Kyseessä puoliautomaattinen ilmastointi, joka reagoi mielettömän hitaasti lämpötilan muutoksiin. Ilmastointi periaatteessa toimii, kun tavoitelämpötila on saavutettu se pitää lämpötilan vakiona eikä driftaa.
Mutta kun tämän tasapainotilan saavuttaminen kestää mielettömän kauan. Jos käännän lämmönsäätimen esim. 18:sta 20 asteeseen, niin ilmastointi alkaa heti puhaltamaan mahdollisimman kuumaa ilmaa. Tämähän on periaatteessa oikein, kun pyysin kontrollerilta lisää lämpöä, mutta kun kuuman ilman tulo ei lopu niin ikinä, minulla jo hiki valuu kalsareista kunnes joskus 10-15 minuutin päästä automatiikka alkaa säätämään ilmaa takaisin viileämmälle. Sitten taas toimii hyvin ja lämpötila pysyy mukavana. Sama toimii myös toiseen suuntaan, jos haluan hieman kylmempää ilmaa, niin saan puolituntia palella kun suuttimet puhaltaa kylmää kuin utsjoella tammikuussa.
Missä vika?
Sen mitä ymmärrän mikrokontrollereista ja tällaisesta feedback-loopista, niin vikana voi olla hajonnut kontrolleri (integroimisaika liian pitkä) tai sitten viallinen lämpötila-anturi, jolla kestää jostain syystä todella kauan havaita matkustamon lämpötilanmuutokset. Viisainta ja halvinta on lähteä etsimään vikaa lämpömittarista.
Siispä, miten tässä E39:n manuaali-ilmastoinnissa tapahtuu lämpötilan mittaus ja säätö? Automaatti-ilmastoiduissa autoissa antureita taitaa olla joka puolella, jotta osaa ohjata ilman oikein, mutta entä tällaisessa karvalakkimallissa jolle taitaa periaatteessa riittää yksi anturi jonka perusteella tietokone säätää kennolta tulevaa lämpöä.
Kuskin jalkatilasta muistaakseni löysin (aikanaan) sellaisen tuntemattoman putken, liittyykö tämä siihen?
Putki ei muistaakseni ollut sähköjohto, onko mekanismi, että se imee putken kautta matkustamo ilmaa jonnekin anturille vai?
Mutta kun tämän tasapainotilan saavuttaminen kestää mielettömän kauan. Jos käännän lämmönsäätimen esim. 18:sta 20 asteeseen, niin ilmastointi alkaa heti puhaltamaan mahdollisimman kuumaa ilmaa. Tämähän on periaatteessa oikein, kun pyysin kontrollerilta lisää lämpöä, mutta kun kuuman ilman tulo ei lopu niin ikinä, minulla jo hiki valuu kalsareista kunnes joskus 10-15 minuutin päästä automatiikka alkaa säätämään ilmaa takaisin viileämmälle. Sitten taas toimii hyvin ja lämpötila pysyy mukavana. Sama toimii myös toiseen suuntaan, jos haluan hieman kylmempää ilmaa, niin saan puolituntia palella kun suuttimet puhaltaa kylmää kuin utsjoella tammikuussa.
Missä vika?
Sen mitä ymmärrän mikrokontrollereista ja tällaisesta feedback-loopista, niin vikana voi olla hajonnut kontrolleri (integroimisaika liian pitkä) tai sitten viallinen lämpötila-anturi, jolla kestää jostain syystä todella kauan havaita matkustamon lämpötilanmuutokset. Viisainta ja halvinta on lähteä etsimään vikaa lämpömittarista.
Siispä, miten tässä E39:n manuaali-ilmastoinnissa tapahtuu lämpötilan mittaus ja säätö? Automaatti-ilmastoiduissa autoissa antureita taitaa olla joka puolella, jotta osaa ohjata ilman oikein, mutta entä tällaisessa karvalakkimallissa jolle taitaa periaatteessa riittää yksi anturi jonka perusteella tietokone säätää kennolta tulevaa lämpöä.
Kuskin jalkatilasta muistaakseni löysin (aikanaan) sellaisen tuntemattoman putken, liittyykö tämä siihen?
Putki ei muistaakseni ollut sähköjohto, onko mekanismi, että se imee putken kautta matkustamo ilmaa jonnekin anturille vai?
Comment