Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ilmastointi ei toimi *korjattu*

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Esko
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 11723
    • Kouvola

    E39 ilmastointi ei toimi *korjattu*

    Taas yksi ilmastointi-topic, kun ei aikasemmistakaan ole pahemmin ollut apua. Eli -01 530i:stä ei toimi aut. ilmastointi. INPA:lla luin vikakoodit lämppäriltä, mutta ei mitään. Livedatalla kaikki arvot on "asteikoilla" eli mikään ei ole poissa kokonaan tai tapissa. INPA:lla saa ilmastoinnin kyllä käynnistettyä ja alkaa heti puskemaan kylmää. Ilmastointi on juuri täytetty eli vika ei ole vähissä mehuissakaan. 9 ja 20 sulakkeet on ehjät. Ilmastoinnin tuuletin tuossa on ilmeisesti rikki, mutta pitäisihän tuon ilmastoinnin ainakin ajossa toimia vaikka tuuletin onkin rikki. Ei oikein tiedä mitä kokeilisi seuraavaksi..
    Last edited by Esko; 01-08-2012, 18:13.
  • peto2
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 8267
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Originally posted by Esko View Post
    Taas yksi ilmastointi-topic, kun ei aikasemmistakaan ole pahemmin ollut apua. Eli -01 530i:stä ei toimi aut. ilmastointi. INPA:lla luin vikakoodit lämppäriltä, mutta ei mitään. Livedatalla kaikki arvot on "asteikoilla" eli mikään ei ole poissa kokonaan tai tapissa. INPA:lla saa ilmastoinnin kyllä käynnistettyä ja alkaa heti puskemaan kylmää. Ilmastointi on juuri täytetty eli vika ei ole vähissä mehuissakaan. 9 ja 20 sulakkeet on ehjät. Ilmastoinnin tuuletin tuossa on ilmeisesti rikki, mutta pitäisihän tuon ilmastoinnin ainakin ajossa toimia vaikka tuuletin onkin rikki. Ei oikein tiedä mitä kokeilisi seuraavaksi..
    syttyykö ilmastoinnin nappulaan valo kun sitä painaa?..
    jos ei niin kannattanee koittaa toisella paneelilla :think
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11723
      • Kouvola

      #3
      Originally posted by peto2 View Post
      syttyykö ilmastoinnin nappulaan valo kun sitä painaa?..
      jos ei niin kannattanee koittaa toisella paneelilla :think
      Kyllä syttyy valo.

      Comment

      • Perlenbacher
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2010
        • 1103
        • Suomi

        #4
        Mitäs arvoja ulkoilman lämpöanturi näyttää? Jos luulee että on liian kylmä eikä siksi anna käynnistää.

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11723
          • Kouvola

          #5
          Originally posted by Perlenbacher View Post
          Mitäs arvoja ulkoilman lämpöanturi näyttää? Jos luulee että on liian kylmä eikä siksi anna käynnistää.
          Toikin tuli tarkastettua. Näytti jotain 26 astetta ulkona ja auton sisällä 30.

          Comment

          • Esko
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 11723
            • Kouvola

            #6
            Mitään käryä kellään? Onko noissa livedatan arvoissa jotain hälyyttävän korkeita arvoja mistä vois epäillä vikaa johonkin suuntaan?

            Comment

            • peto2
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2007
              • 8267
              • Järvikylä (Nakkila)

              #7
              Originally posted by Esko View Post
              Mitään käryä kellään? Onko noissa livedatan arvoissa jotain hälyyttävän korkeita arvoja mistä vois epäillä vikaa johonkin suuntaan?
              ei kyllä tule muuta mieleen kuin Evaporator temperature. http://wds.spaghetticoder.org/en/zin...-001645001.htm

              Epovator sensor B14

              anturi sökö ja luulee että kenno jäässä :think
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • Esko
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 11723
                • Kouvola

                #8
                Tarkistin nyt ton evaporator anturinkin ja näytti nyt 27 astetta eli pelaa sekin.

                Comment

                • Perlenbacher
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2010
                  • 1103
                  • Suomi

                  #9
                  Painekytkin se melkein sitten on, jossain kuivaimen suunnalla muistelisin, kytkentäkaaviosta näkyy periaate.

                  Pystytkö kokeilemaan toisella paneelilla?

                  Comment

                  • juster
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 624

                    #10
                    Jos sähköflekti on rikki, ei ilmastointi toimi. Olen kahdesti aikoinaan flektin vaihtanut. Autosta pitää iroittaa mm. puskuri, joten vaihtamisessa on jonkin verran näpräämistä.

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1838
                      • Kotona/Poissa

                      #11
                      Originally posted by juster View Post
                      Jos sähköflekti on rikki, ei ilmastointi toimi. Olen kahdesti aikoinaan flektin vaihtanut. Autosta pitää iroittaa mm. puskuri, joten vaihtamisessa on jonkin verran näpräämistä.
                      Minulla on asiasta päinvastaista kokemusta. Ennen flektin korjaamista ennätin ajella autollani useamman vuoden, ja aina tuli helteellä viileää sisälle ihan samoin kuin uusitulla flektilläkin. Näin siis ainakin -96 mallissa.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • peto2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2007
                        • 8267
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        #12
                        Originally posted by Havis View Post
                        Minulla on asiasta päinvastaista kokemusta. Ennen flektin korjaamista ennätin ajella autollani useamman vuoden, ja aina tuli helteellä viileää sisälle ihan samoin kuin uusitulla flektilläkin. Näin siis ainakin -96 mallissa.
                        sama, kävin hiljattain koeajamassa yhden huonokuntoisen -00 530dA:n ja siinä oli pimeenä ulkolämpöanturi ja ilmastoinnin flekti ja silti kompura pyöri ja kylmää tuli. :think
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14509
                          • Oulu

                          #13
                          Jep, omassakin on tuo flekti rikki ja kyllä ilmastointi toimii, vähän turhankin hyvin ku tahtoo välillä tulla kylmä vaikka IHKA säädetty 21c. :think
                          Last edited by zener; 15-07-2012, 17:50.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA (2.8l) '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • juster
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 624

                            #14
                            Näitä on kahdella eri systeemillä. Vanhemmissa flektin nopeutta ohjataan vastuksilla ja silloin ilmastointi lähtee päälle vaikka flekti ei toimisi.

                            Uudemmassa systeemissä on PWM -ohjattu flekti, millä kaikki 530 i:t ovat varustettu. Nopeuden säätö on toteutettu paineen anturilla. Paine anturin antama jännite on alueella 1,4-2,4V. Puhallin alkaa toimimaan 1,5-1,6V kohdalla. Eli flekti ei välttämättä pyöri, vaikka systeemissä ei ole mitään vikaa.
                            Last edited by juster; 15-07-2012, 19:08.

                            Comment

                            • Esko
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 11723
                              • Kouvola

                              #15
                              Tännehän on tullut mukavasti juttua. Flekti ei tosiaan toimi ja se tuli jo tossa tilattua. Mietitytti vaan se ku porukalla on kompura kuitenkin käynnistyny vaikka flekti on ollu rikki. Mut jos näissä faceliftistä eteenpäin systeemi on sitte erilainen niin asia toinen. Flektin liitin on kolme napainen. Etupuskuri on jo valmiiksi irti ku vaihdettiin uudet pdc-anturit kiinni eli eipä tossa enää liiemmin purkamista, että saa flektin vaihdettua.

                              Toista paneelia en kyllä oikein ole enkä viittisi alkaa noista parista muusta E39:stä purkamaan ettei riko muitakin autoja samalla. Täytyy vielä kattoa toi paineanturi vaihtoehtokin. Verrattiin INPA:lla noita Ihka:n arvoja toimivaan ilmastointiin, eikä ne anturiarvot liiemmin poikennut. Toki jos toi paineanturin jännite on josta muutamasta kymmenyksestä kiinni, niin ei tollaisia eroja ole osannut huomioida vakavana poikkeamana.

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎