen rajannut aika lailla vaihtoehtoja pois. Vaihdettu on esimerkiksi jäähdytin paisuntasäiliöineen, vesipumppu, termari/kotelo, kiertovesipumppu...

                            Auto puskee sylinteripaineita väärälle puolelle. Onhan se kai mahdollista, että pelkkä kansipahvi olisi kärähtänyt. Tämä ilmeisesti näissä aika epätodennäköistä.
                            Ex kulkineessa oli kierre korkannut lohkosta, muistaakseni syl4 ja syl5 välistä, jolloin kannenpultti oli löysällä ja aiheutti painetta jäähdytysjärjestelmään. Tosin tämäkään ei selvinnyt ennen kannen pois ottoa. Kansi ja tiiviste oli ehjät.
                            ex. 316i e36 1991
                            ex. 318iS Coupe e36 1992
                            ex. 528iA Touring e39 1997
                            ex 316i e30 1990, vaimon
                            ex. X5 4.4i e53 2001
                            ex 316 e46 2003, vaimon
                            525iX e60 2008
                            Z4 e85 2003, vaimon​

                            Comment

                            • JD
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 1195
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by atte.o View Post
                              Pitkä nokka niin kiristys järjestys tärkeää ja kiristää pikkuhiljaa kaikkia kerralla. Sitä meinasin.
                              Ok, meinasinkin jo että nokka-akselin päästä ketjupyörää kiristämällä ei niin paljon vääntöä saa, mutta tarkoitit laakeripukkien kiristämistä.
                              Niissä tosiaan pari nokkaa painaa venttiileitä joten kiristys pitää aloittaa tasaisesti niiden kohdalta ja aina kiristää kaikkia laakeripukkeja koko pituudelta vähän kerrallaan.
                              Jos vain päistä kiristää niin se kyllä voikin painaa nokka-akselia u-muotoon.
                              Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                              https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎