Valoisuusanturi koskee ja vaikuttaa vain navi-näytön kirkkauteen. Mittariston ym. valaistuksellehan on se kirkkauden säätörulla. Mittariston taustavalot palavat kaiken aikaa säätörullan mukaisella kirkkaudella. Riittävässä ympäröivässä valaistuksessa mittariston näkymä (poislukien tietysti alareunan näyttöosa) on käytännössä sama, olivatpa taustavalot päällä tai eivät.
E39 DRL:n koodaus
Collapse
X
-
Originally posted by Clavurion View PostValoisuusanturi koskee ja vaikuttaa vain navi-näytön kirkkauteen. Mittariston ym. valaistuksellehan on se kirkkauden säätörulla. Mittariston taustavalot palavat kaiken aikaa säätörullan mukaisella kirkkaudella. Riittävässä ympäröivässä valaistuksessa mittariston näkymä (poislukien tietysti alareunan näyttöosa) on käytännössä sama, olivatpa taustavalot päällä tai eivät.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostAntureitahan on 3 kpl: mittaristossa, navissa ja ilmastoinnin paneelissa. Jokainen säätää tarvittaessa sen näytön kirkkautta ohittaen rullan säädön (ja navissa valikon säädön). Eli jos aurinko paistaa vain mittaristoon, kirkastuu sen valaistus.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostNo perskeles. Oppipahan tänäänkin jotain uutta.
Jokainen näyttö toimii anturin osalta itsenäisesti. Rullasäädin taas vaikuttaa yhtäaikaa kaikkien näyttöjen ns. perussäätöön, muistaakseni.
Muut anturin paikat tiedän , mutta itse mittariston anturin aukkoa vaan en ole vielä löytänyt. Saattaa olla jossain mittariston alareunassa, tai sitten ei...Last edited by Havis; 04-08-2013, 17:46."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Gedd View PostOnko prefaceliftissä jo se valoanturi, kun sigussa näkyy '96?
Jos on, niin mulla se on sitten jotenkin jumissa kun kaikki taustavalot palavat päivälläkin..
Mitä tarkoitat "taustavalot palaa päivälläkin"? Mitkä taustavalot tarkemmin sanottuna? Päivällä niiden kuulukin näkyä, siis ainakin noiden alfanumeeristen näyttöjen. Ja luulen että nämä syttyy heti kun virrat laittaa päälle riippumatta valokytkimen asennosta. Eli uskoisin, että näitä ohjaa vain anturi ja säätörulla.
Tee tuo edellä mainittu sormitesti jos arvelet ettei anturit pelaa oikein.
Anturi ohjaa alfanumeeristen näyttöjen valoja siten, että mitä kirkkaampaa ulkona, sen suurempi valoteho näytössä, ja päinvastoin. Muutenhan noista ei päivävalossa näkis juuri mitään, ja toisaalta pimeähäikäisy saadaan eliminoitua.
Mittariston osalta toimii todennäköisesti toisin, eli kirkkaalla säällä valot ei pala lainkaan, ja sitten hämärtyessä valot säätyy jollain logiikalla.
P.S.
Näistä antureista ja niiden viiveelllisestä reagoinnista muuten johtuu se joitain hämäävä ilmiö, eli näyttöjen kirkkauden pumppaaminen. Ilmiö näkyy varsinkin jos valo paistaa takaviistosti esim. puiden välistä, siis välillä kirkasta ja välillä varjossa. Tällöin näyttö menee monesti epätahtiin, kun ulkovalo muuttuu nopeasti eikä näytöt kerkee pysyä perässä. Tätä itsekkin aikoinaan ihmettelin ja pidin mittaristoa viallisena kunnes viimein hoksasin mistä tuo johtuu.Last edited by Havis; 04-08-2013, 17:56."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostNo, kuten tuossa edellä koitin kuvata, ne päämittariston taustavalot ei kyllä pala jos ympäristön valoa on tarpeeksi, siitä pitää kyllä se valoanturi huolen. Ja ne sevensegmentti näytöt matkamittari/radio yms osassa eivät näkyisi lainkaan ilman taustavaloa, joten niissä se on kuitenkin välttämätön.
Minusta on typerää väittää asioita typeriksi vain tietämättömyyttään
Kai sen navin näyttömoodin voi kaksi kertaa vuorokaudessa muuttaa myös käsin?
Toki ihmisen mielen kaltaisesti toimiva automatiikka olisi kaikkien haave, mutta aina asiat ei suju kuin strömssööössa.E53/M54B30 -04
E39/M57D30 -99
E34/M30B35 -88
E28/M10B18 -85
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostTJJ kerkesi ensin. Toisaan noita antureita on useampi, jokaiselle näyttöyksikölle omansa. Anturin paikka on helppo nähdä ainakin sen automaatti-ilmastoinnin ja radion osalta. Siinä panelissa näkyy semmoinen minimaalinen reikä. Kun sen reiän peittää esim sormella, kyseinen näyttö alkaa hitaasti himmetä. Ja sormen poistaminen saa näytön kirkkauden palaamaan ympäristön määräämään kirkkauteen. Tällä sormitestillä voi samalla testata näytön minimi kirkkauden, koska tilanne vastaa täyspimeyttä.
Jokainen näyttö toimii anturin osalta itsenäisesti. Rullasäädin taas vaikuttaa yhtäaikaa kaikkien näyttöjen ns. perussäätöön, muistaakseni.
Muut anturin paikat tiedän , mutta itse mittariston anturin aukkoa vaan en ole vielä löytänyt. Saattaa olla jossain mittariston alareunassa, tai sitten ei...Tollasta ikinä ennen ees huomannu, toimii kyllä hyvinkin huomaamatta.
Mittariston patikka on se "bensavalonnäköinen" siinä bensamittarin alla olevassa osiossa, oikea alanurkka (ainakin pienel obd:lla). sellanen 5mm pyöreä, vähä kuin ois joku ledi siinäkin. Helposti huomaa ku taas näyttää valoa siihen kohtaan, niin johan alkaa mittarilukemat kirkastuu.BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
Comment