Moro.
Onko kukaan törmännyt ilmiöön nimeltä "runaway diesel"? Aiheesta löytyy mm. Youtubesta muutama video.
Tässä tallilla potilaana E39 3/2000 530dat (ei oma), mittarissa 320th.
Autosta laukesi turbo pari viikkoa sitten ja tilalle laitettiin takuukunnostettu alkuperäinen Garrett. Kaikki vaihtoon liittyvät jutut tehtiin asianmukaisesti ja kaikki tiivisteet uusittiin.
Auto käyntiin vaihdon jälkeen ja kävi kuin kello tyhjäkäynnillä. Annettiin käydä reilu vartti. Sitten hyvin rauhallinen kaasunpainallus, ei siis mitään kierrätystä täysillä. Kun kierrokset tasaantuneet, niin yhtäkkiä alkoi nostaa kierroksia kuin viimeistä päivää ja otti varmaan 4.000-5.000 rundia ihan tajuttoman savupilven saattelemana.
Koska tuossa tilanteessa oli mahdoton nopeasti tulpata turbon imuilmaa, niin katkaistiin virrat, jotta polttoaineen syöttö loppuu. Tuo "runaway diesel" tekee ilmiönä sen, että käyttää polttoaineenaan sen jälkeen moottoriöljyä, kuten myös tässä tapauksessa kävi.
Kone sammui aika nopeasti, eikä kyllä mitään ylimääräisiä "räjähdys" tms. ääniä kuulunut.
Päällisin puolin kone on ehjä, turbon siivet imupuolelta testattuna kuin uudet. Muutoinkin vaikutti ehjältä, eikä näytä olevan öljyvuotoja missään.
Uskaltaako laittaa nippuun ja uudelleen käyntiin vai aiheuttaako tuo ilmiö kenties jonkun kohtuuinhottavan sisäisen vaurion? Tekeekö saman homman uudestaan?
"Runaway diesel" nimellä ei tältä sivulta linkkiä löydy, joten lienee syytä käsitellä?
Onko kukaan törmännyt ilmiöön nimeltä "runaway diesel"? Aiheesta löytyy mm. Youtubesta muutama video.
Tässä tallilla potilaana E39 3/2000 530dat (ei oma), mittarissa 320th.
Autosta laukesi turbo pari viikkoa sitten ja tilalle laitettiin takuukunnostettu alkuperäinen Garrett. Kaikki vaihtoon liittyvät jutut tehtiin asianmukaisesti ja kaikki tiivisteet uusittiin.
Auto käyntiin vaihdon jälkeen ja kävi kuin kello tyhjäkäynnillä. Annettiin käydä reilu vartti. Sitten hyvin rauhallinen kaasunpainallus, ei siis mitään kierrätystä täysillä. Kun kierrokset tasaantuneet, niin yhtäkkiä alkoi nostaa kierroksia kuin viimeistä päivää ja otti varmaan 4.000-5.000 rundia ihan tajuttoman savupilven saattelemana.
Koska tuossa tilanteessa oli mahdoton nopeasti tulpata turbon imuilmaa, niin katkaistiin virrat, jotta polttoaineen syöttö loppuu. Tuo "runaway diesel" tekee ilmiönä sen, että käyttää polttoaineenaan sen jälkeen moottoriöljyä, kuten myös tässä tapauksessa kävi.
Kone sammui aika nopeasti, eikä kyllä mitään ylimääräisiä "räjähdys" tms. ääniä kuulunut.
Päällisin puolin kone on ehjä, turbon siivet imupuolelta testattuna kuin uudet. Muutoinkin vaikutti ehjältä, eikä näytä olevan öljyvuotoja missään.
Uskaltaako laittaa nippuun ja uudelleen käyntiin vai aiheuttaako tuo ilmiö kenties jonkun kohtuuinhottavan sisäisen vaurion? Tekeekö saman homman uudestaan?
"Runaway diesel" nimellä ei tältä sivulta linkkiä löydy, joten lienee syytä käsitellä?
Comment