Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ongelmana E39:n ilmastoinnin hidas reagoiminen?

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • öpel
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 253
    • ??????

    Ongelmana E39:n ilmastoinnin hidas reagoiminen?

    Kyseessä puoliautomaattinen ilmastointi, joka reagoi mielettömän hitaasti lämpötilan muutoksiin. Ilmastointi periaatteessa toimii, kun tavoitelämpötila on saavutettu se pitää lämpötilan vakiona eikä driftaa.

    Mutta kun tämän tasapainotilan saavuttaminen kestää mielettömän kauan. Jos käännän lämmönsäätimen esim. 18:sta 20 asteeseen, niin ilmastointi alkaa heti puhaltamaan mahdollisimman kuumaa ilmaa. Tämähän on periaatteessa oikein, kun pyysin kontrollerilta lisää lämpöä, mutta kun kuuman ilman tulo ei lopu niin ikinä, minulla jo hiki valuu kalsareista kunnes joskus 10-15 minuutin päästä automatiikka alkaa säätämään ilmaa takaisin viileämmälle. Sitten taas toimii hyvin ja lämpötila pysyy mukavana. Sama toimii myös toiseen suuntaan, jos haluan hieman kylmempää ilmaa, niin saan puolituntia palella kun suuttimet puhaltaa kylmää kuin utsjoella tammikuussa.

    Missä vika?

    Sen mitä ymmärrän mikrokontrollereista ja tällaisesta feedback-loopista, niin vikana voi olla hajonnut kontrolleri (integroimisaika liian pitkä) tai sitten viallinen lämpötila-anturi, jolla kestää jostain syystä todella kauan havaita matkustamon lämpötilanmuutokset. Viisainta ja halvinta on lähteä etsimään vikaa lämpömittarista.

    Siispä, miten tässä E39:n manuaali-ilmastoinnissa tapahtuu lämpötilan mittaus ja säätö? Automaatti-ilmastoiduissa autoissa antureita taitaa olla joka puolella, jotta osaa ohjata ilman oikein, mutta entä tällaisessa karvalakkimallissa jolle taitaa periaatteessa riittää yksi anturi jonka perusteella tietokone säätää kennolta tulevaa lämpöä.

    Kuskin jalkatilasta muistaakseni löysin (aikanaan) sellaisen tuntemattoman putken, liittyykö tämä siihen?
    Putki ei muistaakseni ollut sähköjohto, onko mekanismi, että se imee putken kautta matkustamo ilmaa jonnekin anturille vai?
    BMW 523i E39 MY1999
  • Juize
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 235
    • Joensuu

    #2
    Lämpöanturi on juurikin kuskin jalkatilassa. Anturilta lähtee putki imusarjaan mikä pitää anturilla ilman liikkeessä (imusarjan alipaine).
    Anturilta lähtee myös pari johtoa lämmönsäätöautomatiikalle.

    Tämän näköinen tapaus:




    Olisiko tuossa anturilta lähtevässä putkessa jotain mätää, tukossa, reikä, irti imusarjalta... :think
    i20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
    ex G31 530e -20 lci M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic

    ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
    ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
    ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

    Comment

    • öpel
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 253
      • ??????

      #3
      Kuulostaa järkevältä. Jos pistäisi paineilmalla putken siistiksi, mihin kohtaan se tulee imusarjalle?
      BMW 523i E39 MY1999

      Comment

      • öpel
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 253
        • ??????

        #4
        Originally posted by öpel View Post
        Kuulostaa järkevältä. Jos pistäisi paineilmalla putken siistiksi, mihin kohtaan se tulee imusarjalle?
        Joopa, siellähä oli koko putki irrallaan konehuoneessa. Ei mitään käsitystä minne se kuuluisi laittaa kiinni imupuolelle. Siellä jossain koneen takaosassa oli kumihatun alla reikä josta imi, rakensin siihen adapterin ja sain imun pelaamaan. Ilmastointikin alkoi toimimaan kuten kuuluu
        Samalla autokuumekin laski hieman

        Last edited by öpel; 07-05-2012, 20:25.
        BMW 523i E39 MY1999

        Comment

        • Juize
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2010
          • 235
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by öpel View Post
          Joopa, siellähä oli koko putki irrallaan konehuoneessa. Ei mitään käsitystä minne se kuuluisi laittaa kiinni imupuolelle. Siellä jossain koneen takaosassa oli kumihatun alla reikä josta imi, rakensin siihen adapterin ja sain imun pelaamaan. Ilmastointikin alkoi toimimaan kuten kuuluu
          Samalla autokuumekin laski hieman
          Siinä imusarjan takaosassa on kaksi tulpattua reikää, isompi ja pienempi. Tuo sisältä tulevan letkun paikka on sen pienemmän tulpan yläpuolella, syvemmällä kuin ne tulpatut reiät, sitä ei näe kun jonkun peilin avulla.
          Jos laitoit letkun tulpan alla olevaan reikään niin letkun alkuperäinen paikka on nyt todennäköisesti auki suoraan imusarjaan ja siitä taas seuraa imuvuoto!!!
          Se taas aiheutaa kaikennäköisiä muita mielenkiintoisia ongelmia, joista löytyy haulla paljon juttua
          i20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
          ex G31 530e -20 lci M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic

          ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
          ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
          ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

          Comment

          • öpel
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 253
            • ??????

            #6
            Originally posted by Juize View Post
            Siinä imusarjan takaosassa on kaksi tulpattua reikää, isompi ja pienempi. Tuo sisältä tulevan letkun paikka on sen pienemmän tulpan yläpuolella, syvemmällä kuin ne tulpatut reiät, sitä ei näe kun jonkun peilin avulla.
            Jos laitoit letkun tulpan alla olevaan reikään niin letkun alkuperäinen paikka on nyt todennäköisesti auki suoraan imusarjaan ja siitä taas seuraa imuvuoto!!!
            Se taas aiheutaa kaikennäköisiä muita mielenkiintoisia ongelmia, joista löytyy haulla paljon juttua
            Thänks! Peilin avulla tosiaan löytyi kaikki reiät, tukin sen pienen (oikean) reiän ruuvilla. Alkuperäinen letkunpätkä, joka tuohon olisi kuulunut, oli jo niin rispaantunut, ettei siillä olisi enää mitään tehnyt ja uusi oma letku liian iso tuohon. Ei kai sillä mitään väliä ole, että mistä se ottaa alipaineen, kunhan ei imuvuotoja esiinny.

            PS. Tuon isomman reiän (josta nyt otan vakuumin) kumihattu oli myöskin niin haurastunut, etten yhtään ihmettelisi jos olisi jo vuotanut siitä. Ehkä nämä imuvuodot yhdessä aiheutti pieniä häiriöitä moottorin toiminnassa, kun oikein pienillä kierroksilla 1000-1500 rpm pientä nykimistä välillä.
            Kannattaa muidenkin katsoa sen kumihatun kunto, jos kone nykii. Vai mihin tarkoitukseen ne siellä on? Varalla jotain sellaista lisävarutetta varten jota ei minun biilistä löydy.

            Tuossa kuva kyseisistä rööreistä ja aivan tarpeeton kuva juuri pestystä bemusta, taattua 2 MPix kännykkälaatua kun parempi kamera huollossa.



            BMW 523i E39 MY1999

            Comment

            Working...
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎