Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Jakopää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • betsku
    Bimmer Rookie
    • May 2012
    • 50
    • Joensuu

    E39 Jakopää

    Paljonko näissä E39 523i malleissa on tuo jakopään vaihtoväli, sekä eikös nämä koneet ole jakoketjulla?
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7431
    • Oulu

    #2
    Ketjulla on ja ei kai noihin mitään ennakolta speksattua vaihtoväliä ole.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • wolfman
      Bimmer Rookie
      • Mar 2003
      • 69
      • K-JOKI

      #3
      Juu ketjuhan noissa on. Jos kilsoja on yli 200 tkm niin laittasin ketjun uusiksi. Ittellä oli joku vuosi takasin 528i ja kilsoja pikkusen päälle 200tkm, ketju otti ja venähti ja poks yhtäkkiä tuli yli 3000 euron remontti kaikkine tarpeineen. Toi vaihtu sittemmin mersuun johon vaihdatettiin ketju ihan varmuuden vuoksi ennen sitä poks ääntä. Mut ei toi bemu huono värkki oo ku sillä ajaa venat vääntyneenä parisataa kilsaa kotiin. ;D
      Minä olen aina ollut hyvien puolella.

      Comment

      • Vesa
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 363
        • Oulu

        #4
        Originally posted by wolfman View Post
        Juu ketjuhan noissa on. Jos kilsoja on yli 200 tkm niin laittasin ketjun uusiksi. Ittellä oli joku vuosi takasin 528i ja kilsoja pikkusen päälle 200tkm, ketju otti ja venähti ja poks yhtäkkiä tuli yli 3000 euron remontti kaikkine tarpeineen. Toi vaihtu sittemmin mersuun johon vaihdatettiin ketju ihan varmuuden vuoksi ennen sitä poks ääntä. Mut ei toi bemu huono värkki oo ku sillä ajaa venat vääntyneenä parisataa kilsaa kotiin. ;D
        Mites 530D:ssä? Onko syytä vaihtaa, kun kilometrejä on lähemmäs 300 tkm?
        Nykyiset:
        BMW F11 535DA xDrive -15
        Toyota Yaris Hybrid -20

        Exiä noin 60 kpl...

        Comment

        • Jube
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 9636
          • ...

          #5
          Originally posted by Vesa View Post
          Mites 530D:ssä? Onko syytä vaihtaa, kun kilometrejä on lähemmäs 300 tkm?
          Ei ole, 482tkm on sotaratsun taulussa ja hyvin rokkaa
          Näillä mennään:
          Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
          BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
          BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
          BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
          MB c124 230CE -90 "Badboy"
          MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

          Comment

          • Antsah
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1776
            • Oulu

            #6
            Originally posted by wolfman View Post
            Juu ketjuhan noissa on. Jos kilsoja on yli 200 tkm niin laittasin ketjun uusiksi. Ittellä oli joku vuosi takasin 528i ja kilsoja pikkusen päälle 200tkm, ketju otti ja venähti ja poks yhtäkkiä tuli yli 3000 euron remontti kaikkine tarpeineen. Toi vaihtu sittemmin mersuun johon vaihdatettiin ketju ihan varmuuden vuoksi ennen sitä poks ääntä. Mut ei toi bemu huono värkki oo ku sillä ajaa venat vääntyneenä parisataa kilsaa kotiin. ;D
            Vähän kyllä epäilen tuota tarvetta, suurimmalla osalla e39 varmasti ajeltu jo yli 200tkm mitä suomessa teillä liikkuu ja moneenkohan ketju on vaihdettu?

            Comment

            • jukkae
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3506
              • 70800

              #7
              Originally posted by Antsah View Post
              Vähän kyllä epäilen tuota tarvetta, suurimmalla osalla e39 varmasti ajeltu jo yli 200tkm mitä suomessa teillä liikkuu ja moneenkohan ketju on vaihdettu?
              Luku on alle 5% ja reilusti

              Comment

              • wolfman
                Bimmer Rookie
                • Mar 2003
                • 69
                • K-JOKI

                #8
                Originally posted by Antsah View Post
                Vähän kyllä epäilen tuota tarvetta, suurimmalla osalla e39 varmasti ajeltu jo yli 200tkm mitä suomessa teillä liikkuu ja moneenkohan ketju on vaihdettu?
                Aikoinaan minäkin pidin ketjua huoltovapaana mutta mieli pikkusen muuttu kun käpy kävi omalle kohdalle.
                Minä olen aina ollut hyvien puolella.

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  #9
                  200 tkm ajettu ketjujakopää ei kyllä vaadi vielä mitään huoltotoimenpiteitä, ellei kyse ole jostakin yksittäistapauksesta. Kannattaa tietysti pitää mielessä myös se, että vaikka auton mittarissa olisi 200 tkm, niin ei se tarkoita, että autolla silti olisi oikeasti ajettu kyseinen kilometrimäärä. Suomessakin on monta yksilöä myytävänä, jossa tuon ajosuoritteen voi kokolailla tuplata. Jotkut ovat jopa niin röyhkeitä, että ovat Suomessa ajosuoritteita muuttaneet, vaikka tuosta jää hyvin herkästi kiinni. Joka tapauksessa, auto jossa on oikeasti 200 mittarissa, ei pitäisi vaatia vielä jakopään suhteen töitä. Ei sen kunnon tsekkaaminen pahaa tee, mutta varsinaisiin huoltotoimenpiteisiin en silti alkaisi, ellei ole selvää vikaantumista havaittavissa. Huoltaminen huoltamisen vuoksi syö yhtälailla paljon rahaa. Useimmiten jakopäänremppoja tehdään samassa vaiheessa kun moottoriin muutenkin tarvitsee tehdä isompaa remonttia. Näitä tehdään usein vasta n. 350 - 400 tkm ajettuihin autoihin.

                  Originally posted by wolfman View Post
                  Juu ketjuhan noissa on. Jos kilsoja on yli 200 tkm niin laittasin ketjun uusiksi. Ittellä oli joku vuosi takasin 528i ja kilsoja pikkusen päälle 200tkm, ketju otti ja venähti ja poks yhtäkkiä tuli yli 3000 euron remontti kaikkine tarpeineen. Toi vaihtu sittemmin mersuun johon vaihdatettiin ketju ihan varmuuden vuoksi ennen sitä poks ääntä. Mut ei toi bemu huono värkki oo ku sillä ajaa venat vääntyneenä parisataa kilsaa kotiin. ;D
                  Siis se ketju ei kuitenkaan katkennut? Ja kuinka se siten venyi, että autolla pystyi yhä ajamaan? Kyllä yleensä isommat jakopäänviat saavat auton kuin auton pysähtymään niille raiteilleen, jos hihna/ketju katkeaa tai männät osuvat venttiileihin. Siellä on nimittäin silloin jo niin iso välys, ettei se ketjukaan pysyisi rattailla tai ainakin jako hyppäisi niin pahasti, ettei auto käy.
                  Last edited by Ramzez; 17-10-2012, 18:34.

                  Comment

                  • Tome
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 548
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by wolfman View Post
                    Juu ketjuhan noissa on. Jos kilsoja on yli 200 tkm niin laittasin ketjun uusiksi. Ittellä oli joku vuosi takasin 528i ja kilsoja pikkusen päälle 200tkm, ketju otti ja venähti ja poks yhtäkkiä tuli yli 3000 euron remontti kaikkine tarpeineen. Toi vaihtu sittemmin mersuun johon vaihdatettiin ketju ihan varmuuden vuoksi ennen sitä poks ääntä. Mut ei toi bemu huono värkki oo ku sillä ajaa venat vääntyneenä parisataa kilsaa kotiin. ;D

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by wolfman View Post
                      Juu ketjuhan noissa on. Jos kilsoja on yli 200 tkm niin laittasin ketjun uusiksi. Ittellä oli joku vuosi takasin 528i ja kilsoja pikkusen päälle 200tkm, ketju otti ja venähti ja poks yhtäkkiä tuli yli 3000 euron remontti kaikkine tarpeineen. Toi vaihtu sittemmin mersuun johon vaihdatettiin ketju ihan varmuuden vuoksi ennen sitä poks ääntä. Mut ei toi bemu huono värkki oo ku sillä ajaa venat vääntyneenä parisataa kilsaa kotiin. ;D
                      Jos se ketju katkeaa 200tkm:ssä, olisi se siinä tapauksessa voinut katketa jo 50tkm:kin.
                      Eli näissä kyllä ketju kestää sen mitä koko peruskone muutenkin, eli +500tkm(siis m52/m52TU/m54).
                      Myös dieseleissä ketju on "ikuinen".

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by wolfman View Post
                        Aikoinaan minäkin pidin ketjua huoltovapaana mutta mieli pikkusen muuttu kun käpy kävi omalle kohdalle.
                        Yksittäistapaukset ei tarkoita silti sitä, että ketju pitää uusia kaikkiin.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by Antsah View Post
                          Yksittäistapaukset ei tarkoita silti sitä, että ketju pitää uusia kaikkiin.
                          Nimenomaan juuri näin. Muussa tapauksessa se koko kone, tai vaikkapa perä pitäisi vaihtaa vain "varotoimenpiteenä".
                          Tuolla liikkuu tuhansia m52/m54 moottoreja joilla on ajettu yli 300tkm samalla jakopäällä ja joilla tullaan ajamaan paalikoneen leukoihin asti.
                          Eli mikäli ketju katkeaa, on kyseessä yksittäinen todella harvinainen tapahtuma joka ei missään tapauksessa johdu siitä että sen kilometrit olisi tullut täyteen(ei lähellekkään), vaan kyseessä on puhtaasti ollut ns."maanantaipäivän ketju" joka olisi voinut katketa jo 50tkm:ssä.
                          Varotoimenpiteenä sen vaihtaminen/vaihdattaminen on millään kilometrimäärällä ehdottomasti tuuleen revittyjä euroja.

                          Comment

                          • Ccccc
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2015
                            • 112
                            • Valkeakoski

                            #14
                            Mitä veikkaatte tuleeko tämä rapina/kilinä jakoketjusta vai onko laakerivika? Kone m52tub28. Mielestäni ääni kuulu alhaalta, ö-pohjan seudulta.Tämä eka video on itsekuvaama eturenkaan takaa


                            Ja näissä kahdessa videossa kilinä on mielestäni sama kuin omassa autossa



                            ps. katti halki, älkää sen antako häiritä
                            Työkalut M47 dampperin vaihtoon
                            INPA ISTA

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎