Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 automaattiongelmia

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • poziomka
    Newbiemmer
    • Aug 2012
    • 1
    • Varsinais-Suomi

    E39 automaattiongelmia

    Iltaa kaikille!

    Pari vuotta bemarin ihanaa kyytiä nauttineena ei ole ihan niin ihanaa enää ...

    Olen koittanut selata kaikkia posteja tähän asiaan liittyen, mutta en ihan vastaavaa löytänyt.

    Auto siis 2003 E39 520iA Touring 2.2 bensakoneella ja automaatilla. Renkaat uudet uniroyalit 15 tuuman vanteilla. Viime vuonna oireet alkoivat, silloin huonot renkaat ja ilmanpaineetkin epätasaiset kunnes huomasin.

    Oireet:
    - 2200 kierroksen kohdalla vaihteesta riippumatta konepellin alle on ilmestynyt sirkkeli (aika kovaääninen ja hyvin paljon ainakin muistuttaa sirkkeliä mutta vaihtelee hieman päivästä ja tilanteesta riippuen)
    - ylämäissä usein jyrisee/tärisee
    - 100 nopeuksissa kierrokset 2050 rpm mutta usein ei pääse siihen vaan esim joutuu helppaamalla nopeasti kaasusta ja sitten vasta tiputtaa kierrokset siihen
    - 40-50 ja 60-70 kmh välissä usein tuntuu että yrittää "vaihtaa isommalle" muttei sitten osaa päättääkään vaan jyrisee/tärisee/kolahtaa ees taas
    - "manuaalisesti" vaihtaa kohtuu hyvin, tosin myös manuaalilla joskus ongelmia eikä pidä vaihdetta vaan vaihtaa pienemmälle tai kierrokset nousevat herkästi kaasua painettaessa
    - usein auto hieman tärisee ihan tasaisellakin tasaisessa vauhdissa, oletin että tiestä johtuu mutta ilmeisesti tärinä tyyppivika, vai johtuuko tästä?

    Muita oireita jotka eivät liity tähän välttämättä:
    - kuoppasella tiellä kuuluu usein metallinen kilahdus
    - etujarrulevyt kieroutuvat suhteellisen nopeasti

    Eli sen verran olen tutkinut foorumeja, että taitaa ainakin olla turbiini sökö? Ja tuhatlappusia pitää kaivaa useampi taskusta?
  • Ardzi
    Bimmer Rookie
    • Mar 2009
    • 57
    • Varkaus

    #2
    onko renkaat minkä kokoiset? mitä itse olen foorumia selaillut niin alikokoiset renkaat kuulemma aiheuttavat automaatille ongelmia, eli ei siis lukitse isointa vaihdetta maantie nopeuksissa vaan jää luistattamaan kovassakin vauhdissa ja ajan myötä loota ei tykkää moisesta rääkistä. enempi tietävät selvittäkööt tarkemmin..
    BMW e38 740iA Individual -99
    BMW e61 525iA touring -05

    Exät:
    BMW e39 520iA touring -02
    Toyota Corolla 1.3 -99
    BMW e39 525iA sedan -03
    BMW e60 LCI 525iA X-drive -08
    BMW e39 520iA sedan ///M-sport -03
    Mercedes Benz w203 C180 -01
    BMW e46 318i sedan -98

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #3
      Mikä rengaskoko? Onko laatikon öljyjä tarkistettu? Onko vikakoodeja luettu? Moottorin imuvuodot tarkistettu? Jos vauhdissa täristää, kaasu pois ja laita vapaalle. Vieläkö täristää?

      Alusta kolinat ja kierot jarrulevyt ei vaikuta vaihteistoon, tärinään kylläkin. Searchilla löytyy tärinöistä paaaaaljon asiaa.

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1838
        • Kotona/Poissa

        #4
        Originally posted by poziomka View Post
        Oireet:
        - 2200 kierroksen kohdalla vaihteesta riippumatta konepellin alle on ilmestynyt sirkkeli (aika kovaääninen ja hyvin paljon ainakin muistuttaa sirkkeliä mutta vaihtelee hieman päivästä ja tilanteesta riippuen)
        - ylämäissä usein jyrisee/tärisee
        - 100 nopeuksissa kierrokset 2050 rpm mutta usein ei pääse siihen vaan esim joutuu helppaamalla nopeasti kaasusta ja sitten vasta tiputtaa kierrokset siihen
        - 40-50 ja 60-70 kmh välissä usein tuntuu että yrittää "vaihtaa isommalle" muttei sitten osaa päättääkään vaan jyrisee/tärisee/kolahtaa ees taas
        - "manuaalisesti" vaihtaa kohtuu hyvin, tosin myös manuaalilla joskus ongelmia eikä pidä vaihdetta vaan vaihtaa pienemmälle tai kierrokset nousevat herkästi kaasua painettaessa
        - usein auto hieman tärisee ihan tasaisellakin tasaisessa vauhdissa, oletin että tiestä johtuu mutta ilmeisesti tärinä tyyppivika, vai johtuuko tästä?

        ...
        Ensimmäisenä sanoisin, ettei heti kannata epäillä kaikkein kalleinta syyllistä oireisiin, vaan pikeminkin lähteä liikkeelle juuri päinvastoin, siis tutkia ja poissulkea vikoja halvemmasta päästä alkaen.

        Olen saanut sen käsityksen, että ilmavuotojen vaivaama epäbalanssissa oleva moottorin käynti pystyy sotkemaan automaatin toimintaa mitä moninaisimmin tavoin. Koska tämä on varmaan halvin korjata kannattaa etsiä mahdollinen imuvuoto. Vanhemmiten esimerkiksi se kurttuletku ilmamassamittarin ja kaasuläppäkotelon välillä hajoaa sieltä alapuolelta aivan riekaleiksi. Tämän tarkistamiseksi letku on hyvä irroittaa, sinne alapuolelle ei oikein näe muuten.

        Originally posted by poziomka View Post
        Muita oireita jotka eivät liity tähän välttämättä:
        - kuoppasella tiellä kuuluu usein metallinen kilahdus
        Voi olla kiviä jarrukilven ja -levyn välissä tai jotain muuta väljää/irrallista. Parempaan paikallistamiseen kaivattaisiin tarkempaa oireen kuvausta.

        Originally posted by poziomka View Post
        Muita oireita jotka eivät liity tähän välttämättä:
        - etujarrulevyt kieroutuvat suhteellisen nopeasti
        Todennäköisemmin joku etutukivarsien nivelistä/heloista löysä, ja aiheuttaa tärinää, siis jos tärinä esiintyy jarruttaessa? Mikäli näin on, jarrulevyjen uusiminen on turhaa eikä poista ongelmaa, koska alunperinkään syy ei ole ollut levyjen kieroudessa.
        Last edited by Havis; 07-08-2012, 07:26.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • Juuseppi
          Newbiemmer
          • Aug 2012
          • 6
          • Jyväskylä

          #5
          Automaattiongelmia e46 330 d -03

          Hei,

          Toivottavasti tämä nyt tulee tänne oikeaan kohtaan tämä kysymys.

          Eli ostimme pari viikkoa sitten 330 d automaatin ja melkein ensimmäisessä ajossa syttyi hälytysvalo (schaltelektorinic) ja automaattivaihteet ei toiminut. Varattiin huolto Jyväskylään ja laatikko huuhdeltiin ja ei enää näkynyt vikakoodia. Lopputuloksena oli kuulemma vaan todella huonot öljyt ja sitä liian vähän.

          Nyt kuitenkin aina aamuisin yön seisomisen jälkeen lähtee pakilla loistavasti heti liikkeelle, mutta D antaa odotuttaa itseään. Mistähän tuo johtunee? Onko koko laatikko menossa? Muutoin kun tuon ensimmäisen liikkeelle lähdön ja kaikki ns. lämpenee toimii se normaalisti (kait) , ei ole oikein vertauskohtaa kun edellinen oli 528 manuaali).

          Kiitos kovasti vastauksistanne.

          Ja tietääkö joku hyvää automaattikorjauspajaa Jyväskylässä.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by Juuseppi View Post
            Hei,

            Toivottavasti tämä nyt tulee tänne oikeaan kohtaan tämä kysymys.

            Eli ostimme pari viikkoa sitten 330 d automaatin ja melkein ensimmäisessä ajossa syttyi hälytysvalo (schaltelektorinic) ja automaattivaihteet ei toiminut. Varattiin huolto Jyväskylään ja laatikko huuhdeltiin ja ei enää näkynyt vikakoodia. Lopputuloksena oli kuulemma vaan todella huonot öljyt ja sitä liian vähän.

            Nyt kuitenkin aina aamuisin yön seisomisen jälkeen lähtee pakilla loistavasti heti liikkeelle, mutta D antaa odotuttaa itseään. Mistähän tuo johtunee? Onko koko laatikko menossa? Muutoin kun tuon ensimmäisen liikkeelle lähdön ja kaikki ns. lämpenee toimii se normaalisti (kait) , ei ole oikein vertauskohtaa kun edellinen oli 528 manuaali).

            Kiitos kovasti vastauksistanne.

            Ja tietääkö joku hyvää automaattikorjauspajaa Jyväskylässä.
            Onko öljyä nytkään riittävästi ja mistähän syystä sitä nyt aiemmin oli liian vähän?
            Mitähän tuo "huonot öljyt" ovat käytännössä tarkoittaneet? Eli löytyikö metallipurua, vai "huonot" vain silmämääräisesti tarkastellen?

            Comment

            • Juuseppi
              Newbiemmer
              • Aug 2012
              • 6
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by Hemi View Post
              Onko öljyä nytkään riittävästi ja mistähän syystä sitä nyt aiemmin oli liian vähän?
              Mitähän tuo "huonot öljyt" ovat käytännössä tarkoittaneet? Eli löytyikö metallipurua, vai "huonot" vain silmämääräisesti tarkastellen?

              Öljyt olivat "likaiset" tai jotain. Mutta ei löytyny metallihippusia seasta. Tänään kävi uudestaan samalla pajalla. Öljyä tarpeeksi mutta nyt näkyi vikakoodeissakin: 34 Vaihteen valvonta 2. vaihde viallinen ja 96 CAN-signaali moottorin pyör nopeus viallinen

              Soitinkin tänään jollekin spesialistille Jokioisiin ja epäili että jos öljyt ovat riittävät joku venttiili on vielä jäänyt likaiseksi.

              No onneksi autoliike varmasti vielä joutuu osallistumaan kustannuksiin, eikö?!

              Mutta aika paljon arvoin tuota korimallia ja automaattia, ja hasardihan siitä sitten tietty tuli.

              Comment

              • pörri
                Newbiemmer
                • Feb 2011
                • 11
                • Mikkeli, Finland

                #8
                Jos kerta liikkeestä olet vastikään? ostanut, niin eiköhän tuo liikkeen piikkiin mene kokonaan. 6kk takuu kuluttajasuojalain mukaan, kyllähän nuo autoliikkeetkin yrittää usein väistää vastuuta viimeiseen asti, mutta kyl ne viulut maksaa ku vittuilet tarpeeks.
                Current e60 530da, turbotec + dpf off!

                ex. e39 530d 226hp/500nm, e34 540i 300+hv, e36 328ia touring, e39 540ia touring, e39 530d 209hv/485nm

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Ei kuulu tähän, mutta jos auto on vanha ja paljon ajettu ei autoliike ole velvollinen maksamaan koko hommaa.

                  Comment

                  • Juuseppi
                    Newbiemmer
                    • Aug 2012
                    • 6
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Auto on 03- ja ajettu 177 000. Kyllähän neuvottelut liikkeestä on aloitettu ja onhan se selvää ettei tätä kustannusta kukaan halua huvikseen maksaa. Mutta kyllähän se selvää on että se vika on siinä jo ollut koska eihän se näin nopeasti "hajoa" jos se kunnossa olisi ollut. Tai mistä sitä tietää

                    Comment

                    • Zoui
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 6350
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Juuseppi View Post
                      Auto on 03- ja ajettu 177 000. Kyllähän neuvottelut liikkeestä on aloitettu ja onhan se selvää ettei tätä kustannusta kukaan halua huvikseen maksaa. Mutta kyllähän se selvää on että se vika on siinä jo ollut koska eihän se näin nopeasti "hajoa" jos se kunnossa olisi ollut. Tai mistä sitä tietää
                      Kannattaa sitten heti vian ilmettyä ilmoittaa autoliikkeelle mistä ostettu ja tämän jälkeen autoliike voi vikaa korjata. Jos vain ominpäin vie kolmannelle osapuolelle korjattavaksi, on melko turha tätä laskua tarjota autoliikkeeseen.
                      Elämä on pihakivestä.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #12
                        Kuten edellä jo sanottiin niin pitää siihen autoliikkeeseen josta auto ostettiin ilmoittaa mahdollisimman pian ja kysyä minne viedään huoltoon eikä lähteä itse sitä huollattamaan. Myyjä saa päättää missä autoa korjataan.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Juuseppi
                          Newbiemmer
                          • Aug 2012
                          • 6
                          • Jyväskylä

                          #13
                          E39 automaattiongelma

                          Vika ratkesi Laakkosella manuaaliohjelmoinnilla, eli päivittivät laatikon ohjelman käsin. Maksoi " vaan" reilu 300€ jonka myyjäliike lupasi maksaa.

                          Comment

                          • ARDler
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2012
                            • 146
                            • Pori

                            #14
                            itsellä semmoista ongelmaa, että 2. vaihteella reippaassa kiihdytyksessä täristää laatikon kohdilla. onko muilla ollu samaa ongelmaa että tietyllä vaihteellaa kiihdytyttäessä täristää? onko momenttimuunnin tullut tiensäpäähän vai saako ruveta kattelemaan jo uutta laatikkoa . ja autohan oli 530d automaatti -01
                            E38 730i -95

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10081
                              • KVLA

                              #15
                              Originally posted by ARDler View Post
                              itsellä semmoista ongelmaa, että 2. vaihteella reippaassa kiihdytyksessä täristää laatikon kohdilla. onko muilla ollu samaa ongelmaa että tietyllä vaihteellaa kiihdytyttäessä täristää? onko momenttimuunnin tullut tiensäpäähän vai saako ruveta kattelemaan jo uutta laatikkoa . ja autohan oli 530d automaatti -01
                              Aloita vaikka tarkastamalla kardaanin kunto.Lähinnä se etupään kumilimppu ja kannatinlaakeri ja sen kiinnitys siinä keskellä.Arvotaan sitten lisää.

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎