Announcement

Collapse
No announcement yet.

525 vm 2001 tehot häviää ja tuntuu käyvän vajailla pytyillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sakuts
    Newbiemmer
    • Apr 2012
    • 7
    • Hyvinkää

    525 vm 2001 tehot häviää ja tuntuu käyvän vajailla pytyillä

    Mulla on ollut nyt vajaan vuoden E39 525i vm. 2001. Muutaman kerran olen aiemmin huomannut, että heti käynnistyksen jälkeen käynti on hieman nuhaista eli niin kuin kone kävisi vajailla pytyillä tms.

    Tässä yksi päivä lähdin aamusella töihin ja pääsin pihasta vain sata metriä kun yht'äkkiä autosta katosi veto kokonaan sekä akkuvalo syttyi ja samantein suto hyytyi tienposkeen aikä enää käynnistynyt. Huolto veikkasi kertomani perusteella viaksi kampiakselinasentotunnistinta, muttei kuitenkaan vaihtanut sitä koska vikakoodeja oli muitakin mm. puola. Sanoivat, että jos vika uusii niin tule sitten näyttämään.

    Tänään vika sitten uusi ja ihan samallalailla kuin aiemminkin pääsin pihasta sen sata metriä, mutta koska nyt reagoin erilailla niin auto ei sammunut vaan sain sen ajettua hädintuskin takaisin pihalle. Nyt siitä hävisi veto, eikä se ottanut vetopäällä kierroksia juuri lainkaan. Kytkin pohjassa otti kierroksia kuitenkin normaalisti. Sain kuitenkin auton hivutettua takaisin pihaan. Ja se myös starttasi pihassa uudelleen, mutta sama vika oli edelleen päällä.

    Mitäs arvon raati tähän ehdottaa? Ajatuksen on viedä auto huoltoon tai mieluummin vaihtaa itse se kampiakselin asentotunnistin. Työnä tämä ei ilmeisesti ole mahdottoman haastava.

    Viittaisko tämä siihen kampiakselin asentotunnistimeen vaiko kenties nokka-akselin vastaavaan? Joku sanoi myös tulpanhattujen vaihdon auttaneen vastaavassa tilanteessa. Ja löysinpä vielä viittauksen vialliseen polttoainepumpun releeseen ja sulakkeeseen. Sulakkeet kuintekin ainakin ovat ehjät.
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    #2
    Originally posted by sakuts View Post
    Mulla on ollut nyt vajaan vuoden E39 525i vm. 2001. Muutaman kerran olen aiemmin huomannut, että heti käynnistyksen jälkeen käynti on hieman nuhaista eli niin kuin kone kävisi vajailla pytyillä tms.

    Tässä yksi päivä lähdin aamusella töihin ja pääsin pihasta vain sata metriä kun yht'äkkiä autosta katosi veto kokonaan sekä akkuvalo syttyi ja samantein suto hyytyi tienposkeen aikä enää käynnistynyt. Huolto veikkasi kertomani perusteella viaksi kampiakselinasentotunnistinta, muttei kuitenkaan vaihtanut sitä koska vikakoodeja oli muitakin mm. puola. Sanoivat, että jos vika uusii niin tule sitten näyttämään.

    Tänään vika sitten uusi ja ihan samallalailla kuin aiemminkin pääsin pihasta sen sata metriä, mutta koska nyt reagoin erilailla niin auto ei sammunut vaan sain sen ajettua hädintuskin takaisin pihalle. Nyt siitä hävisi veto, eikä se ottanut vetopäällä kierroksia juuri lainkaan. Kytkin pohjassa otti kierroksia kuitenkin normaalisti. Sain kuitenkin auton hivutettua takaisin pihaan. Ja se myös starttasi pihassa uudelleen, mutta sama vika oli edelleen päällä.

    Mitäs arvon raati tähän ehdottaa? Ajatuksen on viedä auto huoltoon tai mieluummin vaihtaa itse se kampiakselin asentotunnistin. Työnä tämä ei ilmeisesti ole mahdottoman haastava.

    Viittaisko tämä siihen kampiakselin asentotunnistimeen vaiko kenties nokka-akselin vastaavaan? Joku sanoi myös tulpanhattujen vaihdon auttaneen vastaavassa tilanteessa. Ja löysinpä vielä viittauksen vialliseen polttoainepumpun releeseen ja sulakkeeseen. Sulakkeet kuintekin ainakin ovat ehjät.
    Suosittelen että joku foorumilainen tulisi lukaisemaan vikakoodit ja sitten vasta tietäisi paremmin mikä motissa mättää.

    Mutta veikkaisin aluksi sitä nokka-akselin asentotunnistinta oireiden perusteella... mutta eipä voi olla varma.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by sakuts View Post
      Mulla on ollut nyt vajaan vuoden E39 525i vm. 2001. Muutaman kerran olen aiemmin huomannut, että heti käynnistyksen jälkeen käynti on hieman nuhaista eli niin kuin kone kävisi vajailla pytyillä tms.

      Tässä yksi päivä lähdin aamusella töihin ja pääsin pihasta vain sata metriä kun yht'äkkiä autosta katosi veto kokonaan sekä akkuvalo syttyi ja samantein suto hyytyi tienposkeen aikä enää käynnistynyt. Huolto veikkasi kertomani perusteella viaksi kampiakselinasentotunnistinta, muttei kuitenkaan vaihtanut sitä koska vikakoodeja oli muitakin mm. puola. Sanoivat, että jos vika uusii niin tule sitten näyttämään.

      Tänään vika sitten uusi ja ihan samallalailla kuin aiemminkin pääsin pihasta sen sata metriä, mutta koska nyt reagoin erilailla niin auto ei sammunut vaan sain sen ajettua hädintuskin takaisin pihalle. Nyt siitä hävisi veto, eikä se ottanut vetopäällä kierroksia juuri lainkaan. Kytkin pohjassa otti kierroksia kuitenkin normaalisti. Sain kuitenkin auton hivutettua takaisin pihaan. Ja se myös starttasi pihassa uudelleen, mutta sama vika oli edelleen päällä.

      Mitäs arvon raati tähän ehdottaa? Ajatuksen on viedä auto huoltoon tai mieluummin vaihtaa itse se kampiakselin asentotunnistin. Työnä tämä ei ilmeisesti ole mahdottoman haastava.

      Viittaisko tämä siihen kampiakselin asentotunnistimeen vaiko kenties nokka-akselin vastaavaan? Joku sanoi myös tulpanhattujen vaihdon auttaneen vastaavassa tilanteessa. Ja löysinpä vielä viittauksen vialliseen polttoainepumpun releeseen ja sulakkeeseen. Sulakkeet kuintekin ainakin ovat ehjät.
      Tässä M54 moottorissa ei ole enään tuota m52 vm.-96-9/98 koneen etupäässä olevaa ja vikaantuvaa kampiakselintunnistinta.
      Eli vika on varmasti nokka-akselin asentotunnistimessa....todennäköisesti imunokan, mutta kannattanee kuitenkin lukea vikakoodit ennen vaihtoa ja varmistaa kummasta on kyse.

      Comment

      • sakuts
        Newbiemmer
        • Apr 2012
        • 7
        • Hyvinkää

        #4
        Kiitokset jo tulleista vinkeistä. Homma on ollut holdissa muista kiireistä johtuen, mutta tänään ois taas tarkoitus paneutua tähän asiaan.

        Ohjelmassa ois INPAn testailua, josko sen vaikka sais toimimaan. Viimeksi kun koitin niin valikossa ei ollut vaihtoehtona koko E39:iä vaan nippu muita malleja. Täytynee siis asennella jotain uudestaan. Kunhan sais noi vikakoodit luettua niin tää varmaan alkais selviämään.

        Toinen juttu joka tuli mieleen on, että ilmeisesti huono akku voi aiheuttaa kaikenlaisia vikoja. Kun auto oli seissyt viikon-pari ja kävin sitä viime viikonloppuna tsekkailemassa ja yritin käynnistää niin akku vaikutti melkoisen huonolta. Tänään taidan tsekata akun kunnon ja ostaa uuden jos vähänkään siltä vaikuttaa sillä akku lienee joka tapauksessa vanha ja talvella on ikävä jos akun temppuilun vuoksi jää tien päälle. Ehkä siinä samalla korjaantuu joku muukin vika.

        Comment

        • sakuts
          Newbiemmer
          • Apr 2012
          • 7
          • Hyvinkää

          #5
          Jotain edistystä tapahtui tänään. Hommasin uuden akun ja valitettavasti tilanne ei muuttunut miksikään, mutta tämä nyt oli kuitenkin edessä näin taven tehdessä tuloaan.

          Sain myös INPAn viimein toimimaan ja lukaisin vikakoodit ja siellä oli koodit lambda-anturilta ja missfire sylinteristä 6. Nollasin koodit ja auto lähti käymään hienosti. Kun polkaisin vähän kaasua niin kone sammui pamauksen säestämänä ja vikakoodeiksi tuli taas lambdaa ja missfire sylinterissä 4. Tämän jälkeen konetta saikin pyörittää minuutin verran ennen kuin se hyvin nuhaisesti suostui käynnistymään.

          Mitään vikakoodia ei löytynyt nokka- tai kampiakselinantureita koskien missään vaiheessa.

          Osaakos joku kertoa mitä noi shadow vikakoodit on joita INPA kanssa näyttää. Ne ei näytä nollaantuvan vaikka nollais koodit. Siellä oli TUG_IN vai oisko ollut UP. Mut toi täytyy tsekata vielä tarkemmin, nyt ei ole toi tieto saatavilla.

          Eli pitäiskö tässä nyt lähteä arpomaan niiden nokkaakselin antureiden kanssa vaiko metsästämään imuvuotoa? Toi misfire ja lambda kun ilmeisesti viittaisivat imuvuotoon. Ja mistäs sen etsinnän aloittaisi eli mikä on todennäköisin paikka? Ovat ilmeisesti kettumaisia etsittäviä nää imuvuodot.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎