Announcement

Collapse
No announcement yet.

523iA -99 ei kestä kaasua, ideat loppu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nabla
    Newbiemmer
    • Sep 2012
    • 14
    • Vantaa

    523iA -99 ei kestä kaasua, ideat loppu

    Moron arvon raati,

    Joutui lähipaja (ei merkkikorjaamo) nostamaan kädet pystyyn eikä itselläkään enää ideoita, auttakee...

    Pari viikkoa sitten kesken kotimatkan aiemmin ihan ok pelannut auto ei enää kestänytkään kaasun polkemista vaan alkoi armottomasti röpöttämään ja nykimään. Joutui nolosti siirtymään motarin oikealle kaistalle juuri kun oli päässyt liittymän jälkeen vasta vauhtiin... En nyt ihan varmaksi osaa sanoa alkoiko vika juurikin tuon motarille kiihdytyksen aikana, aiemmin tasavauhdissa oli tullut joku nykäisi kun hiukan olin kiihdyttänyt vauhtia.

    Nyt ei siis auto kulje kuin ihan pintakaasulla. Paikallaan kestää polkea jonkun verran mutta kolmen tonnin kohdilla alkaa röpellys ja kakominen. Tyhjäkäyntiä käy nyt melko normaalin oloisesti mutta kylmänä käynnistäminen vaatii hieman kaasua.

    Tähän mennessä tehtyä:

    - Ensiajatus oli että bensapumppu meni. Kuitenkin pumpun sulakkeen irrotus sammutti koneen heti ja sittemmin on ihan mittarilla todettu paineita olevan reilusti ja suodatinkin on nyt vaihdettu, ei apua

    - imuvuotoja metsästetty ja pari löydettykin: haitariputki tyhjäkäyntimoottorille/venttiilille, sokea tulppa imusarjan takapäästä.

    - noiden vuotaneiden lisäksi epäilty ja vaihdettu uusiin imusarjan päällä kulkeva alipaineputki, öljytikun o-rengas, kampikammion huohotinventtiili (pressure regulating valve 11617501566)

    - starttisuihkeen kanssa haeskeltu lisää mutta ei ole löytynyt...

    - MAF putsattu ja kertaalleen oli jo paikallaan uusikin (Hellan helvetin kallis) mutta ei mitään vaikutusta joten vanha laitettu takaisin

    - uudet tulpat, vanhat oli kuulemma karsean näköiset (en ehtinyt itse näkemään), näillä tyhjäkäynti vähän parani. Kuulemma ei ollut öljyiset tulpanreiät mutta jonkinlainen harmaa kerros oli tulpan juuressa

    - irrotettu ja putsattu liittimiä, yritetty käydä kaikki läpi. Jossain vaiheessa oli tyhjäkäyntikin kateissa, tähän auttoi jonkun koneen etupäässä melko alhaalla olleen liittimen putsaus tai sitten sattui muuten vain "heräämään" samaan aikaan kun noita rassasin

    - jäähdytinnestettä oli alle minimin mutta parilla desillä täyttyi

    - ilmanputsari uusittu

    - Vikakoodeja ja livedataakin luettu kaikenaikaa. Alkutilanteessa oli koodit vain "käyrästöohjattu jäähdytys" ja seosvaihtelu liian suurta. Jossain vaiheessa oli herjaa MAFfistakin mutta ei enää kun on noita imuvuotoja tukittu. Nyt ei tule vikakoodia ja äkkiseltään data näyttäisi ihan järkevältä, tämä tosin varauksella kun ei ole bmw-spesialisti. Mistään asentoanturista ei ole tullu koodeja missään vaiheessa.

    Että semmosta. Alkaa v-käyrä nousemaan kun ei vaan toimi eikä löydy vikaakaan. Olisiko muita ideoita kuin yrittää edelleen bongata imuvuotoja?:think

    Vika siis alkoi/paheni riittävästi äkillisesti mutta on tuo nyt jonkinlainen monivammapotilaskin ollut.
  • santtuzz
    BTCF Member
    • Jun 2006
    • 132
    • Riihimäki

    #2
    Ettei vaan olisi imuvuodoista johtuen, katti hajonnut ja tukkinut pakoputken...
    E39 525i M-Sport -00 & E30 325i Cabrio
    E30 316i -89 M50
    E60 530ia M-Sport -04
    E36 316i -94
    E39 540ia -97
    E39 528i touring -97
    E36 328i touring -95
    E34 525i -92
    E30 316i -89

    Comment

    • Nabla
      Newbiemmer
      • Sep 2012
      • 14
      • Vantaa

      #3
      Tuo katti tuli kanssa mieleen, jos seuraavaksi kokeilisi toimintaa putki irti...

      Niin ja unohtui mainita että jossain vaiheessa liittiemienputsausrumbaa auto kävi jo hetken melkein normaalisti: otti kierroksi liki viiten tonniin ennen kakomista ja kesti kaasuakin melkein pohjaan asti mutta tehot oli hukassa. Voihan tuokin tietysti olla vaikka katissa hilluvan irtopalan aiheuttamaa vaihtelua tms

      Comment

      • TFV
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 3080
        • Nurmijärvi

        #4
        Entäpä puola/puolia? Aiheuttaa rötäämistä kun ei tuu kunnon kipinää.
        E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3667
          • seinäjoki

          #5
          Originally posted by Nabla View Post
          Tuo katti tuli kanssa mieleen, jos seuraavaksi kokeilisi toimintaa putki irti...

          Niin ja unohtui mainita että jossain vaiheessa liittiemienputsausrumbaa auto kävi jo hetken melkein normaalisti: otti kierroksi liki viiten tonniin ennen kakomista ja kesti kaasuakin melkein pohjaan asti mutta tehot oli hukassa. Voihan tuokin tietysti olla vaikka katissa hilluvan irtopalan aiheuttamaa vaihtelua tms
          Vaikuttaisi asentotunnistin vialta:think Vikakoodia ei välttämättä tule, jos jotenkin yhdistää/tunnistaa vielä. Ääni noille puolille vielä!!
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • Nabla
            Newbiemmer
            • Sep 2012
            • 14
            • Vantaa

            #6
            Hienoa että ideoita pukkaa!

            Olikos puolille jotain mittausproseduuria kunnon toteamiseksi? Antureille ilmeisesti oli jotain ohmi-arvoja mutta ei nyt taas löydy tähän hätään ja voiko niistä miten hyvin päätellä tilaa jos on vasta "menossa"?

            Pajalla meinasivat ettei olisi kipinästä kiinni, tiedä sitten... kysyin kyllä oliko kaikki vanhat tulpat samannäköisiä ja ainakin näin viikon takaiselle mielikuvalla kuulemma oli.

            Ja saa suositella pk-seudulla pajaa jolta voisi odottaa tuloksiakin ilman että maksaa koko auton arvon verran...

            Comment

            • Mik@
              BTCF Member
              • Jul 2010
              • 1413
              • Nurmes

              #7
              Originally posted by janke View Post
              Vaikuttaisi asentotunnistin vialta:think Vikakoodia ei välttämättä tule, jos jotenkin yhdistää/tunnistaa vielä. Ääni noille puolille vielä!!
              Mulla tuli sama mieleen. entinen e38 740i jätti tielle kun kampuran asentotunnistin hajosi. Ensin sammui, lähti käyntiin vähäksi aikaa ja taas sammui minkä jälkeen ei lähtenyt enää. Mitään vikakoodeja ei antanut, toimi kyllä normaalisti siihen asti kun sammui että tiedä sitten. Kannattaa mitata antureiden resistanssit, ainakin kun anturi lopullisesti finaalissa näyttää ääretöntä vastukseksi.
              E61 520Da

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                #8
                Kannattaa noi Cell:in ohjeet lukea ajatuksella läpi ja toivoa, että jokin noista auttaisi vianhakuun.

                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Nabla
                  Newbiemmer
                  • Sep 2012
                  • 14
                  • Vantaa

                  #9
                  Cellin ohjeet oli hyvät, ainoa vain että kaikki mainitut imuvuotokohdat oli jo katsottu ja korjattu vialliset...

                  Puolat ja tulpat irroittelin äsken. Ei ollut tulpanreikiin päässyt yhtään öljyä. Puolat oli ehjän näköiset, ei mitään halkeamia tms mitä jossain esitettiin. Kaikinpuolin tämä osasto oli hyvin siistin oloinen. Puolista mittailin 1-3 pinneille 0,4-0,5 ohmia, siis kaikki puolat tuossa haarukassa.

                  Ainoa kauneusvirhe mitä tuli vastaan oli ykköstulpan hattuosa, se ei paikalleen laittaessa yrittänyt pulpahtaa ylöspäin samalla tavalla kuin kaikki muut. Ymmärtänette mitä tarkoitan. Kai tuon voisi vaihtaa mutta ei kai yksinään aiheuta mitään näin massiivista ongelmaa...?

                  Tulpat oli kaikki tosi mustia vaikka olivat tämän remppajakson aikana vaihdettu, uskaltaako tuosta mitään päätellä kun käyttö on ollut vain vianhakua ja testiajoa? Näköjään eivät olleet olleet lukeneet Cellin ohjetta kun tulpat oli boschin plussat...

                  Comment

                  • julli75
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2008
                    • 302
                    • lpr

                    #10
                    tarkista katti,jos on menny paskaks.ota putki irti pakosarjoilta niin ei tarvii rikkoa putkea ja kokeile sit käynnistää.:think
                    kuullostais kyl ihan tukkeisen putken vialta

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1835
                      • Kotona/Poissa

                      #11
                      Originally posted by Nabla View Post
                      ...Ainoa kauneusvirhe mitä tuli vastaan oli ykköstulpan hattuosa, se ei paikalleen laittaessa yrittänyt pulpahtaa ylöspäin samalla tavalla kuin kaikki muut. Ymmärtänette mitä tarkoitan. Kai tuon voisi vaihtaa mutta ei kai yksinään aiheuta mitään näin massiivista ongelmaa...?
                      Näyttäisi siltä, että 1. tulpan hattu on löystynyt. Hatun pitäisi istua tulpan kärkeen tiukasti plopsahtaen. Löysä hattu ei anna 100% kipinää, joten sytkähäiriöt kyseisen pytyn osalta on hyvin mahdollisia.

                      Itse uusin kaikki tulpan hatut jokunen vuosi sitten, ne kun saa erillisinä eikä tartte ostaa varsinaista puolaa.
                      Sinuna kokeilisin uusia kaikki hatut ja katsoa muuttuuko tilanne.

                      Hattu maksoi aikoinaan reilun kympin / kpl, mikä lie tämän päivän hinta.
                      Last edited by Havis; 08-09-2012, 09:21.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • Nabla
                        Newbiemmer
                        • Sep 2012
                        • 14
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by Mik@ View Post
                        Mulla tuli sama mieleen. entinen e38 740i jätti tielle kun kampuran asentotunnistin hajosi. Ensin sammui, lähti käyntiin vähäksi aikaa ja taas sammui minkä jälkeen ei lähtenyt enää. Mitään vikakoodeja ei antanut, toimi kyllä normaalisti siihen asti kun sammui että tiedä sitten. Kannattaa mitata antureiden resistanssit, ainakin kun anturi lopullisesti finaalissa näyttää ääretöntä vastukseksi.
                        Yritin mittailla asentotunnistimia. Kampuran tunnistinta en tuossa sadekuurojen välissä löytänyt, pitäisikö se olla etu- vai takapäässä?

                        Imunokan anturilla ei mennyt sähkö läpi minkään pinnien välillä. Pakonokka oli tosi paska mittailla tilanpuutteen takia mutta ei siitäkään tullut muuta kuin ääretöntä resistanssia. Voiko näitä näin yrittää mittailla? :think:
                        Auto oli sammuksissa ja virrat pois. Kai mää oikeet kamat löysin jota mittailla...

                        Kokeilin vielä mitä käynnille tapahtuu kun on anturin piuha irti: imunokan anturin irrotus ei vaikuttanut mitään, samalla lailla röpelsi kuin ennenkin. Pakonokan anturin irrotus (imu takaisin kiinni) sen sijaan sai käynnin todella tuskaiseksi ja melkein heti sammuikin. Oisko to imunokan anturi sitten paska kun sen irrotus ei vaikuttanut käyntiin mitään?

                        Kattiakin kolistelin, ei kuulunut mitään helinöitä. Putkea en vielä irrottanut kun luonnollisesti mutterit oli tosi hyvässä ruosteessa ja paskassa, pitäisi olla nosturilla että saisi irroteltua...

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          #13
                          Originally posted by Nabla View Post
                          Yritin mittailla asentotunnistimia. Kampuran tunnistinta en tuossa sadekuurojen välissä löytänyt, pitäisikö se olla etu- vai takapäässä?

                          Imunokan anturilla ei mennyt sähkö läpi minkään pinnien välillä. Pakonokka oli tosi paska mittailla tilanpuutteen takia mutta ei siitäkään tullut muuta kuin ääretöntä resistanssia. Voiko näitä näin yrittää mittailla? :think:
                          Auto oli sammuksissa ja virrat pois. Kai mää oikeet kamat löysin jota mittailla...

                          Kokeilin vielä mitä käynnille tapahtuu kun on anturin piuha irti: imunokan anturin irrotus ei vaikuttanut mitään, samalla lailla röpelsi kuin ennenkin. Pakonokan anturin irrotus (imu takaisin kiinni) sen sijaan sai käynnin todella tuskaiseksi ja melkein heti sammuikin. Oisko to imunokan anturi sitten paska kun sen irrotus ei vaikuttanut käyntiin mitään?

                          Kattiakin kolistelin, ei kuulunut mitään helinöitä. Putkea en vielä irrottanut kun luonnollisesti mutterit oli tosi hyvässä ruosteessa ja paskassa, pitäisi olla nosturilla että saisi irroteltua...
                          En ole ihan varma onko tuossa seuraavan linkintakana juuri sinun auton kampparin tunnistimen paikka kyseessä?:think Joku voi korjata jos väärää tietoa!!



                          Jos ottaa nokan ja kampiakselin tunnistimen auton käydessä niin pitäisi sammua, tai ainakin käynti sekoittua ja sammua hetkenpäästä.
                          Vaikuttaisi, että sinulla on toi kampiakselin tunnistin finaalissa.
                          Last edited by janke; 08-09-2012, 20:28.
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Äärimmäisen harvinaista, että TU-koneesta menisi kampiakselin tunnistin, vaikka toki mahdollista onkin.

                            Asentotunnistimien mittaus vaatii oskilloskoopin, se kannattaa tehdä ennenkuin hankkii mitään uutta jos vikakoodeja ei ole, helppoa ja nopeaa. Pakonokan anturin ei pitäisi vaikuttaa käyntiin oikeastaan millään tavalla.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7397
                              • Oulu

                              #15
                              Mullahan oli myös omasta TU-koneesta molemmat nokkien tunnistimet pimenneet tuossa viime talvena (vaiko edellisenä). Silloin niistä näkyi kyllä vikakooditkin selvästi ja auto meni johonkin nilkutusmoodiin jossa tehoja ei paljoa ole. Samoin käynnistyminen lämpimänä vaati pitkää starttia kuten Cell:in ohjeissakin lukee.

                              Pelkkä imunokan anturin vaihto jo auttoi niin että moottori toimi normaalisti. Pakonokan anturin vaihdoin itse vähän myöhemmin, eikä se tainnut mitään havaittavaa parannusta enää tehdä.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎