Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 528iA -99 Metallinen laahaava ääni

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • amppi
    Newbiemmer
    • Apr 2012
    • 3
    • Finland

    e39 528iA -99 Metallinen laahaava ääni

    En löytänyt haulla vastaavanlaista ongelmaa, joten jos joku tunnistaa vian ja muistaa että siitä on keskusteltu aiemmin, niin linkkiä tulemaan.

    Auto siis e39 528iA Touring steptronicilla ja vuosimalli 5/1999. Mittarissa nyt 276 000km.

    Tänään huomasin paikallisessa parkkihallissa ikkuna alas veivattuna, että jostain päin autoa kuului metallinen laahaava kilinä. Mietin ensimmäiseksi jarruja, mutta testailujen jälkeen kyseinen ääni ilmenee vain kun laittaa vedon päälle, joko D tai R. Vapaalla tyhjäkäynnillä ääntä ei kuulu. Ääni ei myöskään muutu miksikään kierrosluvun mukana, vaan pysyy samanlaisena oli sitten jarru pohjassa paikallaan ja kierrokset se n. 900, tai liikkeellä 2000 kierroksen pinnassa. Suuremmilla kierroksilla en ole vielä kokeillut, mutta lieköhän tuo asiaan tekee muutosta. Yritin paikallistaa ääntä ja vaikuttaa kuin se kuuluisi jostain etupenkkien kohdilta. Ikkunat ylhäällä ei kuulu mitään, joten ääni ei ole niin voimakas, mutta ulospäin kuuluu selvästi.

    Joskus aiemmin omistin S40 Volvon, josta kuului vähän vastaavanlainen ääni kun katalysaattorin helppeet olivat irronneet, mutta ääni muuttui kierrosten mukana. Tässä koneessa niitä katteja ei ilmeisesti ole kuitenkaan pohjan alla?

    Vaihteisto vaihtaa hyvin ja sulavasti. Ei paukahtele eikä nykäise millään vaihteella. Tuntuu aika hassulta että aski olisi valmis? Mitään tietoa ei ole vaihteiston puolesta, onko öljyjen kanssa puljailtu vai ei. Tuusulalaisesta autoliikkeestä tämän hain about kuukausi sitten, ja on jo siitä ajasta muutaman viikon maannut pajalla korjauksessa ja osia odotellen. Aika paljon oli heti laitettavaa (piilotettuja kolarivaurioita) "ehjässä pelissä" ja ei taida ihan heti loppua näkyä. Itsehän olen tällä autolla ajanut kaikki n. 1500km.
  • julli75
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2008
    • 302
    • lpr

    #2
    katti on juurikin pohjan alla ja saattaa olla että pelkkä suoja on tippunut kardaanin päälle.siellä kun on ne lämpö eristeet vähän eri tavalla kuin noissa traktoreissa.:think

    Comment

    • amppi
      Newbiemmer
      • Apr 2012
      • 3
      • Finland

      #3
      Originally posted by julli75 View Post
      katti on juurikin pohjan alla ja saattaa olla että pelkkä suoja on tippunut kardaanin päälle.siellä kun on ne lämpö eristeet vähän eri tavalla kuin noissa traktoreissa.:think
      Johonkin tämän suuntaiseen tulokseen päädyin itsekkin yöllä joka rattoisasti googletellen kului. Suojapelti repsottaa joka sitten ottaa kardaaniin kiinni jne. Täytyypi saada tuo kulkine pukille heti vain kun kerkeää, niin tietää sitten enemmän...

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #4
        Originally posted by julli75 View Post
        katti on juurikin pohjan alla ja saattaa olla että pelkkä suoja on tippunut kardaanin päälle.siellä kun on ne lämpö eristeet vähän eri tavalla kuin noissa traktoreissa.:think
        Katit ei ole pohjan alla vaan konehuoneessa pakosarjoissa kiinni.

        Comment

        • amppi
          Newbiemmer
          • Apr 2012
          • 3
          • Finland

          #5
          Tulipa käytyä pieni n. 10 kilsan lenkki taajamaa-ajoa kokeilumielessä, ja tällä kertaa kahinat olikin sitten erilaisia...

          Kylmällä autolla ei kuulunut mitään, mutta kun kilsan-pari eteni niin alkoi kuulumaan aina välistä pientä vaimeaa metallista laahaavaa kahinaa (oikein kriittistä kuuntelua ikkunat alhaalla). Jotenkin tuntui myös että sitä mukaa kun lämmöt nousi niin koveni myös tuon kahinan voimakkuus. Tällä kertaa en saanut ääntä kuulumaan paikallaan ollessa veto päällä, kuten eilen. Täysin normaalin kuuloista toimintaa. Eilen olikin ennen kahinoiden havaitsemista vähän pitempää ajoa ja moottoritietä takana.

          Comment

          • apocalypse
            Newbiemmer
            • Sep 2010
            • 21
            • Helsinki, Finland

            #6
            Tähän vanhahkoon topiciin on pakko vastata, jos vaikka jollain muullakin tulisi vastaava "rahina" eteen.

            Itselläni kuului jarruista jatkuvasti rahinaa. Palat ja levyt ovat melko uudet, joten se herätti ihmetystä. Luulin, että levyn ja vanteen väliin olisi mennyt kivi, mutta rahina toistui aina parin viikon välein.

            Nostin auton pukeille, ja vikana oli hiukan alareunastaan repsottava etujarrulevyn sisäpuolen kurasuoja, joka välillä aina hipoi levyä. Ei muuta kuin ruuvilla kiinni ja laahavat äänet loppuivat siihen.

            Saattaa olla tyyppivika?

            Comment

            • -cruelty
              Newbiemmer
              • Aug 2012
              • 21
              • Lahti

              #7
              Originally posted by apocalypse View Post
              Tähän vanhahkoon topiciin on pakko vastata, jos vaikka jollain muullakin tulisi vastaava "rahina" eteen.

              Itselläni kuului jarruista jatkuvasti rahinaa. Palat ja levyt ovat melko uudet, joten se herätti ihmetystä. Luulin, että levyn ja vanteen väliin olisi mennyt kivi, mutta rahina toistui aina parin viikon välein.

              Nostin auton pukeille, ja vikana oli hiukan alareunastaan repsottava etujarrulevyn sisäpuolen kurasuoja, joka välillä aina hipoi levyä. Ei muuta kuin ruuvilla kiinni ja laahavat äänet loppuivat siihen.

              Saattaa olla tyyppivika?
              Kyseessä kuitenkin tod.näkösesti jostain muusta johtuva ääni, koska kuuluu ainoastaan veto päällä?
              Itelläkin kyllä joutu samat kurasuojat laittamaan uudelleen kiinni prikoin ja ruuvein. Hapettuu melko pahasti.

              Comment

              • SledgeHammer82
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1651
                • Pk-seutu

                #8
                Samaa vikaa 523i stepissä

                Löytyiköhän tähän koskaan ratkaisua?

                Potilaana 11/96 523iA steptronicilla, kilometrejä noin 190tkm. Laahaava ääni (vähän kuin kuluneet moniurahihnan rullat pitää), mutta ääni kuuluu ainoastaan R tai D silmässä. Tyhjäkäynnillä N-päällä ei ääniä.

                Automaatin öljyt vaihdettu n. 10 vuotta sitten 150 tkm ajettuna, ääni ilmennyt vasta hiljattain.

                Mitään ajatuksia mistä suunnasta vikaa voisi lähteä etsimään?

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎