Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 lasinpyyhkijäongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaloju-w
    Bimmer Rookie
    • Aug 2005
    • 42

    E39 lasinpyyhkijäongelma

    Terve! Eli ongelmana on kuskinpuoleisen pyyhkijän klonksahdus-ääni yläasennossa (suunnanvaihdon yhteydessä). Olen vaihtanut uudet sulat sekä uuden akselin kuskinpuolelle pyyhkijäkoneistoon, vaan eipä ollut apua näistä. Äänen lisäksi pyyhkijä on naarmuttanut uuden tuulilasin vasemmasta reunasta.

    Kiitos vastauksista.
  • djs^
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2009
    • 1177
    • Mikkeli

    #2
    Originally posted by jaloju-w View Post
    Terve! Eli ongelmana on kuskinpuoleisen pyyhkijän klonksahdus-ääni yläasennossa (suunnanvaihdon yhteydessä). Olen vaihtanut uudet sulat sekä uuden akselin kuskinpuolelle pyyhkijäkoneistoon, vaan eipä ollut apua näistä. Äänen lisäksi pyyhkijä on naarmuttanut uuden tuulilasin vasemmasta reunasta.

    Kiitos vastauksista.
    Kyllähän se sieltä vasemmasta reunasta kuluu väkisinkin, kun siinä sulka "vaihtaa suuntaansa"! Oothan kattonu onko ne sulkien varret kiinni kunnolla?
    liekkö jollain booreilla paikoillaan? :think
    EX :
    -E36 316
    -E36 325
    -E39 523
    -E39 530dA M-Sportx2
    -E60 525dA M-Sport x2
    -E60 545i Matte white
    -E53 x5
    -E91 3xx

    Comment

    • mikron
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 2171
      • Himas

      #3
      Ite huomannu saman ongelman etenkin paljon ajetun e39:n kanssa. Epätavallisen iso välys oli yhdessä edellisessä autossani juuri kuskin puolen pyyhkijässä. Toista se oli w202-mersussa jossa pyyhkijä oli lähes äänetön.
      F11 530dA xDrive M-sport -13
      Ex:E39 525i Touring M-sport -03
      Ex: E38 740iA -98
      Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
      Ex: E39 523i -96
      Ex: E34 520i -89

      Comment

      • Bmw Dreamer
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 2762
        • Kouvola

        #4
        Talvella vastaava ääni tuli, kun jäi jäätä siihen ilmanohjaimen alle, se sitten jotenkin piti sellasta klonksahtavaa ääntä, kun sulka vaihtoi suuntaa ylhäällä. Eli onhan se ilmanohjain kunnolla kiinni, eikä ota mihinkään kiinni, tai ole mitää likaa välissä yms?

        Kannattaa ainakin tarkistaa se kohta kunnolla.
        BMW 520d Touring '06 314tkm
        BMW 530D Touring '99 552tkm
        BMW 320da Touring '02 427tkm
        Volvo V70 D5 '02
        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

        Case IH 5140 Maxxum

        Comment

        • merbau
          Bimmer Rookie
          • Jun 2010
          • 130
          • Pälkäne

          #5
          Juuri eilen vaihtelin raitisilmasuodattimet, ja poistin myös ne kotelot ja putsasin lehdet, havunneulaset ja suuremmat myyrät pois niistä koteloiden vesirei'istä.

          Kuskin puolen kotelon kun purki, niin vasemman pyyhkijän nivel näkyi olevan ruosteessa. On ollut ilmeisesti alttiina kosteudelle joskus aiemmin, kun kotelo on ollut huonosti kiinni. Tuo voi nopeastikin väljistyä, jos vesi pääsee tekemään tuhojaan.
          540iA -00 M-sport
          Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

          Comment

          • peltone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 8092
            • Willähde

            #6
            Perusjuttu E39.. Ja kun metalli ja muovi hierovat siinä tarpeeks kauan toisiaa niin pyyhkijä irtoo nivelestä.
            E30 316 -87
            E91 325i -06
            E61 530d -06
            F10 520d -14
            ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              #7
              Tuo osahan ei tainnut olla mikään kovin arvokas marmorilta?

              Comment

              • Juize
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2010
                • 237
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by Antsah View Post
                Tuo osahan ei tainnut olla mikään kovin arvokas marmorilta?
                Jos tuota osaa 15 http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...e_wiper_parts/ tarkoitetaan, niin ~15 €:n investointi. Jokun aikaa sitten ostin, kun entinen viittä vaille irti pyyhkimen puolelta.
                i20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
                ex G31 530e -20 lci M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic

                ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
                ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
                ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

                Comment

                • flasher16
                  Newbiemmer
                  • Sep 2010
                  • 2
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Osan vaihto

                  Originally posted by Juize View Post
                  Jos tuota osaa 15 http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...e_wiper_parts/ tarkoitetaan, niin ~15 €:n investointi. Jokun aikaa sitten ostin, kun entinen viittä vaille irti pyyhkimen puolelta.
                  Moi. Miten iroitit tuon osan? Miten se on kiinni?

                  Comment

                  • Juize
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2010
                    • 237
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by flasher16 View Post
                    Moi. Miten iroitit tuon osan? Miten se on kiinni?
                    Tuon ohjeen avulla saa pyyhkijät irti: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/01/44/06

                    Pyyhkijän koneiston päällä oleva muovinen suoja irti: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/01/40/42

                    Osan vasemmassa päässähän on kuppi, joka on painettu pyyhkijässä olevaan palloon. Lähtee irti kampeamalla vaikka meisselillä.
                    Ennen kuin osan oikean puolen saa irti, joutuu irrottamaan oikean puolen pyyhkijälle menevän tangon. Moottorin akselilla olevassa vivussa on tappi, jonka päässä oleva lukkorengas painetaan irti pienellä meisselillä. Nyt päällimmäisen tangon saa kammettua irti ja sen jälkeen saa kammettua vaihdettavan tangon irti. Voi olla aika tiukasssa, mutta vaikka kahdella meisselillä kampeamalla lähtee.
                    Tankojen takaisin paikoilleen painaminen on myös aika tiukkaa. Esim. siirtoleukapihdit on hyvä apu.
                    Kun koneiston saa näkyville, niin kyllä se siitä järkeilemällä selviää.

                    Eri asia taas on saako tuosta selityksestä mitään tolkkua...
                    i20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
                    ex G31 530e -20 lci M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic

                    ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
                    ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
                    ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎