memebuy23buy

E39 DRL:n koodaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    #46
    Valoisuusanturi koskee ja vaikuttaa vain navi-näytön kirkkauteen. Mittariston ym. valaistuksellehan on se kirkkauden säätörulla. Mittariston taustavalot palavat kaiken aikaa säätörullan mukaisella kirkkaudella. Riittävässä ympäröivässä valaistuksessa mittariston näkymä (poislukien tietysti alareunan näyttöosa) on käytännössä sama, olivatpa taustavalot päällä tai eivät.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #47
      Originally posted by Clavurion View Post
      Valoisuusanturi koskee ja vaikuttaa vain navi-näytön kirkkauteen. Mittariston ym. valaistuksellehan on se kirkkauden säätörulla. Mittariston taustavalot palavat kaiken aikaa säätörullan mukaisella kirkkaudella. Riittävässä ympäröivässä valaistuksessa mittariston näkymä (poislukien tietysti alareunan näyttöosa) on käytännössä sama, olivatpa taustavalot päällä tai eivät.
      Antureitahan on 3 kpl: mittaristossa, navissa ja ilmastoinnin paneelissa. Jokainen säätää tarvittaessa sen näytön kirkkautta ohittaen rullan säädön (ja navissa valikon säädön). Eli jos aurinko paistaa vain mittaristoon, kirkastuu sen valaistus.
      E39 528iA

      Comment

      • Clavurion
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 9159
        • Oulu

        #48
        Originally posted by TJJ View Post
        Antureitahan on 3 kpl: mittaristossa, navissa ja ilmastoinnin paneelissa. Jokainen säätää tarvittaessa sen näytön kirkkautta ohittaen rullan säädön (ja navissa valikon säädön). Eli jos aurinko paistaa vain mittaristoon, kirkastuu sen valaistus.
        No perskeles. Oppipahan tänäänkin jotain uutta.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1845
          • Kotona/Poissa

          #49
          Originally posted by Clavurion View Post
          No perskeles. Oppipahan tänäänkin jotain uutta.
          TJJ kerkesi ensin. Toisaan noita antureita on useampi, jokaiselle näyttöyksikölle omansa. Anturin paikka on helppo nähdä ainakin sen automaatti-ilmastoinnin ja radion osalta. Siinä panelissa näkyy semmoinen minimaalinen reikä. Kun sen reiän peittää esim sormella, kyseinen näyttö alkaa hitaasti himmetä. Ja sormen poistaminen saa näytön kirkkauden palaamaan ympäristön määräämään kirkkauteen. Tällä sormitestillä voi samalla testata näytön minimi kirkkauden, koska tilanne vastaa täyspimeyttä.

          Jokainen näyttö toimii anturin osalta itsenäisesti. Rullasäädin taas vaikuttaa yhtäaikaa kaikkien näyttöjen ns. perussäätöön, muistaakseni.

          Muut anturin paikat tiedän , mutta itse mittariston anturin aukkoa vaan en ole vielä löytänyt. Saattaa olla jossain mittariston alareunassa, tai sitten ei...
          Last edited by Havis; 04-08-2013, 17:46.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1845
            • Kotona/Poissa

            #50
            Originally posted by Gedd View Post
            Onko prefaceliftissä jo se valoanturi, kun sigussa näkyy '96?

            Jos on, niin mulla se on sitten jotenkin jumissa kun kaikki taustavalot palavat päivälläkin..
            On anturit, yksi per näyttö.

            Mitä tarkoitat "taustavalot palaa päivälläkin"? Mitkä taustavalot tarkemmin sanottuna? Päivällä niiden kuulukin näkyä, siis ainakin noiden alfanumeeristen näyttöjen. Ja luulen että nämä syttyy heti kun virrat laittaa päälle riippumatta valokytkimen asennosta. Eli uskoisin, että näitä ohjaa vain anturi ja säätörulla.

            Tee tuo edellä mainittu sormitesti jos arvelet ettei anturit pelaa oikein.

            Anturi ohjaa alfanumeeristen näyttöjen valoja siten, että mitä kirkkaampaa ulkona, sen suurempi valoteho näytössä, ja päinvastoin. Muutenhan noista ei päivävalossa näkis juuri mitään, ja toisaalta pimeähäikäisy saadaan eliminoitua.

            Mittariston osalta toimii todennäköisesti toisin, eli kirkkaalla säällä valot ei pala lainkaan, ja sitten hämärtyessä valot säätyy jollain logiikalla.

            P.S.
            Näistä antureista ja niiden viiveelllisestä reagoinnista muuten johtuu se joitain hämäävä ilmiö, eli näyttöjen kirkkauden pumppaaminen. Ilmiö näkyy varsinkin jos valo paistaa takaviistosti esim. puiden välistä, siis välillä kirkasta ja välillä varjossa. Tällöin näyttö menee monesti epätahtiin, kun ulkovalo muuttuu nopeasti eikä näytöt kerkee pysyä perässä. Tätä itsekkin aikoinaan ihmettelin ja pidin mittaristoa viallisena kunnes viimein hoksasin mistä tuo johtuu.
            Last edited by Havis; 04-08-2013, 17:56.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • deezaye
              Bimmer Rookie
              • May 2005
              • 188
              • Turenki Rock City

              #51
              Originally posted by Havis View Post
              No, kuten tuossa edellä koitin kuvata, ne päämittariston taustavalot ei kyllä pala jos ympäristön valoa on tarpeeksi, siitä pitää kyllä se valoanturi huolen. Ja ne sevensegmentti näytöt matkamittari/radio yms osassa eivät näkyisi lainkaan ilman taustavaloa, joten niissä se on kuitenkin välttämätön.

              Minusta on typerää väittää asioita typeriksi vain tietämättömyyttään

              Kai sen navin näyttömoodin voi kaksi kertaa vuorokaudessa muuttaa myös käsin?

              Toki ihmisen mielen kaltaisesti toimiva automatiikka olisi kaikkien haave, mutta aina asiat ei suju kuin strömssööössa.
              Mua ei kiinnosta se valoisuusanturi, vaan navin/radion yömoodilla tarkoitan niitä värejä, jotka ovat vaihdettavissa, ja joita on 3 erilaista niin yö- kuin päiväkäyttöön. Yöllä/pimeällä näytön värit voisivat olla punaiset ja päivällä siniset, mutta jos laitan yömoodin päälle ja pidän valoja päällä päivällä, punaiset värit ovat vähän turhan tummat päiväkäyttöön.
              E53/M54B30 -04
              E39/M57D30 -99
              E34/M30B35 -88
              E28/M10B18 -85

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1845
                • Kotona/Poissa

                #52
                Jeep jep...
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Bmw Dreamer
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 2762
                  • Kouvola

                  #53
                  Originally posted by Havis View Post
                  TJJ kerkesi ensin. Toisaan noita antureita on useampi, jokaiselle näyttöyksikölle omansa. Anturin paikka on helppo nähdä ainakin sen automaatti-ilmastoinnin ja radion osalta. Siinä panelissa näkyy semmoinen minimaalinen reikä. Kun sen reiän peittää esim sormella, kyseinen näyttö alkaa hitaasti himmetä. Ja sormen poistaminen saa näytön kirkkauden palaamaan ympäristön määräämään kirkkauteen. Tällä sormitestillä voi samalla testata näytön minimi kirkkauden, koska tilanne vastaa täyspimeyttä.

                  Jokainen näyttö toimii anturin osalta itsenäisesti. Rullasäädin taas vaikuttaa yhtäaikaa kaikkien näyttöjen ns. perussäätöön, muistaakseni.

                  Muut anturin paikat tiedän , mutta itse mittariston anturin aukkoa vaan en ole vielä löytänyt. Saattaa olla jossain mittariston alareunassa, tai sitten ei...
                  Kokeilin noita valoantureita ykspäivä, lähinnä ilmastoinnin. Ei tuntunu pelaavan, se yks "2mm ledin" näkönen patikka siinä repsikan puolen ritilän alareunassa. No nyt äsken sain toimimaan, parkit ainakin tuntui pitävän olla päällä, voi olla että edelliskerralla testasin ilman, tai sitte oli jo tarpeeksi pimeä, etten huomannu eroa. Nyt kun antoi kännykällä valoa siihen ja vuorostaan peitti sormen, niin perkele, sehän toimii! Tollasta ikinä ennen ees huomannu, toimii kyllä hyvinkin huomaamatta.

                  Mittariston patikka on se "bensavalonnäköinen" siinä bensamittarin alla olevassa osiossa, oikea alanurkka (ainakin pienel obd:lla). sellanen 5mm pyöreä, vähä kuin ois joku ledi siinäkin. Helposti huomaa ku taas näyttää valoa siihen kohtaan, niin johan alkaa mittarilukemat kirkastuu.
                  BMW 520d Touring '06 314tkm
                  BMW 530D Touring '99 552tkm
                  BMW 320da Touring '02 427tkm
                  Volvo V70 D5 '02
                  Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                  Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                  Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                  Case IH 5140 Maxxum

                  Comment

                  Working...
                  X