E39:sin moottorin lämpö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikron
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 2174
    • Himas

    #16
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Voi olla kuvittelua, mutta jotenkin alkanut tuntua että toi mun 523i lämpenee nykyään hitaammin kuin ennen.

    Tänään lähdin kun lähdin töistä kotiin niin ei koko matkalle ehtinyt nostaa lämpöjä kuin 70°C asti, vaikka ulkona pakkasta vain -4°C ja auto ollut koko päivän roikassa (tosin ei ole jatkuva sähkö vaan pätkii ulkolämmön mukaan). Onhan tuo työmatka lyhyt (5-6 km), mutta on tuo yleensä ehtinyt normaaliin lämmöt nostaa (eli reilu 80°C) kuitenkin.

    Voiko termostaatti tehdä tämmöistä vikaa, eli lämmöt kyllä nousee siihen mihin pitääkin, mutta hitaasti?
    Musta tuntuu samalta. Ei lämpiä yhtä nopeasti, kuin ennen. Ja termari ja kotelo vaihdettu 2 vuotta sitten.
    F11 530dA xDrive M-sport -13
    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
    Ex: E38 740iA -98
    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
    Ex: E39 523i -96
    Ex: E34 520i -89

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17867
      • PKS

      #17
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Voi olla kuvittelua, mutta jotenkin alkanut tuntua että toi mun 523i lämpenee nykyään hitaammin kuin ennen.

      Tänään lähdin kun lähdin töistä kotiin niin ei koko matkalle ehtinyt nostaa lämpöjä kuin 70°C asti, vaikka ulkona pakkasta vain -4°C ja auto ollut koko päivän roikassa (tosin ei ole jatkuva sähkö vaan pätkii ulkolämmön mukaan). Onhan tuo työmatka lyhyt (5-6 km), mutta on tuo yleensä ehtinyt normaaliin lämmöt nostaa (eli reilu 80°C) kuitenkin.
      Sama juttu omassa 528i.

      Pakko se on vaan olla tämä alkava talvi, työmatkaa 10km, moottoritietä ja kestää joku 6km lämmetä vaikka on ollut roikassa koko päivän.
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

      E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

      E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • Cakke
        Bimmer Rookie
        • Jun 2005
        • 27
        • Oulu

        #18
        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Voi olla kuvittelua, mutta jotenkin alkanut tuntua että toi mun 523i lämpenee nykyään hitaammin kuin ennen.

        Tänään lähdin kun lähdin töistä kotiin niin ei koko matkalle ehtinyt nostaa lämpöjä kuin 70°C asti, vaikka ulkona pakkasta vain -4°C ja auto ollut koko päivän roikassa (tosin ei ole jatkuva sähkö vaan pätkii ulkolämmön mukaan). Onhan tuo työmatka lyhyt (5-6 km), mutta on tuo yleensä ehtinyt normaaliin lämmöt nostaa (eli reilu 80°C) kuitenkin.

        Voiko termostaatti tehdä tämmöistä vikaa, eli lämmöt kyllä nousee siihen mihin pitääkin, mutta hitaasti?
        Täällä kans täysin sama juttu 528:lla, jota olen itsekseni mietiskellyt. Työmatka pikkasen reilu 7 km (taajamaa) ja lämmöt ei nouse normaaliin asti vaikka on ollut roikassa. Helvetin hitaasti tuntuu lämpiävän.

        Termostaatin vaihto on käynyt jo mielessä. Ilmoitelkaapa auttoiko jos ehditte vaihtaa ennen mua..saattaa kuitenkin tuo vaihto vähän venyä

        Ja sori täysin offtopikkia..taidat Petri.Kekkonen olla sama kaveri, jolta hain pari kuukautta sitten logitechin yleiskaukosäätimen..kattelinkin siinä pihalla, että kenellä mahtaa olla noin hieno pemari
        Last edited by Cakke; 14-11-2007, 16:11. Reason: Pientä lisäystä
        Olen kohtuukäyttäjä ja juon vain keskikalijaa

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7468
          • Oulu

          #19
          Oikea havainto mutta väärä hälytys, eli mun autossa ei ole vikaa vaan työpaikan lämpötolpat oli vaan pimeenä. Saisihan tuo silti vähän nopeammin lämmetä...

          Originally posted by Cakke View Post
          Ja sori täysin offtopikkia..taidat Petri.Kekkonen olla sama kaveri, jolta hain pari kuukautta sitten logitechin yleiskaukosäätimen..kattelinkin siinä pihalla, että kenellä mahtaa olla noin hieno pemari
          Minähän se. Toivottavasti kake on toiminut.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1845
            • Kotona/Poissa

            #20
            Yks selitys hidastuneelle lämpenemiselle VOISI olla sama minkä kanssa omassa E39:ssa joskus joutuu askartelemaan.

            Nimittäin pakkasessa alkaa paisuntasäiliön alareunasta, siitä paisarin ja syylärin välistä tihkua nestettä, ja kun nestepinta aikansa alenee, kertyy järjestelmään ilmaa, ja peli ei enää lämpenekään normaalisti, ennen kuin lisää nestettä ja ilmaa järjestelmän. Sitten taas mennään vähän aikaa.

            Vuoto voi olla niin vähäistä ettei auto jätä alleen lammikkoa, kun neste jää pohjapanssarin päälle makoilemaan.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7468
              • Oulu

              #21
              Originally posted by Havis View Post
              Vuoto voi olla niin vähäistä ettei auto jätä alleen lammikkoa, kun neste jää pohjapanssarin päälle makoilemaan.
              Eikö tuo kuitenkin sytytä jäähdytysnesteen määrän varoitusvalon joskus?

              Nimim. Enpä ole nesteitä koskaan muistanut tarkistaa....
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1845
                • Kotona/Poissa

                #22
                Merkkivalo ei syty ainakaan minun E39:ssa vaikka menis melkein tyhjäks paisari(oisko sitten anturi rikki tms?)
                Tai sitten valon syttymistaso on vielä alempana
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Cakke
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2005
                  • 27
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by Havis View Post
                  Merkkivalo ei syty ainakaan minun E39:ssa vaikka menis melkein tyhjäks paisari(oisko sitten anturi rikki tms?)
                  Tai sitten valon syttymistaso on vielä alempana
                  Niin ja jos on pieni ajotietokone, niin eihän se sitten voi herjata nesteen määrästä?
                  Olen kohtuukäyttäjä ja juon vain keskikalijaa

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7468
                    • Oulu

                    #24
                    Samaa ihmettelyä taas kuin viimetalvenakin samoihin aikoihin. Nyt kuitenkin roikkalämmitys autossa oli tutkitusti toiminut ja ulkona pakkasta vain noin -10°C.

                    Silti ei tänään työmatkalla noussut moottorin lämmöt enää kuin 66°C asti, vaikka auto oli ollut roikassa ja siksi jo lähtiessä lämmöt +5°C. Matka on kyllä lyhyt (~5km) ja hidas (40 rajoitus enimmän matkaa), mutta silti alkaa epäilyttää että oisko termostaatti vaihtokunnossa. Yleensä on viisari noussut milliä vaille normaaliin tuollakin matkalla, eli se noin 80°C. Eilen jo jäi 70°C tuntumaan ja siksi kattelin nyt tarkemmin mitä tapahtuu.

                    KL-Varaosilla ja Motonetissa termostaatti 60€. Uskaltaakohan tuollaisen laittaa, vai pitääkö kysellä alkuperäisen hintaa? Mitään havaintoja mitä tuon asennuksesta kannattais maksaa? Itse en missään tapauksessa ala tuota vaihtamaan.
                    Last edited by Petri.Kekkonen; 08-01-2009, 07:20.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • -Mage-
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2005
                      • 295
                      • Vantaa

                      #25
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Samaa ihmettelyä taas kuin viimetalvenakin samoihin aikoihin. Nyt kuitenkin roikkalämmitys autossa oli tutkitusti toiminut ja ulkona pakkasta vain noin -10°C.

                      Silti ei tänään työmatkalla noussut moottorin lämmöt enää kuin 66°C asti, vaikka auto oli ollut roikassa ja siksi jo lähtiessä lämmöt +5°C. Matka on kyllä lyhyt (~5km) ja hidas (40 rajoitus enimmän matkaa), mutta silti alkaa epäilyttää että oisko termostaatti vaihtokunnossa. Yleensä on viisari noussut milliä vaille normaaliin tuollakin matkalla, eli se noin 80°C. Eilen jo jäi 70°C tuntumaan ja siksi kattelin nyt tarkemmin mitä tapahtuu.

                      KL-Varaosilla ja Motonetissa termostaatti 60€. Uskaltaakohan tuollaisen laittaa, vai pitääkö kysellä alkuperäisen hintaa? Mitään havaintoja mitä tuon asennuksesta kannattais maksaa? Itse en missään tapauksessa ala tuota vaihtamaan.
                      On toi sen verta helppo homma että tuskin mikään liike velottaa yli tunnin töitä...
                      On tullut joskus parkkiksellakin tollanen huolto-operaation puuhattu tohon omaan miinaan (540), kesti karvan yli tunnin ilmauksineen.

                      Tosin noin lyhyen (ajetun) pätkän perusteella en vielä tuomitsisi termaria vaihtoon.
                      Kokeile hieman pidempi lenkki ~10km ja sitten hieman tyhjäkäyntiä ~10 min, jos tossa sitten rupeaa esim. lämmöt laskemaan tyhjäkäynnillä tai ajossa niin alkaa olemaan melko selvä tapaus.

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10112
                        • KVLA

                        #26
                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        KL-Varaosilla ja Motonetissa termostaatti 60€. Uskaltaakohan tuollaisen laittaa, vai pitääkö kysellä alkuperäisen hintaa? Mitään havaintoja mitä tuon asennuksesta kannattais maksaa? Itse en missään tapauksessa ala tuota vaihtamaan.
                        Lisäksi kannattaa harkita myös tuota termarin kotelon vaihtoa samalla aukaisulla.Eikös näissä ole ollut/tullut vaihdon yhteydessä (hius)halkeamia?

                        Comment

                        • Wasabi
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2007
                          • 89
                          • Helsinki

                          #27
                          Omassa 530D:ssä lämmöt jäivät vajaaksi ja nousivat normaalia hitaammin.
                          EGR:n termari on näissä ilmeisesti yleisin syy. Ja kun omasta poistettu läpät ja EGR poissa käytöstä, on tuon termarin kautta virtaus ihan turhaa muutenkin.

                          Siispä termari pois käytöstä jolloin vesi ei sitä kautta suotta virtaa.
                          Hittoako tuota vaihtamaan kun sillä ei ole mitään virkaa enää.
                          Tulppaamisen jälkeen lämmöt nousivat tuossa 20-asteen pakkasellakin erittäin nopeasti normaaliin tasoon ja siellä jäpittää nyt tasaisesti.

                          Tulppauksen teki Benkara Tampereella muun säädön yhteydessä.

                          Comment

                          • Racink
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2004
                            • 840
                            • Jkl

                            #28
                            Originally posted by Heguli 31 View Post
                            Lisäksi kannattaa harkita myös tuota termarin kotelon vaihtoa samalla aukaisulla.Eikös näissä ole ollut/tullut vaihdon yhteydessä (hius)halkeamia?
                            Näissä 9/98 jälkeisissä on kotelo ja termari samassa, eli kotelo vaihtuu myös jos termarin vaihtaa.

                            Comment

                            • Jax_KiBez
                              BTCF Member
                              • Jan 2010
                              • 2079
                              • Pirkanmaa

                              #29
                              Osaisko joku neuvoa kun oma 523i lämpeää kyllä normaaliin 92-asteeseen, mutta turhan hitaasti. Eli kun tänä aamuna oli -24 pakkasta, niin 2h säteilylämmittimessä ja silti kun ajoin töihin 2km 70km/h ja 13km 100km/h (n. 20min kone käynnissä kaiken kaikkiaan). Ja vielä pahvi nokalla, silti lämmöt eivät nousseet kuin juuri ja juuri 86-asteeseen, kun termarikin (92-asteinen) juuri vaihdettu.

                              Eihän bensakoneessa manuaalina ole muita termareita? Luulisi että bensakone vähän nopeammin lämpeisi. Kun anopin Omega lämpee n. 7min jälkeen 90-asteeseen, ilman mitään pahveja ja konsteja.
                              Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                              Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                              _____________________________________
                              Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                              Tästä mun kaluston showroomiin
                              Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                              Comment

                              • mijuko
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2010
                                • 951
                                • ۩□□۩

                                #30
                                Originally posted by Jax_KiBez View Post
                                Osaisko joku neuvoa kun oma 523i lämpeää kyllä normaaliin 92-asteeseen, mutta turhan hitaasti. Eli kun tänä aamuna oli -24 pakkasta, niin 2h säteilylämmittimessä ja silti kun ajoin töihin 2km 70km/h ja 13km 100km/h (n. 20min kone käynnissä kaiken kaikkiaan). Ja vielä pahvi nokalla, silti lämmöt eivät nousseet kuin juuri ja juuri 86-asteeseen, kun termarikin (92-asteinen) juuri vaihdettu.

                                Eihän bensakoneessa manuaalina ole muita termareita? Luulisi että bensakone vähän nopeammin lämpeisi. Kun anopin Omega lämpee n. 7min jälkeen 90-asteeseen, ilman mitään pahveja ja konsteja.
                                :thinkhttp://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=204845

                                Comment

                                Working...
                                X