Originally posted by Petri.Kekkonen
View Post
E39:sin moottorin lämpö
Collapse
X
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostVoi olla kuvittelua, mutta jotenkin alkanut tuntua että toi mun 523i lämpenee nykyään hitaammin kuin ennen.
Tänään lähdin kun lähdin töistä kotiin niin ei koko matkalle ehtinyt nostaa lämpöjä kuin 70°C asti, vaikka ulkona pakkasta vain -4°C ja auto ollut koko päivän roikassa (tosin ei ole jatkuva sähkö vaan pätkii ulkolämmön mukaan). Onhan tuo työmatka lyhyt (5-6 km), mutta on tuo yleensä ehtinyt normaaliin lämmöt nostaa (eli reilu 80°C) kuitenkin.
Pakko se on vaan olla tämä alkava talvi, työmatkaa 10km, moottoritietä ja kestää joku 6km lämmetä vaikka on ollut roikassa koko päivän.E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau
E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostVoi olla kuvittelua, mutta jotenkin alkanut tuntua että toi mun 523i lämpenee nykyään hitaammin kuin ennen.
Tänään lähdin kun lähdin töistä kotiin niin ei koko matkalle ehtinyt nostaa lämpöjä kuin 70°C asti, vaikka ulkona pakkasta vain -4°C ja auto ollut koko päivän roikassa (tosin ei ole jatkuva sähkö vaan pätkii ulkolämmön mukaan). Onhan tuo työmatka lyhyt (5-6 km), mutta on tuo yleensä ehtinyt normaaliin lämmöt nostaa (eli reilu 80°C) kuitenkin.
Voiko termostaatti tehdä tämmöistä vikaa, eli lämmöt kyllä nousee siihen mihin pitääkin, mutta hitaasti?
Termostaatin vaihto on käynyt jo mielessä. Ilmoitelkaapa auttoiko jos ehditte vaihtaa ennen mua..saattaa kuitenkin tuo vaihto vähän venyä
Ja sori täysin offtopikkia..taidat Petri.Kekkonen olla sama kaveri, jolta hain pari kuukautta sitten logitechin yleiskaukosäätimen..kattelinkin siinä pihalla, että kenellä mahtaa olla noin hieno pemariOlen kohtuukäyttäjä ja juon vain keskikalijaa
Comment
-
-
Oikea havainto mutta väärä hälytys, eli mun autossa ei ole vikaa vaan työpaikan lämpötolpat oli vaan pimeenä. Saisihan tuo silti vähän nopeammin lämmetä...
Originally posted by Cakke View PostJa sori täysin offtopikkia..taidat Petri.Kekkonen olla sama kaveri, jolta hain pari kuukautta sitten logitechin yleiskaukosäätimen..kattelinkin siinä pihalla, että kenellä mahtaa olla noin hieno pemariToivottavasti kake on toiminut.
E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Yks selitys hidastuneelle lämpenemiselle VOISI olla sama minkä kanssa omassa E39:ssa joskus joutuu askartelemaan.
Nimittäin pakkasessa alkaa paisuntasäiliön alareunasta, siitä paisarin ja syylärin välistä tihkua nestettä, ja kun nestepinta aikansa alenee, kertyy järjestelmään ilmaa, ja peli ei enää lämpenekään normaalisti, ennen kuin lisää nestettä ja ilmaa järjestelmän. Sitten taas mennään vähän aikaa.
Vuoto voi olla niin vähäistä ettei auto jätä alleen lammikkoa, kun neste jää pohjapanssarin päälle makoilemaan."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostVuoto voi olla niin vähäistä ettei auto jätä alleen lammikkoa, kun neste jää pohjapanssarin päälle makoilemaan.
Nimim. Enpä ole nesteitä koskaan muistanut tarkistaa....E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Merkkivalo ei syty ainakaan minun E39:ssa vaikka menis melkein tyhjäks paisari(oisko sitten anturi rikki tms?)
Tai sitten valon syttymistaso on vielä alempana"Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostMerkkivalo ei syty ainakaan minun E39:ssa vaikka menis melkein tyhjäks paisari(oisko sitten anturi rikki tms?)
Tai sitten valon syttymistaso on vielä alempanaOlen kohtuukäyttäjä ja juon vain keskikalijaa
Comment
-
-
Samaa ihmettelyä taas kuin viimetalvenakin samoihin aikoihin. Nyt kuitenkin roikkalämmitys autossa oli tutkitusti toiminut ja ulkona pakkasta vain noin -10°C.
Silti ei tänään työmatkalla noussut moottorin lämmöt enää kuin 66°C asti, vaikka auto oli ollut roikassa ja siksi jo lähtiessä lämmöt +5°C. Matka on kyllä lyhyt (~5km) ja hidas (40 rajoitus enimmän matkaa), mutta silti alkaa epäilyttää että oisko termostaatti vaihtokunnossa. Yleensä on viisari noussut milliä vaille normaaliin tuollakin matkalla, eli se noin 80°C. Eilen jo jäi 70°C tuntumaan ja siksi kattelin nyt tarkemmin mitä tapahtuu.
KL-Varaosilla ja Motonetissa termostaatti 60€. Uskaltaakohan tuollaisen laittaa, vai pitääkö kysellä alkuperäisen hintaa? Mitään havaintoja mitä tuon asennuksesta kannattais maksaa? Itse en missään tapauksessa ala tuota vaihtamaan.Last edited by Petri.Kekkonen; 08-01-2009, 07:20.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostSamaa ihmettelyä taas kuin viimetalvenakin samoihin aikoihin. Nyt kuitenkin roikkalämmitys autossa oli tutkitusti toiminut ja ulkona pakkasta vain noin -10°C.
Silti ei tänään työmatkalla noussut moottorin lämmöt enää kuin 66°C asti, vaikka auto oli ollut roikassa ja siksi jo lähtiessä lämmöt +5°C. Matka on kyllä lyhyt (~5km) ja hidas (40 rajoitus enimmän matkaa), mutta silti alkaa epäilyttää että oisko termostaatti vaihtokunnossa. Yleensä on viisari noussut milliä vaille normaaliin tuollakin matkalla, eli se noin 80°C. Eilen jo jäi 70°C tuntumaan ja siksi kattelin nyt tarkemmin mitä tapahtuu.
KL-Varaosilla ja Motonetissa termostaatti 60€. Uskaltaakohan tuollaisen laittaa, vai pitääkö kysellä alkuperäisen hintaa? Mitään havaintoja mitä tuon asennuksesta kannattais maksaa? Itse en missään tapauksessa ala tuota vaihtamaan.
On tullut joskus parkkiksellakin tollanen huolto-operaation puuhattu tohon omaan miinaan (540), kesti karvan yli tunnin ilmauksineen.
Tosin noin lyhyen (ajetun) pätkän perusteella en vielä tuomitsisi termaria vaihtoon.
Kokeile hieman pidempi lenkki ~10km ja sitten hieman tyhjäkäyntiä ~10 min, jos tossa sitten rupeaa esim. lämmöt laskemaan tyhjäkäynnillä tai ajossa niin alkaa olemaan melko selvä tapaus.
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostKL-Varaosilla ja Motonetissa termostaatti 60€. Uskaltaakohan tuollaisen laittaa, vai pitääkö kysellä alkuperäisen hintaa? Mitään havaintoja mitä tuon asennuksesta kannattais maksaa? Itse en missään tapauksessa ala tuota vaihtamaan.
Comment
-
-
Omassa 530D:ssä lämmöt jäivät vajaaksi ja nousivat normaalia hitaammin.
EGR:n termari on näissä ilmeisesti yleisin syy. Ja kun omasta poistettu läpät ja EGR poissa käytöstä, on tuon termarin kautta virtaus ihan turhaa muutenkin.
Siispä termari pois käytöstä jolloin vesi ei sitä kautta suotta virtaa.
Hittoako tuota vaihtamaan kun sillä ei ole mitään virkaa enää.
Tulppaamisen jälkeen lämmöt nousivat tuossa 20-asteen pakkasellakin erittäin nopeasti normaaliin tasoon ja siellä jäpittää nyt tasaisesti.
Tulppauksen teki Benkara Tampereella muun säädön yhteydessä.
Comment
-
-
Osaisko joku neuvoa kun oma 523i lämpeää kyllä normaaliin 92-asteeseen, mutta turhan hitaasti. Eli kun tänä aamuna oli -24 pakkasta, niin 2h säteilylämmittimessä ja silti kun ajoin töihin 2km 70km/h ja 13km 100km/h (n. 20min kone käynnissä kaiken kaikkiaan). Ja vielä pahvi nokalla, silti lämmöt eivät nousseet kuin juuri ja juuri 86-asteeseen, kun termarikin (92-asteinen) juuri vaihdettu.
Eihän bensakoneessa manuaalina ole muita termareita? Luulisi että bensakone vähän nopeammin lämpeisi. Kun anopin Omega lämpee n. 7min jälkeen 90-asteeseen, ilman mitään pahveja ja konsteja.Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
Youtube-kanavani (Jax_KiBez)
_____________________________________
Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
Tästä mun kaluston showroomiin
Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
Comment
-
-
Originally posted by Jax_KiBez View PostOsaisko joku neuvoa kun oma 523i lämpeää kyllä normaaliin 92-asteeseen, mutta turhan hitaasti. Eli kun tänä aamuna oli -24 pakkasta, niin 2h säteilylämmittimessä ja silti kun ajoin töihin 2km 70km/h ja 13km 100km/h (n. 20min kone käynnissä kaiken kaikkiaan). Ja vielä pahvi nokalla, silti lämmöt eivät nousseet kuin juuri ja juuri 86-asteeseen, kun termarikin (92-asteinen) juuri vaihdettu.
Eihän bensakoneessa manuaalina ole muita termareita? Luulisi että bensakone vähän nopeammin lämpeisi. Kun anopin Omega lämpee n. 7min jälkeen 90-asteeseen, ilman mitään pahveja ja konsteja.
Comment
-
Comment