Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d runaway diesel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raipe72
    Bimmer Rookie
    • Apr 2006
    • 101
    • Noormarkku

    E39 530d runaway diesel

    Moro.

    Onko kukaan törmännyt ilmiöön nimeltä "runaway diesel"? Aiheesta löytyy mm. Youtubesta muutama video.

    Tässä tallilla potilaana E39 3/2000 530dat (ei oma), mittarissa 320th.

    Autosta laukesi turbo pari viikkoa sitten ja tilalle laitettiin takuukunnostettu alkuperäinen Garrett. Kaikki vaihtoon liittyvät jutut tehtiin asianmukaisesti ja kaikki tiivisteet uusittiin.

    Auto käyntiin vaihdon jälkeen ja kävi kuin kello tyhjäkäynnillä. Annettiin käydä reilu vartti. Sitten hyvin rauhallinen kaasunpainallus, ei siis mitään kierrätystä täysillä. Kun kierrokset tasaantuneet, niin yhtäkkiä alkoi nostaa kierroksia kuin viimeistä päivää ja otti varmaan 4.000-5.000 rundia ihan tajuttoman savupilven saattelemana.

    Koska tuossa tilanteessa oli mahdoton nopeasti tulpata turbon imuilmaa, niin katkaistiin virrat, jotta polttoaineen syöttö loppuu. Tuo "runaway diesel" tekee ilmiönä sen, että käyttää polttoaineenaan sen jälkeen moottoriöljyä, kuten myös tässä tapauksessa kävi.

    Kone sammui aika nopeasti, eikä kyllä mitään ylimääräisiä "räjähdys" tms. ääniä kuulunut.

    Päällisin puolin kone on ehjä, turbon siivet imupuolelta testattuna kuin uudet. Muutoinkin vaikutti ehjältä, eikä näytä olevan öljyvuotoja missään.

    Uskaltaako laittaa nippuun ja uudelleen käyntiin vai aiheuttaako tuo ilmiö kenties jonkun kohtuuinhottavan sisäisen vaurion? Tekeekö saman homman uudestaan?

    "Runaway diesel" nimellä ei tältä sivulta linkkiä löydy, joten lienee syytä käsitellä?
    _____________________
    E61 530xd -08, E87 116i, E24 635CSi

    Ex List: E61 530DAT -05, E39 530DAT -02, E39 530DAT -99, E46 318i Touring, E36 325tdA, E39 523i, E34 525ix, E28 520i, E36 325i, E30 318iS, E30 320i, E21 316, E107 700LS Luxus, VW 1300 -70, R35
  • djs^
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2009
    • 1177
    • Mikkeli

    #2
    Ei noihin käy tehdaskunnostetut! Eihän niiden siipien asennoista ole hajuakaan miten ne ovat! Sen takia vain alkuperäisiä tai täysin uusia alkuperäisiä vastaavia!
    EX :
    -E36 316
    -E36 325
    -E39 523
    -E39 530dA M-Sportx2
    -E60 525dA M-Sport x2
    -E60 545i Matte white
    -E53 x5
    -E91 3xx

    Comment

    • Samppae39
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2009
      • 1590
      • Vähäkyrö

      #3
      Miten tehdaskunnostetun siipien asennot eroaa marmorilta ostetusta?

      Comment

      • djs^
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2009
        • 1177
        • Mikkeli

        #4
        Näin mulle merkkiliikkeessä sanottiin, kun kävin toteamassa alkuperäisen saatanan kalliiks! Sano ettei siipien asennosta ole tietoa, onko asennettu oikeisiin asentoihin ja ettei niitä voi edes säätää oikein jos ei turbo ole paikallaan? :think

        liekkö markkina kikka: " et muuten kävele siitä ovesta ulos ennenku oot tän uuden meiltä ostanu!"...
        EX :
        -E36 316
        -E36 325
        -E39 523
        -E39 530dA M-Sportx2
        -E60 525dA M-Sport x2
        -E60 545i Matte white
        -E53 x5
        -E91 3xx

        Comment

        • Samppae39
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2009
          • 1590
          • Vähäkyrö

          #5
          Olipa yllättävää, että tämä asiantuntija kommentti tuli juurikin merkkihuollosta :think

          Tyhmänä ajattelis, jotta siivillä on tietty liike, jolla kulma säätyy. Oletetaan, että siivet ei kuitenkaan ympäri siellä pyöri. Samaten säätökellossa on tietty liikerata säädölle. Nämä, kun yhdistää lepotilassa, niin ei luulis olevan ongelmaa. Tiedä sitten, mutta kyllähän noita vnt ahtimia korjaillaan, käsittääkseni paljonkin.

          Comment

          • Vilikki
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 6309
            • Raahe

            #6
            jäikö moottoriin vanhan turbon särkymisen jälkeen paljon öljyä? Mistäpä muualtakaan tuo olisi öljyn käyntiänsä varten ottanut. Öljy syttyy vasta tosiaan kun lämpenee ensin tarpeeksi. Eipä tuohon ole kuin isolla vaihteella ja jarrulla sammuttaminen vaihtoehtona oikein fiksusti tai se tukahduttaminen, joka onkin vaikeampaa. Automaatissa tuo homma on aika "priceless" kun ei paljon vaihteella jarruteta
            BMW e36 316i Turbo Compact

            Comment

            • diffas
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2010
              • 215
              • Lahti

              #7
              Ei ole olemassa tehdaskunnostettuja vnt-ahtimia, koska tehtaat ei todellakaan niitä kunnosta. Asiantuntevassa turbo-firmassa kunnostus kyllä onnistuu ja periaatetasolla vnt-mekanismiki pysyy paikoillaan, mutta kannattaa säätää se silti kohdilleen. Siihen säätämiseen auttaa taas sitten paine-mittarit pakosarjaan ja imusarjaan.
              Kingdiesel Racing

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10949
                • Joensuu

                #8
                Kuten yllä sanottiin, jostain se öljyä sai. Ahtoputkissa tai välijäähdyttimessä öljyä? Karkasiko myös silloin kun turbo hajosi vai ymmärsikö omistaja heti sammuttaa? Ehtikö paljon öljyä polttaa? Paljon jos ehtii öljyä polttaa tulee ongelmia voitelun kanssa.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • diffas
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2010
                  • 215
                  • Lahti

                  #9
                  Siis luultavasti öljyä oli jäänyt hieman johonkin ahtoputkistoon tai cooleriin. Ne pitäs kyl aina purkaa ahtimen hajoamisen jälkeen ja tyhjätä. Tyhjäkäynnil ei vielä tarpeeksi virtausta, mut pienellä kaasulla sit lähti imaisee.
                  Kingdiesel Racing

                  Comment

                  • Samppae39
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2009
                    • 1590
                    • Vähäkyrö

                    #10
                    Originally posted by diffas View Post
                    Ei ole olemassa tehdaskunnostettuja vnt-ahtimia, koska tehtaat ei todellakaan niitä kunnosta. Asiantuntevassa turbo-firmassa kunnostus kyllä onnistuu ja periaatetasolla vnt-mekanismiki pysyy paikoillaan, mutta kannattaa säätää se silti kohdilleen. Siihen säätämiseen auttaa taas sitten paine-mittarit pakosarjaan ja imusarjaan.
                    Eli tyhmä olettamukseni siipien säädöstä oli tyhmä

                    Comment

                    • diffas
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2010
                      • 215
                      • Lahti

                      #11
                      Originally posted by Samppae39 View Post
                      Eli tyhmä olettamukseni siipien säädöstä oli tyhmä
                      No eihä nyt kai kaikkea voi tietääkään. Samallaha ku tota tankoa säätelee, niin laittaa napsun pidemmäksi (ei liikaa), niin siipi aukeais enempi -> vähemmän pakopainetta.

                      Tankoa ku säätää lyhyemmäksi, niin siivikko olis enempi 'juntturas' eli herävyys vähä parempi, mut sit taas menee tukkoon herkemmin. Harvoin ihan ekalla kerralla löytyy semmoi hyvä säätö ja mittarit onki imo äärimmäisen tärkeä työkalu tos säätämises.
                      Kingdiesel Racing

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #12
                        Siis eihän siinä silloin ollut kyse ryntäyksestä taikka öljyllä täysin käymisestä jos kerran sammui avaimesta.
                        Ongelmahan on juuri kun käy kokonaan öljyjjä niin ei sammu vaikka ruiskutus sammuu.

                        Varmaankin välijäähdyttimeen jäänyt öljyä mikä palanut, mutta tuskin mitään rikki varsinaisesti.
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #13
                          Joskus tuli linja-auton lattiasta vauhtipyörä sisälle kun rupesi käymään öljysuihkulla. Ottaa kierroksia niin kauan kunnes hajoaa ympäriinsä. Maansiirtokoneissa tuttu juttu kun ahdin hajoaa. Sa olla rohkee mies kun menee tukkimaan ilmansuodatinta jätesäkillä kun 15litranen cummins huutaa 5000rpm mahan vieressä.

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #14
                            Originally posted by diffas View Post
                            Ei ole olemassa tehdaskunnostettuja vnt-ahtimia, koska tehtaat ei todellakaan niitä kunnosta. Asiantuntevassa turbo-firmassa kunnostus kyllä onnistuu ja periaatetasolla vnt-mekanismiki pysyy paikoillaan, mutta kannattaa säätää se silti kohdilleen. Siihen säätämiseen auttaa taas sitten paine-mittarit pakosarjaan ja imusarjaan.
                            Parhaimmilla VNT ahtimia kunnostavilla on käytössään testipenkki jossa säädöt saadaan kunnostuksen jäljkeen tehtyä oikein. Garrett:han on sopimuksella kieltänyt omilta jälleenmyyjiltään sitten -07 vnt ahtimien kunnostamisen varmastikin osin kaupallisista, mutta osin myös siitä syystä että kaikki kunnostajat eivät ole vaivautuneet perehtymään säätämiseen tai omaa siihen sopivia laitteita ollenkaan. Silti kunnostavia asiantuntevia pajoja löytyy, Suomestakin esimerkiksi http://www.professionalmotor.fi/

                            Topikin tapauksessa öljyä lienee jäänyt reilusti imupuolelle / välijäähdyttimeen ja se nyt sitten palanut, näin ei kylläkään 99% tapauksista käy vaikka heikkohermoisimmat asentajat tyhjenteleekin välijäähdyttimiä - yleensä kun sinne kertyvän öljyn määrällä ei ole mitään merkitystä mihinkään, se palaa sitten ajan kanssa. Ei muuta kuin uutta yritystä. Varulta voi toki löysätä ahtoilmaputken klemmaria egr venttiilin päästä jotta sen saa tempaistua irti nopeasti jos kierrokset meinaa jostain syystä taas karata.

                            Comment

                            • diffas
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2010
                              • 215
                              • Lahti

                              #15
                              Originally posted by Supa View Post
                              Siis eihän siinä silloin ollut kyse ryntäyksestä taikka öljyllä täysin käymisestä jos kerran sammui avaimesta.
                              Sammuuha se avaimesta kun imuläpät menee kiinni ja ei tuu ilmaa koneseen.
                              Kingdiesel Racing

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎