Announcement

Collapse
No announcement yet.

automaatin mittaristo manuaalissa = ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11082
    • Oulu

    automaatin mittaristo manuaalissa = ongelmia

    Joo eli ongelmapesäkkeenä olis tollanen -99 523i.

    Autoon vaihdettu jonkun mittaristovian vuoksi automaatin mittaristo. Ihan oikeessa liikkeessä peräti, mutta homma on jätetty kesken. Tähän asti ongelmana on ollu että mittaristossa palaa rattaan kuva herjaamassa automaattilootan toimintahäiriöstä (ylläri). Kattelin DIS:llä ja faulty shifting tais olla vikakoodi. Myös instrument clusterilta tuli jotain herjaa että väärä moduli jne. en muista tarkkaan, eli koodailut on jääny ilmeisesti tekemättä.

    Onko näistä mahdollista päästä eroon koodaamalla ja jos on, niin miten tapahtuu?

    Sit toisena vikana on että peruutusvalot ei toimi. Polttimot ehjät ja kytkin vaihdelootassa toimii. Sähkökaavioita tutkiessa tulin siihen tulokseen, että valomoduuli ohjaa, mutta vaihdelootan kytkin ei ohjaa valomoduulia. Mittarisolta näyttäis tulevan ohjaus valomoduulille, että onko nyt mahdollista että pakkivalon ohjaus tulee sitä kautta ja automaatin mittaristo sekoittaa senkin? joku hyvä ratkaisu tähän pitäs keksiä, koska katsastusmies keksi hylätä auton pakkivalojen toimimattomuuden vuoksi.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
  • jartsa02
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 1131
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Joo eli ongelmapesäkkeenä olis tollanen -99 523i.

    Autoon vaihdettu jonkun mittaristovian vuoksi automaatin mittaristo. Ihan oikeessa liikkeessä peräti, mutta homma on jätetty kesken. Tähän asti ongelmana on ollu että mittaristossa palaa rattaan kuva herjaamassa automaattilootan toimintahäiriöstä (ylläri). Kattelin DIS:llä ja faulty shifting tais olla vikakoodi. Myös instrument clusterilta tuli jotain herjaa että väärä moduli jne. en muista tarkkaan, eli koodailut on jääny ilmeisesti tekemättä.

    Onko näistä mahdollista päästä eroon koodaamalla ja jos on, niin miten tapahtuu?

    Sit toisena vikana on että peruutusvalot ei toimi. Polttimot ehjät ja kytkin vaihdelootassa toimii. Sähkökaavioita tutkiessa tulin siihen tulokseen, että valomoduuli ohjaa, mutta vaihdelootan kytkin ei ohjaa valomoduulia. Mittarisolta näyttäis tulevan ohjaus valomoduulille, että onko nyt mahdollista että pakkivalon ohjaus tulee sitä kautta ja automaatin mittaristo sekoittaa senkin? joku hyvä ratkaisu tähän pitäs keksiä, koska katsastusmies keksi hylätä auton pakkivalojen toimimattomuuden vuoksi.
    Kyllä noista kaikista pääsee eroon, kun mittariston koodaa kohdilleen. Noita pakkivalojakin ohjaa loppupelissä mittaristo ja tuo väärä vaihteisto-koodaus aiheuttaa sen, että pakkivalot ei toimi.
    BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11082
      • Oulu

      #3
      No hyvä. Mut mitä siellä pitää koodailla, kun DIS:n koodaus osio on hepreaa meikälle. IKE:ä ilmeisesti, mut minä en edes tiedä mitä HIGH ja LOW mittaristot tarkoittaa.

      Googlesta onnistuin kaiveleen vaan jotain random ohjetta eri softalle. Ei siis vissiin montaa bittiä tarvis muuttaa:

      So, hook up a laptop with P.A.Soft to your car. Go to IKE and read EEPROM. You'll need to edit it by hand. Look for bytes B2 through B9 and their copy in 25A through 261 (I'm not going to go into detail here, just take it as a fact: you need to write the same data into those two blocks for the modification to work).

      What you write there depends on the car you have. Here's the relevant decoding from NCS Dummy:

      Key:

      Code:
      NAME                        NVRAM ADDR     MASK
          setting                     value          value with offset
      
      DZM_OFFSET                  000000B2 (01)  FF                                                                                        
          benziner                    04             04                                                                                    
          diesel                      82             82                                                                                    
          m5                          11             11                                                                                    
      ANZEIGE_M5                  000000B3 (01)  80                                                                                        
          serie_ag                    00             00                                                                                    
          motorsport                  01             80                                                                                    
      <UNBELEGT>                  000000B3 (01)  7E
          <initwert>                  3F             7E
      RESET_BIT                   000000B3 (01)  01                                                                                        
          aktiv                       01             01                                                                                    
          nicht_aktiv                 00             00                                                                                    
      Motor1                      000000B4 (02)
      Herstellerdaten10           000000B4 (06)
      GETRIEBE_TYP                000000B4 (01)  E0                                                                                        
          handschaltung               00             00                                                                                    !AUTOMATIK
          automatik_5_gang            02             40                                                                                    
          automatik_4_gang            04             80                                                                                    
          schrittschaltung            06             C0                                                                                    AUTOMATIK+!(N62B44,N62B48,M57D30+TU)
          waehlhebel_lenksaeule       01             20                                                                                    
          schrittschaltung_6_gang     07             E0                                                                                    AUTOMATIK+(N62B44,N62B48,M57D30+TU)
      MOTOR_FAKTOR                000000B4 (01)  1C                                                                                        
          3_imp/umdrehung             03             0C                                                                                    
          4_imp/umdrehung             04             10                                                                                    
          can_bus                     07             1C                                                                                    E53
      DZM_SKALA_ENDWERT           000000B4 (02)  03,FF                                                                                     
          7000_u/min                  02,8B          02,8B                                                                                 
          6000_u/min                  02,26          02,26                                                                                 
          8000_u/min                  02,F3          02,F3                                                                                 
      KVA_OFFSET                  000000B6 (01)  FF                                                                                        
          15_grad                     2B             2B                                                                                    
      KVA_SKALA_ENDWERT           000000B7 (01)  FF                                                                                        
          30_l                        F0             F0                                                                                    
      TACHO_OFFSET                000000B8 (01)  FF                                                                                        
          250_km/h                    11             11                                                                                    
          250_km/h_japan              09             09                                                                                    
          155_mph_e39                 11             11                                                                                    
          300_km/h_alpina             0E             0E                                                                                    
          300_km/h_alpina_e39         0E             0E                                                                                    
          250_km/h_acc_e38            11             11                                                                                    
          155_mph_acc_e38             11             11                                                                                    
          250_km/h_acc_japan_e38      08             08                                                                                    
          300_km/h_m5                 15             15                                                                                    
          185_mph_m5                  15             15                                                                                    
          300_km/h_m5_japan           0E             0E                                                                                    
      TACHO_SKALA_ENDWERT         000000B9 (01)  FF                                                                                        
          250_km/h                    33             33                                                                                    
          250_km/h_japan              3C             3C                                                                                    
          155_mph_e39                 33             33                                                                                    
          300_km/h_alpina             FC             FC                                                                                    
          300_km/h_alpina_e39         F8             F8                                                                                    
          250_km/h_acc_e38            2E             2E                                                                                    
          155_mph_acc_e38             2E             2E                                                                                    
          250_km/h_acc_japan_e38      3C             3C                                                                                    
          300_km/h_m5                 C1             C1                                                                                    
          185_mph_m5                  C1             C1                                                                                    
          300_km/h_m5_japan           D2             D2
      From this list, you'll need to pick the settings appropriate for your car and construct the correct values. I'll use my car as an example:

      B2 - gas engine, not M5 = 04
      B3 - not M5, reset bit active (don't ask me why - this is what I saw in all working NVRAMs) = 7F

      (All of you non-math types will have questions here. Explanation: a single byte may have portions of it allocated to different settings. The masks specify which bits are used for what. To calculate the final value of the byte, use the numbers from the "value with offset" column and add them up. So, for non-M5, with the 7E filler and 1 for reset bit you get 7F.)

      B4, B5 - manual transmission (00), CAN (07, or 1C with offset), 7000rpm tach (02, 8B) = 1E 8B
      B6 is always 2B
      B7 is always F0
      B8 - 155mph (US car) = 11
      B9 - same = 33

      Write these values to B2-B9 and 25A-261.

      As the final cleanup step, zero out bytes 14 through 23. Byte 14 is error counter, the rest hold specific error codes that have been logged during operation.

      Now, write EEPROM and calculate the checksum. You're done.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11082
        • Oulu

        #4
        Jaaha tätäkin räpläsin, mutta ei ruvennu pelittään.

        Vanha mittaristo löyty nurkista pyörimästä ja ebaystä tuli car scanner 1.3.6 kloonipulikka. Sillä kopsasin koodaukset vanhasta mittaristosta ews:llle ja ews:ltä sit uuteen mittaristoon. EWS:ltä ei voinu suoraan ottaa tietoja, kun sinne oli joku jotain ihmeellistä räplänny ja ottanu esim. varustelistan uudesta mittaristosta. Löyty parkkitutkasta lähtien, mitä tossa ei todellakaan ole. Nyt siis ews:n ja ike:n tiedot on lakuperäisen mittariston mukaan ja kummassakin on oikeet varusteet sekä auton tiedot (loota manuaalina, moottori oikein jne.). Paitsi että ike:n vin on väärä ja sitä ei voinu muuttaa. car scanner sanoo vaan että pitäs tehdä "factory reset" mittaristolle että vin:n vaihto onnistuis. Mitä lie tarkoittaneekaan ja eikai tuo homma voi tosta kiinni??

        Pakkivalot ei siis edelleenkään toimi, niin mikä tossa voi olla? Voiko jossain muullakin boksilla olla väärät koodaukset, kun jotain oli selvästi koitettu aiemmin säätää Vittu ku näitä ei voi tehdä autokorjaamoilla oikein, vaan tyritään kaikki!

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • jartsa02
          BTCF Member
          • Jun 2003
          • 1131
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Pazi88 View Post
          Jaaha tätäkin räpläsin, mutta ei ruvennu pelittään.

          Vanha mittaristo löyty nurkista pyörimästä ja ebaystä tuli car scanner 1.3.6 kloonipulikka. Sillä kopsasin koodaukset vanhasta mittaristosta ews:llle ja ews:ltä sit uuteen mittaristoon. EWS:ltä ei voinu suoraan ottaa tietoja, kun sinne oli joku jotain ihmeellistä räplänny ja ottanu esim. varustelistan uudesta mittaristosta. Löyty parkkitutkasta lähtien, mitä tossa ei todellakaan ole. Nyt siis ews:n ja ike:n tiedot on lakuperäisen mittariston mukaan ja kummassakin on oikeet varusteet sekä auton tiedot (loota manuaalina, moottori oikein jne.). Paitsi että ike:n vin on väärä ja sitä ei voinu muuttaa. car scanner sanoo vaan että pitäs tehdä "factory reset" mittaristolle että vin:n vaihto onnistuis. Mitä lie tarkoittaneekaan ja eikai tuo homma voi tosta kiinni??

          Pakkivalot ei siis edelleenkään toimi, niin mikä tossa voi olla? Voiko jossain muullakin boksilla olla väärät koodaukset, kun jotain oli selvästi koitettu aiemmin säätää Vittu ku näitä ei voi tehdä autokorjaamoilla oikein, vaan tyritään kaikki!
          Tuossa nyt on vain kopioitu ZCS-koodit mittaristoon oikein, mutta mittaristo pitää tuon jälkeen vielä koodata uusiksi sen listan mukaan esim. NCS:llä. Tuon VIN-koodin ero ei sillee vaikuta tuohon juttuun, se vain sytyttää sen palluran siihen tripin viereen. Tuo factory reset tarkoittaa tuossa käytännössä kilometrien nollausta, jonka jälkeen VINnin saa vaihdettua ja sen jälkeen kilsat tarvii laittaa takas kohilleen.
          BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11082
            • Oulu

            #6
            Originally posted by jartsa02 View Post
            Tuossa nyt on vain kopioitu ZCS-koodit mittaristoon oikein, mutta mittaristo pitää tuon jälkeen vielä koodata uusiksi sen listan mukaan esim. NCS:llä. Tuon VIN-koodin ero ei sillee vaikuta tuohon juttuun, se vain sytyttää sen palluran siihen tripin viereen. Tuo factory reset tarkoittaa tuossa käytännössä kilometrien nollausta, jonka jälkeen VINnin saa vaihdettua ja sen jälkeen kilsat tarvii laittaa takas kohilleen.
            ookke. NCS on niin hämärä mulle että ei mitään hajua miten tapahtuu. Mulla on kyllä jos jonkin näköistä tutoriaalia sille, mut niissä käsitellään vaan jotain ajovaloautomatiikan muutoksia ja varusteiden lisäilyä. Onko ko. hommaan olemassa joku oma toiminto NCS:ssä vai pitääkö tehdä käsin jotain näpläystä?

            Vai onnistuisko homma DIS:llä. Siinä oli hoku uuden mitariston asennus homma, mut se ei toiminu kun valitteli että mittaristo ei ole uusi. Menee homma loppuun asti oikein siten, että Tekis car scannerilla ton factory resetin ja sit DIS:llä "uuden" mittariston asennuksen? Vai ollaanko siinä edelleen samassa tilanteessa.

            Mitään purkavirityksiä ei kiinnoistais ruveta värkkäämään, kun niitä on ihan tarpeeksi muutenkin liikenteessä.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • e46touring
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1321
              • Tornio

              #7
              Originally posted by Pazi88 View Post
              Mitään purkavirityksiä ei kiinnoistais ruveta värkkäämään, kun niitä on ihan tarpeeksi muutenkin liikenteessä.
              Mitä JOS ???
              Ottaisit yhteyttä Clavurion nimimerkillä kirjoittelevaan niin Clavu varmaan näppää sulle tuon mittariston NCS:llä kohilleen.
              __________________________________________________ ____________
              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

              Comment

              • exautisti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 1267
                • oulu

                #8
                Originally posted by e46touring View Post
                Mitä JOS ???
                Ottaisit yhteyttä Clavurion nimimerkillä kirjoittelevaan niin Clavu varmaan näppää sulle tuon mittariston NCS:llä kohilleen.
                Kerran monikin tuntuu asiasta tietävän,niin minkä takia ei voi kaveria neuvoa,sen muutaman kympinkö takia minkä voi saada... Kuitenkin foorumilta lähes kaikki ovat tietonsa saaneet,joten eikö olisi reilua myös jakaa sitä etiä päin,kuten mm. clavu monesti tekeekin
                -99 punane passatti

                https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                Tuikun softat
                Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                www.mcars.fi

                Kysy 041-5056506

                https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                Comment

                • e46touring
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1321
                  • Tornio

                  #9
                  NCS ohjeet

                  Originally posted by exautisti View Post
                  Kerran monikin tuntuu asiasta tietävän,niin minkä takia ei voi kaveria neuvoa,sen muutaman kympinkö takia minkä voi saada... Kuitenkin foorumilta lähes kaikki ovat tietonsa saaneet,joten eikö olisi reilua myös jakaa sitä etiä päin,kuten mm. clavu monesti tekeekin
                  Tätä samaa asiaa periaatteessa tarkoitin Clavu osaa varmasti neuvoa kuinka tuo homma tehdään. Ja kun paikkakuntakin on sama.

                  En usko että täällä kukaan viitsii parin kympin takia pantata tietojaan, toki poikkeuksiakin varmaan on itse epäilisin sen panttauksen painottuvan enemmän tuonne kaakkois-suomen puolelle meren rantaan.
                  __________________________________________________ ____________
                  Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎