Paljonko näissä E39 523i malleissa on tuo jakopään vaihtoväli, sekä eikös nämä koneet ole jakoketjulla?
E39 Jakopää
Collapse
X
-
Ketjulla on ja ei kai noihin mitään ennakolta speksattua vaihtoväliä ole.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
-
Juu ketjuhan noissa on. Jos kilsoja on yli 200 tkm niin laittasin ketjun uusiksi. Ittellä oli joku vuosi takasin 528i ja kilsoja pikkusen päälle 200tkm, ketju otti ja venähti ja poks yhtäkkiä tuli yli 3000 euron remontti kaikkine tarpeineen. Toi vaihtu sittemmin mersuun johon vaihdatettiin ketju ihan varmuuden vuoksi ennen sitä poks ääntä. Mut ei toi bemu huono värkki oo ku sillä ajaa venat vääntyneenä parisataa kilsaa kotiin. ;DMinä olen aina ollut hyvien puolella.
Comment
-
Mites 530D:ssä? Onko syytä vaihtaa, kun kilometrejä on lähemmäs 300 tkm?Originally posted by wolfman View PostJuu ketjuhan noissa on. Jos kilsoja on yli 200 tkm niin laittasin ketjun uusiksi. Ittellä oli joku vuosi takasin 528i ja kilsoja pikkusen päälle 200tkm, ketju otti ja venähti ja poks yhtäkkiä tuli yli 3000 euron remontti kaikkine tarpeineen. Toi vaihtu sittemmin mersuun johon vaihdatettiin ketju ihan varmuuden vuoksi ennen sitä poks ääntä. Mut ei toi bemu huono värkki oo ku sillä ajaa venat vääntyneenä parisataa kilsaa kotiin. ;D
Comment
-
Ei ole, 482tkm on sotaratsun taulussa ja hyvin rokkaaOriginally posted by Vesa View PostMites 530D:ssä? Onko syytä vaihtaa, kun kilometrejä on lähemmäs 300 tkm?
Näillä mennään:
Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
MB c124 230CE -90 "Badboy"
MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
Comment
-
Vähän kyllä epäilen tuota tarvetta, suurimmalla osalla e39 varmasti ajeltu jo yli 200tkm mitä suomessa teillä liikkuu ja moneenkohan ketju on vaihdettu?Originally posted by wolfman View PostJuu ketjuhan noissa on. Jos kilsoja on yli 200 tkm niin laittasin ketjun uusiksi. Ittellä oli joku vuosi takasin 528i ja kilsoja pikkusen päälle 200tkm, ketju otti ja venähti ja poks yhtäkkiä tuli yli 3000 euron remontti kaikkine tarpeineen. Toi vaihtu sittemmin mersuun johon vaihdatettiin ketju ihan varmuuden vuoksi ennen sitä poks ääntä. Mut ei toi bemu huono värkki oo ku sillä ajaa venat vääntyneenä parisataa kilsaa kotiin. ;D
Comment
-
Aikoinaan minäkin pidin ketjua huoltovapaana mutta mieli pikkusen muuttu kun käpy kävi omalle kohdalle.Originally posted by Antsah View PostVähän kyllä epäilen tuota tarvetta, suurimmalla osalla e39 varmasti ajeltu jo yli 200tkm mitä suomessa teillä liikkuu ja moneenkohan ketju on vaihdettu?Minä olen aina ollut hyvien puolella.
Comment
-
200 tkm ajettu ketjujakopää ei kyllä vaadi vielä mitään huoltotoimenpiteitä, ellei kyse ole jostakin yksittäistapauksesta. Kannattaa tietysti pitää mielessä myös se, että vaikka auton mittarissa olisi 200 tkm, niin ei se tarkoita, että autolla silti olisi oikeasti ajettu kyseinen kilometrimäärä. Suomessakin on monta yksilöä myytävänä, jossa tuon ajosuoritteen voi kokolailla tuplata. Jotkut ovat jopa niin röyhkeitä, että ovat Suomessa ajosuoritteita muuttaneet, vaikka tuosta jää hyvin herkästi kiinni. Joka tapauksessa, auto jossa on oikeasti 200 mittarissa, ei pitäisi vaatia vielä jakopään suhteen töitä. Ei sen kunnon tsekkaaminen pahaa tee, mutta varsinaisiin huoltotoimenpiteisiin en silti alkaisi, ellei ole selvää vikaantumista havaittavissa. Huoltaminen huoltamisen vuoksi syö yhtälailla paljon rahaa. Useimmiten jakopäänremppoja tehdään samassa vaiheessa kun moottoriin muutenkin tarvitsee tehdä isompaa remonttia. Näitä tehdään usein vasta n. 350 - 400 tkm ajettuihin autoihin.
Siis se ketju ei kuitenkaan katkennut? Ja kuinka se siten venyi, että autolla pystyi yhä ajamaan? Kyllä yleensä isommat jakopäänviat saavat auton kuin auton pysähtymään niille raiteilleen, jos hihna/ketju katkeaa tai männät osuvat venttiileihin. Siellä on nimittäin silloin jo niin iso välys, ettei se ketjukaan pysyisi rattailla tai ainakin jako hyppäisi niin pahasti, ettei auto käy.Originally posted by wolfman View PostJuu ketjuhan noissa on. Jos kilsoja on yli 200 tkm niin laittasin ketjun uusiksi. Ittellä oli joku vuosi takasin 528i ja kilsoja pikkusen päälle 200tkm, ketju otti ja venähti ja poks yhtäkkiä tuli yli 3000 euron remontti kaikkine tarpeineen. Toi vaihtu sittemmin mersuun johon vaihdatettiin ketju ihan varmuuden vuoksi ennen sitä poks ääntä. Mut ei toi bemu huono värkki oo ku sillä ajaa venat vääntyneenä parisataa kilsaa kotiin. ;DLast edited by Ramzez; 17-10-2012, 18:34.
Comment
-
Originally posted by wolfman View PostJuu ketjuhan noissa on. Jos kilsoja on yli 200 tkm niin laittasin ketjun uusiksi. Ittellä oli joku vuosi takasin 528i ja kilsoja pikkusen päälle 200tkm, ketju otti ja venähti ja poks yhtäkkiä tuli yli 3000 euron remontti kaikkine tarpeineen. Toi vaihtu sittemmin mersuun johon vaihdatettiin ketju ihan varmuuden vuoksi ennen sitä poks ääntä. Mut ei toi bemu huono värkki oo ku sillä ajaa venat vääntyneenä parisataa kilsaa kotiin. ;D
Comment
-
Jos se ketju katkeaa 200tkm:ssä, olisi se siinä tapauksessa voinut katketa jo 50tkm:kin.Originally posted by wolfman View PostJuu ketjuhan noissa on. Jos kilsoja on yli 200 tkm niin laittasin ketjun uusiksi. Ittellä oli joku vuosi takasin 528i ja kilsoja pikkusen päälle 200tkm, ketju otti ja venähti ja poks yhtäkkiä tuli yli 3000 euron remontti kaikkine tarpeineen. Toi vaihtu sittemmin mersuun johon vaihdatettiin ketju ihan varmuuden vuoksi ennen sitä poks ääntä. Mut ei toi bemu huono värkki oo ku sillä ajaa venat vääntyneenä parisataa kilsaa kotiin. ;D
Eli näissä kyllä ketju kestää sen mitä koko peruskone muutenkin, eli +500tkm(siis m52/m52TU/m54).
Myös dieseleissä ketju on "ikuinen".
Comment
-
Nimenomaan juuri näin. Muussa tapauksessa se koko kone, tai vaikkapa perä pitäisi vaihtaa vain "varotoimenpiteenä".Originally posted by Antsah View PostYksittäistapaukset ei tarkoita silti sitä, että ketju pitää uusia kaikkiin.
Tuolla liikkuu tuhansia m52/m54 moottoreja joilla on ajettu yli 300tkm samalla jakopäällä ja joilla tullaan ajamaan paalikoneen leukoihin asti.
Eli mikäli ketju katkeaa, on kyseessä yksittäinen todella harvinainen tapahtuma joka ei missään tapauksessa johdu siitä että sen kilometrit olisi tullut täyteen(ei lähellekkään), vaan kyseessä on puhtaasti ollut ns."maanantaipäivän ketju" joka olisi voinut katketa jo 50tkm:ssä.
Varotoimenpiteenä sen vaihtaminen/vaihdattaminen on millään kilometrimäärällä ehdottomasti tuuleen revittyjä euroja.
Comment
-
Mitä veikkaatte tuleeko tämä rapina/kilinä jakoketjusta vai onko laakerivika? Kone m52tub28. Mielestäni ääni kuulu alhaalta, ö-pohjan seudulta.Tämä eka video on itsekuvaama eturenkaan takaa
Ja näissä kahdessa videossa kilinä on mielestäni sama kuin omassa autossa
ps. katti halki, älkää sen antako häiritä
Työkalut M47 dampperin vaihtoon
INPA ISTA
Comment
Comment