Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d manuaali laatikko sökö? (painelaakerilla selvisi)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bomb5
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2011
    • 726
    • Kivijärvi

    #16
    Iteki vielä yritän etsiä paikkaa, mistä tuon keskitystapin saisi hommattua järkevään hintaan. Viisaammat sanokoon enemmän, mutta sen vauhtipyörän väljyyden ainaki pitäs näkyä ennen kuin availee sitä kytkintä, kun vain yrittää pyörittää sitä koko pakettia vauhtipyörään nähden. Jos siinä on vapaata liikettä, niin kaksoismassan jouset on väljät. Se naksutus ja hankaus voi tulla niistä, tai sitte siellä on jotai muuta hajonnu väliin. Jotkut ovat raportoineet noissa useiden senttien liikettä kaksoismassan kehällä. LUK speksaa muistaakseni uudelle kaksoismassalle välykseksi alle 1 mm. Mun uudessa LUKissa ei tunnu yhtään välystä, mutta jousia vasten sitä pystyy kääntämään pöydällä n. +/- 1 milliä. Autossa olevassa orkkis-kaksoismassassa todennäköisesti on väljää jo senttejä. Sen verran hienon kolinan päästää ku sammuttaa auton kytkin ylhäällä. Ite teetän ton rempan, ku kytkin ei enää oikein irrota, mutta kaksoismassan oireet alkaa olee aika selvät kans.

    Löytypä pari hyvää videota aiheesta:

    Last edited by Bomb5; 07-09-2012, 09:28.
    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

    Comment

    • Fastpiksu
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2010
      • 1571
      • Kajaani-Paltamo

      #17
      Noniin, sain tälle aamua laatikon irti.
      Vauhtipyörästä ei löydetty mitään vikaa. Sen sijaan painelaakeri oli aivan tohjona, kun siitä oli se asetelmaan ottava reuna painahtanut laakerin sisään (siis se mikä keikkuu ehjässä laakerissa ja on n. 2-3mm päässä laakerin rungosta).

      Sain jo uuden laakerin, täytyy kasata kun kykenee. Painaa tuo HTS niskaan..
      Suurkiitokset nimimerkille Bmwbmw! Homma toimii
      Chevrolet Express van
      Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
      E36 325i group F

      Ex:
      e34 525i
      e34 525tds "superturbo"
      e39 530d M-Sport

      Comment

      • Bmw Dreamer
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 2762
        • Kouvola

        #18
        Hieno homma että oli noin helppo vika!

        Ja toivotaan että siihen se jääkin. Näissä hommissa passaa olla aina jäitä hatussa - ja housuissa.
        BMW 520d Touring '06 314tkm
        BMW 530D Touring '99 552tkm
        BMW 320da Touring '02 427tkm
        Volvo V70 D5 '02
        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

        Case IH 5140 Maxxum

        Comment

        • Fastpiksu
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2010
          • 1571
          • Kajaani-Paltamo

          #19
          Joo tänään sain auton kasaan, kun piti rättiniveltä odotella jonkin aikaa.
          Ei ainakaan vielä ole ~50km ajon perusteella mitään ylimääräisiä ääniä pitänyt, toivottavasti ei pidäkkään enää.

          Ei opiskelijan lompakko kestänyt "varmuudeksi" ostaa uutta vauhtipyörää ja kytkinpakettia joten pakko kokeilla ensin halvemmasta päästä.
          Samaan remonttiin vaihtelin myös jarrunesteet, laatikko- ja peräöljyt, rättinivelen ja vaihdevälinlyhentimen. Se kuristin sieltä kytkinsylinteriltä lähti kans samalla pois.
          Chevrolet Express van
          Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
          E36 325i group F

          Ex:
          e34 525i
          e34 525tds "superturbo"
          e39 530d M-Sport

          Comment

          • sturer Bock
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 312
            • Häme

            #20
            Originally posted by Fastpiksu View Post
            Joo tänään sain auton kasaan, kun piti rättiniveltä odotella jonkin aikaa.
            Ei ainakaan vielä ole ~50km ajon perusteella mitään ylimääräisiä ääniä pitänyt, toivottavasti ei pidäkkään enää.

            Ei opiskelijan lompakko kestänyt "varmuudeksi" ostaa uutta vauhtipyörää ja kytkinpakettia joten pakko kokeilla ensin halvemmasta päästä.
            Samaan remonttiin vaihtelin myös jarrunesteet, laatikko- ja peräöljyt, rättinivelen ja vaihdevälinlyhentimen. Se kuristin sieltä kytkinsylinteriltä lähti kans samalla pois.
            Mitäpä sitä ehjää osaa vaihtamaa ja seuraavan kerran laatikon käyttö irrallaan menee jo paljon nopeempaa

            Comment

            • Bomb5
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2011
              • 726
              • Kivijärvi

              #21
              Joo hyvä, että pääsit noinkin vähällä! Itellä kans tarkotus ottaa toi CDV samalla pois.
              E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

              Comment

              • Soininen
                BTCF Member
                • Nov 2006
                • 1296
                • Kajaani

                #22
                Originally posted by Bomb5 View Post
                Iteki vielä yritän etsiä paikkaa, mistä tuon keskitystapin saisi hommattua järkevään hintaan. Viisaammat sanokoon enemmän, mutta sen vauhtipyörän väljyyden ainaki pitäs näkyä ennen kuin availee sitä kytkintä, kun vain yrittää pyörittää sitä koko pakettia vauhtipyörään nähden. Jos siinä on vapaata liikettä, niin kaksoismassan jouset on väljät. Se naksutus ja hankaus voi tulla niistä, tai sitte siellä on jotai muuta hajonnu väliin. Jotkut ovat raportoineet noissa useiden senttien liikettä kaksoismassan kehällä. LUK speksaa muistaakseni uudelle kaksoismassalle välykseksi alle 1 mm. Mun uudessa LUKissa ei tunnu yhtään välystä, mutta jousia vasten sitä pystyy kääntämään pöydällä n. +/- 1 milliä. Autossa olevassa orkkis-kaksoismassassa todennäköisesti on väljää jo senttejä. Sen verran hienon kolinan päästää ku sammuttaa auton kytkin ylhäällä. Ite teetän ton rempan, ku kytkin ei enää oikein irrota, mutta kaksoismassan oireet alkaa olee aika selvät kans.

                Löytypä pari hyvää videota aiheesta:

                http://www.youtube.com/watch?v=IHWTT...feature=relmfu
                Ei sinne mitään työkaluja tartte!!! 3 käytin omasta kytkimen irti enkä millään kertaa tarvinnu mitään työkaluja. Silmämääräsesti levy keskeen ja sitten lopullinen kiristys. Kerran piti ottaa laatikko pois hollilta ja siirtää levyä kun oli "keskitys" vaiheessa liian löysällä asetelma niin pääsi sitten levy nytkähtämään hiukan alaspäin niin ei menny enää laatikon akseli paikalleen. Helppo homma
                E28 "525i" M52 -84
                F11 520d xDrive -16

                Comment

                • Bomb5
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2011
                  • 726
                  • Kivijärvi

                  #23
                  Originally posted by Soininen View Post
                  Ei sinne mitään työkaluja tartte!!! 3 käytin omasta kytkimen irti enkä millään kertaa tarvinnu mitään työkaluja. Silmämääräsesti levy keskeen ja sitten lopullinen kiristys. Kerran piti ottaa laatikko pois hollilta ja siirtää levyä kun oli "keskitys" vaiheessa liian löysällä asetelma niin pääsi sitten levy nytkähtämään hiukan alaspäin niin ei menny enää laatikon akseli paikalleen. Helppo homma
                  Joo, tuosta oonkin löytäny jo useita kommentteja, että keskitystyökalu ei oo täysin pakollinen, ku kattoo huolellisesti sen kohdalleen. Asetelman viritystyökalun kyllä tarttee, jos menee purkamaan vanhan SAC-kytkimen ja laittaa saman takasin. Uuden SAC-kytkimen asennus onnistuu ilman viritystyökalua, koska se asetelma toimitetaan viritettynä ja siitä vaan otetaan lopuksi se esijännityslevy pois. Jos sen vielä uudestaan ottaa auki, niin kytkin ottaa kiinni kyllä aika varmasti, eikä toimi ollenkaan. Joskus 90-luvun puolivälissä näitä SAC-kytkimiä näihin autoihin ilmeisesti alettiin laittamaan. Ei ole pahan hintanen tuo tappi merkkiliikkeessä, alta 30 euroa kun kysyin. Toimitusaika vaan voi olla lähemmäs kuukausi.
                  Last edited by Bomb5; 13-09-2012, 19:46.
                  E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                  Comment

                  • Fastpiksu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2010
                    • 1571
                    • Kajaani-Paltamo

                    #24
                    Homma vaikuttas olevan selvä.. 200km samanlaista ajoa takana, jolla ääni kuului ennen remonttia. Mitään ei ole kuulunut, vaikka oon pelonsekaisin tuntein välillä vetäny sivuun kuulostelemaan
                    Pakoputkea pitää vielä joku ilta säätää, kolahtelee satunnaisesti käynnistäessä.

                    Tuo vaihdevälinlyhennin ja DCV:n poisto on mielestäni parhaita pikkurahan muutoksia joita koliysiin voi tehdä! Oman kepin ostin täältä: http://www.ahtoja.com/product/74/bmw...34-e36-e46-e39

                    Suurkiitos kaikille tähänkin hommaan osallistuneille!
                    Chevrolet Express van
                    Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                    E36 325i group F

                    Ex:
                    e34 525i
                    e34 525tds "superturbo"
                    e39 530d M-Sport

                    Comment

                    • Soininen
                      BTCF Member
                      • Nov 2006
                      • 1296
                      • Kajaani

                      #25
                      Originally posted by Bomb5 View Post
                      Joo, tuosta oonkin löytäny jo useita kommentteja, että keskitystyökalu ei oo täysin pakollinen, ku kattoo huolellisesti sen kohdalleen. Asetelman viritystyökalun kyllä tarttee, jos menee purkamaan vanhan SAC-kytkimen ja laittaa saman takasin. Uuden SAC-kytkimen asennus onnistuu ilman viritystyökalua, koska se asetelma toimitetaan viritettynä ja siitä vaan otetaan lopuksi se esijännityslevy pois. Jos sen vielä uudestaan ottaa auki, niin kytkin ottaa kiinni kyllä aika varmasti, eikä toimi ollenkaan. Joskus 90-luvun puolivälissä näitä SAC-kytkimiä näihin autoihin ilmeisesti alettiin laittamaan. Ei ole pahan hintanen tuo tappi merkkiliikkeessä, alta 30 euroa kun kysyin. Toimitusaika vaan voi olla lähemmäs kuukausi.
                      Mikä viritys työkalu? ekalla kerralla kun kun aukasin laitoin sillon uuden kytkimen ja sen ihme häsmäkän aukasin ihan kuusikolo avaimella. 2 kertaa sen jälkeen ei siihen mitään viritys työkaluja tarttenu.. otti asetelman irti ja kun oli hommat tehty laitoo paikalleen
                      E28 "525i" M52 -84
                      F11 520d xDrive -16

                      Comment

                      • Soininen
                        BTCF Member
                        • Nov 2006
                        • 1296
                        • Kajaani

                        #26
                        Originally posted by Fastpiksu View Post
                        Homma vaikuttas olevan selvä.. 200km samanlaista ajoa takana, jolla ääni kuului ennen remonttia. Mitään ei ole kuulunut, vaikka oon pelonsekaisin tuntein välillä vetäny sivuun kuulostelemaan
                        Pakoputkea pitää vielä joku ilta säätää, kolahtelee satunnaisesti käynnistäessä.

                        Tuo vaihdevälinlyhennin ja DCV:n poisto on mielestäni parhaita pikkurahan muutoksia joita koliysiin voi tehdä! Oman kepin ostin täältä: http://www.ahtoja.com/product/74/bmw...34-e36-e46-e39

                        Suurkiitos kaikille tähänkin hommaan osallistuneille!
                        Istuko sulla tuo vaihdevälin lyhennin suoraan ilman ongelmia? :think Nimittäin mulla piti vähä modailla sitä.
                        E28 "525i" M52 -84
                        F11 520d xDrive -16

                        Comment

                        • Fastpiksu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2010
                          • 1571
                          • Kajaani-Paltamo

                          #27
                          Se rengassokka ei mahtunut uraansa sinne auton alle, siihen alumiinikäikäleen ja kepin väliin. Pyöräytin pirralla vähän lisää viistettä siihen alumiinikehikkoon niin mahtu sokkakin väliin. Varmaan olis vituttanu jos auto olis muuten ollu paketissa, mutta mulla kun ei vielä ollu kartaania, pakoputkea ja lämpöpeltejä paikallaan niin oli ihan nätti homma.
                          Chevrolet Express van
                          Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                          E36 325i group F

                          Ex:
                          e34 525i
                          e34 525tds "superturbo"
                          e39 530d M-Sport

                          Comment

                          • Bomb5
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2011
                            • 726
                            • Kivijärvi

                            #28
                            Originally posted by Soininen View Post
                            Mikä viritys työkalu?
                            Esim. täällä näkyy nuo työkalut. http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/06/39/51
                            Tarkoitan viritystyökalulla tuota 3-haaraista vimpainta. Lisäksi taitaa tarvita vielä tuon toise pyöreän. Nämä siis, jos SAC-kytkimen avaa ja yrittää laittaa saman takaisin. Ehkä sulla oli ihan tavallinen se kytkin, ei itsestään säätyvä? Sillon noita ei tartte.
                            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                            Comment

                            • Soininen
                              BTCF Member
                              • Nov 2006
                              • 1296
                              • Kajaani

                              #29
                              Originally posted by Fastpiksu View Post
                              Se rengassokka ei mahtunut uraansa sinne auton alle, siihen alumiinikäikäleen ja kepin väliin. Pyöräytin pirralla vähän lisää viistettä siihen alumiinikehikkoon niin mahtu sokkakin väliin. Varmaan olis vituttanu jos auto olis muuten ollu paketissa, mutta mulla kun ei vielä ollu kartaania, pakoputkea ja lämpöpeltejä paikallaan niin oli ihan nätti homma.
                              Mulla piti hioo sitä pallon ympärillä olevaa muovia kun sen sokan laitoin paikalleen. Ei muuten pakki meinannu mennä kunnolla päälle ja vitoselta ei meinannu keppi tulla kun väkisin pois

                              Originally posted by Bomb5 View Post
                              Esim. täällä näkyy nuo työkalut. http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/06/39/51
                              Tarkoitan viritystyökalulla tuota 3-haaraista vimpainta. Lisäksi taitaa tarvita vielä tuon toise pyöreän. Nämä siis, jos SAC-kytkimen avaa ja yrittää laittaa saman takaisin. Ehkä sulla oli ihan tavallinen se kytkin, ei itsestään säätyvä? Sillon noita ei tartte.
                              No joo... ei tainnu tommonen olla se kytkin... nähnykkään tuommosia virityksiä koskaan no aina oppii uutta
                              E28 "525i" M52 -84
                              F11 520d xDrive -16

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎